بازدید 1152

ساعت بیولوژیک انسان چرا به هم می خورد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به ازای هر کیلوگرم وزن اضافه در بدن، صدها کیلومتر مویرگ جدید به بدن اضافه شده و به دلیل خون‌رسانی بیشتر، فشار بر روی قلب وارد می‌شود، گفت: برای تحرک الزامی به باشگاه رفتن نیست!
کد خبر: ۱۲۳۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱ 12 May 2024

به گزارش تابناک، ورزش یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها است که اثرات مثبتی بر سلامتی، بهبود کیفیت خواب، افزایش تناسب اندام، بهبود سلامت قلب - عروق، کاهش استرس و اضطراب دارد. همین تأثیرات باعث شده ورزش به یک رکن اصلی و حیاتی در زندگی انسان‌ها بدل شود که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

محمدحسن انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم ورزش کردن در زندگی و نقش کلیدی آن در سلامتی، ورزش و تحرک را جزئی از ارکان زندگی دانست، اظهار می‌کند: ورزش باعث تعادل می‌شود. اگر انسان تحرک و ورزش نداشته باشد، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها به مرور زمان تحلیل رفته و باعث آسیب‌پذیری بیشتر می‌شود که عواقب بسیار بدی را می‌تواند به همراه داشته باشد. تحرک الزاما ورزش کردن حرفه‌ای نیست، ذاتا شغل‌ها نوعی ورزش محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تحرک یک امر واجب است که سلامت جسمی و آرامش روحی را می‌تواند به همراه داشته باشد، تصریح می‌کند: کسانی که ورزش را ترک نمی‌کنند، نسبت به افرادی که فقط سرگرم فضای مجازی بوده و خواب کافی را ندارند، خواب و استراحت کافی را برای خود به وجود می‌آورند. این سبک از زندگی فقط تعادل ساعات بیولوژیک انسان را درگیر می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه می‌دهد: تحرک فراوان برای افراد دارای دیابت، چاقی، فشارخون لازم است و باعث قند خون پایین می‌شود، درحالی که بیشتر مردم تصور می‌کنند با تحرک بالا فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند. برای تحرک الزامی به باشگاه رفتن نیست، اگر وسیله نقلیه خود را کمی دورتر از محل کار خود، خرید و... پارک کنید، می‌توانید ورزش پیاده‌روی را برای خود به ارمغان بیاورید.

انتظاری درباره اینکه با جدی نگرفتن تحرک مسائل سلامت و اجتماعی، جنبه‌های زندگی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهیم، تاکید می‌کند: آماری مهمی داریم که بیش از نصف ایرانیان دارای چاقی یا اضافه وزن هستند و همین موضوع شروع یک ناهنجاری را به ما هشدار می‌دهد. چاقی تنها فشار بر مفاصل نیست، بلکه قلب، پانکراس و غدد را نیز درگیر فشار کرده و عمر آن‌ها کاهش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: به ازای هر کیلو اضافه وزن، صدها کیلومتر مویرگ جدید به بدن اضافه شده و به دلیل خون رسانی بیشتر فشار بر روی قلب وارد می‌شود. بیماری چاقی خود باعث دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه می‌افزاید: ما در طبیعت عاملی به نام سکونت نداریم و باید فعالیت فیزیکی به مقدار کافی داشته باشیم، اگر احساس ناتوانی در خود مشاهده کردیم،‌ با کارکردن کمتر آن‌ها را به سمت پیر شدن پیش می‌بریم.

پیشگیری ۹۰ درصدی از بیماری‌ها با رعایت اصول زندگی سالم

وی با اشاره به اینکه افراد باید تغذیه سالم و متنوع داشته باشند و به این معنا نیست که فقط بر یک نوع میوه اتکا کنیم، اضافه می‌کند: ما باید تا حد امکان طبیعی زندگی کرده و ماهیچه‌ها، هوش و ذهن خود را درگیر کنیم. در گذشته مردم بیشتر از بیماری‌های عفونی جان خود را از دست میدادند، اما متاسفانه اکنون بیماری‌های گوارشی، فشارخون و چاقی را جایگزین آن کردیم که درمان آن‌ها سخت از بیماری‌های عفونی است، اما با رعایت اصول زندگی سالم می‌توات گفت ۹۰درصد بیماری‌ها قابل پیشگیری است.

قند ذاتا بد نیست ولی ...

انتظاری با بیان اینکه قند ذاتا عامل بدی نیست، میوه، نان و برنج نشاسته، قند دارند و این قندی که در مواد طبیعی بوده فوق‌العاده کُند جذب است، می‌گوید: ما با ذات قندها مشکل نداریم. بدن ما قند سالم را به رسمیت نمی‌شناسد و به دیابت یا چاقی تبدیل شده است. بدن ما بین بد و بدتر قطعا بدتر را انتخاب خواهد کرد.

این عضو از هیئت علمی دانشگاه تاکید می‌کند: کافئین در حد کم برای ما مفید است. افرادی را مشاهده می‌کنید که با نوشیدن چایی و قهوه پر انرژی به کار خود ادامه می‌دهند و قطعا زیاده‌روی و وابستگی قهوه و چایی مشکل ساز است. مردم عاملی را به دلیل ندانستن رعایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه درحال حاضر سیستم آموزش اکثر دانشگاه‌ها در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تخصصی برای آینده در شهرهای مختلف نیرو تربیت می‌کنند. همانطور که جنبه‌های مثبت به شدت پیش‌روی کرده، جنبه منفی نیز به دنبال آن است. هرچه متخصصان تغذیه افرایش پیدا می‌کنند، متاسفانه فروشگاه‌های فست فود نیز در کنار آن‌ها رقابت می‌کنند. همچنین تبلیغات خوراکی‌های مضر یک جنگ دائمی بین خوبی و بدی را همراه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی