فدراسیون فوتبال ایران بایستی از مدتها پیش بر رویکرد «کارآمدی در مدیریت» و «ارتقای مقبولیت اجتماعی» تمرکز میکرد.
رویکرد «تیممحورانه» فوتبال ایران در سالیان اخیر، سبب شده که از یک سو معیارها و شاخصهای کارآمدی مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران به راهیابی تیم ملی به جام جهانی تنزل پیدا کند و از سوی دیگر این ذهنیت اشتباه، شکل بگیرد که مقبولیت اجتماعی مدیران فوتبالی مبتنی بر راهیابی تیمهای ملی به جام جهانی، محقق میشود و در نتیجه به هر ترتیب و هزینهای شده، باید به جام جهانی و روی سکوها فکر کرد؟! (همان داستان همیشگی هدف، وسیله را توجیه میکند)
در حالی که فدراسیونهای رقیب ایران در قاره آسیا نگاه و سرمایهگذاری توأمان اقتصادی و اجتماعی به فوتبال و لیگ خود داشتهاند هیئت رئیسهها و رؤسای فدراسیون فوتبال ایران در سالیان گذشته، بیشترین توان و منابع فوتبال ایران را مصروف راهیابی تیمهای ملی به جامهای جهانی و کسب عنوان در قاره آسیا و همانند اینها کردهاند.
فدراسیون فوتبال یک سازمان اقتصادی و اجتماعی بزرگ و تأثیرگذار است که در محیطی به شدت رقابتی و در معرض رویدادهای حرفهای منظم و مستمر و در گستره جهانی، فعالیت میکنند.
چنین سازمانی که هر هفته در معرض برگزاری چند رویداد داخلی و منطقهای مهم در گستره ملی و قارهای است، نمیتواند به مقوله «کارآمدی در مدیریت» بیتوجه باشد و اهمیت «مقبولیت اجتماعی» را نادیده بگیرد.
رقبای ما در فوتبال آسیا و محیط رقابتی داخلی و جهانی در فوتبال، معطل ما نمیمانند. اگر به کارآمدی و مقبولیت اجتماعی در فوتبال خود به هر دلیلی، توجه نکنیم آنها فوتبال ایران را با قاطعیت و بدون تعارف، پشت سر خواهند گذاشت.
بنابراین؛ خوب است که با خودمان صریح باشیم. اگر شرایط و سیر تحولات فوتبال به ما نشان میدهد که تغییر مدیریت در فدراسیون فوتبال برای دستیابی به کارآمدی و فتح باور عمومی و برای رسیدن به حداکثر مقبولیت اجتماعی، ضرورت دارد در انجام تغییر، نباید درنگ کنیم.
باید با قاطعیت و هوشمندی و با از خودگذشتگی، تغییر در فوتبال ایران را رقم بزنیم تا از قافله فوتبال حرفهای در آسیا جا نمانیم.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.