بازدید 4219
تابناک بررسی کرد؛

ما عصبانی نیستیم!/ میانگین پرخاشگری در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می گوید برخلاف برخی از ادعاها، ایرانیان، عصبانی ترین مردم دنیا نیستند!
کد خبر: ۱۲۴۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵ 09 June 2024

تابناک-ریحانه شیشه گر: چند روزی است که خبری با عنوان «رکوردزنی ایران در میان عصبانی‌ترین مردم جهان» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ در خبری که به نقل از مؤسسه بین‌المللی گالوپ دو سال پیش منتشر شده بود و هم اکنون دوباره مورد توجه قرار گرفته ادعا شده «ایرانیان پس از ملت ارمنستان و عراق سومین ملت عصبانی جهان هستند!»

.

ما عصبانی نیستیم!

اما آیا واقعا مردم ایران مردم عصبی هستند؟ علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با تابناک با اطمینان کامل می‌گوید: خیر!

میانگین پرخاشگری در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید: مردم ایران عصبی ترین، پرخاشگرترین و افسرده‌ترین مردم جهان نیستند و ایران از متوسط جهانی در این موضوع پایین‌تر است.

.

نه عصبی هستیم نه افسرده!

او ادامه می‌دهد: افسردگی و یا عصبانیت را اگر از بعد یک هیجان بررسی کنیم؛ فرد مدتی درگیر عصبانیت و یا خشم می‌شود و بعد از مدتی این هیجان فروکش می‌کند و اگر این موضوع تداوم داشته باشد در دسته اختلالات قرار می‌گیرد؛ بنابراین در بحث اختلالات (نه هیجان) جامعه ایران نسبت به میانگین جهانی نه غمگین است و نه عصبانی! و درصد بسیار کمی از مردم ایران دچار این اختلالات هستند.

 

ایران بهشت روانشناسان!

برخلاف نگاه عامه جامعه در مورد درآمد نجومی روانشناسان؛ دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به تابناک می‌گوید: «هزینه ویزیت روانشناسان حتی کفاف هزینه‌های جاری مطب را هم نمی‌دهد» 

روانشناسان در هزینه مطب‌ها مانده اند!

او ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۳، هیئت دولت تعرفه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره را برای کارشناسان ارشد، ۳۲۱ هزارتومان و برای مشاوران با مدرک دکتری، ۳۷۸ هزارتومان اعلام کرده است؛ این رقم هرچند نسبت به گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته، اما همچنان هزینه‌های جاری مطب‌ها را پاسخگو نیست. یک روانشناس در روز نهایت بتواند ۵ درمانجو را مشاوره دهد و این رقم جوابگوی حتی هزینه‌های اولیه نیست.

مقایسه درآمد روانشناسان ایرانی و آمریکایی

فتحی آشتیانی می‌گوید هزینه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره در کشور‌های اروپایی و آمریکایی از ۱۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار است و در کشور‌های پیشرفته روانشناسی از تخصص‌های گران به حساب می‌آید و به متخصصین آن نیز بالاترین تعرفه تعلق می‌گیرد.

.

اغلب مردم از دریافت خدمات روانشناسی محروم هستند

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تفاوت معنادار تعرفه مشاوره در ایران و در آمریکا و اروپا می‌افزاید: با این وجود بخش عمده‌ای از جامعه نمی‌توانند همین تعرفه‌ها که در مقایسه با اروپا و آمریکا ناچیز است پرداخت کنند و اغلب مردم جامعه از دریافت خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی محروم می‌مانند.

هر مشکل تقریبا حدود ۴ میلیون آب می‌خورد!

او ادامه می‌دهد: بیمار پس از مراجعه به یک پزشک و پرداخت ویزیت یک جلسه معمولا درمان می‌شود، اما خدمات روانشناسی اینگونه نیست و درمان جو حداقل باید ۵ تا ۱۰ جلسه برای حل مشکل به مطب روانشناس مراجعه کند به همین خاطر هزینه‌های زیادی به فرد برای درمان تحمیل می‌شود.

بیمه‌ها ورود کنند!

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مردم نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند، عنوان می‌کند: برای برون رفت از این موضوع باید بیمه‌ها ورود کنند و خدمات روانشناختی را پوشش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۳
خشم بهتر است مانند درگیری خیابانی برون ریزی شود تا فرد به درون خود بریزد. اضطراب و افسردگی رویه های مهم خشم هستند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
این نظر یه ادم خودخواهه.
بزنی دیگران و داغون کنی که خودت طوریت نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
والا من خودم همین الان انقدر فریادهای نگفته درونم است که خیلی دلم میخواد فریاد بزنم. بشکنم ولی همه چی داخل خودم ریختم تبدیل به یک انسان منزوی نا امید تنها و غمگین شدم چون هر موقع خواستم درونم و ناگفته های درونم را با صدای بلند بگم همه گفتن زشته همسایه ها ارامش میخوان مگر دیوانه شدی
رهگذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
روانشناسها مثل وکیلها هستن. حرف مفت زیاد میزنن. ولی مفتی حرف نمیزنن
اکثر دعواهای خیابانی بیش از اینکه علت عصبی داشته باشند علت لات بازی دارند که آنهم دلایل مختلف دارد ازجمله عدم برخوردقاطع با لاتها واوباشها. درحقیقت این اقای روانشناس بنوعی مطلب را تحریف کرده
خلاصه به لطف آقایان مردم مسلمان ایران در ردیف عصبی ترین هستند. حالا اول نباشیم سوم باشیم خوب عصبی هستیم چرا؟. مگر کشور ما گل و بلبل نیست. عصبانیت از بی اعتقادی و بی اعتمادی می آید. پس بعد 50 سال این همه هزینه مادی و معنوی کجا رفته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
وقتی تجاری ترین پست ها یعنی اتاق بازرگانی ایران سیاسی ترین مطالب را می نویسند و منتشر می کنند
فروخوردن خشم از توصیه های اسلام است و توصیه به برون ریزی خلاف آموزه های دینی است.
این بزرگوار به دلیل مسئولیتی که در دولت دارد ، اظهار نظرش فاقد اعتبار علمی می باشد .بررسی اینگونه موارد به اصولی از حمله ، دقت ؛ بی طرفی ، و همه جانبه نگری دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
همینکه هزینه مشاوره ایران رو با آمریکا مقایسه کرده معلومه هیچی نمیفهمه
اصلا معاوم نیست براساس کدام معیار, کدام جامعه آماری، سوال ها چی بوده و... آمار می دهند ایران بدترین ...،
بله! ولی خشم فروخورده زیاد داریم.
حالا اگه دوست دارید طبق معمول به کلمه ها بازی کنید
ما رکورد زدیم.....
راست میگه ،از پرخاشگری رد شدیم .
خشم ما درونی است......ولی میبینم روزی رو که بدجور طغیان و فوران کنه......بدجورررررررررررررررررررررررررررررررررررر
ما تو این مملکت یک آمار تورم درست و درمان نداریم هر ارگانی یک عدد میده

اونوقت توقع داری آمار میزان پرخاشگری داشته باشیم ؟
آمار اعتیاد و مهاجرت هم تو کشور مشخص نیست بعد این آقا تو کشوری ک به قول خودش خیلی ها نیاز ب روانشناس دارن ولی نمیرن یا نمیتونن برن چطوری فهمیده آمار عصبانیت ایرانی ها زیر میانگین جهانیه؟!
کی جرات داره به ما بگه عصبانی حالشو میگریم کاری می کنیم که پشیمون بشه
این بنده خدا که روانشناسان می دونن چطوری انتخاب شده ، دقیقا مث بقال محل حرف می زنه ، بی هیچ مدرک و سندی، ما عصبانی نیستیم ، طبق کدام تحقیق و بررسی معتبر؟

کافیه به یکی تو خیابون تنه بزنی تا بفهمی عصبانی هستیم یا نه
ما عصبانی نیستیم عصبانی ترین هستیم
من تا حالا فکر می کردم فقط دولتمردان با ارائه آمار مخدوش ناکارآمدی خود را مخفی می‌کنند حالا دیدم پزشکی که باید حقیقت را بگوید نیز بدنبال گفتار درمانی و ارائه تصویری غیر واقعی از واقعیات جامعه است خوب به هم نون قرض میدهید
احتمالا این آقای فتح الفتوح در ایران زندگی نمی کنند . آمار خشونت و قتل و پرخاشگری به نسبت جمعیت بیداد می کند . یک اماری از پزشک قانونی بگیرید تا ببینید چند نفر در ایران در طی سال به قتل می رسند یا خودکشی می کنند. آمار جنایات کیفری را بر رسی کنید
اگر بجای موتورسیکلت های بنزینی که صدای گوشخراش آنها مردم شهرها را به درجه جنون می رساند موتورسیکلت برقی رواج یابد درصد بالایی از پرخاشگری فعلی کم می شود.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم