بازدید 19420

گفت‌وگو با استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا/ دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به مسائلی را دارد که تابع منافع امریکا باشد/ حمایت از اسرائیل پایگاه رأی بایدن را به خطر انداخته است

«رابرت شاپیرو» معتقد است، در مسائلی که احکام دیوان بین المللی دادگستری مخالف منافع امریکا و متحدان مهمی چون اسرائیل باشد، این دادگاه صلاحیت رسیدگی به مسائل را ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳ 27 May 2024

تابناک جهان؛ دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف، حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و خواستار بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این ارتباط گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌ نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند. اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

وی افزود: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار تن آواره شده‌اند. دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح در پیش گرفته، قانع نشده و مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند. وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارات‌ جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

بنا بر معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیات در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل باید فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند. از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

به رغم استقبال کشورها و سازمان های بین المللی از رای دیوان بین المللی دادگستری ایالات متحده آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است.

«لیندسی گراهام»، سناتور جنگ‌طلب آمریکایی با اشاره به این حکم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری برود به جهنم! مدت هاست که مجبور به تحمل در برابر سازمان‌های دادگستری بین‌المللی هستیم که به سازمان ملل مربوط هستند. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید حملات را متوقف کند، نیازمند نابودی چهار گردان حماس است که از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این خنده دار است! این حکم باید توسط اسرائیل نادیده گرفته شود و همینطور خواهد شد.

خبرنگار تابناک در گفت‌وگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*به رغم مخالفت های گسترده، اسرائیل به رفح حمله کرد. به نظر شما، چرا نتانیاهو اصرار به این عملیات داشت؟

«بنیامین نتانیاهو» در حال جنگ است و به گفته وی و حامیانش باید حماس را کاملاً شکست دهد. نخست وزیر اسرائیل از زمان شروع جنگ بر این موضوع پافشاری نموده و به همین علت، اصرار به حمله به رفح داشت.

*به نظر می رسد حمایت های گسترده آمریکا از اسرائیل دارای نتایج منفی بر پایگاه رای اوست. اعتراضات در دانشگاه های آمریکا و میان اقلیت ها ـ که پایگاه رای بایدن هستند ـ ادامه دارد. آیا ممکن است آمریکا برای جلوگیری از این روند، دولت نتانیاهو را برای توقف جنگ تحت فشار بگدارد؟

تنها راه جلوگیری از روند اعتراضات و کاهش نتایج منفی برای پایگاه آرای بایدن این است که آمریکا تمام کمک های نظامی به اسرائیل را قطع کند که این امر نیز در حال حاضر و با توجه به توافق نامه های میان اسرائیل و امریکا امکان پذیر نیست.

*دیوان کیفری بین المللی برای دستگیری و بازداشت نتانیاهو درخواست داده است. آیا این درخواست به حکم قطعی تبدیل خواهد شد؟ این درخواست چه تاثیری بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟

این درخواست می تواند به یک حکم نهایی منجر شود؛ اما آینده سیاسی نتانیاهو بیشتر به شکست حماس و بازگرداندن گروگان ها بستگی دارد.

*آمریکا صلاحیت دیوان را برای چنین درخواستی رد کرده است. ارزیابی شما چیست؛ در حالی  که حکم مشابهی برای پوتین از سوی این دیوان مطرح شد و مورد استقبال آمریکا نیز قرار گرفت؟

ایالات متحده آمریکا از حکم دادگاه بین المللی کیفری در مورد حمله نتانیاهو به رفح حمایت نکرده و زمانی از احکام این دادگاه پیروی می کند که آن احکام در راستای تامین منافع این کشور باشد و مقامات در واشنگتن را خوشحال کند. در مسائلی که احکام مخالف منافع امریکا و متحدان مهمی چون اسرائیل باشد، دادگاه بین المللی دادگستری، صلاحیت رسیدگی به این مسائل را ندارد.

*همزمان با دیوان کیفری، دیوان بین المللی دادگستری نیز حکم به توقف جنگ در رفح داده است. آیا این احکام می تواند اسرائیل را برای توقف جنگ تحت فشار بگذارد؟

احکام دیوان کیفری و دیوان بین المللی دادگستری می تواند فشار جهانی بیشتری بر اسرائیل برای توقف جنگ و همچنین بر ایالات متحده آمریکا برای قطع کمک های نظامی به اسرائیل وارد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۶
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
اکثر جنگها در خاورمیانه، از جمله جنگ فعلی در غزه با شیطنت روسیه برپا شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
مرگ بر دمپایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کره شمالی بدبخت هیچ عددی نبوده و نیست اصل کاری همین چین و روسیه هستن
Ali
| Afghanistan |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
تو رسما روانی هستی
ایرانی تبار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
حالاشد چین وروسیه.
امریکا هم طفلک مظلوم ی گوشیه فقط واستاده ونگاه میکنه نه.اسرائیلم ک هیچی اصلا وجود نداره.بازم نه.
بابا شما دیگه واقعا.......
سه کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید نظامی همایگان و دیگر کشورها دنیا را به گند کشانده اند.
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
نتانیاهو نیز
قدرت نظامی آمریکا چنان است که در آن واحد می تواند با 3 کشور شامل روسیه و چین وارد جنگ شده و پیروز شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
امریکا خودش چنین نظری نداره اگه بدونه که تو چنین نظری داری خوشحال میشه
یاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
یک بادکنک جایزه داری اطلاعات مفیدی بود !!!!
دیوان بین‌المللی دادگستری که به‌نام دادگاه بین‌المللی شناخته می‌شود، رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که در سال 1920 میلادی تاسیس و ستاد آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است.

این دیوان ۱۵ قاضی سرشناس دارد که با نظر مشترک مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد مشترکاً برای نُه سال انتخاب می‌کنند. این قضات نباید دارای تابعیت مشابهی باشند.

ایران یکی از پرمراجعه‌ترین کشورها به دیوان بین‌المللی لاهه است.
دانشگاه کلمبیا،
همان دانشگاهی است که از احمدی نژاد دعوت کرد تا در آنجا به سوالات دانشجویان پاسخ دهد. همان دانشگاهی است که ماه گذشته برای طرفداری از فلسطینی ها در آنجا جار و جنجال شد.

جالب است که شما سراغ استاد این دانشگاه رفته اید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
خوب حالا مشکلش چیه ؟ باید میومدند با شما مصاحبه می کردند ؟ خخخ
پس اسمش رو بگذارید دادگاه بین المللی امریکا نه لاهه
آمریکا هیچ پخی نیست
سلام دادگاه لاهه درهلند باید دارای نظام سخت گیرانه نظامی باتمام ملت‌ها برای ایجاد ارتش قوی دارا باشد که درچنین مواردی با قدرت نظامی وارد شود
جالبه
پاسخ ها
ابوذر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
احسن فقط قدرت نظامی هست ک تصمیم گیرنده است
یعنی این استاد دانشگاه نمی فهمه که در دنیا قوی و ضعیف برابر نیست.فکر میکنم بیشتر هدفشون مطرح شدنه????
کشور امریکا تو جنگ افغانستان و عراق و سوریه زایید وبا ابروریزی خارج شد چه برسه که بخواد همزمان با چین و روسیه درگیر جنگ بشه ، با ژاپن جنگید داشت شکست میخورد که دست به دامان بمب اتمی شد که شکست نخوره ،تو ویتنام چقدر کشته داد ،امریکا دیگه همانند طبل تو خالی هستش که خودرا کدخدای کشورها میبینه
این چه استاد دانشگاهی است که هنوز نمی دونه دادگاه لاهه وقتی رایش اعتبار داره که هر دو کشور طرف دعوی صلاحیتش را بپذیرند در حالی که اسراییل اصلا صلاحیت دادگاه لاهه را نپذیرفته است ادبیات این به اصطلاح استاد بیشتر شبیه شریعتمداری کیهانه تا یک شهروند و استاد داشنگاه آمریکا
صهیونیست‌ها مردم آمریکا و خود دولت مردان غیر صهیونیست آمریکا را به گروگان گرفته و نماینده صهیونیست‌ها رژیم سفاک اسرائیل است لذا هر حکمی از طرف لاهه و سایر نهادهای بین المللی که در جهت منافع صهیونیستهای آمریکا نباشد غیر قابل اجرا است
امریکا و اسرائیل برن ب درک.....
اگر حاکم جلب نتانیاهو مانند پوتین صادر شود واقعا دادگاه عدالت است اگر امریکا از ان جلو گیری کند پس در حفظ منافع امریکاست و دادگاه فرمالیته است خوب امتحان میشه ببینیم چی میشه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری