بازدید 26963

ایران زیبا را بهتر بشناسیم + تصاویر

گزارش «تابناک» از چشمه‌های رنگین
کد خبر: ۱۲۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸ 11 November 2010
اختصاصی «تابناک» / پریسا پروین مهر ـ چشمه‌های باداب سورت دومین اثر ملی طبیعی ایران واقع در جنوب شرقی شهر ساری (روستای اروست) در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا همانند نگینی در دل رشته کوه‌های البرز می‌درخشند. زیبایی جادویی این طبیعت بکر جدا نفس گیر است و نمایی از بهشت را در ذهن تداعی می‌کند.



در آنجا دو چشمه رنگین و زیبا وجود دارد یکی زرد رنگ است با آبی شور مزه که به علت شوری در زمستان هم یخ نمی‌زند و دریاچه کوچک آن در فصل گرما به دلیل خواص درمانی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری که کمی بالاتر در قسمت شمال غربی چشمه زرد رنگ قرار دارد به رنگ نارنجی قرمز است و از حفره‌ای کوچک در دل کوه می‌جوشد  آب چشمه نارنجی قرمز ترش مزه است.













رسوبات این دو چشمه رنگین به صورت پلکانی و لایه لایه در شیب کوه منظره‌ای بی نظیر را ایجاد کرده اند تصور کنید در جایی ایستاده اید که زیر پایتان ده‌ها پله و هزاران لایه ریز و درشت به رنگهای زرد نارنجی و طلایی به چشم می‌خورند






در لابلای این پلکان صدها حوضچه وجود دارد که تلالو نور خورشید و انعکاس رنگ زیبای آسمان در آنها چشم را خیره می‌سازد از بالا که می‌نگرید صدها حوضچه رنگارنگ می‌بینید یکی سبز یکی آبی یکی سورمه‌ای قابل توصیف نیست که در هنگام غروب آفتاب هم  که رنگین کمان رنگها تکمیل می‌شود.



 البته قسمتهایی از این اثر خشک است ولی باز هم دیدن پلکان و بافت رسوبات آن خالی از لطف نیست.


 
در قسمت هایی از حوضچه‌ها رسوبات آهکی دیده می‌شوند که به صورت گلوله‌هایی سفید و کوچک هستند در ابتدا به نظر می‌آید این رسوبات گل کلمی شکل نرم هستند در حالی که سخت و سفت می‌باشند.



در باب منحصر به فرد بودن این چشمه‌ها می‌توانم روزها سخن بگویم ولی به همین نوشته کوتاه بسنده می‌کنم زیرا پس از اینکه کمی از شوک زیبایی‌هایی که طبیعت برای خلقش هزاران سال وقت صرف کرده است در آمدم توجهم به این مسئله جلب شد که ما انسان ها برای تخریب اثری هزاران ساله فقط به چند روز یا چند ساعت وقت نیاز داریم!

در حالی که حدودا دو یا سه سال از ثبت این اثر می‌گذرد این چشمه‌ها که در نوع خود در جهان بی نظیر هستند همانند روزهای قبل از ثبت دادنشان بدون هیچ محافظت و اقدامی به حال خود گذاشته شده اند. آیا این اثر ملی است؟ اگر ملی است چرا حتی یک تابلو ندارد که مسیر را به گردشگران نشان دهد در سر راه به این تابلو! برخوردیم که آنهم با لطف و مرهمت مردم خوب روستای اروست که دلشان به حال چشمه هایشان می‌سوزد ولی ناتوان از اقدامی هستند نوشته شده است. قطعه سنگی نسبتا کوچک که بر رویش با رنگ نوشته بودند باداب....



 کمی جلوتر باز راه را گم کردیم از پیرمرد روستایی مهربانی راه را پرسیدیم ایشان به ما آدرس درختی را داد! آیا لیاقت دومین اثر ملی طبیعی کشورمان در همین حد است؟ در حالی که امروزه در دنیا اکو توریسم به شدت مورد توجه است و در آمد حاصل از آن هم قابل توجه چرا ما اندکی با محبت و توجه به این نعمتی که خداوند در کشور عزیزمان قرار داده نگاه نمی‌کنیم؟ آیا وظیفه نداریم از آن مراقبت کنیم؟

نکاتی که من به عنوان یک علاقمند به طبیعت و ایران به آنها برخوردم به شرح زیر هستند. ذکر این مهم ضروری است که این جانب به هر حال دید کارشناسی ندارم مطمئنا نکات بسیار قابل تامل تری هستند که از دید من مخفی مانده اند.

نبود تابلویی که نشان از این چشمه‌ها داشته باشد در کل منطقه  

فقدان تابلوی اطلاعاتی و آموزشی در باب این اثر جهت راهنمایی گردشگر. به طور مثال وقتی شما برای بازدید از چشمه پاموکاله ترکیه می‌روید باید کفش هایتان را در بیاورید تا به رسوبات آسیبی نرسد بسیاری از اشخاصی که به این چشمه‌ها می‌آیند از این اطلاعات بی بهره اند و با کفش همه جا راه می روند در حالیکه چنانچه متوجه شوند با در آوردن کفششان در حفظ این اثر می‌کوشند قطعا این کار را انجام خواهند داد.

هیچ تابلویی نبود که عمق دریاچه‌ای را که مردم برای آب تنی از آن استفاده می‌کنند بر روی آن متذکر شوند مردم محلی به ما گفتند در بعضی قسمت‌ها این دریاچه بسیار عمیق است و گودی آن به ده‌ها متر می‌رسد.



نبود حتی یک نگهبان در اطراف جهت جلوگیری از تخریب آنجا

 وجود زباله در اطراف  بسیار ناراحت کننده بود از آنجایی که ما به دلیل علاقمندی به طبیعت همیشه کیسه زباله در ماشین داریم خود اقدام به جمع آوری زباله‌ها کردیم حتی در قسمت‌هایی راه آب را با لباس بسته بودند!

خرابی بیش از حد جاده خاکی که به چشمه‌ها منتهی می‌شد این جاده در حدی خراب است که با ماشین معمولی خیلی به سختی می‌توان از آن بالا رفت. فکر می‌کنم لا اقل می‌شد چاله‌ها و خندق‌های این جاده را با خاک پر کرد.






هیچ مانعی نبود که ماشین شما را از پیش روی به سمت چشمه‌ها باز دارد. شما زمانی متوجه می‌شوید که دیگر وارد حریم چشمه‌ها شده اید. از آن بدتر اینکه شخصی را دیدیم که با ماشین بر روی چشمه‌ها این طرف و آن طرف می‌رفت و قصد داشت در انجا آتشی برای کباب بیافروزد !





و اما بزرگترین ظلمی که در حق این اثر ملی ! طبیعی شده است وجود معدن سنگ در حریم این چشمه هاست  معدن سنگی که مثل خوره به جان این اثر افتاده است. معدنی که حتی اعتراضات مردم روستا هم نتوانست جلوی فعالیت آن و حفاری را بگیرد. البته این معدن طبق گفته افراد محلی فعلا فعال نیست و برای فروش گذاشته شده است معدنی که چندی دیگر ممکن است دوباره حفاری و تخریب را آغاز کند.

سرنوشت این چشمه‌های چند هزار ساله چه خواهد شد؟ آیا به همین صورت تا نابودی کامل رها می‌شوند یا مسئولین دلسوز دست به کار شده, از تخریبشان جلوگیری کرده و گردشگری را در منطقه توسعه می‌دهند؟

با امید به اینکه ثبت یک اثر ملی طبیعی فقط لغزش جوهری بر روی کاغذ نباشد......

 

برای بازدید از این چشمه‌ها می‌توانید از دو مسیر زیر استفاده نمایید:

1 ـ سمنان ـ مهدی شهر ـ شهمیرزاد ـ فولاد محله ـ سه راه تلمادره ـ روستای اروست ـ چشمه‌های باداب سورت
2 ـ مازندران ـ ساری ـ کیاسر ـ سه راه تلمادره ـ روستای اروست ـ چشمه‌های باداب سورت

اطلاعات جامع و کامل در مورد این چشمه‌های زیبا و روستای اروست را می‌توانید در این آدرس مطالعه بفرمایید.

www.orost.ir

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸۳
اولا این چشمه واقع در شمال دامغان روستای بادله است.در واقع برای دامغان میمردین یه اسم از دامغان هم بیارین از دامغان هم دو راه داره ok
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
چشمه در استان مازندرانه دوست عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
کاش از اهواز آدرس می دادن که اسم اهوازم بیارن!!! ببینم اسم همه شهرا رو باید بیارن تا شما خوشت بیاد؟؟
وای خدایا چقدر زیباست ممنون از تابناک . بلکه این خبرا کمکی به گردشگری بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
موندم منفی این نظر برای چیه؟؟ مردم از خنده بعضیا با خودشون هم مشکل دارن
حالا خوبه که جاده اش خراب بود و این همه ماشین اونجاست. اگه جادش خوب بود که تا الان هیچی ازش باقی نمی موند. در هر حال از مسئولین اروستی به خاطر ثبت این اثر ملی متشکریم و امید واریم آقای بقایی با این همه ادعاش یه فکری به حال این منطقه بکنه.
پاسخ ها
شهروند
| Belgium |
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۷
جهت اطلاع شما این اثر ملی حدود چند سال پیش با همت دوستداران طبیعت از مرگ توسط غارتگران معادن ایران نجات پیدا کرد.ترکیه کشور برادر!!!!نیمه چشم ای دارد مثل باداب سورت و سالیانه درامد کلانی از ان به جهت توریسم دارد.امیدوارم که تابناک دقبقا اداب گردشگری و ملاحظات طبیعت را نیر درج کند.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
با همت دوستداران طبیعت؟!!!!!!
والا من که تو گوگل سرچ کردم یک عده کوهنورد با چکمه هایی که اورست رو فتح می کنند (یخ شکن) روی این پلکان ها در حال قدم زدن بودند. خود این به اصطلاح طبیعت دوستان بیشتر تخریب می کنند.
سلام بسیار زیبا ودیدنی می باشد و واقعا ایران سر زمینی زیباست با تشکر از شما وعکاس محترم
به هیچ عنوان در روستای بادله قرار نداره و اصلا تو شمال دامغان نیست. با تشکر از اطلاع رسانی صادقانه تابناک
ممنون که اینجا ها رو معرفی می کنید نمی دونستم هم چین جای زیبایی داریم ولی حیف از اینهمه زیبایی که بی حمایت مونده
من در مجموع کارهای این عکاس یا چطور بگم کارمندتونو خیلی دوست دارم تازه می فهمم کشورمون زیباست چه جاهایی داره که من ازش بی خبرم برام خیلی جالبه ازتون ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
مگه بازم کار داره؟؟ کجا دیدی؟؟؟
تو رو خدا کسی اون ورا نره که به لجن کشیده نشه
اگه این شاهکار طبیعت در غرب بود الان به اندازه بودجه ایران از توریست درآمد داشت واقعا حیف ایران عزیز!
پاسخ ها
ستاره
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
ارش باهات موافقم.ديدي گنجنامه همدان.محشره بخدا.يا طاق بستان.شرق ايران هيچ توريستي نداره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
موافقم صد در صد دمت گرم
واقعا که صنعت گردشگری ما در خواب ناز است.
با تشکر از گزارش و عکس های زیبایتان
تااااااااااااااااااااااابناااااااااااااااااااک ایران دوست شدی بااا بااااا !!!!
جدا نباید پرسید ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چه غلطی میکنه ؟ فقط تبلیغات و چاپلوسی ...

آخه به خدا دیگه شورشو درآوورده این سازمان با مدیریت منقلبابیش ... چه قبلیش چه فعلیش .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
تخریب می کنه همین
دومین اثر ملی طبیعی؟ والله دولت باید خجالت بکشه ما تا حالا اسم اینجا هم به گوشمون نخورده بود
خیلی عالیه.
از پریسا خانم بخاطر این گزارش ممنونیم.
واقعا جالب بود خانم پروین مهر . هم عکسها و هم نکته بینی شما . کاش دست اندرکاران از خواب غفلت بیدار شن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
خر وووووووووو پووووووووووووووف
تابناک یک پدیده به همین زیبایی در روستای فریزهند نطنز واقع است ولی تحت تاثیر معروفیت روستای ابیانه نطنز مغفول مانده
متشکریم از تابناک بابت اطلاع رسانی
zeba bod
واقعا چه ایران زیبایی داریم
20
سلام جان مادرتون ادرسشو با جي پي اس بدين وقتي نمي دونين كجاست. بعد اين حضرات رفتن اونجا بعد شما مي فرماين نمي دونن كجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
آدرسش آخر گزارش هست می تویند ببینید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
دعوا داری؟؟؟
واي اگه كسي بيفته اون درياچه !!!!!!!!
واي خداي مهربون چقدر زيباست! خداوند زيباست و آفريننده زيباييست و زيبايي را دوست دارد.
اون وقت مردم ما می روند دبی در حالیکه اینقدر زیبایی در ایران ما هست
عالی بود. یک نمونه از این چشمه ها هم در اطراف یزد هست. من دیدم...
از مسئولان تشکر میکنم که برای اکثر جاذبه های دیدنی تابلوهای راهنمای آنچنانی نگذاشته اند، چرا که با عدم وجود حتی یک نگهبان برای این آثار (حتی در مورد آثار معروف)، و با وجود مردمی که برای تفریح خود در تخریب این آثار و یا حداقل محیط زیست مجاور آن ابائی ندارند، بزودی تمامی این آثار از ایران زمین محو خواهند شد!!!!!!!!!!!!!
از خوندن اين گزارش هم خوشحال شدم و هم ناراحت.خوشحال از اينكه چنين جاي زيبا ومصفايي را به تصوير كشيديد وناراحت از اينكه ازفردا خيليها ميرن اونجا و با آلوده كردن محيط‏‏ بعد از چند سال اينهمه زيبايي رو از بين ميبريم متاسفانه...
به نظر من نبايد جاهاي ديدني و طبيعي زيبا را به مردم بي فرهنگ و زباله دوست ايران معرفي كرد چون همين جاهاي بكر پس از معرفي به مردم به يك زباله داني بزرگ تبديل مي شود كه نه تنهابراي گردش مناسب نيست حتي نميشه ديگه به خاطر تجمع زباله آنجا را تحمل كرد.مردم ما لياقت زيبايي و طبيعت زيبا را ندارند.
عالی بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل