بازدید 187288

قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟

در این مطلب قصد داریم راجع‌به قوانین مربوط به ریزش سنگ نما صحبت کنیم و راه‌های محکم ‌سازی سنگ نمای ساختمان را شرح دهیم. اگر از سنگ نما در ساختمان خود استفاده کرده‌اید و یا قصد استفاده از آن را دارید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴ 16 April 2024

قوانین ریزش سنگ نما چیست؟

امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها برای اجرای نما از سنگ استفاده می‌شود. استفاده از سنگ باعث زیباتر شدن نمای ساختمان می‌شود اما باید به‌شکل کاملا اصولی انجام شود؛ در غیر‌ این‌ صورت، شاهد ریزش سنگ ‌نما و بروز خسارت خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم راجع‌به قوانین مربوط به ریزش سنگ نما صحبت کنیم و راه‌های محکم ‌سازی سنگ نمای ساختمان را شرح دهیم. اگر از سنگ نما در ساختمان خود استفاده کرده‌اید و یا قصد استفاده از آن را دارید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟

چرا سنگ نما ریزش می‌کند؟

قبل از آن‌که راجع‌به قوانین مربوط به ریزش انواع سنگ نما صحبت کنیم، لازم است تا دلایل این اتفاق را بدانیم. معمولا سنگ نما به یکی از دلایل زیر دچار ریزش می‌شود.

تغییر مداوم شرایط آب و هوایی

تغییر شرایط آب ‌و هوا در منطقه موردنظر و سرد و گرم شدن مرتب هوا باعث آسیب به سنگ نما می‌شود. درواقع سنگ نما با تغییرات دمایی دچار انقباض و انبساط پی‌در‌پی می‌شود و به همین دلیل ریزش سنگ نما اتفاق می‌افتد. جدای از این مسئله، درصورتی‌که نما در دمای هوای خیلی گرم یا سرد اجرا شود، احتمال ریزش سنگ‌ها وجود دارد؛ زیرا در هوای گرم آب ملات سریع تبخیر می‌شود و سنگ‌ها به ملات نمی‌‌چسبند و در هوای سرد هم ملات یخ می‌زند و سنگ‌ها خیلی محکم نصب نخواهند شد.

زلزله و پس‌لرزه‌ها و بادهای شدید

برخی از وقایع طبیعی، مانند زلزله‌ یا وزش باد شدید، می‌توانند باعث آسیب به سنگ نما و ریزش آن شوند؛ به همین دلیل در مناطق پرخطر مستحکم‌سازی سنگ نما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید روش‌های زیادی برای مقابله با ریزش سنگ نما و عایق کاری نما وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مقاومت کششی کم ملات

یکی از دلایل مهم ریزش و تخریب سنگ نما مربوط به مقاومت کششی کم ملات‌ها است. معمولا از ملات برای اجرای سنگ نما استفاده می‌شود. ملات دربرابر فشار از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد اما آستانه تحمل کمی در حالت کششی دارد؛ به همین دلیل معمولا سنگ نماهایی که در ارتفاع استفاده می‌شوند، درصورتی‌که اسکوپ نشوند، با وزش باد به‌راحتی دچار ریزش می‌شوند.

استفاده از سنگ بنای نامناسب

درصورتی‌که از سنگ بنای نامناسب مانند سرامیک و لاشه برای اجرای نما استفاده شود، استحکام نما خیلی زیاد نخواهد بود.

نشست ساختمان

نشست ساختمان به هر دلیلی می‌تواند یکی از دلایل ریزش سنگ نما باشد. برای محکم‌ سازی سنگ نمای ساختمان می‌توان از پیچ و رولپلاک برای عایق کاری نما استفاده کرد.

قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟

مقصر افتادن سنگ نما کیست؟

در‌صورتی‌که ریزش نما به دلایل طبیعی مانند نشست ساختمان، زلزله و... رخ دهد، مالکین مقصر هستند. در‌صورتی‌که دلیل ریزش عوامل انسانی مانند اسکوپ نکردن پشت سنگ، نریختن ملات پشت سنگ، گرما و یخبندان، استفاده از ملات بی‌کیفیت و... باشد، مقصر مهندس ناظر و سازنده هستند؛ البته اگر عمر مفید نما به پایان رسیده باشد، مقصر این اتفاق باز هم مالکین اصلی خواهند بود؛ زیرا نمی‌‌توان از نمای یک ساختمان انتظار عمر مفید طولانی و غیرواقع داشت.

معمولا عمر مفید ساختمان ده سال درنظر گرفته می‌شود. باتوجه به این توضیحات می‌توان گفت اگر درطول این ده سال بدون علت طبیعی مانند زلزله ریزش سنگ نما اتفاق افتاد، مقصر سازنده و مهندس ناظر ساختمان هستند؛ اما اگر بعد از ده سال ریزش اتفاق افتاد مالکین اصلی باید پاسخگو باشند زیرا به نمای ساختمان و عمر مفید آن بی‌توجه بوده‌اند.

مسئولیت مالکین دربرابر افتادن سنگ نمای ساختمان

سازنده ساختمان باید نما را با کیفیت بالا بسازند و تحویل دهد. از آن‌جایی‌که دسترسی مداوم به سنگ نمای ساختمان در ارتفاع سخت است، سازنده و مهندس ناظر باید دقت کافی در اجرای سنگ نما به‌خرج دهند. بعد از ده سال باید مجددا وضعیت نمای ساختمان‌ها توسط مالکین بررسی شود تا ریزش ناگهانی رخ ندهد. مالکین ساختمان باید بعد از ده سال برای مستحکم‌ کردن نمای ساختمان از پیچ و رولپلاک استفاده کنند. با این روش جلوی ریزش و بروز خسارت‌های شدید گرفته خواهد شد.به مردم ایران هشدار میدهم که حتما نمای ساختمان را سفت کاری کنند تا دچار خساران شدید نشوند.

چه قانونی درباره ریزش سنگ نما وجود دارد؟

درصورت افتادن سنگ نما باید به مراجع قضایی و شهرداری بابت پیگیری مراجعه کنید. برای پیگیری موضوع باید حتما قدمت ساختمان را ذکر کنید. همان‌طور که اشاره کردیم مسئولیت ریزش بنا تا ده سال برعهده سازنده ساختمان است اما باز هم قاضی پرونده نظر قطعی را راجع‌به این موضوع اعلام می‌کند. در برخی موارد هنگام ریزش نما، سازنده هزینه پیچ و رولپلاک را به‌طور کامل تقبل می‌کند و در موارد دیگر نصف هزینه را متقبل می‌شود. برای اثبات مسئولیت سازنده لازم است تا شاکی مدارک مهمی مانند عکس و فیلم محل حادثه، گزارش مهندس ناظر، شهادت شهود و... را ارائه دهد.

نحوه شکایت از سازنده هنگام ریزش سنگ نما

در زمانی‌که خسارت خیلی زیادی ناشی از افتادن سنگ نما رخ ندهد، معمولا مالکین و سازنده در این‌باره بر سر خسارت واردشده توافق می‌کنند؛ اما درصورت بروز خسارت جانی و مالی شدید، معمولا نیاز به شکایت در مراجع قضایی وجود دارد. در ادامه مراحل و نحوه شکایت از سازنده را ذکر خواهیم کرد.

ارتباط با شرکت ساختمانی یا سازنده

در گام اول باید شرکت مسئول یا سازنده را از این جریان مطلع کنید. بعد از اعلام درخواست به‌شکل تلفنی یا کتبی، یک نماینده از شرکت برای بررسی وضعیت فرستاده می‌شود.

قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟

مشاوره با وکیل

درصورتی‌که قوانین مربوط به ریزش سنگ نما را نمی‌‌دانید یا سازنده حاضر به پاسخگویی نیست، با یک وکیل مشورت کنید. در این حالت وکیل به شما خواهد گفت که آیا شکایت شما مورد قبول واقع می‌شود یا خیر.

تهیه شکایت‌نامه رسمی

در گام بعدی باید یک نامه رسمی نوشته و مشکل به‌وجود‌ آمده را به‌طور کامل شرح دهید.

ثبت شکایت

اگر سازنده حاضر به پرداخت خسارت نیست، باید شکایت خود را در نهادهای قانونی ثبت کنید.

نحوه شکایت از سنگ ‌کار و مهندس ناظر

اگر سنگ نما به‌دلیل اجرای نامناسب، استفاده از مصالح نامرغوب، عدم نظارت کافی و موارد این‌چنینی دچار ریزش شود، می‌توانید از سنگ‌ کار و مهندس ناظر شکایت کنید. برای این منظور باید عکس و فیلم‌های مربوطه، شهادت شهود و گزارش مهندس ناظر را ارائه دهید. معمولا شکایت از سنگ ‌کار با ارائه یک دادخواست حقوقی یا کیفری انجام می‌شود.

دادخواست حقوقی برای ریزش سنگ نما در زمانی ارائه می‌شود که خسارت واردشده قابل جبران باشد. در دادخواست حقوقی باید ذکر کنید که سنگ نما به چه علت دچار ریزش شده است؟ میزان خسارت واردشده را هم باید مشخص نمایید. زمانی که خسارت واردشده شامل صدمه بدنی یا فوت یک فرد باشد، نیاز به ارائه دادخواست کیفری خواهید داشت. در دادخواست کیفری هم باید علت و چگونگی ریزش نما و هم‌چنین میزان خسارت واردشده را توضیح دهید.

نکات مهم هنگام ریزش نما

  • هنگامی که ریزش نما رخ داد باید بلافاصله از محل عکس و فیلم بگیرید. این شواهد کمک می‌کند تا در دادگاه حرف شما راحت‌‌تر اثبات شود.

  • اگر در محل حادثه فردی آسیب دید، او را فورا به بیمارستان منتقل کرده و از پزشک اورژانس گواهی پزشکی بخواهید.

  • از شاهدان حادثه بخواهید اطلاعات لازم را ارائه دهند.

  • برای ارائه دادخواست حقوقی یا کیفری بهتر است از یک وکیل مشاوره بگیرید.

  • با یک کارشناس پیچ و رولپلاک کار نمای ساختمان حتما مشاوره کنید و برای اینکار میتوانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

جلوگیری از ریزش سنگ نما

درصورتی‌که عمر مفید نمای ساختمان شما به پایان رسیده، بهتر است برای جلوگیری از ریزش نما اقداماتی را انجام دهید. بدون‌شک اجرای این اقدامات خیلی ساده‌‌ و با هزینه کمتر از پیگیری خسارات واردشده ناشی از ریزش بنا خواهد بود. هنگامی‌که سنگی از نما ریزش می‌کند، ضعف نما را نشان می‌دهد. در این‌گونه موارد سنگ‌های کناری هم امکان ریزش دارند و همین امر باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

برای جلوگیری از ریزش نما تنها راهکار مفید حال حاضر پیچ و رولپلاک سنگ نما است. اگر پیچ و رولپلاک کردن به‌شیوه‌ای صحیح انجام شود، سنگ‌ها به‌طور کامل به ملات چسبیده و تثبیت می‌شوند. سنگ‌های افتاده هم مجددا نصب و نما ترمیم خواهد شد. پیچ و رولپلاک کردن نما کمک می‌کند تا با یک هزینه معقول، جلوی خسارات بیشتر و هزینه‌های گزاف را بگیرید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ریزش سنگ نما، از یک شرکت معتبر برای اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده کنید. در غیر این صورت، مجددا با خطر ریزش نما مواجه خواهید شد. اجرای پیچ و رولپلاک با راپل، هم کار در ارتفاع را ایمن‌‌تر می‌کند و هم بدون آسیب به نما و اشغال فضا باعث مستحکم‌‌تر شدن سنگ نمای ساختمان می‌شود.

کلام آخر

استفاده از سنگ برای اجرای نمای ساختمان طرفداران زیادی پیدا کرده و این در حالی است که اگر نمای سنگ به‌خوبی اجرا نشود، با خطر ریزش آن مواجه خواهیم بود؛ به همین دلیل در این مطلب راجع‌به خطرات ناشی از ریزش نما و قوانین مربوط ‌به آن صحبت کردیم. برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و خسارات جبران‌ناپذیر لازم است تا با اجرای پیچ و رولپلاک، نما را مقاوم کرد.  روش خوب برای اجرای پیچ و رولپلاک و جلوگیری از ریزش سنگ نما، استفاده از راپل است. با کمک راپل می‌توان کار در ارتفاع را به‌شکل ایمن‌تری اجرا کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۹
مقصر ریزش سنگ بنظرم باید انقدر بهش فشار باید که اینجور نماهارو با اصول درست کنه که ریزش نکنن. کمترین کار اینه که اونارو پیچ رولپلاک کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
باید به طور کلی نمای سنگ ممنوع بشه ، چندین و چند بار پیش
، اومده که این سنگ نما روی سر مردم ریخته ، خیلی خطرناکه و مسئله مهمتر از این این هست که روی دیوار دور چین پشت بام ها هم سنگهایی میگذارند که همگی رها و بدون اینکه محکم کار شده باشند رها شده اند
این هم شده بلای جان مردم. نمای ساختمان به چه درد می خوره؟ یه سیمان سفید کافیه . کیفیت ان مهمه در برابر زلزله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
درود بر شما، متاسفانه در نبود نظام کنترل کیفی و ترویج الگوهای مناسب در ساخت و ساز، نماهای سنگی بطور بی رویه و صرفا تقلیدی گسترش پیدا کردند. بطور مشابه نماهای شیشه ای با ابعاد بزرگ هم مشکلاتی رو ایجاد میکنن و بخصوص موقع زلزله خطر جدی خواهند بود.
با سلام
تیتر شما اشکال دستوری دارد
"قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟"
نمای ساختمان خود را در اوج سرمای زمستان و اوج گرمای تابستان اجرا نکنید. یخ زدگی ملات در زمستان و خشک شدن سریع ملات در تابستان کار شما را خراب می‌کند. البته اگر مجبور به این کار هستید با بکارگیری زحمات و تمهیداتی می توان مشکل را کاهش داد .
پاسخ ها
ماکان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
خوب اینو که توی متن هم بهش اشاره شده یه چیز جدید بگو...!!!
قوانین طوری است که مردم به جان هم بیافتند و مقصران اصلی شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی که برای ساخت و ساز انواع محدودیت ها را اجرا می کنند و پول انواع عوارض و جواز و ..... را از سازنده ها می گیرند مقصر نباشند در حالی که اگر نمای سنگی این مشکلات را دارد چرا اجلزه احرا می دهند؟!!!!!!!!! که چنین مشکلاتی پیش بیاید و .................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
مقصر ساکنین هستند چه خنده دار سازنده و ناظر پس هیچی چه جالب
مطابق کدام قانون ( لطفا دقیق پاسخ دهید) عمر ساختمان ( یا عمر مفید) ده سال است ؟
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
اگر بخواهی از کس دیگری شکایت کنی عمر ساختمان ده سال حساب میشه تا بین مردم اختلاف شکل بگیره اما اگر طرف حساب شهرداری باشد برای ساختمان بدون مجوز ساخت سی سال هم کم است و همچنان جریمه ی آخرین سال را می گیرند و برای کم کردن مبلغ شهرداری باید شکایت کنی و کلی پول در .دادسرا خرج نمایی
درست بنده ده سال پیش خودم انجام دادم وبه دوستان این مطلب را میگفتم میخره ام میکردند ولی ثابت شد عامل استحکام سنگ نما فقط پیچ ولوپلاک است.
,سلام خدمت تمامی دوستان و همکاران گرامی اولا ایشون که این مطالب رو نوشتن اصلا صلاحیت این ندارن که بخان راجع به چگونه افتادن و چه عواملی باعث افتادن سنگ میشه توضیح بدن. باید یه کسی که خودش کننده این کار هست بیاد بگه.
من سنگ کارم و تمام کارام رو 20 سال ضمانت میکنم تو زمستون سرد هم سنگ نما کار کردم تو تابستون داغ هم کار کردم بیا برو بکن اگه تونستی به سرما گرما نیست کشش از کجا در آوردی ولمون کن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
به سرماوگرمانیستش طرف دوروزه از افغانستان اومده اوستاکارشده همین میشه گوشت ارزون آبگوشتش خوب نمیشه
چه کسی مجوز سنگ نمای ساختمان تایید می کند شهرداری اگه ی اتفاق برای عابر پیاده رخ دهد شهردادی آن منطقه صد در صد مقصر است چون مجوز داده چرا به جای آخر نما سنگ باشه چون بیشتر کارخانه های سنگ از تولید به مصرف درصدی زیر میزی به شهرداری ها تعلق می‌گیرد چرا با جان انسان‌ها عابر پیاده بازی میشه خواهشن مجوز نمای سنگ ساختمان ها رالغو کنید
عمر مفید نمای ساختمان 5. سال است چرا اطلاعات غلط میدی من خودم سازنده هستم
از قدیم گفتن پیش گیری بهتر از درمان است این مشکل فقط به مهندس ناظر کاملا حرف ای و استاد کار کاملا حرف ای انجام میشه چون برجهای سر به فلاک کشید اللخصوص منطقه های شلوغ بسیار خطر آفرینه حتی ساختمانهای یک طبقه سنگ نما هر 50 سانتی ی اسکپ استاندارد می خواد که خطر ریزش نما کمتر بشه
بهترین .کار اینکه سنگ اجازه ندهند که د نما ساختمان کار بشود ..نه اینکه بره شکایت کنه پرو مغاز جان
پاسخ ها
سیف اله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
حتما نباید سنگ باشه میشه از چیزهای دیگه ای برای نما استفاده کرد که لیستش رو شهرداری داره مثل چوب و و ...
سلام ،پیچ وروپلاک ،یا راپل تولید یا می فروشی ،ولی دمت گرم،،کاش از اسکوپ و مسائل فنی این آیتیم هم میگفتی،؟،،،..‌،در این مورد قانون داریم
باید سنگ وکاشی ممنوع شود اعلب ساختپانها ریزش دارند باعث مرگ افراد یا خسارت
به ماشین‌ها می‌شود وارد شدن آب باران همراه با گرده خاک لای سنگ نفوز کرده باعث
کنده شدن سنگ میشود
بهترش اینه اصلا سنگ نکنیم
به نظرم بعد ۱۰سال این طبیعی هستش که سنگ ترک بردارد و باعث سقوط شود اونم در شهری که ما زندگی میکنیم اونم اهواز
ساختمان ما نماش از سنگ می‌باشد و الان ۱۳ساله همچنان سالمن خدارو شکر ولی به نظرم بعد ۱۳سال مالک ساختمانو نباید درگیر کرد ....اون کارشون انجام دادن و نظارت هم شده و پایان کار هم داده شده....به نظرم برید پیگیر ساختمانهای نو ساز باشید که عمرشون به ۳سال نمی‌رسه یا تخریب میشن یا به هر حال هزار اتفاق میوفته ...ماننده مترو پل و امثال انهااااا
سلام من سنگ کارهستم ولی به همین دلیل ترک شغل کردم بیشترکارفرماهابه خاطرهزینه اسکپ سنگ به بنااجازه نمیدن سنگهارواسکپ کنن وبیشترنماهادرزمستان سنگ میشه مصالح یخ میزنه تازمانی که یخ زده محکم سرجاش میماندولی وقتی هواگرم میشه سنگ ازمصالح جدامیشه.ضدیخ هم فایده نداره این ترجربه ده سال فعالیت من درکاره سنگ هست امیدوارم بارعایت کامل جلوی آسیب به مردم گرفته بشه
افتادن سنگ توچند متری خودم تجربه کردم. واقعا استفاده از سنگ تو نما قتل عمد هست. چرا از سیمان با طراحی سنگ واجر استفاده نمیشه؟عدم صلاحیت مهندسین وبی لیاقتی مسوولین مربوطه همه جا پیداست.
بازم ضعف مدیریت بیداد میکنه؛
یه مقاله رو کپی میکنن بدون تخصص!
تو یه برهه‌ای از سنگ مرمر کریستالی استفاده شده توی نما که کم هم نیست،
کافیه نوک مته بهش بخوره، همش پودر میشه یا تو جاش میشکنه.
حالا بیا هی تبلیغ پیچ و رولپلاک کن!
به هر حال یک ساختمان که ساخته میشه بیش از ۱۰ سال عمر خواهد کرد و میانگین عمر ساختمانهای ایران ۳۵تا ۴۰ سال هست که البته نصف میانگین عمر ساختمانها در جهانه
شهرداری بعنوان مرجع قانونی مدیریت این موضوع باید با الزامی کردن راهکارهای پیشگیرانه از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنه
بعنوان مثال تحکیم سنگ نما بوسیله پیچ و رولپلاک یا نصب موانع فیزیکی برای هر طبقه
وگرنه تعین مقصر که جلوی وقوع حادثه رو نمیگیره
باسلام واکرام، من شاهد ریزش سنگ نما بودم الحمدلـلـه بخیر گذشت وسنگ به عابر نخورد. متعاقب این کار به مالک خبر دادم باعث شد پیچ رول پلاک کنند. کاری که ازدستم برآمد.( نمای کاه گل هم زیباتر وطبیعی تر) شما حساب کن سازنده مقصر فوت کرده باشد گرفتاری اونور خط رو چیکار کند بیاد ساده زندگی کنیم ازتجملات دست بکشیم. درمجموع موضوع خوبی بود چون مبتلا به مردم هست.
اگر از طرف سازنده رعایت نشده پس چرا مهندس ناظر جلوی ادامه کار را رفته و اصولآ نقش مهندس ناظر در ساختمان سازی چیست؟؟؟ و دیگر اینکه چرا شخصی که آجر را از سیمان تشخیص نمی دهد مجوز بساز و بفروش داده می شود؟؟؟ ؟
فقط مشکل بعضی از سازنده هاست که دنبال نما کار ارزون می‌گردن
کیفیت کار براشون مهم نیست
اعدام برای صاحب خانه ، بنا و مهندس ناظر تا با جان دیگران بازی نکنند
سال ۹۸سنگ نمای ساختمان کناری افتاد رو خونه ام و از پنچره اومد تو و زد ب یخچال و یخچالم افتاد سنگ نمای آجری؟ پسرم تو گهواره چیزی نموند بمیره؟ با میخ نگه داشته بودن تو دیوار میخ ها زنگ زده بودن باد شدید اومد و کنده شد؟عین چند آجر ک رو هم باشن و بزنی روشون بیوفتن؟ پلدختر مسکن مهر
خوب خیلی راحت میشه،با یک مصوبه شهرداری ه که مجبور کنه صاحب ملک رو، اصلا پیچ و رو پلاک خرجی نداره،برای اینکه محل پیچ ها هم زشت نشه،میشه از برچسب های رنگ سنگ استفاده کرد
با سلام مقصر اصلی بعضی از استاد کارها هست ک سنگ اسکپ نمیکنن بخاطر راحتی کارخودشون ک یکم زحمت ب خوشون ندن از این رش ب کارمیبرن اگ اسکپ بشن اصل سنگ ریزش نمیکنه
چرا باید عمر مفید ساختمان ۱۰ سال باشد که سازنده و ناظر کم کاری کنند ؟چطور به ساختمانهایی که بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال از عمر آنها میگذرند و تمام سنگهای آنها پابرجاست توجه نمیکنید؟در نظر گرفتن ۱۰ سال به عنوان عمر مفید ساختمان یعنی به هدر دادن سرمایه های مادی و معنوی یک مملکت یعنی هر ده سال باید ساختمانها نوسازی شوند؟چه منطق مسخره ای.اگر تا ۵۰ سال مسئولیت این قبیل اتفاقها بر عهده سازنده و مهندس ناظر بود و دستمزد ناظران متناسب با وقتی که میگذارند بود شاهد چنین حوادثی نبودیم.
بهترین کاربرای نما کارکردن سرامیک های پرسلان وانم پرسلان هایی که جذب آب داشته باشند سرامیک یاسنگهایی که جذب آب آنها کمتراز 3درصد باشد حتا بااسکوب هم کارشو عمرش کمتر می‌شود بنده با 32 سال تجربه کاریخودم آیین همه جوره آزمایش کردم ومشکل اصلی هم می‌شود بعداین آیا ساختمان اجراشده ا بابت بتنکاری وسفت کاری درحد مجازصورت گرفته یانه اگرشما ساختمان ظعیف باشد ویا خاک زیرساختمان شل باشد بمروززمان مدام نشت اتفاق میفتد وهیچ سنگ یاپ سلان هم دوام نمی آورد
