بازدید 4937

کلاهبرداری یک ایرانی از 2800 سوئدی

تحقيقات پليس بيان كننده اين موضوع بود كه مديرعامل اين شركت يك ايراني 28 ساله به نام سيامك. ب است كه از سال‌هاي قبل در اين كشور اقامت گزيده است. به همين خاطر وي تحت تعقيب قرار گرفت اما ادامه كاوش كاراگاهان نشان داد كه سيامك چندي پيش سوئد را به مقصدي نامعلوم ترك كرده است.
کد خبر: ۱۳۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶ 13 November 2010
تهران امروز: جوان ايراني كه با راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي لوازم الكترونيكي در سوئد به همراه سه همدستش بين 1.5تا 3 ميليون دلار كلاهبرداري كرده بود با محاكمه در دادگاه اين كشور به زندان و پرداخت غرامت محكوم شد.

اكتبر 2007، سايتي به نشاني kameraexperten.se در كشور سوئد به ثبت رسيد كه در آن تبليغات زيادي براي فروش وسايل الكترونيكي به قيمت بسيار مناسب شده بود. مسئولان اين سايت به مراجعين خود وعده داده بودند كه تنها با يك ايميل مي‌توانند لوازم مورد نياز خود را مقابل منزل با قيمتي بسيار مطلوب دريافت كنند.

اينطور بود كه ايميل‌هاي متعددي به مديران اين سايت زده شد و خريداران با پرداخت اينترنتي مبالغ اجناس مورد نظر آنها را پس از گذشت چند روز دريافت مي‌كنند.

قيمت‌هاي مناسب و تحويل رايگان در منزل به تبليغي بزرگ براي اين شركت تبديل شد و چيزي نگذشت كه صدها مراجعه كننده به اين سايت با پرداخت پول به انتظار اجناس درخواستي خود نشستند كه البته سر وقت مقرر تحويل آنها داده شد.

اين روند ادامه داشت تا اينكه در آستانه سال 2008 ميلادي اين شركت با سفارشات بسياري از سوي مراجعين خود مواجه شد. صدها شهروند سوئدي به اين نشاني مراجعه كرده و آخرين مدل لوازم صوتي تصويري را براي بستگان و دوستان خود سفارش داده تا هديه سال نو درخوري را براي عزيزان خود ارسال كرده باشند. اما اين انتظار هيچ وقت برآورده نشد!

هديه‌هاي كريسمس

دسامبر 2008 پرونده‌اي با عنوان كلاهبرداري شركت نامبرده در دادگستري سوئد تشكيل و پليس با سيل شاكيان مواجه شد. زني سالخورده كه يكي از اين شاكيان بود گفت براي كريسمس پسرم يك تلويزيون ديواري به مبلغ 25 هزار كرون سفارش دادم اما پس از مدتي فهميدم كه اين تلويزيون هيچ وقت به دست او نرسيده است. زن ديگري از اينكه همسرش ضبط صوت اهدايي او را دريافت نكرده شكايت كرد و...

اين شكايت‌ها ادامه داشت و تا ژانويه 2009 به 2885 مورد و مبلغ كلاهبرداري به 1.5 تا 3 ميليون دلار معادل 10 ميليون كرون افزايش پيدا كرد.

فرار به آمريكاي لاتين

تحقيقات پليس بيان كننده اين موضوع بود كه مديرعامل اين شركت يك ايراني 28 ساله به نام سيامك. ب است كه از سال‌هاي قبل در اين كشور اقامت گزيده است. به همين خاطر وي تحت تعقيب قرار گرفت اما ادامه كاوش كاراگاهان نشان داد كه سيامك چندي پيش سوئد را به مقصدي نامعلوم ترك كرده است.

چندي بعد پليس سوئد با خبر شد كه اين جوان كلاهبردار به كشوري در آمريكاي جنوبي گريخته و در آنجا ساكن شده است.

با هماهنگي پليس بين‌الملل تلاش اينترپل براي دستگيري اين متهم آغاز شد تا اينكه اين بار مخبران پليس بين‌الملل خبر آوردند كه سيامك پس از چند وقتي اقامت اين بار به ايران بازگشته و در آنجا ساكن شده است.

اينترپل طي نامه‌اي محرمانه به پليس ايران، خواهان دستگيري متهم شد ولي ماموران اداره آگاهي طي گزارشي به اينترپل از فرار دوباره متهم اين بار به سوئد خبردادند.

از فرار خسته شدم!

متهم فراري اين بار به بازي خود با پليس خاتمه داده و خود را تسليم پليس استكهلم كرد. سيامك انگيزه خود را از تسليم شدن خستگي ناشي از در به دري و آوارگي خود در كشورهاي مختلف جهان ذكر كرد و گفت ديگرصبرش از اينكه مدام تحت تعقيب باشد به سر آمده است.

اين مرد با اقرار به كلاهبرداري انجام شده سه مرد 36، 37 و 41 ساله ( اعضاي هيات‌مديره اين شركت) را به عنوان همدستان خود معرفي كرد و گفت بخشي از اين پول را صرف خوشگذراني كرده‌اند و قسمتي ديگر را در بانكي در زوريخ سوئيس سپرده‌گذاري كرده‌اند.

با پيگيري قضايي اين مبلغ دريافت وجهت بازگردانده شدن به مالباخته‌ها به حساب دادگستري سوئد ريخته شد اما بررسي‌ها درباره صحت ادعاي متهم درباره خرج كردن باقي اين پول ادامه يافت.

سيامك سرانجام به جرم « كلاهبرداري سنگين»‌ در دادگاهي در استكهلم محاكمه و به چهار سال زندان و پرداخت دو ميليون كرون غرامت محكوم شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر