بازدید 13949
تاریخ نگاری از بازی ایران و برزیل؛ این بازی بزرگ و تاریخی!

همه بازیهای تیمهای ایرانی و برزیلی تاریخ

سابقه رویارویی تیم ملی ایران با برزیل به دو بازی با تیم المپیک این کشور و 6 بازی با تیمهای باشگاهی برزیل محدود می شود و بازی دوستانه فردا شب یک بازی تاریخی و مهم در تاریخ فوتبال ملی ماست.
کد خبر: ۱۲۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶ 06 October 2010

  تیم ملی ایران فردا شب در ابوظبی در یک بازی دوستانه به مصاف تیم ملی برزیل می رود که این اولین رویارویی رسمی دو تیم در طول تاریخ است. بازی با برزیل به یقین بزرگترین بازی دوستانه در تاریخ فوتبال ایران است و این بازی شاید یکی از 5 بازی مهم تاریخ تیم ملی باشد.

گل- ایران و برزیل قبلا نیز سابقه رویارویی داشته اند، اما در هر دو بازی قبلی ایران با تیم المپیک برزیل دیدار کرده است. همچنین چند بازی دوستانه با تیمهای باشگاهی برزیل، همه رویارویی های ایران و برزیل در تاریخ فوتبال ملی را تشکیل می دهند.

1) ایران 1- برزیل صفر( 9 شهریور 1351)، یان اشتادیون رگنزبورگ

 

ایران در المپیک 1972 با برزیل، مجارستان و دانمارک همگروه بود. پس از دوشکست سنگین مقابل مجارستان و دانمارک، پیروزی مقابل برزیل شیرینی خاصی داشت. مجید حلوایی در دقیقه 63 گل ایران را به ثمر رساند و پرویز قلیچ خانی نیز یک ضربه پنالتی را از دست داد.

از آن تیم المپیک برزیل بعدها چند بازیکن مشهور و سرشناس شدند: آبل براگا  بازیکن سابق تیم ملی برزیل و سرمربی تیم الجزیره امارات، پائولو روبرتو فالکائو که در جام های جهانی 1982 و 1986 برای برزیل بازی کرد، خوزه گوئیمارش و روبرتو دینامیت که در جام جهانی 78 و 82 حضور داشت و اکنون فرماندار ایالت واسکودوگاما است!

برای ایران نیز این بازیکنان به میدان رفتند: منصور رشیدی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، مجید حلوایی، اکبر کارگرجم، مهدی لواسانی، پرویز قلیچ خانی، علی پروین، صفر ایرانپاک(81- علیرضا عزیزی)، غلام وفاخواه، محمود خوردبین

 

2) ایران2- برزیل 2( 7 اردیبهشت 1355)، ورزشگاه تختی تهران

 

در اولین روزهای مربیگری حشمت مهاجرانی در تیم ملی، تیم المیپک برزیل که آماده حضور در المپیک 1976 می شد، به تهران امد و در  حضور 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه تازه تاسیس تختی مقابل تیم ایران قرار گرفت که ایرانی ها نیز اماده حضور در المپیک می شدند. این بازی به تساوی انجامید و علیرضا عزیزی و ناصر نورایی در دقایق 25 و 26 برای ایران گل زدند و اریولتو و آلبرتو در دقایق 15 و 41 برای برزیل گلزنی کردند.

از 13 بازیکنی که در این بازی مقابل ایران بازی کردند، 10 بازیکن در ترکیب برزیل در المپیک 1976 به میدان رفتند که در نهایت به مقام چهارم رسیدند. از این تیم کارلوس دروازه بان و ادینهو در 3 جام جهانی 78، 82 و 86 عضو تیم برزیل شدند و جونیور کاپیتان این تیم در دو جام جهانی 82 و 86 حضور داشت.

برای ایران در این بازی دوستانه این نفرات به میدان رفتند:  حسین راغفر، اندارنیک اسکندریان، حسن نظری،سهام الدین میرفخرایی(46- بیژن ذوالفقارنسب)، حسن نایب آقا، پرویز قلیچ خانی، علی پروین، علیرضا عزیزی، حسن روشن، ناصر نورایی،علیرضا خورشیدی(70- گارنیک شهبندری)

 

اما تیم ملی ایران چند بازی دوستانه نیز با تیمهای باشگاهی برزیلی انجام داده است که نتایج آنها بدین صورت بوده است:

28 آبان 1350: ایران صفر- بونسوسزو برزیل صفر

* این تیم برزیل به دعوت پرسپولیس به تهران آمده بود که یک بازی دوستانه نیز با تیم ایران انجام داد که با نام منتخب تهران به میدان رفت.

 

24 اسفند 1350: ایران صفر- کروزیرو برزیل صفر

*کروزیرو به دعوت باشگاه پرسپولیس به تهران امده بود و توستائو ستاره معروف برزیلی در این تیم بازی می کرد. کروزیرو بعد از این بازی دیدار افتتاحیه ورزشگاه آزادی را با پرسپولیس برگزار کرد.

 

15 اردیبهشت 1351: ایران 1- سانتوس برزیل 5

* این تیم دوم ایران بود که مقابل یاران پله قرار گرفت. تیم ملی اصلی ایران برای بازی با کره شمالی رفته بود. در این بازی پله هت تریک کرد و تک گل ایران را پرویز میرزاحسن به ثمر رساند.

 

12 خرداد 1351: ایران صفر- پالمیراس برزیل 3

 

8 مرداد 1372: ایران صفر-گرمیو برزیل 1

 

10 مرداد 1372: ایران 2- گرمیو برزیل صفر

*تیم ملی آماده مسابقات مقدماتی جام جهانی می شد و پس از باخت در بازی اول، در این بازی با دو گل حمید درخشان پیروز شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل