بازدید 27488
پرسش «بی.پی» از دولت انگلستان:

سهم 50 در صدی ایران از گاز دریای شمال را چه کنیم؟

حوزه منابع گازی دریای شمال در 400 کیلومتری سواحل کشور اسکاتلند قرار دارد که 50 درصد سرمایه گذاری برای استخراج گاز از این حوزه متعلق به «بریتیش پترولیوم» و 50 درصد آن متعلق به شرکت نفتی ایرانی است که غیر مستقیم توسط شرکت ملی نفت ایران اداره می شود.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱ 02 November 2010
سرویس بین الملل ـ هر چند به تازگی اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است، با وجود این، شرکت نفتی انگلیسی «بریتیش پترولیوم»، از دولت انگلستان درخواست کرده تا وضعیت این شرکت را درباره سهم 50 درصدی شرکت ملی نفت ایران در حوزه منابع گازی دریای شمال مشخص کند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از «وال استریت ژورنال»، این شرکت نفتی انگلیسی از دولت انگلستان درخواست کرده تا آشکارا ابعاد گوناگون این مسأله را روشن کرده و به این شرکت بگویند چگونه این مقررات جدید را در این حوزه در مورد ایران به کار برند.

بنا بر این گزارش، حوزه منابع گازی دریای شمال در 400 کیلومتری سواحل کشور اسکاتلند است که 50 درصد سرمایه گذاری برای استخراج گاز از این حوزه متعلق به «بریتیش پترولیوم» و 50 درصد آن متعلق به شرکت نفتی ایرانی است که غیر مستقیم توسط شرکت ملی نفت ایران اداره می شود. پتریش پترولیوم اعلام کرده است که 5 در صد از تولیدات این شرکت از این حوزه گازی تامین می گردد.

بر این اساس باید گفت، مطابق قانونی که هفته گذشته وزرای خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب کردند، تحریم های این اتحادیه، مشمول هر تجارتی که یک شرکت ایرانی در آن دخیل است نیز خواهد شد.

ذکر این نیز لازم است که از زمان اعلام تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران، همواره سرمایه گذاری، اموال  و دیگر حوزه های مشترک، محل بحث های فراوانی بوده است و تقریبا افکار عمومی ایرانیان کاملا از این تحولات بی خبر بوده اند و سرانجام هم آگاه نشده اند که فرجام این تحولات چه بوده است.

به نظر می رسد، بسیار مطلوب تر است، علاوه بر اینکه کارشناسان حقوقی، اقتصادی و... وزارتخانه ها درباره موضوعاتی اینچنینی که از این پس محل اختلاف خواهد بود، تصمیم گیری کرده، همچنین سناریوهای گوناگون را برای فعالیت های آتی خود پیش بینی کنند.

از سوی دیگر، شایسته است، نهادها و سازمان های دولتی با معرفی فعالیت های مشترک خود با کشورهای تحریم کننده، افکار عمومی را در جریان امور قرار داده تا با استفاده از نظرات کارشناسی و پردازش و بازتاب این نظرات توسط رسانه ها، توان مانور و پیگیری مقامات و شرکت های دولتی و همچنین سرمایه گذاران ایرانی در دیگر کشورها برای احقاق حقوقشان افزونتر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۰
شما كه نوشتيد لطفا كامل بنويسيد و بگوييد كه چندين ميدان نفتي و گازي در زمان رژيم گذشته خريداري شده اند و در 40 سال گذشته سرمايه گذاري شده است!
تا جایی که بنده از یک اقتصاد دان شنیدم ایران 10 % سهم داره نه 50 % کنجکاو شدم پیگیر موضوع بشم.
پس آنجا هم ما اموال داشتیم نمی دانستیم .هه هه هه } خوب شد که این وزیر اعظم لو رفت و ما دانستیم که خیلی چیز ها داشته ایم که سلطان بانو به ما نگفته است .متشکریم کاتب .
همون کاری که با سهم ایران از گاز جنوب می کنیم.... بسوزونیمش
میشه بگین این سهم 50 درصدی از کجا به شرکت ملی نفت ایران رسیده؟ هیچ اطلاعات مفیدی نمیدین!
حواستشون باشه نخورنش!
معاون وزارت امورخارجه قاطعانه اعلام فرمودند یک پنجم اونوقت این عوامل استکبار دست بردارد نیستند همش می گن پنجاه درصد ... مرگ بر انگلیس
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
مثل اینکه هر کسی هر مطلبی را با عجله و بی دقت خواند واجب است که فورا جواب بدهد. خانم یا آقای ناشناس در باره مطلبی اطلاعات نداری مجبوری نظر بدهی. حالا چه 50 و چه 20 درصد مطلبی را که شما اشاره می کنید مربوط است به دریای خزر در حالیکه این مطلب مربوط است به دریای شمال در شمال غربی اروپا!! هر گردی که گردو نیست. هرکی که سبیل داره که بابات نمیشه.. هر دریایی که شمال بود که خزر نیست!!!
چیزی که به ما نمیرسه چه 50 % چه 0 % بی خیال بابا
دوستان عزيز ، ضمن احترام به عقايدتون اين ميدان مربوط به خزر نيست بلكه در درياي شمال و خارج از مرزهاي آبي كشور ميباشد.كه در رژيم گذشته خريداري شده است .
what have you done with these shares through last thirty years?
ای بابا ، می بخشیمش به ترکیه ÷اکستان و هند و ... مردم بیچاره خودمونم دندشون نرم برن 250 تومان بخرن
ببخشيد ..! سهام ايران در Krupp آلمان چي شد؟
اين شركت متعلق به شركت نيكو ميباشد كه شركت نيكو نيز صددرصد سهامش متعلق به نفت است ازكي تا حالا به صورت مجهول بوده است
من ميگم بيتم كمك كنيم به يكي از كشورهاي آفريقايي نظرتون چيه؟
اميدواريم قرارداد ننگين ترکمانچای دوباره منعقد نشود یا نشده باشد.. متاسفانه اخبار روشنی از این موضوع منتشر نمی شود
مشکل ما اینه که مسائل را با هم قاطی میکنیم از طرفی با شاه مخالفیم و از طرف دیگر شاه چندین کار اقتصادی و سرمایه گذاری وب نیز داشته است
اگر بدیها را میبینیم سعی کنیم خوبی ها را ببینیم
به همین علت که مردم را طوری آموزش داده ایم که یا خوب میبینند یا بد در جریان فتنه بعضی نتوانستند با وجود دیدن خوبیها بدیها را هم ببینند و دچار تردید شدند
گاز بو میده جنوب رو قطر میبره شمال هم بدیم به پوتین ببره . ولش کنین خودتونو ناراهنگ نکنید
حالا یک پنجم یا 50% من و شما سر پیازیم یا ته پیاز. به حال ما چه فرقی می کند.
تا حالا فکر می کردم تنها منابع درامدی نفتی وگازی دولت فقط از داخل خاک کشور است . نمی دانستم که در حکومت گذشته دولت ایران سرمایه گذاری های اینچنینی برای این دولت به ارث گذاشته بود . واقعا چرا ما ملت نباید این مطالب را بدانیم؟؟ جالب اینجاست در گزارش دیوان محاسبات نیز به این موارد اشاره نمی شود که دو حالت دارد که محاسبه می شود ولی رسانه ای نمی شود یا اینکه اصلا حساب نمی شود؟ لطفا اطلاع رسانی کنید
وزرات نفت فعلا بهتره تکلیف حوزه گازی مشترک خودش را با قطر در پارس جنوبی مشخص کنه بعدش بره هزاران کیلومتر تو دریای شمال و نزدیک قطب!!
ولش کن، راهش دوره، هوا هم اونجا سرده بده به خودشون!
هند امارات ترکیه پاکستان آذربایجان ارمنستان و...حاضرند با فداکاری مصرف کنند البته بصورت بهینه !
اینم مثل سهم دریای مازندران از 50 به 20 میرسه و تازه شاید هم 12 درصدش هم بکنن!!!

ولی بدتر و خائن تر از روس ها کسی نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی