تشریح جزئیات ساخت خط ۹ مترو تهران

به گزارش «تابناک»، مسعود درستی در گفتوگو با ایسنا، در مورد جزئیات ساخت خط ۹ مترو تهران، گفت: خط ۹ مترو تهران حدود ۵۲ کیلومتر با ۳۷ ایستگاه خواهد بود و شاخه شرقی و غربی دارد و یک ال(L) برعکس است و با خط احداث و تکمیل خط ۱۱ مترو یک رینگ کمربند بیرونی تر از خط ۶ و ۷ است و با تکمیل دو خط ۹ و ۱۱ حلقه مترو بزرگترخواهد بود.
وی با بیان اینکه خط ۹ مترو تقاطع با خط ۶ در ایستگاه دولت آباد دارد، افزود: خط ۹ مترو با خط ۸ در محور خاوران، با خط ۷ مترو در امتداد محور بسیج و محلاتی، با خط ۴ در امتداد محور نبرد و پیروزی، با خطهای ۸ و ۲ مترو در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی، با خط ۳ در امتداد محور صیاد شیرازی، با خط ۱ مترو در امتداد محور حقانی، با خط ۶ مترو در امتداد محور همت و کوهسار، با خط ۱۰ مترو در امتداد محور همت و المپیک و با خطوط تهران-کرج و ۱۱ مترو نیز در محدوده ایستگاه چیتگر ایستگاه تبادلی خواهد داشت.
درستی افزود: خط ۹ مترو تهران از ایستگاه مترو چیتگر واقع در خط ۵ مترو تهران (صادقیه - کرج و گلشهر) آغاز و با عبور از بلوار کوهک واقع در منطقه ۲۲ وارد بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شده و در ضلع جنوب غربی تقاطع بزرگراه شهید همت و بزرگراه مهدوی کنی با ایستگاه مترو آیتالله مهدوی کنی در خط ۱۰ مترو تهران متقاطع شده و در حرکت به سوی شرق وارد بزرگراه شهید همت میشود.
وی ادامه داد: خط ۹ در ایستگاه مترو شهران از بخش شمالی خط ۶ مترو تهران متقاطع بوده و با عبور تقاطعی از توسعه غربی خط ۴ مترو تهران در ایستگاه مترو چهارباغ در تقاطع ضلع جنوبی بزرگراه همت و شمال میدان چهارباغ جنتآباد از طریق خیابان پارک واقع در ضلع شرقی محله پونک و بلوار همیلا به سمت بوستان نهج البلاغه و از طریق بلوار ایوانک محله شهرک غرب با عبور از بخش غربی خط ۷ مترو تهران در تقاطع ایستگاه مترو میدان صنعت از بلوار ایران زمین و خیابان ملاصدرا و عبور از میدان ونک وارد بزرگراه شهید حقانی میشود.
به گفته درستی، همچنین با عبور تقاطعی از ایستگاه مترو شهید حقانی واقع در خط ۱ مترو تهران وارد خیابان کوشا در محله کتابی شده و با احداث سه ایستگاه در محل میدان جوانان، تقاطع خیابان پاسداران و شهید گل نبی، خیابان فرخی یزدی محله ضرابخانه به صورت متقاطع از خط۳ مترو تهران در ایستگاه مترو شهید زین الدین رد می شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: خط ۹ مترو تهران در ادامه در ضلع جنوبی بزرگراه شهید زین الدین با احداث دو ایستگاه در میدان ملت محله مجیدیه شمالی و انتهای خیابان شهید کرد در ضلع غربی بزرگراه امام علی به سمت جنوب شرق متمایل خواهد شد و از اراضی ما بین محله شمیران نو و کوهک عبور و با احداث یک ایستگاه در بلوار هنگام مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وارد خیابان شهید آیت شده و با عبور از بزرگراه رسالت در تقاطع ایستگاه مترو سرسبز واقع در خط ۲ مترو تهران و به عنوان ایستگاه ابتدایی بخش شمالی خط ۸ مترو تهران به سمت محله نارمک و میدان نبوت از خیابان دماوند عبور و از میدان امامت و محله نیروی هوایی در تقاطع خیابان پیروزی به صورت متقاطع بخش شرقی خط ۴ مترو تهران، ایستگاه مترو نبرد را پشتسرگذاشته و وارد محله چهارصد دستگاه و خیابان نبرد شده و با احداث یک ایستگاه در تقاطع بلوار پاسدار گمنام به سوی ابتدای بزرگراه شهید محلاتی سیر مینماید.
وی تأکید کرد: خط ۹ همچنین در بخش شرقی خط ۷ مترو تهران به صورت ایستگاه تقاطعی در ایستگاه مترو بسیج وارد بزرگراه بسیج شده و در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج (سه راه افسریه) با ایستگاه دوم بخش جنوبی خط ۸ مترو تهران متقاطع شده و از مسیر جاده خاوران وارد محله مشیریه شده و با طی مسیر و احداث یک ایستگاه در بلوار صالحی این محله به سمت ضلع غربی بزرگراه امام علی سیر نموده و در تقاطع با ایستگاه مترو دولتآباد بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران به پایان مسیر خود میرسد.

وی با بیان اینکه آغاز ساخت خط ۹ مترو از زمان مدیریت بنده در شرکت مترو در دستورکار قرار داشت و سرانجام پیگیری ها نتیجه داد و آماده کلنگ زنی احداث این خط هستیم، گفت: خط ۹ مترو تهران از روی خط ۵ در ایستگاه چیتگر آغاز می شود.
درستی در مورد مدل مالی ساخت خط ۹ مترو نیز با اشاره به حضور شرکت چینی برای ساخت این خط مترو تأکید کرد: شرکت چینی از شهرداری تهران پیش پرداختی نمیخواهد و تنفس خوبی برای شروع همزمان خطوط برای شهرداری تهران وجود دارد تا بعد از آن شهرداری به صورت نقد و غیر نقد هزینهها را پرداخت میکند.
وی با بیان اینکه چینیها نقشی در ساخت ندارند و مهندسان و کارگران ایرانی خط ۹ مترو را خواهند ساخت، گفت: البته شرکت چینی در تجهیزات غیر بومی علاقه دارند که تجهیزات را از چین بیاورند.
معلوم نیست چرا با اینهمه طومار وشکایتی که مردم این محله جهت احداث ایستگاه مترو دارند هیچ ترتیب اثری داده نمی شود
در هیچ کدام از خطوط مترو دراینده هم دیده نشده
فقیر که باشی همینه همه لهت میکنن





