گزارش وزیر کشور به مجلس درخصوص برگزاری انتخابات

وزیر کشور در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از روند برگزاری فرآیند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس پرداخت.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴ 27 May 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، احمد وحیدی وزیر کشور صبح دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که با لطف رحمت خود به ما توفیق خدمت به ملت شریف ایران را در برهه‌ای حساس از تاریخ در سایه ولایت رهبری عطا فرمود و در امتداد این ایفای تکلیف و خدمت‌گزاری، امکان برگزاری مطلوب انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را مهیا ساخت.

وی با بیان اینکه «ماه خرداد برای ملت مسلمان و مومن ایران ماه حادثه‌ها و رخ‌دادهای تاریخ ساز بوده است»، اظهار کرد: از سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر گرفته تا ۱۴ خرداد سالروز رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و یوم‌الله ۱۵ خرداد که نقطه آغاز و عظمت نهضت مقدس مردم عزیز ایران علیه  طاغوت بود.

وزیر کشور عنوان کرد: حال و هوای خرداد امسال متاثر از فضای غمبار شهادت رییس جمهور خدوم انقلابی، مرد خستگی ناپذیر و مجاهدت مومن و محبوب محرومان حضرت آیت الله رییسی و همراهان عزیز شهیدان است. شهید رئیسی عزیز با احیای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار و رفتار و کردار خود در دوران کوتاه اما پر برکت تصدی مسئولیت خود در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران نوید بخش این حقیقت شد که راه روشن، درخشان و تعالی بخش انقلاب اسلامی در میانه دهه پنجم خود هم‌چنان پرفروغ و نورانی باقی مانده است.

وحیدی ادامه داد: ضمن ادای احترام به همه شهدای والا مقام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافعان حرم به ویژه سردار جاویدان جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و بطور خاص شهید خدمت سید محرومان حضرت آیت الله رئیسی و  همراهان شهیدشان، مراتب تشکر عمیق خود را از رهنمودها و ارشادهای حکیمانه و حمایت پدرانه سکان‌دار انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در برگزاری امر انتخابات ابراز می‌دارم. همچنین لازم است از رئیس محترم جمهور شهید که در مقام پاسدار قانون اساسی راهنما و پشتیبان مجریان انتخابات بودند و جای خالی ایشان در این جلسه برای یکایک حاضران محسوس و بسیار تألم برانگیز است، تشکر و قدردانی نموده و از خداوند رحمان و رحیم برای اعتلای روح پر فتوح این شهید گرانقدر در عالم ملکوت مسئلت دارم.

وی تاکید کرد: وزارت کشور مفتخر است که توانست به عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانون‌مداری، بی طرفی و امانت‌داری و تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا، انجام فرایند بزرگ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل نماید؛ از این رو برگ درخشان دیگری از برگزاری انتخاباتی آزاد، امن و سالم توام با رقابت بر اساس ۴ راهبرد رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت رقم خورد.

وزیر کشور گفت: در این دوره طراحی و ارتقای سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثر بخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این بکارگیری سامانه‌های هوشمند و متعدد الکترونیکی ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود. همچنین لازم می‌دانم از همکاری موثر و سازنده و موثر شورای نگهبان، منتخبان محترم مردم و همچنین نمایندگان دوره یازدهم که در عرصه تغییر قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش نمودند و همکاری بسیار خوب و مناسبی با وزارت کشور داشتند، تشکر کرده و از مردم فهیم مسئولیت شناسی که در این دوره از انتخابات با نظم، دقت و متعهدانه در رای گیری شرکت کردند، تشکر کنم.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در ادامه به ارائه گزارشی از روند برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر نهادهای همراه در برگزاری انتخابات اخیر که بصورت همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، پرداخت و گفت: ستاد انتخابات کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تشکیل شد و تا پایان برگزاری مرحله دوم انتخابات فعالیت داشت. تشکیل هیات اجرایی مرکزی و برگزاری بیش از ۱۷ جلسه بصورت دوره‌ای و منظم، تشکیل ستاد انتخاباتی استانی در ۳۱ استان و ۲۰۸ حوزه انتخابی و فعال‌سازی کمیته‌های مربوطه، تشکیل هیاتهای اجرایی حوزه‌های انتخابیه و تعیین نماینده در ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، تشکیل هیات استانی بررسی تبلیغات برای نخستین بار در ادوار انتخابات مجلس و همچنین به کار گیری نیروهای متعهد و آموزش دیده از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس به منظور پیشگیری از بروز تخلفات بخشی از اقدامات وزارت کشور در جریان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

وی افزود: با توجه به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تهیه دستورالعمل هیات اجرایی، تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات، تدوین دستورالعمل سامانه مالی منطبق با قانون شفافیت و نظارت بر تامین منابع مالی انتخابات، تهیه دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی  از اقداماتی بود که در حوزه حقوقی در وزارت کشور انجام شد.

وزیر کشور با بیان اینکه ۲۴ فرآیند از مجموع ۲۶ فرآیند انتخابات بر اساس قانون به صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد»، افزود: در این دوره از انتخابات داوطلبان پیش از ثبت‌نام نهایی از طریق فضای مجازی پیش ثبت‌نام را انجام داده و نسبت به بارگذاری مدارک خود جهت استعلام از مراجع ۶ گانه بررسی صحت مدارک اقدام کردند.

وحیدی اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای و تمام مکانیزه جهت اخذ و شمارش آرا در ۴ حوزه انتخابیه در مرحله اول و در ۸ حوزه انتخابیه در مرحله دوم با تایید و هماهنگی شورای نگهبان، بروزرسانی سامانه جامع انتخابات مطابق با آخرین اصلاحات قانون انتخابات، راه اندازی سامانه شفافیت مالی برای نخستین بار، راه‌اندازی سامانه پیش ثبت‌نام داوطلبان برای نخستین بار، راه‌اندازی سامانه ثبت اعتراض معترضان، دریافت اینترنتی اعتراضات و راه‌اندازی سامانه تبلیغاتی در فضای مجازی را به‌عنوان اقدامات انجام شده از سوی وزارت کشور در حوزه فناوری برشمرد.

وی اظهار کرد: در مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر پیش ثبت‌نام انجام دادند که در نهایت تعداد ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر افراد واجد شرایط، ثبت‌نام نمودند؛ فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان با استعلام از مراجع ۵ گانه و بررسی در هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان، در نهایت ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر به عنوان نامزد تایید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات معرفی شدند. انتخابات در ۴۳ هزار و ۹۳۶ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۱۷ شعبه سیار و در مجموع در ۵۸ هزار و ۹۵۳ شعبه برگزار شد و از مجموع ۶۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۸۸ نفر واجد شرایط، تعداد ۲۶ میلیون و ۲۰ هزار و ۹۶۲ نفر معادل ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند.

وزیر کشور گفت: در مرحله اول تکلیف ۱۸۶ حوزه انتخابیه از  ۲۰۸ حوزه انتخابیه کشور روشن شد و ۲۴۵ نفر از نامزدها به مجلس دوازدهم راه یافتند. از مجموع انتخابات مرحله اول ۲۳۴ نفر آقایان و ۱۱ نفر بانوان بودند که ۱۰۲ نفر از ایشان نمایندگان دوره یازدهم بودند. در بررسی صحن انتخابات، صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان تأیید شد. در مرحله دوم انتخابات نیز در ۲۲ حوزه انتخابیه ۴۵ نفر به مجلس راه یافتند که از این تعداد ۴۳ نفر از آقایان و ۳ نفر از بانوان بودند. انتخابات مرحله دوم شامل ۱۱ هزار و ۵۰۲ شعبه بود که تعداد ۶ هزار و ۹۲۷ شعبه بصورت تماماً الکترونیک انجام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری