
به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، وزیر نفت دولت چهاردهم گفت: تفاهمنامههایی منعقد شده است تا بتوانیم بهصورت هوشمند هر قطره فرآورده تولیدی پالایشگاه را از خروجی پالایشگاه تا انبار نفت، از انبار نفت چه در قالب خطوط لوله تولید شود و چه از طریق نفتکشهای جادهپیما، رصد کنیم تا ببینیم آیا به مراکز مصرف و مقصد میرسد یا نه. اینها به عنوان گامهای اولیهای است که طراحی شده تا انشااله ما بتوانیم پدیده نامطلوب قاچاق را از حوزه تولید و توزیع سوخت کشور حذف کنیم.
محسن پاکنژاد وزیر نفت دولت چهاردهم درباره برنامههای دولت برای مدیریت مصرف سوخت و کاهش قاچاق آن در کشور، تصریح کرد: قاچاق سوخت یک موضوع ناخوشایند است که سالها در حوزه سوخت و سوخت تولیدی کشور وجود داشته و این بحث، موضوعی نیست که تنها به امروز، دیروز، دو ماه، یا شش ماه و دو سال قبل مربوط باشد. این مشکل سالهاست وجود دارد و تمهیداتی برای حل آن اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: یکی از این گامها، تفاهمنامهای بود که چندی قبل بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با شرکت ایرانسل و شرکت مپنا و یکی از شرکتهای تابع شرکت پالایش و پخش به نام ODCC منعقد شد و این اقدام را فراهم میکند که بهصورت هوشمند هر قطره فرآورده تولیدی پالایشگاه را از خروجی پالایشگاه تا انبار نفت، از انبار نفت چه در قالب خطوط لوله تولید شود و چه از طریق نفتکشهای جادهپیما، رصد کنیم تا ببینیم آیا به مراکز مصرف و مقصد میرسد یا نه. اینها به عنوان گامهای اولیهای است که طراحی شده تا انشاالله ما بتوانیم این پدیده نامطلوب را از حوزه تولید و توزیع سوخت کشور حذف کنیم.
این عضو ارشد کابینه دولت چهاردهم در خصوص راهکارهایی که برای کاهش مصرف فرآوردههای نفتی وجود دارد، عنوان کرد: بحث مدیریت تقاضا و بهینهسازی مصرف راهکارهای متفاوتی دارد. مثلاً در حوزه گاز اگر اشاره کنم، بخاریهایی در دنیا وجود دارد که بخش خصوصی وارد کرده و تعداد زیادی از آنها در دسترس و حاضر است حتی در این حوزه سرمایهگذاری کند. راندمان این بخاریها بالغ بر ۸۰ درصد است، در حالی که بخاریهای گازسوز که در خانهها استفاده میکنیم، راندمان بسیار پایینی دارند و بخشی از سوخت را عملاً بهصورت بهینه برای ایجاد گرمایش در فضای ساختمانها مورد استفاده قرار نمیدهند. این یکی از اقداماتی است که میتوان انجام داد. همچنین، استفاده از خودروهایی که سوخت مصرفیشان کمتر باشد، از دیگر راهکارهاست. اینها به هر حال راهکارهای قیمتی هستند و در حوزههای مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و قطعاً به شرایط اجرایی نزدیک خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش مصرف سوخت به افزایش قیمت بنزین که فکر نکردهاید، گفت: الان چنین بحثی نداریم.
پاکنژاد در پاسخ به این سوال که افزایش تولیدات نفتی که شما اعلام کردید با برنامههای دولت مبنی بر کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در تضاد است، وزارت نفت چه برنامهای برای کاهش اقتصاد نفتی دارد، گفت: ببینید قطعاً هدف گذاری ما به سمتی خواهد بود که هر چه هست اتکای بودجه جاری کشور به نفت کاهش پیدا کند. طبیعتاً نفت به نوعی ثروتی است که باید به ثروتهای روزمینی و ماندگار تبدیل شود، این به عنوان یک راهکار و راهبرد است که انشالله مد نظر هست و دنبال خواهیم کرد.
وزیر نفت در رابطه با واردات تکنولوژی برای توسعه صنایع نفتی کشور و توسعه تولیدات داخلی، اظهار کرد: ما در صنعت نفت سالهاست به دنبال این هستیم که بتوانیم ساخت داخل را توسعه دهیم و در این راستا طرحها و در واقع راهکارهای مختلفی تعریف شده و تا الان هم موفقیت آمیز بوده است. من اخیراً واحد نمکزدایی اهواز متمرکز را افتتاح کردم که با حضور آقای رئیس جمهور بود. آنجا عرض کردم حدود ۸۰ درصد این واحد به دست توانمند جوانان ایرانی چه در حوزه صنعت و چه در حوزه نصب و راهاندازی، مدیریت شده است. این افتتاح بر اساس ۸۰% تولید داخل بوده است یعنی کار جوانان ما و تولید داخلی بوده است.
 بنزین باید بشه لیتری 100هزارتومان 1500تومان مفته کشورهای دیگه بیشتر از اینهاس
 							         		            بنزین باید بشه لیتری 100هزارتومان 1500تومان مفته کشورهای دیگه بیشتر از اینهاس         		                     		         |
         		                            |         		                             بنزینبرایجنابالیکهوضعیتمالیخوبیداریبایدلیتری۱۰۰تومنبشودنهبرایهمابدبختهابرایهمابدبختهامجانیبایدباشد
 									         		                    بنزینبرایجنابالیکهوضعیتمالیخوبیداریبایدلیتری۱۰۰تومنبشودنهبرایهمابدبختهابرایهمابدبختهامجانیبایدباشد         				                     		                 |
         		                            |         		                             باید هرسال بنزین وگازوییل دوتومان گران بشه یا بدن به خود مردم قاچلق واردات بنزین کشور بیچاره کرده
 									         		                    باید هرسال بنزین وگازوییل دوتومان گران بشه یا بدن به خود مردم قاچلق واردات بنزین کشور بیچاره کرده         				                     		                 اول زیر ساخت حمل و نقل عمومی برای اکثر مردم با کیفیت بالا محیا شود اونوقت قیمت بنزین تجدید نظر بشود والا با این خیابانهای باریک و اتوبوس های داغون متروهای نیمه کاره ...با این جمعیت انبوه آب در هاون کوبیدن است مشکل حل نخواهد شد.
 							         		            اول زیر ساخت حمل و نقل عمومی برای اکثر مردم با کیفیت بالا محیا شود اونوقت قیمت بنزین تجدید نظر بشود والا با این خیابانهای باریک و اتوبوس های داغون متروهای نیمه کاره ...با این جمعیت انبوه آب در هاون کوبیدن است مشکل حل نخواهد شد.         		                     		         ایشون  سوخت ذخیره نکرد ۸ میلیارد دلار واحد تولیدی خسارت دیدن رفتن بدون فکر تولید نفت  زیاد کنند نمک موجود در نفت ۱۲ برابر شد مجبور شدن ۱۰ درصد زیر قیمت بدن و سه میلیارد دلار به اندازه چای دبش خسارت وارد شد یک عده چاهم بخاطر سومدیریت بخاطر افزایش فشار اب مسدود شدن  از کار افتادن باید فکزی شود
 							         		            ایشون  سوخت ذخیره نکرد ۸ میلیارد دلار واحد تولیدی خسارت دیدن رفتن بدون فکر تولید نفت  زیاد کنند نمک موجود در نفت ۱۲ برابر شد مجبور شدن ۱۰ درصد زیر قیمت بدن و سه میلیارد دلار به اندازه چای دبش خسارت وارد شد یک عده چاهم بخاطر سومدیریت بخاطر افزایش فشار اب مسدود شدن  از کار افتادن باید فکزی شود         		                     		         ا۰۰هزار زیاد است برادر ولی چوب حراج هم به بنزین زدن کار درستی نیست  با این نرخ بنزین وگازوئیل تورم هر ساله می شود باید قیمت هارا متعادل کرد
 							         		            ا۰۰هزار زیاد است برادر ولی چوب حراج هم به بنزین زدن کار درستی نیست  با این نرخ بنزین وگازوئیل تورم هر ساله می شود باید قیمت هارا متعادل کرد         		                     		         این نشان میده که مردم اگه برای هر چیزی اعتراض کنند دولت کوتاه میاد الان بنزین پنج سال همه چیز ده برابر شد ولی بنزین نشد
 							         		            این نشان میده که مردم اگه برای هر چیزی اعتراض کنند دولت کوتاه میاد الان بنزین پنج سال همه چیز ده برابر شد ولی بنزین نشد         		                     		         بنزین باید لیتری ۱۰هزارتومان بشه تااسراف وقاچاق نشه.
 							         		            بنزین باید لیتری ۱۰هزارتومان بشه تااسراف وقاچاق نشه.         		                     		         در ایران قیمت بنزین باید هر سال فقط ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش یابد تا کسی اعتراضی نکند و قیمت اجناس هم به  اون شکل بالا نمیرود در غیر این صورت مطمئناً اعتراضات شکل میگیرد و حمایت مردم به دولت هم از بین خواهد رفت ولی اگر هر سال ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش پیدا کند به هیچ وجه قابل احساس نیست و در چند سال میبینیم که به قیمت واقعی خود رسیده است بدون هیچ اعتراضی
 							         		            در ایران قیمت بنزین باید هر سال فقط ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش یابد تا کسی اعتراضی نکند و قیمت اجناس هم به  اون شکل بالا نمیرود در غیر این صورت مطمئناً اعتراضات شکل میگیرد و حمایت مردم به دولت هم از بین خواهد رفت ولی اگر هر سال ۲ تا ۳ هزار تومان افزایش پیدا کند به هیچ وجه قابل احساس نیست و در چند سال میبینیم که به قیمت واقعی خود رسیده است بدون هیچ اعتراضی