بازدید 39901

كپي برداري «قهوه تلخ» از رمان قبل از انقلاب

اين رمان داستان شخصي به نام ماشالله مي باشد كه نگهبان بانك بوده و علاقه عجيبي به وقايع زمان عباسي به خصوص زمان هارون الرشيد دارد. ماشالله در تصادفي عجيب به يك باره به زمان هارون الرشيد منتقل شده و داستان هاي خنده داري را موجب مي شود
کد خبر: ۱۲۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶ 09 October 2010
مهران مديري كه پس از كش و قوس هاي بسيار با تلويزيون در نهايت نتوانست كار خود را از سيماي ملي و براي ده ها ميليون مخاطب درشبكه خصوصي عرضه كرد. با اين تفاوت كه در سخنان ابتدايي خود در هر قسمت اين كار را بهترين كار خود و گروهش معرفي كرد.
 
به گزارش بولتن مجموعه طنز قهوه تلخ كه حاصل چهارده ماه كار جمعي كمدين هاي گروه مهران مديري و برداران گليان به شمار مي رود در اولين نگاه و برخورد ، فيلمنامه خيالي و عجيب خود را به رخ مي كشد. هر چند اين سناريو چندان نيز براي مهران مديري غريب و دور از دسترس نبوده و وي پيش از اين و در شبهاي برره با تبعيد يك روشنفكر به منطقه اي به دور از رسومات و فرهنگ زمانه نشان داد كه با چنين ساختارهايي بيگانه نيست. اما آنچه در اين ميان جالب است اينكه بر خلاف شبهاي برره كه به نوعي ابتكار نويسندگان مجموعه به شمار مي رفت سريال قهوه تلخ نه تنها ابتكاري نبوده بلكه سطحي نازل از يك رمان معروف و پرفروش در زمان طاغوت مي باشد.

رمان "ماشالله خان در بارگاه هارون الرشيد" نوشته ايرج پزشكزاد نوشته اي است كه آخرين ساخته مهران مديري سايه به سايه آن حركت كرده و از آن كپي برداري كرده است.

اين رمان داستان شخصي به نام ماشالله مي باشد كه نگهبان بانك بوده و علاقه عجيبي به وقايع زمان عباسي به خصوص زمان هارون الرشيد دارد. ماشالله در تصادفي عجيب به يك باره به زمان هارون الرشيد منتقل شده و داستان هاي خنده داري را موجب مي شود و در نهايت نيز باانگشتر هارون الرشيد به زمان حال بر مي گردد. فرهنگ ماشالله و تناقضات و تضادهاي آن با آداب و رسوم گذشتگان و نيز لباس، حرف زدن و حركات وي از جمله مواردي است كه اين رمان را به داستاني خنده دار و طنر مبدل ساخته است.

اين رمان برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ در مجله اطلاعات جوانان و برای بار دوم در سال ۱۳۵۰ در مجله فردوسی منتشر شده‌است.

ايرج پزشكزاد نويسنده رمان ماشالله خان نويسنده داستان معروف دايي جان ناپلئون است كه سريال آن نيز توسط ناصر تقوايي در زمان طاغوت ساخته و پخش شد. پزشكزاد پس از انقلاب به جمع صد انقلاب پيوسته و تا به امروز در زمره مخالفان نظام اسلامي به شمار مي رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر