بازدید 12468

ادامه واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس‌جمهور ایران

سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به همراه جمعی از همراهان که روز گذشته در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد، پیام تسلیت و ابراز همبستگی با ملت ایران را منتشر کردند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷ 21 May 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

از نخستین ساعت انتشار خبر رسمی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همران، سیل پیام‌های تسلیت و اعلام همبستگی با ملت ایران منتشر شد و در سرخط اخبار قرار گرفت و پیام های تسلیت از سوی مقامات دنیا همچنان ادامه دارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل برای تسلیت به دولت و ملت ایران در پی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دبیرکل سازمان ملل پس از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، تماسی با مقامات ایرانی داشته است؟ گفت: دبیرکل سازمان ملل امروز صبح با نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفتگو کرد تا پیام تسلیت و همدردی خود با مردم و دولت ایران را تقدیم کند.

پیش از این ( روز دوشنبه ) ایرنا پیام نزدیک به 90 تن از مقامات و گروه ها و نهادهای سیاسی ، اجتماعی و انقلابی کشورهای مختلف دنیا را منتشر کرده است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

پاپ فرانسیس دوشنبه در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همه کسانی را که دیروز در سانحه سقوط بالگرد جان باختند، تسلیت می‌گویم.

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان در پیامی در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه در سانحه هوایی گفت که از این رخداد عمیقا متاثر شده و در غم خانواده‌های قربانیان و مردم ایران شریک است.

دودا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از درگذشت دلخراش آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی در سانحه هوایی عمیقا متاثر شدم.

«ویلیام ساموئی روتو» رئیس جمهوری کنیا شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیات همراه در سانحه هوایی را تسلیت گفت و وی را رهبری قاطع و نترس توصیف کرد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران مراتب «تسلیت عمیق» خود، دولت و مردم کشورش را به دولت و مردم ایران اعلام کرد و رئیس جمهوری شهید کشورمان را دولتمردی برجسته توصیف کرد.

خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) بامداد سه‌شنبه نوشت که کیم در پیامی تسلیت عمیق دولت جمهوری دموکراتیک خلق کره، مردم این کشور و خودش را به «محمد مخبر» معاون رئیس جمهوری، دولت و مردم ایران و خانواده‌های داغدیده سانحه هوایی روز یکشنبه اعلام کرد.

«فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در پیامی ضمن تسلیت به خاطر شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و امیر عبد اللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان، گفت: ایران و امت اسلامی دو مقام برجسته خود را از دست داد که زندگی خود را وقف خدمت به کشور و امت اسلامی کردند.

در پیام المقداد که برای «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امورخارجه ارسال شده، در آن آمده است که این دو مقام فقید با اخلاص و جدیت برای ثبات و شکوفایی ملت ایران تلاش کردند و با تلاش‌های خالصانه خود سهم زیادی در تقویت همکاری و همبستگی میان دو ملت و کشور ایران و سوریه داشتند.

وزیر امورخارجه سوریه تأکید کرد: با توجه به روابط محکم شخصی و کاری که با امیر عبداللهیان در سال های طولانی با امیر عبداللهیان در سال های طولانی داشتم،درگذشت ایشان یک ضایعه برای شخص من است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران درگذشت آیت الله ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از "آناتولی انگلیسی", فیدان گفت که درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی را به مردم "دوست و برادر" ایران تسلیت می گویم.

ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه فقید کشورمان را به ایشان تسلیت گفت.

دولت و وزارت خارجه کشورهای اروگوئه، پرو و شیلی روز دوشنبه با انتشار بیانیه ی رسمی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

رئیس جمهوری ایرلند روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و همراهان وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

مایکل دی هیگینز در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای ریاست جمهوری ایرلند منتشر شد، گفت: مایلم به عنوان رئیس جمهور ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره رئیس جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران و همه آن‌هایی را که در دیروز در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، به ملت ایران تسلیت عرض کنم.

محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: جنت فردوس را برای شهدا از خداوند طلب کرد.

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در پیامی با اعلام تسلیت، عنوان کرد : کابل در این غم در کنار تهران قرار دارد.

محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، اعلام کرد که وی الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در پیامی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.

بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه بالگرد را تسلیت گفت.

امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان درگذشت شهادت‌گونه آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه بالگرد در شمال کشور را تسلیت گفت و افزود: رئیسی نقش مهمی در تعمیق روابط ایران و تاجیکستان ایفا کرد.

فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود را در سانحه بالگرد در تبریز، تسلیت گفت.

رانیل ویکرم‌سینگه رییس جمهور سری‌لانکا با بیان تسلیت درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور ایران، گفت: عمیقا با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم.

قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان با تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش به مقام‌معظم رهبری و معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن امروز دوشنبه اعلام کرد که توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان در پیام تسلیتی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در پیامی ضمن تسلیت به ایرانی ها به علت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که مردم ایران بر غم از دست دادن وی فائق آیند.

«رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی هم گفت: در سوگ درگذشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عزادار شده‌ایم.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در مطلبی که دقایقی پیش در تارنمای شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، با اشاره به اخبار دردناک سانحه بالگرد، از شهادت حسین امیرعبداللهیان، «همکار عزیز»، خود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز اندوه کرد و به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و «مردم مهربان ایران» تسلیت گفت.

واهاگن خاچاطوریان رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران تسلیت گفت.

تارنمای آرمن پرس نیز به نقل از پیام تسلیت نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خطاب به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: "اینجانب از دریافت خبر شهادت ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش در پی سقوط بالگرد، بهت‌زده شده‌ام و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان پذیرا باشید.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت همتای ایرانی خود نوشت که نام آیت الله رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در شبکه ایکس پیام تسلیتی منتشر کرد و نوشت که «ضایعه جبران ناپذیر» شهادت آیت‌الله رئیسی همراهان وی تنها ایران را متاثر نساخته است. بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد. به خانواده ها و عزیزان قربانیان تسلیت گفته و برای تمامی مردم ایران رشادت و پایداری آرزومندیم.

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

وی با یادآوری دیدار خود با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند) در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر گفت: در آن دیدار، رهبری و تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود. ایشان آمادگی خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را ابراز کردند و این بی نهایت برای ما با ارزش بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی