بازدید 4371
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی شد

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با پشتوانه استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی کشور جهت بازارسازی تضمینی برای فروش نفت، کشور هدف را به مشتری دائمی نفت ما تبدیل کرد که خاصیت تحریم پذیری تجارت نفت ایران را از بین برد.
کد خبر: ۱۲۳۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰ 16 April 2024

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی شد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشورمان در آخرین گزارشش خبر داد. این میزان رشد در حالی طی سال میلادی گذشته برای کشورمان به دست آمد که رشد اقتصادی دنیا نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۳.۱ درصد رسیده است. از سوی دیگر، متوسط رشد اقتصاد‌های توسعه یافته در این سال تنها ۱.۶ درصد بود.

در سال ۲۰۲۲ متوسط رشد این اقتصاد‌ها ۲.۶ درصد اعلام شده بود. کشور‌های در حال توسعه نیز به طور متوسط رشد ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته اند، بر این اساس اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصاد‌های همردیف خود رشد کرده است.

کارشناسان اعتقاد دارند اینکه ما توانستیم در شرایط تحریمی به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم و زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم کنیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تحریم کنندگان قصد داشتند جلوی صادرات نفت و گاز کشورمان را بگیرند و اقتصاد ما را فلج کنند.

به گفته کارشناسان، اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور و به اجرا گذاشتن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی فعال در منطقه و فراتر از آن، در رسیدن ما به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی طی سال گذشته میلادی موثر بود.

به نظر می‌رسد، سیاست گذاری‌های صحیح در کنار یکدیگر در نهایت نتیجه دادند و رشد اقتصادی مطلوبی را برایمان رقم زدند. نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص این موضوع در ادامه می‌خوانید.

مرادی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که صندوق بین المللی پول برای مشخص کردن رشد اقتصادی کشور‌ها به بررسی شاخص‌های مختلف می‌پردازد، تصریح کرد: واقعیت این است که طی سال‌های اخیر توانسته ایم فروش نفت و گاز خود را بهبود ببخشیم و این امر در افزایش رشد اقتصادی کشور موثر بوده است.

وی ادامه داد: افزایش روابط با کشور‌های منطقه نیز که مقامات کشورمان رقم زدند، در بالا بردن حجم تبادل کالا‌ها و خدمات بین ما و کشور‌های دیگر اثرگذار بود و در نهایت این امر نیز بر رشد اقتصادی کشورمان تأثیر گذاشت. امیدواریم تلاش‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا کند و رشد اقتصادی کشورمان بیش از پیش افزایش یابد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی، کاهش فلرسوزی و افزایش صادرات گاز به دیگر کشور‌ها از طریق خطوط لوله نیز در دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور اثرگذار بوده است. در کنار این موضوع سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با پشتوانه استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی کشور جهت بازارسازی تضمینی برای فروش نفت، کشور هدف را به مشتری دائمی نفت ما تبدیل کرد که خاصیت تحریم پذیری تجارت نفت ایران را از بین برد.

مرادی گفت: فلرسوزی به معنای اسراف منابع هر کشور است. هر چقدر بتوانیم در این زمینه به نتایج بهتری برسیم و از سوزاندن فلر جلوگیری کنیم، به نفع کشور است. پیشرفت‌های اینچنینی در بالا بردن رشد اقتصادی کشور موثر هستند.

وی ادامه داد: سیاست گذاری‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک در شرق آسیا و یا سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به درستی به اجرا گذاشته شدند که در نهایت توانستند میزان فروش نفت کشورمان را به زمان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک کنند.

وی ادامه داد: البته رشد اقتصادی صرفاً در بخش نفت و گاز نباید باشد، زیرا در درازمدت برایمان مشکل ساز می‌شود. لازم است در حوزه‌های دیگر نیز سیاست گذاری‌های فعال و صحیح داشته باشیم.

مرادی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی در کشورمان وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها در راستای افزایش رشد اقتصادی کشور بهره ببریم. به طور مثال، کاهش سخت گیری‌ها در حوزه ورود گردشگران به کشور بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
شما منفی نشو رسد مثبت پیشکش
فعلا که ما هر سال از سال قبل فقیر تر میشیم
همین شب عیدی ۳۰ درصد از ارزش دارایی هامون کم شد
رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن فروش نفت و گاز خام چقدر است؟
دروغ گناه کبیره و حرام الهی هست
به روح پدر بایدن خدا بیامرزی بدید
متاسفم برای این آقا .
رئیس جمهور که به رشد نقدینگی افتخار کردن
متأسفانه حافظه تاریخی مسئولان بسیار ضعیف است و یا تمایلی برای یادآوری عملکردهای نادرست خود ندارند! و مردم هم چه حافظه تاریخی شان قوی باش و چه ضعیف کاری از دستشان بر نمی آید!
آن زمان که آقای رئیسی فرمودند با حذف دلار ترجیحی 4200 تومانی کالاها برای مدت کوتاه شاید گران شوند ولی قیمت ها تثبیت می شود. ولی اینکار جواب عکس داد و قیمتها ترمز بریدند و البته درس عبرتی نیز وجود ندارد!
تجربه نشان داده است که این نوع سرمایه گذاریها جز زیان و از دست رفتن سرمایه ، ثمری نداشته است . بیت المال را هدر ندهید و به جای این کار در داخل مملکت پروژه های نیمه تمام را کامل کنید
رشد اقتصادی موقعی حاصل میشه که حداقل دستمزدها به دلار رشد کنه.الان با این فیمت دلار دستمردها کمتر هم شده.
با سندسازی و جعل.
آقاجان ممیز رو یه رقم بکش عقب. یعنی احتمالا در بهترین حالت رشد اقتصادی 0.54 درصد بوده. که البته اون هم نیست. آمار و اطلاعات منتشر شده قطعا صحیح نیست. رشد اقتصادی اثر خودش رو اول از همه در زندگی ملت نمایان می‌کنه. وضع معیشت ملت که روز به روز و سال به سال داره بیش از قبل به قهقرا می‌ره. چطور تو رشد اقتصادیت مثبت بوده؟
این گزارشها و تحلیلها فقط به درد جلسات چای خوری و وقت گذرانی خودتون میخوره. نه ملت.
تا ده سال دیگر نقاضای جهانی نفت ۸۰ در صد کاهش پیدا میکند.
کشور های نفتی بیچا ره مبشوند.
با درود فراوان از دولت و مجلس محترم تقاضا دارم جلوی قاچاق گازوئیل به کشور های همسایه گرفته شود با سپاس
خیلی راحته همین آماری که به خورد ملت میدن به نهادهای بین المللی هم ارائه میدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار