بازدید 54592

چرا دستمال کاغذي را کلينکس مي‌ناميم؟

کلينکس اولين نام تجاري بود که جعبه‌هاي عمودي، دستمال‌هاي جيبي و رنگي، دستمال با طرح‌هاي چاپي، حوله‌هاي کاغذي، دستمال مخصوص آقايان، دستمال‌هاي معطر، دستمال سه لايه، دستمال‌هاي پاک‌کننده شيشه عينک، دستمال نوجوانان، پاک‌کننده‌هاي کيف خانم‌ها، دستمال‌هاي دسته‌اي و مسافرتي را ابداع نمود.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹ 05 October 2010
هموطن‌سلام: شرکت «کيمبرلي کلارک» يک شرکت آمريکايي است که عمدتا‌ به توليد محصولات کاغذي مي‌پردازد. از جمله محصولات آن مي‌توان به دستمال کاغذي‌هاي کلينکس، محصولات بهداشتي کوتکس، دستمال توالت کوتنل، پوشک‌هاي‌هاجيز و خشک‌کننده‌هاي گودنايتز اشاره کرد.

‌اين شرکت دو حکم سلطنتي از ملکه اليزابت دوم و شاهزاده ولز دريافت کرده است.

کيمبرلي کلارک در سال ۱۸۷۲ توسط چهار تاجر به نام‌هاي «جان کيمبرلي»، «هاويلا بابکوک»، «چارلز کلارک» و «فرانکلين شاتاک» با سرمايه اوليه ۳۰ هزار دلار در شهر نيناي‌ايالت ويسکانسين تاسيس شد. ۸ سال بعد، عملکرد شرکت به نحوي بود که سهم هر يک از شرکا، به ۴۰۰ هزار دلار رسيد. به‌اين ترتيب در سال ۱۸۸۹ و در راستاي توسعه شرکت، کارخانه کاغذسازي بزرگي احداث شد.

در سال ۱۹۱4 کارخانه قديمي‌شهر کوچک نينا براي توليد «سلوکاتن» به عنوان جانشين پنبه، بازسازي شد. محصول فوق براي نخستين بار در دوران جنگ جهاني اول براي زخم‌بندي و ماسک‌هاي گاز مورد بهره‌برداري قرار گرفت و پس از آن، کاربرد وسيعي در تهيه لباس‌هاي اتاق جراحي داشت. در‌اين مدت رياست شرکت منحصرا‌ در دست جان کيمبرلي بود.

وي که از سال ۱۹۰۶ و پس از مرگ سه شريک ديگر و سازماندهي مجدد تشکيلات با سرمايه ۲ ميليون دلاري در‌اين جايگاه قرار داشت، تا ژانويه ۱۹۲۸ که در ۹۰ سالگي از دنيا رفت، به فعاليت خود ادامه داد.دستمال‌هاي کاغذي کلينکس در سال 1924 توسط‌اين شرکت به عنوان پاک کننده آرايش به بازار عرضه شد که نسبت به حوله‌هاي پارچه‌اي که در گذشته خانم‌ها از آن استفاده مي‌کردند بسيار ارزان‌تر بود.‌ اين نام تجاري توسط افراد مشهور و ستارگان سينما از جمله «جين‌هارلو» جايگاه خود را پيدا کرد و توليدش افزايش يافت. بسياري از هنرپيشگان سينما، کلينکس را به عنوان عامل شفافيت پوست صورتشان معرفي کردند.

با وجود فروش بالاي ‌اين محصول، شرکت کيمبرلي کلارک در اواخر دهه 1930 براي يافتن دلايل محبوبيت‌اين برند، تحقيقات گسترده‌اي انجام داد. نتيجه‌ اين تحقيقات نشان داد که تعداد زيادي از مشتريان، به دليل قيمت پايين کلينکس، از‌اين محصول در دوران سرماخوردگي استفاده مي‌کنند.

بنابراين مورد مصرف ‌اين دستمال‌هاي کاغذي، از پاک کننده لوازم آرايش به دستمال دست دور انداختني تغيير يافت. شعار تبليغاتي آن نيز که «پاک‌کننده بهداشتي کلد کرم» بود به «دستمال دستي که مي‌توانيد دور بيندازيد» تبديل شد.

‌اين کاربرد دستمال کاغذي توسط خود مردم ابداع شده بود، ولي کلينکس اولين نام تجاري بود که روي آن سرمايه‌گذاري کرد. آگهي تبليغاتي بعدي دستمال كاغذي در ۱۹۲۶ با اين شعار منتشر شد: «سرماخوردگي را در جيب خود حمل نكنيد».

در سال‌هاي نخست، دستمال کاغذي جيبي هنوز جزو کالاهاي لوکسي به شمار مي‌آمد که هر کسي قادر به خريد آن نبود، اما نکته‌اي که باعث شد تا استفاده از آن جا افتاده و رفته رفته امري عادي تلقي شود، تبليغاتي بود که پيش از شروع فيلم در سينماها پخش مي‌شدند.

براي مثال در يکي از همين تبليغات که به دهه‌ ۱۹۳۰ باز مي‌گردد، مرداني که هنوز از زنانشان توقع داشتند تا دستمال‌هاي آلوده به عطسه و سرفه آنها را بشويند، به عنوان آدم‌هايي بي‌احساس نشان داده مي‌شدند.

کيمبرلي به سرعت توانست جايگاه خود را در ميان زنان خانه دار به دست آورد و به‌اين ترتيب آنها کم‌کم قانع شدند که دستمال کاغذي يکبارمصرف بسيار بهداشتي‌تر از دستمال‌هاي پارچه‌اي است.

کلينکس اولين نام تجاري بود که جعبه‌هاي عمودي، دستمال‌هاي جيبي و رنگي، دستمال با طرح‌هاي چاپي، حوله‌هاي کاغذي، دستمال مخصوص آقايان، دستمال‌هاي معطر، دستمال سه لايه، دستمال‌هاي پاک‌کننده شيشه عينک، دستمال نوجوانان، پاک‌کننده‌هاي کيف خانم‌ها، دستمال‌هاي دسته‌اي و مسافرتي را ابداع نمود.

نوآوري‌هاي کلينکس تا قرن بيست‌ويکم ادامه يافت و کيمبرلي در آن سال‌ها به معرفي کلينکس همراه با لوسيون، کلينکس نعنايي و کلينکس اولتراسافت (بسيار لطيف) پرداخت. ‌اين نوآوري‌ها به کيمبرلي کمک کرد تا نام تجاري کلينکس را به عنوان برند اول و اصلي خود حفظ کند.
در سال 2002 کيمبرلي کلارک، يکي از رقباي خود را در صنعت بسته‌بندي کاغذي به نام «آمکور» خريداري کرد و به بازار استراليا وارد شد.

در سال 2003 نيز شرکت لهستاني Klucze توليدکننده دستمال کاغذي را از آن خود کرد.در سال‌هاي اخير شرکت کيمبرلي کلارک پس از متهم شدن به تخريب محيط‌ز‌يست و از بين بردن درختان براي توليد خمير کاغذ، دست به اقدامات زيست‌محيطي بسياري زده است. مثلا‌ در سال 2008 بيش از 98 درصد خمير چوب خود را از جنگل‌هاي تاييد شده تهيه کرده که نسبت به 88 درصد در سال 2005، افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است.اين کمپاني اکنون بيش از 56 هزار کارمند در 190 کشور جهان داشته و در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 19 ميليارد دلار را از آن خود کرده است. برند کلينکس‌ اين کمپاني، به دليل پيشگام بودن، به يک نام عمومي‌تبديل شده است و بسياري از مردم خصوصا‌ در آمريکاي شمالي هر نوع دستمالي را کلينکس مي‌نامند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل