بازدید 5190
سید احمد خاتمي:

حضور رهبري، قم را به بهار ديگري تبديل كرد

به گزارش ايسنا، آيت الله سيد احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه‌ي امروز تهران با تسليت سالروز شهادت امام جواد (ع) با اشاره به ويژگي‌هاي قيامت اظهار كرد: روز قيامت، روز سنگين و گذرگاه سختي است، اين گردنه‌اي است كه همه پيش رو داريم و تنها مي‌توانيم با تقوا و حريم نگه داشتن براي ذات مقدسش از اين گردنه عبور كنيم.
کد خبر: ۱۲۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹ 06 November 2010
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به توطئه‌هاي 31 سال اخير آمريكا عليه ايران ، تصريح كرد :تا اين‌گونه است آمريكا آرزوي مذاكره با ايران را به گور خواهد برد.

به گزارش ايسنا، آيت الله سيد احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه‌ي امروز تهران با تسليت سالروز شهادت امام جواد (ع) با اشاره به ويژگي‌هاي قيامت اظهار كرد: روز قيامت، روز سنگين و گذرگاه سختي است، اين گردنه‌اي است كه همه پيش رو داريم و تنها مي‌توانيم با تقوا و حريم نگه داشتن براي ذات مقدسش از اين گردنه عبور كنيم.

وي در ادامه به سفر مقام معظم رهبري به قم اشاره كرد و اين مساله را قابل تجليل و تحليل دانست و افزود: فصل، فصل پاييز بود، اما حضور مقام معظم رهبري قم را به بهار ديگري تبديل كرد. اين سفر از مبارك‌ترين سفرهاي مقام معظم رهبري بود.

وي با قدرداني و تشكر از استقبال باشكوه و بي‌نظير مردم قم از رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كرد: انصافا مردم بزرگوار قم سنگ تمام گذاشتند. مسير 4-5 كيلومتري حدود 2 ساعت طي شد. مردم ولايتمدار قم، خود را قبل و پس از انقلاب به نمايش گذاشتند؛ به گونه‌اي كه مقام معظم رهبري آنها را مثال‌زدني خواندند. مراجع عظام تقليد در اين سفر نهايت كرامت و بزرگواري‌شان را به نمايش گذاشتند و اساتيد و طلاب حوزه‌ي علميه‌ي قم تمام عشق و احساسشان را به نمايش گذاشتند. همان عشق و علاقه‌اي كه از عموم مردم، طلاب، اساتيد، نخبگان به نمايش گذاشته شد.

امام جمعه‌ي موقت تهران با اشاره به ابعاد بين‌المللي سفر رهبر معظم انقلاب گفت: اين سفر در عرصه‌ي بين‌الملل بسيار معنادار بود. تلاش 17 ماهه‌ي دنياي استكبار و رهبران حقيرشان در داخل كشور يعني جريان فتنه اين بود كه بعد از 22 خرداد 88 بگويند حوزه و مراجع عظام از نظام و ولايت بريده‌اند. اين سفر در حقيقت افشاي عملي دروغ آنها بود. جهانيان ديدند تصوير ديدار مراجع عظام تقليد با رهبر معظم انقلاب را و ابراز علاقه‌ي باشكوه طلاب را؛ چنان‌كه طلبه‌اي از ساعت 4 صبح براي نماز شب آمده بود و تا 10 صبح منتظر مانده بود تا مقام معظم رهبري در جايگاهشان مستقر شوند. اگر اين عشق به ولايت و نظام نيست چه تفسير ديگري دارد.

خاتمي در ادامه ابياتي را به اين شرح قرائت كرد:ديديد هنوز عشق لشگر دارد / ديديد كه اين قافله رهبر دارد/اي مانده‌ي نهرواني عهدشكن / اين ملك علي مالك اشتر دارد

وي ادامه داد: نكته‌ي ديگر در سفر مقام معظم رهبري، رهنمودهاي ايشان بود. در اين 10 روز مداوم درس بصيرت داده مي‌شد. در ديدار با عموم مردم، جامعه مدرسين، نخبگان و دانشگاهيان و غيره، مهم‌ترين موضوع كه ايشان بر آن تاكيد داشتند، مساله‌ي بصيرت بود. هم‌چنين تاكيد داشتند كه در اين مقطع دشمن چه هدفي را دنبال مي‌كند و راه به دست آوردن بصيرت چيست.

خاتمي همچنين تصريح كرد: ايشان گفتند كه دشمن دو هدف را دنبال مي‌كند؛ ضربه زدن به دين و ديگري كاستن وفاداري مردم. آنها مي‌خواهند عقبه‌ي مردمي نظام آسيب ببيند.

وي در ادامه از لاابالي‌گري، اباهه‌گري، عرفان‌هاي كاذب و اسلام منهاي روحانيت به عنوان تز انگليسي‌ها كه حدود 100 سال است دنبال مي‌كنند، نام برد و گفت: اين مساله از زمان فتواي ميرزاي شيرازي عليه تنباكو آغاز شده و از همان روز عقده‌ي روحانيت را به دل گرفتند و سعي دارند اين نهاد را از حكومت و سياست خارج كنند و از بين ببرند.

امام جمعه‌ي موقت تهران تاكيد كرد: نگاه ما به مراجع بايد نگاه به يك سرمايه‌ي نفيس باشد و همه بايد حريم اين نهاد را نگه داريم. مقام معظم رهبري در ديدار با مراجع و نخبگان، مساله‌ي اهتمام به مراجع و تكريم آنها را مورد تاكيد قرار دادند. مراجع قبل از انقلاب سرمايه بودند و الان هم هستند. آنها سرمايه‌ي دين، عزت و افتخار ملتند. روحانيت هم در پي مراجع عظام تقليد، نماد استقلال كشور بوده است. مبادا كساني اين سرمايه‌هاي نفيس را كم ببينند و يا تحقيرآميز برخورد كنند.

وي اظهار كرد: اسلام منهاي روحانيت براي ضربه زدن به دين است. از سويي آنها اسلام منهاي سياست را در قالب سكولاريسم دنبال مي‌كنند. سكولاريسم حذف دين از عرصه‌ي حكومت را دنبال مي‌كند؛ همان حكومتي كه غربي‌ها دارند و شاه در پي آن بود و توانست آن را پياده كند و اين جريان البته جرياني حقير، و جايي در بين ملت ندارد، اما در بين روشنفكران بيمار ديده مي‌شود. روشنفكراني كه با نمادهاي دين، قرآن، امام زمان (عج) مساله دارند و با حاكميت ديني در تضاد هستند.

خاتمي ادامه داد: اندك متحجريني هم هستند كه به دنبال برگزاري مراسم‌هاي ديني هستند، اما مي‌گويند در آن مراسم‌ها اسمي از امام، انقلاب و شهدا نيايد. دنبال آخوند و مداح ضدانقلاب و بي‌تفاوت مي‌گردند. اين دو، دو تيغه‌ي يك قيچي هستند كه مي‌خواهند اسلام ناب محمدي را قيچي كنند.

امام جمعه‌ي موقت تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره‌ي راه رسيدن به بصيرت براي مردم، گفت: همان‌طور كه ايشان گفتند بايد ببينيد دشمنانتان در چه سمت و سويي هستند. از جرياني كه دشمنانتان تجليلشان مي‌كنند، دوري كنيد و بدانيد اين جريان عيب‌ناك و معلول است.

وي درباره‌ي طرح هدفمندي يارانه‌ها نيز اظهار كرد: حدود 170 سايت خارجي عليه اين طرح برنامه‌ريزي مي‌كنند و از اين‌جا معلوم مي‌شود اجراي اين طرح در ايران به ضرر آنهاست كه از اجراي آن آشفته شده‌اند.

وي در ادامه اظهاراتش با تاكيد بر اين‌كه بدانيد شاخص حق، چهره‌ها نيستند، گفت: شاخص خود حق است. در روايتي از امام صادق (ع) است كه كسي كه با چهره‌ها وارد حوزه‌ي دين شود، همان چهره‌ها او را از حوزه‌ي دين بيرون مي‌برند، اما كسي كه با معيار و ملاك حق آمد ماندگار است.

خاتمي در رابطه با حوزه‌ي علميه‌ي قم و ديگر حوزه‌هاي علميه در كشور كه مورد توجه مقام معظم رهبري در سفر به قم بوده است، خاطرنشان كرد: اميدوارم حوزه‌ي علميه‌ي قم و ديگر حوزه‌ها اجراكننده‌ي طرح‌ها و منويات مقام معظم رهبري باشند.

امام جمعه‌ي موقت تهران در ادامه با بيان اين‌كه دشمنان به دنبال زدن عقبه‌ي مردمي نظام هستند، تاكيد كرد: آنها مي‌خواهند با ايجاد ياس در بين مردم و كم نشان دادن موفقيت‌ها و بزرگ نشان دادن مشكلات، مردم را از نظام دور كنند، اما مي‌بينيد كه در هيچ عرصه‌اي كشور بحران‌زده نشده است. اين در حالي است كه مي‌بينيد در كشوري مثل فرانسه چگونه اعتصاب‌ها آن را فلج كرده است. طبق آخرين آمارها تعداد بي‌شماري از بانك‌هاي آمريكايي ورشكسته شده‌اند. اينها همان‌هايي بودند كه آتش‌بيار معركه‌ي ناامني در كشور ما در فتنه‌ي سال گذشته بودند و مي‌بينيد كه به چه روزي افتاده‌اند.

خاتمي در ادامه خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران با اشاره به يوم الله 13 آبان خاطرنشان كرد: در جنايتي كه در روز 13 آبان در سال‌هاي مختلف روي داده است، آمريكا به نحوي دست داشته است. وي در ادامه با اشاره به مناسبت‌هاي تارخي كه در 13 آبان اتفاق افتاد، تبعيد امام (ره) در سال 43 به واسطه اعتراض نسبت به لايحه‌ي كاپيتولاسيون، به گلوله بستن دانش‌آموزان در سال 1357 توسط رژيم شاه، تسخير لانه جاسوسي در سال 58 را مورد اشاره قرار داد و از آنها به عنوان وقايعي كه آمريكا در آن دست داشت ياد كرد و با يادآوري لقبي كه امام راحل به دولت آمريكا داد و آن را شيطان بزرگ خطاب كردند، گفت : اين يك تعبير قرآني بود. يعني خباثت‌هايي كه از شيطان مي‌بينيم يكجا در دولت آمريكاست.

وي همچنين تصريح كرد : 31 سال است در هر مناسبتي مردم ايران شعار مرگ بر آمريكايشان ترك نمي‌شود. تا وقتي كه خوي استكباري در آمريكا است يعني بدون هيچ دليلي خود را همه كاره‌ي دنيا مي‌داند و با شعار امنيت و دموكراسي آوردن به كشورها حمله مي‌كند، هيچ موفقيتي به دست نمي‌آورد. 31 سال است توطئه عليه ايران اسلامي را دنبال مي‌كند؛ فقط به خاطر اين‌كه ايران مي‌خواهد مستقل باشد و تا اين‌گونه است، آمريكا آرزوي مذاكره با ايران را به گور خواهد برد.

خاتمي در ادامه به حوادث تروريستي در عراق اشاره كرد و گفت: هيچ انسان باوجداني نمي‌تواند اين حوادث در عراق را ببيند و از كنارش ساده عبور كند. در يك روز بيش از 20 انفجار، صدها كشته و زخمي بر جاي مي‌گذارد. اين يك توطئه‌ي حساب شده است. گروه‌هاي عراقي آرام آرام به اين سمت مي‌روند كه بحران 6-7 ماه گذشته در رابطه با تشكيل حكومت در اين كشور را حل كنند، اما آنها نمي‌توانند موفقيت عراق و حاكميت مردمش را ببينند. از سويي برخي كشورهاي منطقه از اين روند نگرانند؛ چرا كه عراق را ناامن مي‌خواهند. اما اخطار مي‌كنم دود ناامني عراق فقط به چشم مردم اين كشور نمي‌رود، بلكه به چشم شما هم خواهد رفت.

امام جمعه‌ي موقت تهران طي سخناني در خطبه‌ي اول نماز جمعه‌ي امروز تهران كه به فرهنگ دعا اختصاص داشت، اظهار كرد: مقصود از آن، كيفيت دعا كردن است. اين بحث را محدثان ما تحت عنوان آداب دعا ذكر كرده‌اند. سفارش كرده‌اند كه دعاهاي خود را با نام و ياد خدا و با تمجيد از ذات مقدس ربوي شروع كنيد. در روايتي از پيامبر (ص) است كه دعاهايتان را با بسم‌الله شروع كنيد. در روايت ديگري است كه هر دعايي كه قبلش تمجيد از خداوند نباشد، آن دعا دعايي ناقص است.

وي گفت: اظهار ذلت پيش هركسي بد است، اما نزد خداوند نهايت عزت است. هم‌چنين سفارش شده است كه در دعا فقط خودتان را دعا نكنيد. به فكر ديگران هم باشيد. از سيره‌ي حضرت صديقه است كه اول براي ديگران دعا كنيد. در روايتي از پيامبر (ص) است كه وقتي مي‌خواهيد دعا كنيد، عمومي دعا كنيد؛ چنان‌چه مي‌خواهيد دعايتان مستجاب شود.

امام جمعه‌ي موقت تهران ادامه داد: در باب دعا مي‌گويند همت بلند داريد؛ همان‌گونه كه در عرصه‌ي مسائل علمي و سياسي ما قله‌هاي رفيع را به همت جوانان بااستعدادمان طي مي‌كنيم. اول انقلاب امام (ره) فرمودند ما انقلابمان را به جهان صادر مي‌كنيم و در 31 سالگي انقلاب مي‌بينيم، فرهنگ انقلاب ما به جهان صادر شده است. در عرصه‌ي دعا هم مي‌گويند چيز كم از خدا نخواهيد. خواسته‌تان را بزرگ بگيريد؛ چرا كه به در خانه‌ي بزرگ رفته‌ايد.

خاتمي با بيان اين‌كه از آداب ديگر دعا صلوات بر محمد و آل محمد (ص) است، اظهار كرد: بيان اين ذكر نوعي بيعت با پيامبر و امامان است. ما معتقديم امامان و پيامبرانمان زنده و مرده ندارند. از اين رو فرموده‌اند اگر مي‌خواهيد

دعايتان مستجاب شود آن را با ذكر صلوات همراه كنيد. هم‌چنين در باب دعا اصل بر اين است كه آرام دعا كنيد. پيامبر مي‌گويد در دعا لازم نيست صدايتان را بلند كنيد، اما پيامبر(ص) در جايي هم مي‌فرمايد صلوات بر من و آل من را بلند بفرستيد، تا نفاق از دلتان برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل