چالش‌های شناسایی لاشه بالگرد شهید رئیسی

در نخستین سالگرد حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور شهید، رئیس جمعیت هلال‌احمر از جزئیات عملیات جست‌وجو و لحظات دشوار امداد در مه غلیظ، سرمای کوهستان و شرایط جوی نامساعد گفت؛ روایتی از شبی طولانی و تلاش بی‌وقفه تیم‌های امدادی برای یافتن رد بالگرد.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۸۱
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۰ 12 May 2025
|
1459 بازدید
|
۲

چالش‌های شناسایی لاشه بالگرد شهید رئیسی

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حادثه تلخ سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه شهید حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان، یکی از غم‌انگیزترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران بود. از همان لحظات ابتدایی مخابره خبر، نیروهای امدادی، نظامی و مردمی در تلاش برای یافتن محل سقوط و نجات احتمالی سرنشینان وارد میدان شدند. در این میان، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با تجربه‌ای گسترده در عملیات‌های امداد و نجات، یکی از نهادهای اصلی در مدیریت میدانی این بحران بود.

اکنون و در آستانه سالگرد این ضایعه ملی، گفت‌وگویی اختصاصی با پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، انجام شده که ناگفته‌هایی از عملیات جست‌وجو، شرایط سخت منطقه، تاخیر ناگزیر در رسیدن به محل سانحه، و ابعاد انسانی و فنی این مأموریت دشوار را بازگو می‌کند.  

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، ناگفته‌هایی از عملیات جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی را بازگو کرد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تیم‌های امدادی دیر به محل حادثه رسیدند، اظهار داشت: واقعیتی که وجود داشت این بود که من بلافاصله خودم را به محل حادثه رساندم و تیم ما هم همان‌جا فعال شد. شرایط جوی بسیار نامساعد بود؛ دید وجود نداشت و حتی از بالای کوه‌ها هم چیزی دیده نمی‌شد. خود من چندین بار از ارتفاع‌های دو تا سه متری سقوط کردم چون مسیرها کاملاً مه‌آلود و تاریک بود.

وی افزود: باران می‌آمد و مه غلیظی همه‌جا را پوشانده بود. امکان هیچ‌گونه شناسایی بصری وجود نداشت. هیچ‌کس نتوانست موقعیت دقیقی به ما بدهد. نزدیک به 90 گروه عملیاتی از بسیج، سپاه، هلال‌احمر و مردم عادی وارد عملیات شدند. واقعاً همه آمدند و مشارکت کردند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: من حوالی ساعت یک بامداد فقط یک کیلومتر با محل حادثه فاصله داشتم، اما به‌دلیل نبود دید، نتوانستیم لاشه بالگرد را پیدا کنیم. صبح به خانه‌ای محلی برگشتیم تا نماز بخوانیم. یک خانم محلی خانه خود را برای استراحت در اختیار ما گذاشت که کمک بزرگی کرد. بعد از نماز، شرایط پرواز برای پهپاد سپاه فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: ساعت حدود پنج صبح، پهپاد به پرواز درآمد و توانست محل حادثه را شناسایی کند. از محلی که پهپاد فرود آمد تا لاشه بالگرد، 45 دقیقه پیاده‌روی سخت در ارتفاعات سرد و مه‌آلود در پیش داشتیم. بلافاصله خودمان را رساندیم آن‌جا و به نیروهای دیگر اطلاع دادیم تا تجهیزات را منتقل کنند.

کولیوند با اشاره به لحظه رسیدن تیم امداد به لاشه بالگرد گفت: وقتی رسیدیم، متأسفانه همه سرنشینان به شهادت رسیده بودند. بلافاصله پلاک‌های شناسایی را بررسی کردم و سپس دستور آماده‌سازی برای انتقال پیکر شهدا را دادم. عملیات انتقال تا حوالی ساعت 10 صبح ادامه داشت.

وی تأکید کرد: مسیری که برای انتقال پیکر شهدا طی شد، بسیار سخت و صعب‌العبور بود. از محل حادثه تا دِه پایین‌دست، مسیر کوهستانی و کاملاً خطرناک بود و تجهیزات بسیار محدودی در اختیار داشتیم.

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۲
چرا بالگردی که حامل مقام ارشد مملکتی است نباید مجهز به ردیاب(GPS یا هر نوع دیگری) باشد؟ الان روی اغلب خودروها و موتور سیکلتها هم در ایران ردیاب نصب شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۲
اگر مسیر سخت و صعب العبور نبود، روز بود، هوا خوب بود و باران نمی بارید که من هم میتونستم برم اونها رو پیدا کنم. هلال اهمر برای شرایط دشوار هست نه برای شرایط عادی. قبول کنید که کوتاهی کردید.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت