بازدید 11768
به بهانه بازداشت عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

لزوم برخورد با دانه درشت‌های فساد فوتبالی، بی هیچ سکته‌ای!/ پرونده‌ها در جیب تاج است یا خاک می‌خورد؟

مبحث فساد در فوتبال ایران با بازداشت خداداد افشاریان ریشه‌های عمیقی هم پیدا کرده است، اما نمی‌توان نسبت به دانه درشت‌های فساد بی توجه بود.
کد خبر: ۱۲۴۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ 06 June 2024

لزوم برخورد با دانه درشت‌های فساد در فوتبال/ پرونده‌ها در جیب تاج است یا خاک می‌خورد؟

به گزارش تابناک ورزشی، در پرونده اخیر فساد در فوتبال ایران که با موضوع سکه‌های رد و بدل شده مطرح شد، اسامی بسیار زیادی مطرح شده است که تعدادی از این افراد حقیقی و حقوقی به دادسرا مراجعه کرده و توضیحاتی نیز ارائه کرده‌اند. با این حال مهم‌ترین بخش این ماجرا شاید به بازداشت خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تحت مدیریت مهدی تاج بازگردد. رئیس فدراسیونی که در دوره قبلی ریاستش و پس از باز شدن پرونده‌ای مهم در خصوص قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال به یک باره دچار مشکل قلبی شد و استعفا کرد و پس از مدتی دوباره به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بازگشت.

بازگشت مهدی تاج به فوتبال حالا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. رئیس فدراسیونی که قول ورود VAR را داده بود، اما فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران فصلی پر چالش از جانب داوری‌ها بود. آن هم در فصلی که رئیس کمیته داورانش به عنوان یکی از افراد حاضر در پرونده فساد و دریافت کننده سکه بازداشت شده است. جالب اینکه پرونده مهدی تاج در موارد قبلی از جمله قرارداد مارک ویلموتس به نتیجه نرسیده و حالا فدراسیون او درگیر پرونده فساد گسترده‌تری است. جایی که از مدیران میانی خودش تا افراد رسانه‌ای نزدیک به او در این پرونده حضور دارند، اما گویا قرار نیست گزندی به دانه درشت‌ها وارد شود.

اخیراً و پس از معرفی تعدادی از چهره‌هایی که گفته شد سکه دریافت کرده بودند تا به اصطلاح نتایج برخی بازی‌ها را از طریق کارهای خارج از زمین فوتبال تغییر دهند، نام یک دانه درشت هم به عنوان دریافت کننده این سکه‌ها به رسانه‌ها کشیده شد، اما گویا سنبه این دانه درشت‌ها پر زورتر بود و با توجه به اینکه افراد رسانه‌ای را هم به خود نزدیک کرده‌اند، زیاد روی نام این دانه درشت‌ها مانور داده نشد.

جالب اینکه نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ این نهاد قانون‌گذار و ناظر، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ روی خط برنامه فوتبال برتر آمد و نسبت به برخی مسائل واکنش نشان داد. از این صحبت‌ها هنوز یک ماه هم نگذشته و بسیاری هنوز منتظر برخورد با دانه درشت‌های فساد هستند که گویا به واسطه برقراری ارتباط‌های تو در تو، مصونیت پیدا کرده‌اند که پرونده آنها پس از چهار سال همچنان در حال خاک خوردن است.

پژمانفر که شهرتش را میان اهالی فوتبال و رسانه با ورود به پرونده قرارداد مارک ویلموتس پیدا کرد و به طور جدی نیز به دنبال برخورد با متخلفان این پرونده، به ویژه مهدی تاج بود در گفت‌وگوی اخیرش با برنامه فوتبال برتر درباره پرونده فساد در فوتبال گفته بود: «ما به عنوان دستگاه نظارتی حتماً در این حوزه ورود پیدا خواهیم کرد و مسائل را بررسی می‌کنیم. موضوع را رها هم نمی‌کنیم. بخشی از اتفاقات که در گذشته در حوزه فوتبال افتاده، ممکن است منجر به رأی قطعی نشده باشد، اما پرونده همچنان مفتوح است و باید رسیدگی شود. امیدوارم فضای فوتبال ما از این فضای رفتارهای آزار دهنده و نامناسب پاک شود».

جالب اینجاست در موضوعی که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از سال ۹۹ به آن ورود کرده، پس از چهار سال هنوز به نتیجه نرسیده است و افراد حاضر در این پرونده نیز پس از کنار رفتن از فوتبال، بازگشت پرشوری به فدراسیون داشتند. آنهایی که قرار بود تیم ملی را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به موفقیت برسانند، اما با بازگرداندن کارلوس کی‌روش که بررسی فسادها در دوره او مبحثی مفصل‌تر است، تیم ملی در دیدار با انگلستان با نتیجه‌ای شرم‌آور شکست خورد. تیم فعلی فدراسیون فوتبال با ریاست مهدی تاج از همان زمان بازگشت وعده ورود VAR را دادند و هنوز مشاوران و معاونان آنها دست از وعده و وعید نمی‌کشند. حالا نیز با زبان تهدید و ارعاب می‌خواهند از این مسئولیت شانه خالی کنند.

مسئله اینجاست که وقتی همیشه صحبت از فساد می‌شود، ناخودآگاه ذهن مقایسه‌گر موراد مشابه را به پیش می‌کشد. از جمله فساد در فوتبال ایتالیا، فساد در فیفا، فساد در هر نقطه دیگری که وقتی افشا شد، بازار بازداشت و استعفا به راه افتاد، اما هنوز خبری از استعفا یا بازداشت دانه درشت‌هایی که ریاست این منجلاب را به عهده دارند، نیست. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال وقتی پس از جام جهانی برای پاسخگویی به تلویزیون رفته بود و در توجیه شکست ۶ بر ۲ مقابل انگلستان اعلام کرد که تیم ایران دو بار به «میله» انگلستان کوبید. رئیس فدراسیون فوتبالی که حتی استفاده از واژگان تخصصی فوتبال را بلد نبود و به جای تیر دروازه از میله استفاده کرد که احتمالاً این مسئله نیز به واسطه سال‌ها حضور در صنعت فولاد و سر و کار داشتن با میل‌گرد بوده است. همین فرد وقتی از پاسخ به مجریان برنامه بازمانده بود، در جواب به پرسشی در رابطه با اینکه پرونده مارک ویلموتس کجاست؟! گفته بود: «در جیب من!»

گزارش: علی‌رضا محرمی

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۱
اصل دانه درشتا خودت هستی آقای تاج
پرونده ویلتموس رو فراموش نکردیم و البته ده ها مورد دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
چطور رییس کمیته داوران به جرم فساد مالی دستگیر و روانه زندان شده، اما متهم بزرگ هنوز در شغل خود مشغول به کار است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
قلب مهدی تاج سربزنگاه ناراحت می شود!!
ناشناس
| Canada |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
بیست و اندی سال هست که فوتبال هر روز از روز قبل فاسدتر شده و زنگ تفریح تیمهای آسیایی. آنوقت این فوتبال چرا نباید تعطیل شود. خوب البته پول را که بخورد ؟
بازگشت یکشبه تاج به ریاست فدراسیون فوتبال خیانت بزرگ وبزرگترین مفسده تاریخ فوتبال ایران تابه امروزبودپروندویلموتس ابرخیانت در مدریت فوتبال آسیا بود
باید دید چطور در زمان مدیریت تاج یک تیم داوری میتونه با وجود اشتباهات فاحش باز هم در مهمترین بازی فصل سوت بزنه و تیم دلخواهش رو قهرمان کنه.... تیمی که در زمان تاج به اندازه کل تاریخش قهرمانی داشته...
مشکل جایی دیگر است
تاج و دوستانش در مقام مدعی درآمدن،در حالیکه سرنخ همه اتفاقات غیر قانونی فوتبالن
همه سرکاریم
تاج رو بکشونید به دادگاه همه چیز حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
پشتش گرمه نمیشه
همه چی مون به همه چی مون میاد
از داوری های بد و فوتبال بدون VAR چ خبر ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
فوتبال کشور ما ۱۱۰ میلیارد تومان ندارد تا وی ای آر

بخرد ولی یک قلم فساد در آن فقط ۳۰۰ میلیارد تومان است
فساد گسترده در تمامی سطوح مدیریتی کشور فراگیر بوده و هست و خواهد بود
کارمند فدراسیون فوتبال:
مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، تنها در یک مورد ۲۰۰ سکه بهار آزادی از باشگاه گل‌گهر سیرجان رشوه دریافت کرده است و پرونده این «فساد مالی» نیز به پرونده‌های قضایی قبلی این مدیر صنعتی اضافه شده است.
اینترنت داغونه هیچی باز نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
وزیر قطع ارتباطات تکذیب می‌کند!!!!؟؟

و از ده برابر شدن سرعت اینترنت با فیبر نوری می‌گوید!!!!؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
همینه که هست هرکی ناراحته بره
چه جوکی !!!!

تا حالا با کدوم مفسد دانه درشت برخورد شده که اینجا دومیش باشه؟
رضا جاودانی، کارمند صداوسیما که عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است، به اتهام تبانی و دریافت رشوه از علی خطیر، مدیرعامل سابق استقلال، به منظور رفع‌ورجوع موضوع پرداخت مبالغ پنهانی به بازیکنان با هدف رعایت سقف قراردادها در این باشگاه علی‌رغم کذب بودن، احضار شده است و تحت پیگرد قضایی قرار دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
پنجاه درصد اطلاع رسانی رو درست انجام دادی ولی بجای افشین پیروانی اسم خطیر رو گذاشتی که کلا داستانو عوض کنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
شما ببین کدوم تیم این چند سال حاکمیت تاج ، بیشترین سود رو برده قضیه حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
همون رضا جاوانی درسته چون استقلال رو تبرئه کرده بود قرارداد مهری 16 میلیارد و هاشمی نصب 7.5 میلیارد بودهکه بطور صوری 160 میلیون و 50 میلیون ثبت شده
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
این شخص یکی از افرادی بود که برای خوش خدمتی به استقلال درد سرهای زیادی برای سپاهان ایجاد کرد و یک تنهسپاهان را از صدر جدول به زیر کشید
بعد از بازداشت خداداد افشاریان، حکم جلب سهیل مهدی و فریبرز محمودزاده هم صادر شد
علیرضا خانی، عضو برکنارشده هیئت‌مدیره باشگاه استقلال تهران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، افشا کرد که علی خطیر و فرشید سمیعی، سرپرست فعلی استقلال، در چندین قرارداد با بازیکنان و کادر فنی به جعل مدارک و ثبت اعداد غیرواقعی در سازمان لیگ متهم‌اند و به‌‌عنوان مثال، قرارداد ۷.۵ میلیارد تومانی با مهدی هاشمی‌نسب با عدد غیرواقعی ۵۰ میلیون تومان، قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی با سعید مهری با عدد ۱۶۰ میلیون تومان و قرارداد ۱۵ میلیارد تومانی با خالدآبادی، دروازه‌بان دوم آبی‌ها، با عدد جعلی چهار میلیارد تومان ثبت شده تا از سقف قراردادها که ۳۲۵ میلیارد تومان بوده است، عبور نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
خب گیریم که ادعاهاش درست بوده،نهایتا استقلال هم میشد مثل پیروری و سپاهان که سقف رو رعایت نکردن
فساد در فوتبال
فساد در بانکها
فساد در موسسه‌های مالی و اعتباری
فساد در بورس
فساد در صنعت خودرو
فساد در شهرداری

نقطعه مشترکی در تمام این فسادها وجود دارد.
به نظر من این نقطه مشترک عبارت است از، اعضاء یک ارگان نظامی.
نظر شما چیست؟
واقعا تاج وابسته به په شخص با ارگانی هست ؟ فکر کنم برای ریاست جمهوری هم کاندید بشه تایید صلاحیتش می کنن.در این مملکت چه خبره ؟ نهادهای عریض و طوایل نظارتی مملکت کجا هستند؟ مجلس انقلابی که وظیفه نظارتی خود را به حد صفر کاهش داده کجاست ؟
اگر قرار باشد رئیس جمهور را با هزار امید و آرزو و وعده انتخاب کنیم اما نتواند یا نگذارند که با فساد به این آشکاری برخورد کند، پس این رای مردم به چه درد میخورد؟
چرا به یک فوتبالیست فوتبال دولتی ، ۱۲۰ میلیارد تمن می دهند؟
چه کار مفید و تولیدی انجام می دهد؟
یک کارگر معدن باید ده هزار ماه کار کند تا این رقم را دریافت کند!! ۱۰,۰۰۰ ماه
آن فوتبالیست-کارمند فوتبال دولتی یک ده هزارم یک معدنچی مفید است؟
مشکلات از جایی شروع شد که ورزش ایران دست غریبه ها و بیسوادهایی افتاد که اصلا ورزشی نبودن
با گرفتن افشاریان و امثالهم صورت مسئله رو پاک میکنن
جنایت اینها در حق تیمها و به نفع یک تیم خاص مظهر بارز فساده کاش رسیدگی بشه
لیگ برتر حق تیم مظلوم و پر تلاش و باغیرت فجر شهید سپاسی است که به دلیل ناداوری ها بیاید لیگ برتر انشالله
مطمئن باشید که افشاریان هیچ کاری رو بدون مزد انجام نمی ده پیگیری رابطه مالی اون با پرسپولیس یا اسپانسرهاش خیلی چیزها رو روشن می کن
کم کم داره معلوم میشه چرا فردوسی پور را از برنامه نود حذف کردند و اینها تا کجا نفوذ دارند
دانه درشت ها مصونیت دارند.. چند خرد ریزمیگیرن وسروته قضیه جمع میکنن... غده سرطانی لنگپولیس وحامیانش باید حمع بشن
با این حجم از فساد در فوتبال نمیدونم چرا طرفداران تیمها اینقدر توی سر هم می زنند؟ سودش را افراد دیگه ای می برند و دعواش برای طرفداران هست... کاش طرفداران به دیدن مسابقات نمی رفتند...ایکاش...
چون اکثر مردم طرفدار پرسپولیس استقلال هستند ... و دانه درشت ها کار چاق کن همین دو تیم .... محال است دستگیر شوند
آیا وقت این نیست کلا فدراسیون از این افرادی که سر کار هستند خالی شود حتی ارکان انضباطی و اخلاق کلا برن و کسایی بیان که سال کار کنن
دیگه با این فجایع وقتی استعفا دست جمعی هست
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم