قاليباف: اتوبوس‌هاي تندرو، شبيه مترو مي‌شوند

شهردار تهران به توجه خود نسبت به نهادينه كردن امور و اجراي اين نگرش در زمان مسووليت خود در نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود: هنوز بسياري از اقداماتي كه در آنجا انجام دادم، تغيير پيدا نكرده است، چرا كه اين تغييرات و نظامات بر اساس يك رويكرد كاملا علمي، جهادي و خردجمعي و تجربه بوده است و هيچ تصميم شخصي نگرفته‌ام كه با يك تصميم شخصي اين اقدامات كنار گذاشته شود.
کد خبر: ۱۳۰۲۳
|
۰۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۲ 29 June 2008
|
6880 بازدید
دكترمحمد باقر قاليباف معتقد است كه از زمان شروع به كار خود به عنوان شهردار كلان‌شهر تهران، جهت‌گيري‌هاي خاصي را براي برنامه‌ريزي‌هاي بهتر پايتخت داشته و تا كنون بر همان اساس كار كرده و تصميمي در شهرداري نگرفته، مگر اين كه از تجربه شهرداران گذشته استفاده كرده، چراكه اگر در گذشته تغييراتي در تهران صورت گرفته، حتما بر اساس دلايلي بوده است.

امروز ديگر كسي نمي‌تواند بنا به تشخيص روزانه و شخصي خود، طرح‌هاي جامع و راهبردي تهران را تغيير دهد

شهردار تهران در بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگويي ضمن تشريح ديدگاه‌هاي خود به عنوان مدير شهري تاكيد كرد كه رسيدگي به امور بلندمدت شهر تهران، نبايد باعث شود كه از وضعيت شهروندان امروز غافل شويم، گفت: روزمرگي در شهرداري، بجاي خودش، گاهي كار خوبي است، منظور آن است كه بايد وضعيت بهتر زندگي امروز و فرداي شهروندان را مدنظر قرار دهيم. آينده‌نگري براي اداره يك شهر خوب و مهم است؛ اما نبايد به قيمت ناديده گرفتن نيازهاي نسل فعلي باشد، چراكه اين افراد نيز مشكلات و نيازهاي خاص خود را دارند.

قاليباف خاطرنشان كرد: علي‌رغم اين كه به برنامه‌هاي20 ساله اعتقاد دارم، معتقدم كه تا 20 سال بعد تغييرات، تحولات و الگوهاي روز دنيا تا حد زيادي تغيير مي‌كند و عاقلانه نيست كه با مدل امروز براي 20 سال بعد برنامه‌ريزي كنيم و شهرداري تهران بر اساس همين ديدگاه بود كه طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران را منطبق بر طرح راهبردي شهر تهران و سند چشم‌انداز آن تنظيم كرده و به تصويب شوراي شهر تهران رساند و امروز ديگر كسي نمي‌تواند، بنا به تشخيص روزانه و شخصي خود اين طرح‌ها را تغيير دهد و اگر هم بخواهد روزي در آن تغيير ايجاد كند، بايد استدلالاتي قوي بياورد و فرايند طولاني را هم طي كند.

شهردار تهران به توجه خود نسبت به نهادينه كردن امور و اجراي اين نگرش در زمان مسووليت خود در نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود: هنوز بسياري از اقداماتي كه در آنجا انجام دادم، تغيير پيدا نكرده است، چرا كه اين تغييرات و نظامات بر اساس يك رويكرد كاملا علمي، جهادي و خردجمعي و تجربه بوده است و هيچ تصميم شخصي نگرفته‌ام كه با يك تصميم شخصي اين اقدامات كنار گذاشته شود.

وي خاطرنشان كرد: در جريان تهيه و تصويب طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نيز از همه اهل فن و خبرگان اين حوزه استفاده كرديم، تا پس از ما هم، اين طرح قابليت اجرا داشته باشد.

اطلاعي در مورد نتيجه نامه پيشنهادي شهرداري براي استفاده از حساب ذخيره ارزي ندارم

هنوز جلسه‌اي با هاشمي نداشته‌ام
قاليباف، در بخش ديگري از گفته‌هاي خود اظهاركرد: از سوي ديگر به مترو به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي اصلي حمل و نقل عمومي توجه كرده‌ايم و با صراحت مي‌توان گفت كه حجم اقداماتي كه امروز در مجموعه پروژه‌هاي متروي شهر تهران صورت مي‌گيرد در تاريخ گذشته آن سابقه نداشته است، در حال حاضر در خطوط يك، دو، سه و چهار متروي تهران، اقداماتي در حال انجام است و ما به مردم قول داده‌ايم كه تا پايان سال 87، 15 كيلومتر مترو تحويل دهيم و تا پايان سال 87 شهروندان مي‌توانند، از پيچ شميران تا انقلاب، از صادقيه تا قيطريه و از دردشت تا انتهاي دماوند و ترمينال شرق عبور و مرور داشته باشند. در سال 88 نيز افزايش خطوط مترو ادامه مي‌يابد و ظرف دو تا سه سال آينده، شبكه خطوط مترو در كل شهر تهران گسترده مي‌شود.

وي در پاسخ به سوالي در مورد نتيجه نامه شهرداري براي استفاده از حساب ذخيره ارزي توضيح داد: اطلاعي در مورد نتيجه اين نامه ندارم، ولي مجلس هفتم با پيشنهاد تهران و كلان‌شهرها، براي استفاده از حساب ذخيره ارزي موافقت كرد و اين اقدام كه با پيگيري‌هاي شخصي من صورت گرفت، مي‌تواند بسياري از مشكلات مالي شهرداري‌ها را حل كند، در عين حال ارتباط شهرداري با مجموعه دولت براي حل مشكلات بسيار بهتر شده است.

وي يادآورشد: هنوز جلسه‌اي با سرپرست وزارت كشور براي بررسي مسايل حمل و نقل شهري نداشته‌ايم، اما روند كارها رو به بهبود است و سرعت كار در مترو با تعاملات با دولت روان‌تر و بهتر شده است.

اتوبوس‌هاي دو كابين را با زحمت خريداري كرديم و حالا در مراحل اداري گير افتاده‌اند

استفاده از اتوبوسهاي قديمي در تهران، ديگر اقتصادي نيست
قاليباف بيان كرد: شهرداري تهران براي رفع مشكل كوتاه مدت حمل و نقل عمومي،350 كيلومتر خط رفت و برگشت ويژه اتوبوس را پيش‌بيني كرده است و ادامه اين خط ويژه در فاصله ميدان بسيج تا ميدان آزادي نيز در حال اجراست.

وي عنوان كرد: در مورد خط ويژه مسير دماوند تا آزادي در ابتدا انتقادهاي زيادي مطرح شد، اما در حال حاضر زن و مرد و پير و جوان در استفاده از اين خط ويژه رضايتمندي كامل دارند. در عين حال بسيار بهتر بود كه اتوبوس‌هاي ويژه خط را زودتر آماده مي‌كرديم. اين اتوبوس‌ها در حال حاضر با زحمت بسيار خريداري و وارد كشور شده، اما در مدت اخير، گرفتار سيستم بوركراسي شده است و متاسفانه در اين مورد به ما سخت مي‌گيرند.

قاليباف توضيح داد: با ورود اتوبوس‌هاي جديد، حدود 200 نفر در هر اتوبوس مي‌توانند، جابجا شوند و بدين ترتيب اتوبوس‌هاي تندرو كاربردي شبيه مترو خواهد داشت.

وي افزود: به طور كلي در شهر تهران، استفاده از اتوبوس‌هاي قديمي ديگر اقتصادي نيست و بايد تعداد اتوبوس‌هاي كم‌ظرفيت را كاهش دهيم و به تعداد اتوبوس‌هاي پرظرفيت بيفزاييم.

شهردار تهران خاطر نشان كرد: شهرداري تهران در كوتاه مدت حمل و نقل عمومي را بر پايه اتوبوس دنبال مي‌كند و در اين ميان، بخشي از شهروندان هم هستند كه مي‌توانند، از شبكه تاكسيراني استفاده كنند.

نقشه‌هاي يك دو هزارم روي پورتال شهرداري
وي با بيان اين كه بيشترين موارد نارضايتي مردم از شهرداري‌ها مربوط به مسايل شهرسازي نظير صدور پروانه، پايان كار، و ساخت‌وسازهاي شهري است، افزود: با مكانيزه كردن شبكه شهرسازي در شهرداري‌هاي مناطق بسياري از مشكلات اساسي مردم حل شده است.

به گفته قاليباف اين اقدام از جمله تغييرات شهرداري است كه حتي با رفتن وي از شهرداري باز هم تغيير نمي‌كند. در عين حال شهرداري تهران، طي مدت اخير خصوصي سازي اين شبكه نرم افزاري مكانيزه را شروع كرده است و بدين ترتيب سلامت شبكه صدور پروانه، پايان كار و ساخت‌وسازهاي شهري بيشتر مي‌شود. همچنين تمام شدن طرح جامع و تفصيلي شهر تهران نيز مي‌تواند كمك زيادي به رفع مشكلات مردم در حوزه شهرسازي داشته باشد.

شهردار تهران همچنين از قرار گرفتن نقشه‌هاي يك دو هزارم شهري روي پورتال شهرداري در آينده نزديك خبر داد و گفت: هر يك از شهروندان مي‌توانند با استفاده از شماره پرونده خود وارد پورتال شهرداري شوند و از وضعيت تراكم و ساخت و سازها و عوارض شهري خود مطلع شوند.

25 محله جنوبي فرسوده در حال نوسازي هستند
وي در ادامه اين گفت‌و‌گو به اقدامات شهرداري در حوزه بافت‌هاي فرسوده اشاره كرد و گفت: حدود 24 ماه است كه روند بازسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده قوت گرفته و 25 محله مناطق جنوبي و دچار مشكل شهر تهران ، در حال نوسازي و بازسازي هستند.

شهردار تهران اجراي طرح " نوسازان يك " كه حدود 5 هزار و 500 واحد را به صورت فروش متري و با امتيازات بسيار قابل توجه براي فروش در اختيار مردم قرار داده است مورد اشاره قرارداد و افزود: اين پروژه مي‌تواند در كاهش قيمت مسكن و آرامش بيشتر مردم شهر تهران مؤثر باشد. همچنين اين طرح در مراحل بعدي با شرايط بهتري مي‌تواند بسياري از مشكلات مردم در مناطق جنوبي شهر تهران كه در معرض مشكلات زلزله و كمبود در خدمات رساني بهداشتي ، آموزشي و فرهنگ هستند را بر طرف كند.

وي گفت: بر اساس طرحي كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است حجم بافت‌هاي فرسوده دقيقا شناسايي شده و اين ميزان در طرح جامع شهر تهران و پورتال شهرداري تهران به تفكيك مناطق مشخص شده است.

قيمت تمام شده پروژه‌هاي شهري در دسترس مردم قرار مي‌گيرد
حتي شركت‌هاي خصوصي هم نمي‌توانند عملكرد‌هاي مالي خود را به سرعت به شهرداري ارائه دهند

شهردار تهران ادامه داد: تفريغ بودجه 85 و 86 را به شوراي شهر تهران داده‌ايم و اين مدارك بر روي پورتال شهرداري نيز قرار گرفته است و مي‌توان گفت كه حتي شركت‌هاي خصوصي نيز نمي‌توانند، عملكرد مالي خود را با اين سرعت ارائه دهند.

وي افزود: در حوزه مالي ـ اداري نيز سعي كرده‌ايم و سيستم اتوماسيون اداري، خصوصي‌سازي، كوچك‌سازي شهرداري و كاهش نيروهاي انساني و در عين حال رسيدگي و ارائه خدمات به كاركنان و بسياري از كارهاي اصولي ديگر را انجام داده‌ايم و امروز مدعي هستيم كه شهرداري در حوزه مالي ـ اداري اين آمادگي را دارد كه در پايان هر ماه، عملكرد مالي خود را بر روي پورتال شهرداري ارائه دهد.

قاليباف خاطرنشان كرد: درصدديم كه به زودي قيمت تمام شده تمام پروژه‌هاي عمراني را از مهم و غيرمهم و از كوچك و بزرگ بر روي پورتال شهرداري و در دسترس مردم قرار دهيم، تا شهروندان بدانند كه آسفالت در پروژه‌هاي شهري تني چند تمام و يا پياده‌روسازي و جدول‌سازي با چه هزينه‌اي اجرا مي‌شود.

بانك مركزي را در مورد استفاده از وام‌هاي خارجي و رتبه‌بندي شهرداري مطلع كرديم

وي‌عنوان كرد: به دليل تاكيد شهرداري براي استفاده از وام‌هاي خارجي، بايد روند رتبه‌بندي شهرداري را توسط حسابرسان بين‌المللي انجام مي‌داديم و به همين دليل با موسسات حسابرسي اروپايي مذاكراتي داشتيم كه موفقيت‌آميز بوده است. در عين حال، بانك مركزي را در جريان اين اقدامات قرار داده‌ايم و سعي مي‌كنيم، با پيگيري، وام‌هاي خارجي شهرداري به نقاط خوبي برسد.

بافت‌هاي فرسوده‌اي كه بيش از40 سال هيچ كس سراغ آن‌ها را نگرفته بود، امروز با سرعت در حال نوسازي است

پيگيري اوراق مشاركت منتفي نشده است
يك راه را ببندند، راه ديگري را با تدبير باز مي‌كنيم
قاليباف در پاسخ به اين كه آيا انتشار اوراق مشاركت در بافت‌هاي فرسوده با توجه به مشكلات و برخي ناهماهنگي‌هاي به وجود آمده منتفي شده است!؟ گفت: انتشار اين اوراق منتفي نشده و به عنوان مدير شهر تهران نبايد بگذاريم كه چنين مسايلي روي كار ما اثر بگذارد. انتشار اوراق مشاركت در پروسه اداري گرفتار شده، اما با اقدامي كه شهرداري براي فروش متري در پروژه نوسازان يك انجام داده به نوعي اين مشكل برطرف شده است.

وي يادآورشد: شهرداري تهران مي‌تواند، از بخش خصوصي، سرمايه‌گذاري در شهر تهران براي پروژه‌هاي نظير نوسازان، سرمايه‌گذاري خارجي و يا اوراق مشاركت استفاده كند و همه اين راه‌ها براي شهرداري تهران باز است.

وي تاكيد كرد: ما مدير شهر هستيم و اگر يك راه را ببندند، راه ديگري را حتما با تدبير خود باز مي‌كنيم و پيش مي‌رويم. مهم اين است كه بافت‌هاي فرسوده‌اي كه بيش از 40 سال هيچ كس سراغي از آن نگرفته بود، امروز در قديمي‌ترين محلات با سرعت پيش مي‌رود و بسياري از محلات شهر تهران كه در گذشته به دليل فرسوده بودن با مسايل اجتماعي روبرو بوده‌اند، امروز ديگر آن مشكلات را ندارند.

كاهش قيمت برگه‌هاي نظارتي خدمات مهندسي محلي از اعراب در ارزان شدن مسكن ندارد

شهردار تهران در پاسخ به سوالي در مورد نامه وزير مسكن به وي در مورد كاهش قيمت برگه‌هاي نظارتي خدمات مهندسي براي كاهش قيمت مسكن توضيح داد: اين حرف‌ها را قبول ندارم؛ چرا كه اگر همه مولفه‌هاي موثر در قيمت مسكن را كنار هم بگذاريد، باز هم كاهش قيمت برگه‌هاي نظارتي خدمات مهندسي تاثيري در ارزان شدن قيمت مسكن ندارد و معتقدم آپارتماني كه متري پنج ميليون تومان قيمت دارد، حذف 10 هزار تومان عوارض از آن محلي از اعراب ندارد و اين بحث‌ها فقط ذهن مردم را مشغول مي‌كند.

وي تصريح كرد: اساسا مشكلات و گراني مسكن مربوط به مسايل ديگري است كه بايد در جاي ديگري به طور مفصل در مورد آن صحبت كرد.

سه ميليون متر مربع فضاي فرهنگي ساخته شده يا در حال ساخت داريم

قاليباف در بخش ديگري از صحبتهاي خود، تاكيد كرد: در حال حاضر نزديك به سه ميليون مترمربع ساختمان در حوزه فرهنگي شهر تهران در حال احداث است كه شامل مسجد، حسينيه، كتابخانه، سالن تئاتر و سينما مي‌شود. همچنين تعداد سالن‌هاي سينما و مساجدي كه طي 5/2 گذشته در شهر تهران ساخته شده است، گوياي توجه شهرداري تهران به مسايل فرهنگي شهر است.

خبر خوب براي مردم اطراف كهريزك: بهره‌برداي از واحد بازيافت تمام مكانيزه!

شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ايسنا همچنين از بهره‌برداري مركز بازيافت تمام مكانيزه شهر تهران تا پايان تير ماه خبر داد و گفت: بعد از 40 سال دفن غيرمنطقي زباله در كهريزك، با افتتاح اين پروژه، ديگر مردم جنوب شهر تهران با مشكل آلودگي زيست محيطي مواجه نخواهند بود.

تغيير شهرداران دليل مديريتي نداشته است

قاليباف در مورد تغيير اخير برخي شهرداران هم توضيح داد: اين تغييرات علت مديريتي نداشته است.

وي ادامه داد: يكي از شهرداران از كاركنان سازمان برنامه و بودجه بود كه براي ادامه كار به سازمان نقشه‌برداري كشوري فراخوانده شده بود و در تغيير ديگر، شهردار يك منطقه، پس از 31 سال خدمت بازنشست شدند و ما از شهرداران مناطق خود رضايت كامل داريم.

اتوبوس‌هاي دو كابين به سفارش شهاب خودرو و با پول نقد شهرداري آماده شده است

شهردار تهران در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود تاكيد كرد كه اتوبوس‌هاي دو كابينه سامانه اتوبوس‌هاي تندرو به سفارش شركت شهاب خودرو بوده است.

وي با تاكيد بر اين كه اين اتوبوس‌ها با پول نقد شهرداري تهران خريداري شده است، افزود: شهرداري تهران اين توانايي را دارد كه در بسياري از پروژه‌هاي خود خريد نقدي داشته باشد و به اين ترتيب سرعت اجراي پروژه را بالا ببرد.

به گفته وي، شهرداري تهران به همراه شركت شهاب خودرو به دنبال انتقال تكنولوژي در توليد اين نوع از اتوبوس‌هاي نسل جديد هستند.

قاليباف افزود: اتوبوس‌هاي ساخت كارخانجات داخل كشور كيفيت لازم را نداشته و استفاده از آن‌ها در شهر تهران، صرفه اقتصادي ندارد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