سلام بهترین کاردرساختمان های قدیمی این هست که بعدازانجام رل پلاک سنگ ها، نمای ساختمان روبیمه کنیم
سنگ نما بهترین گرانترین سنگ نما ترواتن هست چون پشت سنگ خوردگی سوراخ دارد اما اطلاا دوام ندارد چون دشمن آن باران آفتاب هست دو سال جواب نمی‌دهد من کار کردم چندین بار تا بحال خطر از بیخ گوشمان رد شده نما آجر ترکیب با سنگ خوبه
متاسفانه شهرداریها فقط بفکر گرفتن عوارض و کسب درامدشون هستن و هیچ اهمیتی برای اجرای وظایف اصلیشون قایل نیستند. استفاده از نمای سنگی در شهرها و مراکز شلوغ به این اندازه منسوخ شده و کاملا غیر علمی است. هیچ تناسب و قرابتی هم با شرایط اجرایی کشور ما نداره. نمای سیمانی همراه با عایق کاری رطوبتی بهترین نما برای ساختمانهاست.
بعضی وقت ها اینجور مشکل ها به خاطر نابلد بودن سنگکار اتفاق میوفته صاحب کار به خاطر متری ۵۰ تومن کمتر کار رو میده دست یه نما کار نابلد که اونم واسه این که کارش سریع تر تموم بشه داخل کار عجله می‌کنه که آخر سر باعث میشه نما خیلی زود ریزش کنه.
داداش نکن نساز نخر
چادر بهترین گزینه هستش هر خانواده مجوز 4تا چادر
یه مردم آزار کرمکی هم پیدا بشه به راحتی نقل مکان میکنی
شما هرچقدر هم محکم کار کنید.با ایمن کارکنید سنگ میریزه اونایی هم میگن سنگ نکنن سیمان کنن هم از ساختمان هیچی نمیدونن .من خودم راپل کارم پیچ رول پلاک انجام میدم .بهترین کار اینکه حتی بعضی منطقه های تهران ناظر شهرداری گیر میده همون اول پیچ رولپلاک کنید بعد پایان کار بدیم .بهترین روش هم همینه جلوی اتفاقات را بگیریم همینه که همون اول سنگ کردن نما را پیچ کنند
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
سنگ نما باید از ریشه و اساس با اوستا کار حرفه ای نصب بشه تا از نما جدا نشه. پیچ و رول پلاک هم اصلت چاره کار نیست چون هر بار که با دریل روی سنگ سوراخکاری بشه جهت رول پلاک لرزش دریل باعث جدا شدن کامل سنگ از ملات میشه و خطر ساز تر میشه
اگر شهرداری و..عمر ساختمان را ده سال در نظر میگیرند
عوارض نوسازی را شهرداری پس از سیو دو سال د ریافت میکنه
کجای کاری
دلایل زیادی میتونه باعث افتادن سنگ نمای ساختمان بشه ولی اگه اوستا کار پشت سنگها رو هر ۵۰ الی۷۰ سانت اسکوپ باسیم گالوانیزه بزنه و از دوغاب شُل و پر سیمان استفاده کنه و همه ی نبشها رو با چسب سنگ بگیره قطعا عمر سنگ طولانی میشه و هیچ موقع نمیوفته مگر اینکه زلزله شدید بیا و شکافهای بزرگ روی نما بیوفته
از نظر قوانین حقوقی تا ۵ سال عمر ساختمان مقصر حادثه مالکسن یا سازنده هستن بعد از ۵ سال مدیر ساختمان بدبخت. خیلی از مدیر ساختمان ها نمیدونن این قضیه رو خدای نکرده اتفاقی افتاد همه میفته گردن مدیر ساختمان.پس اگر مدیر ساختمان هستید یا بکشید کنار از مدیریت یا خودتون رو بیمه کامل مسئولیت مدنی کنید
بهترین این هست که کلا نمای سنگ ممنوع شده و به جای آن از آجر نما استفاده شود.
خب طبق معمولِ همهء قوانین جمهوری اسلامی، مقصر، ضعیف ترین فرد است.
در بین مقصرین، هیچ اثری از تولیدکنندهء سنگ و سیمانِ بی کیفیت دیده نمیشه.
متاسفانه عدم توجه به اقلیم کشور در انتخاب مصالح وطراحی و...مشکلاتی رو بوجود اورده،پرواضح که نقش دولت تو این زمینه پررنگه.نمای سنگ،اونهم با سنگهای بی کیفیت درایران قطعا انتخاب صحیحی نیست،آب وهوای گرم وخشک با تفاوت دما در شب وروز باعث جداشدن تدریجی سنگ از ملاته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست