یک متهم اقتصادی پشت فرمان غول خودروسازی ایران؟ / جولان کروز در ایران خودرو، شروع یک بحران بیپایان است

ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز خاورمیانه، سالهاست که زیر سایه سنگین مدیریت ناکارآمد دولتی نفس میکشد و با کوهی از زیان انباشته مواجه است. حالا، نسخهای که برای نجات این غول خسته پیچیدهاند، خصوصیسازی است. نسخهای که اگر درست تجویز نشود، میتواند سرآغاز بحرانی تازه برای صنعت خودروی کشور باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»؛ در میانه گمانهزنیها درباره واگذاری ایرانخودرو، نام شرکت کروز بیش از همه به گوش میرسد. شرکتی قطعه ساز که مالک آن، حمید کشاورز توچایی، با تابعیت ایرانی-آمریکایی، سالهاست تلاش میکند از طریق نفوذ در هیأت مدیره ایرانخودرو، مدیریت این شرکت را به دست بگیرد. اما پشت این تلاشها، پروندههای سنگین تخلفات و ناکارآمدیها پنهان است که نمیتوان بهراحتی از کنار آنها گذشت.
داستان یک پرونده سنگین از تخلفات که هنوز باز است!
براساس کیفرخواست نماینده دادستان در بهمن ۱۴۰۰، حمید کشاورز متهم به قاچاق سازمانیافته قطعات خودرو به ارزش ۳۴ هزار میلیارد تومان است. وی همچنین به پرداخت رشوه به کارکنان گمرک و گرانفروشی قطعات خودرو متهم شده است. این اتهامات تنها بخشی از تاریکیهایی است که بر فعالیت کروز سایه افکنده و جای تردیدی باقی نمیگذارد که این شرکت باید پیش از هر تصمیمی برای واگذاری، تحت بررسی دقیق نهادهای نظارتی قرار گیرد.
عملکرد ضعیف کروز؛ از گروه بهمن تا ایرانخودرو
نگاهی به عملکرد گروه بهمن، که از سال ۱۳۹۵ تحت مدیریت مالکان کروز قرار گرفته است، روایتگر داستانی از ناکارآمدی و فرصتسوزی است. گروه بهمن که روزگاری مسیر روشنی پیش رو داشت، امروز به مونتاژکاری خودروهای چینی تنزل یافته است.
آمارها گویای همه چیز هستند: تولید خودرو در گروه بهمن در سال گذشته تنها ۲۱،۸۱۷ دستگاه بوده، در حالی که کرمان موتور ۵۸،۳۴۱ دستگاه و مدیران خودرو ۱۴۸،۶۷۸ دستگاه تولید کردهاند. همچنین، شاخص بهرهوری نیروی انسانی در گروه بهمن به عدد ۱۱ رسیده است، عددی که در مقایسه با ایرانخودرو (۲۶) و مدیران خودرو (۲۷) بهروشنی ضعف مدیریت در این شرکت را نشان میدهد.
واگذاری یا سقوط؟
تجربه گروه بهمن نشان داده است که مدیریت کروز نه تنها توانایی تقویت داخلیسازی و بهرهوری را ندارد، بلکه شرکتهای تحت مدیریت خود را به مسیر مونتاژکاری خودروهای بیکیفیت سوق میدهد. آیا چنین شرکتی میتواند ناجی ایرانخودرو باشد؟

چرا کروز باید مورد بررسی قرار گیرد؟
پروندههای تخلفاتی گسترده: از قاچاق سازمانیافته قطعات خودرو گرفته تا گرانفروشی و پرداخت رشوه، کروز یکی از پرحاشیهترین شرکتهای صنعت خودرو است.
ناکامی در مدیریت: تجربه گروه بهمن نشان داده است که کروز در مدیریت بحرانها و افزایش بهرهوری ناکام بوده است.
بیتوجهی به داخلیسازی: این شرکت به جای تقویت تولید داخلی، مونتاژ خودروهای وارداتی را در اولویت قرار داده است.
تضاد منافع: نفوذ در هیأت مدیره ایرانخودرو، بدون توجه به شفافیت و پاسخگویی، این نگرانی را به وجود میآورد که اهداف پشت پردهای در کار باشد.
علیاکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و با انتقاد از واگذاری ایرانخودرو به کروز، تأکید کرده است: قطعهساز ناکارآمدی را که یک قطعه ABS ضعیف تولید میکند، نمیتوانیم بگذاریم بیاید سهام ایرانخودرو را بگیرد. ایرانخودرو باید به بخش خصوصی توانمند و شفاف واگذار شود، شرکتی که خود را اثبات کرده باشد. وی همچنین تصریح کرد که واگذاری باید از طریق مزایده و بر مبنای شفافیت کامل انجام شود.
مسیر نجات ایرانخودرو از جاده کروز نیست
ایرانخودرو نیازمند مدیریتی توانمند، شفاف و آیندهنگر است. خصوصیسازی اگر به درستی و بر اساس اصول رقابتی انجام شود، میتواند این شرکت را از بحران نجات دهد. اما واگذاری ایران خودرو به شرکتی مانند کروز، که کارنامهای پرحاشیه و مبهم دارد، نهتنها کمکی به بهبود اوضاع نمیکند، بلکه بحرانهای جدیدی ایجاد خواهد کرد.
درخواست از نهادهای نظارتی
فعالان صنعت خودرو و کارشناسان اقتصادی بارها بر لزوم شفافیت در فرآیند خصوصیسازی تأکید کردهاند. نهادهای نظارتی باید پیش از هر تصمیمی، بهطور جدی پروندههای تخلفاتی کروز را بررسی کنند و تضمین دهند که واگذاری ایرانخودرو بر اساس شفافیت و رقابت سالم انجام میشود.
آیندهای که در گرو تصمیم امروز است
ایرانخودرو میتواند با مدیریتی توانمند و برنامهریزی دقیق، بهجایگاهی برسد که شایسته آن است. اما این هدف تنها در صورتی محقق می شود که خصوصیسازی به معنای واقعی کلمه انجام شود و مسیر آن از دستان شرکتهای پرحاشیه و ناکارآمد دور بماند. انتخاب امروز، آینده صنعت خودروی کشور را رقم میزند، انتخابی که باید بر مبنای شفافیت، تخصص و توانمندی باشد.
نه اینکه ایشون هوس کنه امروز ایرانخودرو رو هم بگیره برای خودش
توسط مردم همچون تمام کشورهای توسعه یافته و آزاد
انجام گیرد که متأسفانه، تا بحال نشده است
که کیفیت محصولاتش رو توی بازار بچرخین میفهمین.
شرکتی در قد و قواره این شرکت برای این خصوصی سازی ایران خودرو نیست، اهداف شما چیه ؟!
همین گروه عظام که اتفاقا کیفیت خوبی هم داشت محصولاتش رو چه کسانی براش پرونده سازی کردن؟
چرا به پرونده کروز و علیپور رسیدگی نمیشه؟
اگر حکم برائت گرفت سلمنا بیاد و ایرانخودرو رو هم بگیره
1 - ایشان از بزرگترین کار آفرینان ایران میباشند و معتقدند کارکنان ایشان فرزندانشان هستند. در بدترین شرایط از نیروهایشان حمایت کردند و دست به تعدیل نیروی انسانی نزدند، حتی با از دست دادن سود و کاهش بهره وری .
2- ایشان هموراه در حال توسعه و کارافرینی هستند . کدام شرکت را سراغ دارید هر روز در حال توسعه باشد .
3- بهمن موتور امروز را با بهمن موتور سالها قبل مقایسه کنید که از یک مونتاژ کار در حال تبدیل شده به یک خودروساز واقعی است . به زودی محصول جدید گروه بهمن را خواهید دید .
4- به نظر من باید ایران خودرو را به کسی سپرد که از هیچ بزرگترین شرکت قطعه سازی ایران را خلق کرده است.آیا هدایت گروه کروز با 14 هزار پرسنل کار هر کسی میباشد ؟
4- نگاه جهانی ایشان باعث خواهد شد روزی ایران خودرو و خودروسازی ایران جهانی شود.
6- بیایید از بزرگان و کارافرینان واقعی مملکت دفاع کنیم . روزی خداوند از طریق ایشان جاری میشود .
فرهاد جان کارآفرین با انواع تخلفات و پرونده باز عجیب و غریب در دادگاه هر موفقیتی به دست بیاره که البته کروز به دست نیاورده حتما کارآفرین درستی نیست. از
حق و جیب ملت کارآفرین شدن چه ارزشی داره؟
وضع بهمن موتور بر خلاف نظر شما نه از حیث سودآوری نه از باب کیفیت محصولات قطعا بهتر نشده... زمانی بود که نیسان می زد و مزدا
حالا آشغال های چینی رو با چند برابر قیمت میکنه توی پاچه مردم
این رو میگی بهتر شدن وضع شون؟
ایرانخودرو رو باید بدن به کنسرسومی مردمی که تحت نفوذ و نظر یک گروه خاص یا دولت نباشه و چون مردم هیچ وقت سهمی نداشتن قطعا به مردم نمی دنش
می دونید که عمده پرسنلش خانم هستن
زیاد شد چه بهتر
میفروشند و باز ادعا دادند که ضرر کرده اند !!؟؟
باور کردنی نیست






