بازدید 1242

پایان رزمایش نظامی ۲ روزه چین در تنگه تایوان

ارتش چین از پایان رزمایش دو روزه نظامی این کشور در اطراف تنگه تایوان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰ 25 May 2024


 به گزارش  تابناک به نقل از دانشجو، در حالی که وزارت دفاع تایوان از حضور پرشمار کشتی‌ها و هواپیمای جنگی ارتش چین در منطقه حائل تنگه تایوان خبر می‌دهد، پکن پایان رزمایش دو روزه نظامی این کشور در اطراف تنگه تایوان را اعلام کرد.

براساس این گزارش، ارتش چین در این رزمایش دو روزه، اعزام بمب افکن را شبیه سازی و تمریناتی را با کشتی‌های باربری انجام داد.

کانال نظامی تلویزیون دولتی چین به نقل از مقامی در ارتش آزادی بخش خلق چین اعلام کرد این رزمایش دو روزه طبق برنامه ریزی قبلی از روز پنج شنبه آغاز و روز جمعه به پایان رسید.

سخنگوی ارتش چین این رزمایش را «مجازات شدید» برای «اقدامات جدایی‌طلبانه» تایوان خوانده است.

تلویزیون دولتی چین، سی‌سی‌تی‌وی روز گذشته اعلام کرد که این کشور در چارچوب یک رزمایش نظامی حملات موشکی ساختگی در نزدیکی تایوان انجام داده و جت‌های جنگنده حامل موشک به همراه با بمب‌افکن‌ها را به پرواز در آورده است.

قدرت‌نمایی چین سه روز پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید تایوان انجام می‌شود. «ویلیام لای چینگ» در سخنرانی افتتاحیه خود از چین خواست تا از «ارعاب» تایوان دست بردارد.

رئیس جمهور جدید تایوان بار دیگر خواستار گفتگو با مقامات چین شد و افزود: من از مقامات پکن می‌خواهم تا فشار‌های سیاسی و نظامی بر تایوان را متوقف کرده و مسئولیت جهانی خود در قبال تایوان را بر عهده گرفته و برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و منطقه، سخت کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که جهان عاری از ترس وقوع یک جنگ است.

وی خاطرنشان کرد ما می‌خواهیم این موضوع را به جهان بگوییم که تایوان برای دموکراسی و آزادی هیچ امتیازی نمی‌دهد. صلح تنها گزینه و موفقیت هدف ما برای صلح و ثبات بلند مدت است.

این در حالی است که تایوان از زمان اعلام پیروزی ویلیام لای در انتخابات اخیر این کشور، با فشار‌های فزاینده‌ای از جانب چین از جمله انجام فعالیت‌های دریایی و نظامی منظم در نزدیکی این جزیره، مواجه شده است.

چین تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می‌داند و تهدید کرده است که آن کشور را به روش‌های مختلف اعم از توسل به زور نظامی به اتحاد با سرزمین اصلی خود بازخواهد گرداند.

چین لای را «مشکل‌ساز» و «جدایی‌طلب» خوانده است. لای در واکنش به این رزمایش گفت که برای دفاع از جزیره در خط مقدم می‌ایستد. وزارت خارجه تایوان از چین خواسته است که «عقلانی» باشد و «از تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان دست بردارد».

در این رزمایش، کشتی‌ها و هواپیما‌های مختلف در اطراف تایوان و چند جزیره دیگر در نزدیکی‌های آن موضع گرفتند. بمب‌افکن‌های چین با ایجاد حملات ساختگی در آب‌های شرق تایوان توانایی ارتش چین را برای تصرف این جزیره و کنترل مناطق کلیدی آن به آزمون گذاشتند.

تایوان می‌گوید ارتش خود را در واکنش به رزمایش‌های چین در حالت آماده باش قرار داده است.

همزمان وزارت دفاع تایوان در روز جمعه از عبور ۴۶ فروند هواپیمای نظامی چین از خط میانی تنگه تایوان که به عنوان مرز غیررسمی بین دو طرف درنظر گرفته شده، خبر داد. این وزارت خانه همچنین از شناسایی ۶۲ فروند هواپیمای نظامی و ۲۷ فروند کشتی نیروی دریایی ارتش چین در اطراف تنگه تایوان خبر داد.

این وزارت خانه تاکید کرد در بین هواپیما‌های نظامی چین، جنگنده‌های SU-۳۰ و بمب افکن‌های H-۶ با قابلیت حمل مواد هسته‌ای دیده می‌شود که بر فراز تنگه تایوان و نیز کانال باشی که مرز بین تایوان و فیلیپین است، به پرواز درآمدند.

در همین حال هفته گذشته منابع آگاه خبر دادند آمریکا و تایوان ماه گذشته میلادی، رزمایش مشترکی را در اقیانوس آرام در سکوت خبری برگزار کرده‌اند.

واشنگتن و تایپه در سال‌های اخیر، همکاری‌های نظامی خود را در میانه تهاجمات روزانه چین به حریم دفاع هوایی تایوان و برگزاری رزمایش‌های ارتش چین در نزیکی این جزیره، افزایش داده اند.

تایوان و چین پس از جنگ داخلی سال ۱۹۴۹ که مائو تسه تونگ را به قدرت رساند، از هم جدا شدند. از آن زمان، چین تایوان را به عنوان یکی از قلمرو‌های خود در نظر گرفته است که در نهایت باید دوباره به چین ملحق شود. دولت چین طی ۴ سال گذشته تمرینات نظامی منظمی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرده که مهم‌ترین آن‌ها رزمایش‌های نظامی گسترده سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بوده است.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

چندی قبل دولت آمریکا در لایحه کمک‌های خارجی خود، حدود ۸ میلیارد دلار نیز به تایوان برای مقابله با چین اختصاص داد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم‌ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی‌ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می‌داند، بار‌ها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری