آیا اسنپ از بازگشایی مدارس سوء استفاده میکند؟ +نمودار

به گزارش «تابناک»، از جمله آفتهای آغاز سال تحصیلی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورمان، افزایش مشکلات ترافیکی است. مشکلی که به رغم اتخاذ برخی تدابیر مثل تغییر ساعت کاری ادارات و مدارس برای توزیع بار ترافیکی در بازه زمانی بزرگتر و طرحهای به اجرا درآمده توسط پلیس راهور، کماکان با قوت و قدرت پابرجاست.
البته افرادی که مجبور به تردد در ساعات ابتدایی روز در سطح شهرهای بزرگی مانند تهران هستند و با ترافیکهای به شدت کند و سنگین مواجه میشوند، احتمالا نه با این گزاره موافق هستند که این وضعیت بحرانی را «مشکل» بخوانیم و نه رضایت چندانی از طرحهای به اجرا درآمده برای مقابله با آن دارند.
اوضاع نامطلوب و غیرقابل قبولی که ظاهرا برای امثال اسنپ حکم «فرصت» را دارد و تمام تلاش شان را برای بهره برداری حداکثری از آن به کار گرفتهاند؛ این را میشود از گزارش اخیر این شرکت حمل و نقل اینترنتی دریافت که مربوط به اوضاع ترافیکی ۱۰ شهر کشورمان در مهرماه ۱۴۰۳ است و نکات تامل برانگیز و عجیبی دارد.
«همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و پیوستن جمعیت دانشآموزان به کارمندان که در ساعات مشخصی از روز در سطح شهر تردد میکنند، تعداد سفرهای روزانه در اغلب کلانشهرهای کشور از جمله تهران، کرج و اصفهان بهطور چشمگیری در روزهای شنبه تا چهارشنبه افزایش مییابد که موجب افزایش ترافیک در ساعات ابتدایی صبح و عصر میشود.»
آنچه خواندید، برشی از این گزارش است که در ادامه آن نمودار تجمیعی تغییرات ترافیکی در یک سفر با کیلومتر ثابت در طول شبانهروز در ۱۰ کلانشهر مورد اشاره آمده که به وضوح نشان میدهد نخستین پیک ترافیکی روز در حدواسط ساعت ۶ تا ۷:۳۰ صبح در این شهرها رقم میخورد. البته این نمودار در بازه عصرگاهی هم یک پیک بزرگ را تجربه میکند که تقریبا در تمامی ایام سال دیده میشود و بی ارتباط با مدارس است.

اما واکنش اسنپ به این افزایش ترافیک که به تاکید گزارش منتشر شده، افزایش تقاضای اسنپ را هم به دنبال دارد، چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به سراغ نمودار دوم منتشر شده در گزارش یاد شده برویم که بر یک نکته مهم تاکید دارد: اوجگیری قیمت هر سفر به ازای یک کیلومتر در ترافیک صبحگاهی!

نکتهای که نشان میدهد اسنپ به تناسب افزایش ترافیک و تقاضای تاکسی از این شرکت، قیمت سفرها را به شکلی فزاینده افزایش میدهد. افزایشی که در گزارش اسنپ تاکید شده که ناشی از «قیمتگذاری پویا در تاکسیهای اینترنتی» است و در توجیه اینکه چرا در پیک عصرگاهی شاهدش نیستیم، آمده: «نبود محدودیت زمانی برای رسیدن به مقصد [در ساعات عصرگاهی] سبب شده تا شاهد رفتار قیمتی مشابه با ساعات صبحگاهی نباشیم.»

اکنون کافی است تا دو نمودار فوق را با یکدیگر تطبیق دهیم تا نتیجه بهتر خودنمایی کند. نمودار سوم منتشر شده در گزارش اسنپ، به وضوح نشان میدهد که شیب افزایش قیمت تاکسی اسنپ در پیک صبحگاهی به مراتب بیشتر از شیب اوج گیری ترافیک در این بازه زمانی است؛ آنقدر شدیدتر که بالاترین نرخ کرایه اسنپ در صبحها از مشتریان دریافت میشود و به عبارتی، فصل بازگشایی مدارس، فصل افزایش سود اسنپ است!
رویکردی که اگر آن را سوء استفاده اسنپ از بازگشایی مدارس و معضلی که گریبان شهروندان و به طور ویژه والدین دانش آموزان و اولیای مدارس را گرفته، بخوانیم، به نظر اغراق نکردهایم. وضعیتی که بایستی دید واکنش نهادهای نظارتی به آن چه خواهد بود، به ویژه وقتی که مستند این سودجویی در گزارش رسمی این شرکت منعکس شده و قابل انکار نیست.
بخاطر نداشتن بودجه ، قطع میکند
، دیگر از اسنپ چه انتظاری میشود داشت !!!؟؟؟
مملکت باید دارای سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کارا باشد. اگر به جای این همه حیف و میل کردن بودجه کشور برای انجام کارهای ظاهری و بی ارزش، آن را به مناسب سازی سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص می داند، اکنون این همه مشکل در زمینه حمل و نقل، تراقیک، آلودگی هوا و گرانی نداشتیم.
و هر چي زن خونه دار بود هفته اول اسنپي شده بود
من به شخصه اصلا اين دو هفته استفاده نكردم مسير سي تومني شده بود هشتاد
مسولان میدانند که اینها کارگران و کشاورزان بیکار و نیروی مولد استانها و شهرها و روستاهای خود هستند ؟
مسولان میدانند که در نبود آنها ممکن است تا چه بلاها و حوادث و اتفاقاتی برای رن و فرزند آنها بیاید؟
مسولان آیا اصلا به این نکات توجه دادند و میفهمند؟ و اصلا برایشان مهم است ؟؟
مسولان میدانند که خودشان چقدر در کشاندن کشور و مردم به این اوضاع اسفبار جنگی و وحشتناک اقتصادی مقصر و گناهکار ند ؟؟
1) کمک به ایجاد ترافیک سنگین در خبابانها
2) ایجاد شغل کاذب به عنوان راننده تاکسی یا موتور اینترنی. فقط اسنپ دارای 6 میلیون و 125 هزار راننده اینترنتی است.
3) افزایش کرایه حمل و نقل
4) افزایش میزان مصرف بنزین. چه اکثر خودروهای اینترنتی تنهای یک مسافر دارند.
5) خودرو هاو پیک های موتوری اینترنتی با آن ماشینها و موتورسیکلتهای قدیمی باعث ایجاد آلودگی هوا، آلودگی صدا و تصادفات شده اند.
در کل دنیا کمتر از تعداد رانندگان اسنپ در ایران هستند
آیا این فاجعه دردناکی نیست ؟
که نیروی کارگری و مولد جوان ایرانی بخاطر نبود اشتغال مولد و ارزشمند ، همه راننده تاکسی شده اند !!!؟؟؟
افرادی که باید در روستا و شهرهای کوچک مولد کار و تولید باشند، مصرف کننده شده اند. دولت هم آنها را جزو شاغلین در آمارهایش ذکر می کند.
اسنپ با 6،250،000 راننده و خودرو، نرخ حمل و نقل مسافر را تعیین می کند. هیچ سازمان و قانونی نمی تواند برای آن تعیین تکلیف کند. آزاد است تا هر چه دلش خواست مردم را.....!
اگه بود که الان عضو سازمان تجارت جهانی بودیم و اقتصادمون آزاد بود...
شما فکر می کنید اسنپ و تپسی و ... شرکتهای حمل و نقل عمومی هستن و راننده هاشون انواع یارانه و کمک رو از دولت می گیرن و حق شماست که با قیمت یارانه ای ماشین دربست درخونه سوار شید و محل کار پیاده شید ، نه دوست عزیز ، اولا سرویس دربستی در کل دنیا یک سرویس لاکچری و هر کسی با هر درآمدی سوار نمیشه ، و تو ایران به دلیل شرایط فشل اقتصادی و انبوه بیکاران ، اسنپ تبدیلش کرده به تاکسی خطی ، دوما ، راننده هاش از کوچگترین حمایت دولتی و شرکتی محرومن ، سهمیه بنزین قطغ شده ، بیمه ندارند ، و یک سری هموطن مظلوم هستن مثل مسافرین و ... اینقدر که برای راحتی خودتون به این شرکت حمله می کنید، یکبار هم برای گرفتن حق راننده هاش مطلب بنویسید





