
 
به گزارش تابناک به نقل از صداوسیما، پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیئت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می گردد:
با تلاش شبانه روزی هیئتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد:
۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴ - نقشههای پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعهسی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیشبینیشده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعهسی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.
۶ - قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، آزمایش شد ، و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد ، وجود نداشته است.
۷ - گزارش های سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیشبینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل ، و همچنین روزِ حادثه ، بررسی کارشناسی شد ، که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیادهسازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد ، اعلام نشده است.
۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.
۱۰ - قطعات و سامانه های بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها ، وجود نداشته است.
۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر ، بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد ، که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
نتیجه نهایی:
با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیشگفته و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایش های متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می گردد:
علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در به وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.
 خلبان هم هيچ
 							         		            خلبان هم هيچ         		                     		         |
         		                            |         		                             مردم با رای دادن به وضوح نشان دادن که از عملکرد به هیچ وجه راضی نبودن
 									         		                    مردم با رای دادن به وضوح نشان دادن که از عملکرد به هیچ وجه راضی نبودن         				                     		                 |
         		                            |         		                             یعنی چی این حرف؟
 									         		                    یعنی چی این حرف؟ علل سقوط رو معمولا کمپانی سازنده با همکاری سازمانهای هواپیمایی کشور را تشخیص میدهد ..
 							         		            علل سقوط رو معمولا کمپانی سازنده با همکاری سازمانهای هواپیمایی کشور را تشخیص میدهد ..         		                     		         |
         		                            |         		                             در صورتی که علت بروز به خرابی موتور یا بدنه هواپیما نسبت داده بشه معمولا شرکت سازنده موتور. یا بدنه هم برای دفاع از. اعتبار. شرکت در تحقیقات یک شرکتی می کنه (در حد. بررسی قطعات موردنظر) ولی وقتی مشکل از اینها نباشه لزومی به حضور. اونها نیست.
 									         		                    در صورتی که علت بروز به خرابی موتور یا بدنه هواپیما نسبت داده بشه معمولا شرکت سازنده موتور. یا بدنه هم برای دفاع از. اعتبار. شرکت در تحقیقات یک شرکتی می کنه (در حد. بررسی قطعات موردنظر) ولی وقتی مشکل از اینها نباشه لزومی به حضور. اونها نیست.         				                     		                 |
         		                            |         		                             ی جوری گزارش هست که این هلیکوپتر مثل ماشین اعلام شده،،،این وسایل کلی امکانات دارن که میتونه کمکی برای خلبان باشه
 									         		                    ی جوری گزارش هست که این هلیکوپتر مثل ماشین اعلام شده،،،این وسایل کلی امکانات دارن که میتونه کمکی برای خلبان باشه         				                     		                 گزارش کامل به نظر میاد
 							         		            گزارش کامل به نظر میاد |
         		                            |         		                             همان زمانی که سانحه اتفاق افتاد، در یک برنامه تلویزیونی گفتند که 2 تا هلیکوپتر دیگر به سمت بالا ارتفاع گرفتند ولی این هلیکوپتر به سمت پایین رفته و سعی کرده جایی برای فرود پیدا کند. احتمالا به این دلیل نتوانسته ارتفاع  بگیرد.
 									         		                    همان زمانی که سانحه اتفاق افتاد، در یک برنامه تلویزیونی گفتند که 2 تا هلیکوپتر دیگر به سمت بالا ارتفاع گرفتند ولی این هلیکوپتر به سمت پایین رفته و سعی کرده جایی برای فرود پیدا کند. احتمالا به این دلیل نتوانسته ارتفاع  بگیرد.         				                     		                 ...
 							         		            ... اول و آخر عمر مفید هلیکوپتر 20 ساله !
 							         		            اول و آخر عمر مفید هلیکوپتر 20 ساله !  |
         		                            |         		                             عمر مفید خودرو هم تو دنیا نهایتا ۱۰ ساله.اینجا ایرانه برادر
 									         		                    عمر مفید خودرو هم تو دنیا نهایتا ۱۰ ساله.اینجا ایرانه برادر         				                     		                 |
         		                            |         		                             جواب  ۹ و ۲ دقیقه:
 									         		                    جواب  ۹ و ۲ دقیقه:  |
         		                            |         		                             ۰۸:۱۳
 									         		                    ۰۸:۱۳  اهان
 							         		            اهان         		                     		         خسته نباشيد!!!
 							         		            خسته نباشيد!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             تنیجه بررسی کارشناسی:
 									         		                    تنیجه بررسی کارشناسی: عجب نظری
 							         		            عجب نظری         		                     		         سوال: چرا این حادثه فقط برای هلیکوپتر رییسجمهور که اتفاقا براساس پروتکل های پروازی از هر لحاظ در وسط قرار داشت ، رخ داده است ؟
 							         		            سوال: چرا این حادثه فقط برای هلیکوپتر رییسجمهور که اتفاقا براساس پروتکل های پروازی از هر لحاظ در وسط قرار داشت ، رخ داده است ؟ |
         		                            |         		                             وقتی چند. هواپیما به صورت گروهی (فرمیشن) پرواز می کنند یک فاصله امنی را از یکدیگر رعایت می کنند. در شرایط بد. جوی دو هواپیمای کناری این گزینه را دارند که به چپ و راست حرکت و فاصله بگیرند تا از توده مه خارج شوند ولی هواپیمای میانی برای اجتناب از برخورد با دو هواپیمای کناری مجبور به بالا یا پایین رفتن دارد. حرکت رو به بالا هر چند احتمال برخورد با زمین را کاهش میده معمولا لایه های غلیظ تری از مه و ابر درش وجود داره که نیازمند پرواز با تجهیزات صرف (بدون دیدن بیرون) است به همین دلیل خیلی از. خلبانان ترجیح می دهند در چنین شرایطی ارتفاع را کم کنند تا با مشاهده زمین تعادل هواپیما را حفظ کنند. این کار در. نقاط هموار مثل اصفهان و تهران مشکل چندانی ایجاد. نمی کنه چون زمین تقریبا افقی است ولی در. نقاط کوهستانی ممکن است باعث خطای چشمی شدید شود. مثلا سطح کوه که دارای زاویه ۶۰ درجه رو به بالاست از. بین ابرها دیده میشه و خلبان فکر می کنه اون سطح افقی است و سعی می کنه به موازات اون پرواز کنه در. حالی که در واقعیت داره با زاویه ۶۰ درجه رو به بالا پرواز می کنه در. اون لحظه اگر خلبان به اطلاعات سرعت و نرخ صعود و این چیزها نگاه کنه عدم انطباق بین اطلاعات بیرون و درون میتونه باعث سردرگمی بشه و تا بیاد طرف تجزیه و تحلیل کنه که کدوم درست هست هواپیما در. وضعیت بدی قرار گرفته و ممکنه به کوه برخورد. کنه به ویژه وقتی موانع ناگهان ظاهر بشن مثل شرایط مه الود
 									         		                    وقتی چند. هواپیما به صورت گروهی (فرمیشن) پرواز می کنند یک فاصله امنی را از یکدیگر رعایت می کنند. در شرایط بد. جوی دو هواپیمای کناری این گزینه را دارند که به چپ و راست حرکت و فاصله بگیرند تا از توده مه خارج شوند ولی هواپیمای میانی برای اجتناب از برخورد با دو هواپیمای کناری مجبور به بالا یا پایین رفتن دارد. حرکت رو به بالا هر چند احتمال برخورد با زمین را کاهش میده معمولا لایه های غلیظ تری از مه و ابر درش وجود داره که نیازمند پرواز با تجهیزات صرف (بدون دیدن بیرون) است به همین دلیل خیلی از. خلبانان ترجیح می دهند در چنین شرایطی ارتفاع را کم کنند تا با مشاهده زمین تعادل هواپیما را حفظ کنند. این کار در. نقاط هموار مثل اصفهان و تهران مشکل چندانی ایجاد. نمی کنه چون زمین تقریبا افقی است ولی در. نقاط کوهستانی ممکن است باعث خطای چشمی شدید شود. مثلا سطح کوه که دارای زاویه ۶۰ درجه رو به بالاست از. بین ابرها دیده میشه و خلبان فکر می کنه اون سطح افقی است و سعی می کنه به موازات اون پرواز کنه در. حالی که در واقعیت داره با زاویه ۶۰ درجه رو به بالا پرواز می کنه در. اون لحظه اگر خلبان به اطلاعات سرعت و نرخ صعود و این چیزها نگاه کنه عدم انطباق بین اطلاعات بیرون و درون میتونه باعث سردرگمی بشه و تا بیاد طرف تجزیه و تحلیل کنه که کدوم درست هست هواپیما در. وضعیت بدی قرار گرفته و ممکنه به کوه برخورد. کنه به ویژه وقتی موانع ناگهان ظاهر بشن مثل شرایط مه الود         				                     		                 این که هر هفته یبار اعلام میشه
 							         		            این که هر هفته یبار اعلام میشه