بازدید 7589
فردا دومین حراج طلا در سال جدید؛

حراج طلا در خیابان وزرا با دلار چند هزار تومانی است؟

در کنار تولیدکنندگان و سازندگان مصنوعات طلا و خرده فروشان طلای آبشده، بانک عامل با تایید بانک مرکزی نیز در صف حراج شمش‌های طلا قرار می‌گیرد تا شانس خود را امتحان کنند. این در حالی است که در حراج قبلی، میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله شده ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان به ثبت رسیده بود.
کد خبر: ۱۲۳۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳ 13 April 2024

فردا دومین حراج طلا در سال جدید/ حراج طلا در خیابان وزرا با دلار چند هزار تومانی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روزهایی که قیمت جهانی طلا روز به روز گران تر می شود و نرخ ارز نیز در بازار تهران، در حال قد کشیدن است، مرکز مبادله به نمایندگی از بانک مرکزی، حراج شمش های طلا را در دستور کار قرار داده است.

به گونه ای که دومین حراج شمش طلای یک کیلویی، قرار است فردا (یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شود. هفدهمین جلسه حراج حضوری شمش طلا در حالی فردا از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۶:۰۰ برگزار خواهد شد که طبق اعلام مرکز مبادله وجه الضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ( ۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است و متقاضی خرید می تواند  تا ساعت ۲۴ روز شنبه مورخ ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند. گفتنی است، مبلغ وجه الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود.

براساس شیوه نامه حراج حضوری شمش طلا در این مرکز، «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «خرده فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر » و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» می توانند متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشد.

همچنین حراج حضوری در مرکز مبادله به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می گیرد. متقاضی خرید می تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود.

متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.

دومین حراج طلا در شرایطی فردا برگزار می شود که پیش از این در نوزدهمین روز از بهار ۱۴۰۳ مجموعا ۲۷۲ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد که از این تعداد، ۲۴۶ قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ معامله شد و به دست متقاضیان مذکور رسید. این در حالی است که میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله شده ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان به ثبت رسیده بود که نسبت به میانگین آخرین حراج سال گذشته یعنی ۴ میلیارد و ۵۲ میلیون تومان، رشد قابل توجهی داشت. اما قیمت گذاری شمش های حراجی از سال گذشته تا به امروز با حاشیه نیز همراه بوده است؛ چراکه به اذعان فعالان و کارشناسان اقتصادی، مبنای نرخ ارز برای کشف قیمت شمش طلا در مرکز مبادله، نرخ بازار آزاد ارز بوده است. بازاری که نرخ آن از سوی رئیس کل بانک مرکزی، اشاره شده است که مورد تایید نیست و همواره تاکید داشته است که نباید مبنای نرخ ارز باشد. فرزین گفته است: بانک مرکزی اصلا کاری به نرخ کانال‌ها و بازار غیررسمی ندارد! حتی در این میان، رئیس جمهور نیز نرخ ارز در بازار غیررسمی با عنوان عددسازی یاد کرده است.

فروش شمش طلا با دلار ۶٣۵٠٠ تومانی؟

این در شرایطی است که همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در این باره نوشته است: "جناب آقای رئیسی، آنچه که در بازار ارز و سکه و سایر دارایی ها می گذرد، برخلاف نظر شما، فعالین اقتصادی را خیلی هم نگران کرده است، و شکی در تأثیر مستقیم منفی آن بر زندگی و معیشت مردم نیست. وقتی خود دولت شمش طلا را با قیمت دلار ٦٣،٥٠٠ تومان به فعالين اقتصادی و مردم می فروشد، چگونه آن را یک عدد سازی غیر رسمی می خوانید؟ اینکه می فرمایید ۶۹ میلیارد دلار را با نرخ ۲۸،۵۰۰ و زیر ۴۰،۰۰۰ تومان تأمین کرده اید، نه تنها حُسن نیست، بلکه نتیجه اش توزیع صدها هزار میلیارد تومان رانت است، بدون کوچکترین تأثیری در نرخ بازار!"

حال باید دید که بانک مرکزی نسبت به این موضوع مهم، چه زمانی شفاف ساز خواهد کرد تا مشخص شود نرخ ارز برای محاسبه شمش طلای حراجی، چه نرخی است؟ آیا مبنا، نرخ ارز مرکز مبادله و مورد تایید بانک مرکزی است یا اینکه بر اساس نرخ بازار آزاد که مورد تایید بانک مرکزی نیست، شمش طلا قیمت گذاری می شود؟

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
یکبار برای همیشه. حراج طلا یعنی کاهش پشتوانه ریال و از انطرف یعنی دست دولت برای ارز و دلار بسته هست و با طلا می خواهد قیمت ارز را کنترل کند. هر دوی اینها یعنی کاهش ارزش ریال در میان مدت و در واقع ریختن بنزین روی اتش قیمتها
می دانید چرا دلار در ایران گران می شود؟ چون الان قیمت تمام مایحتاج مردم ایران غیر از نان و سوخت از کشورهای دنیا و حتی همسایه بیشتر هست. فقط در صورتی قیمت دلار تثبیت بلند مدت می شود که بانک مرکزی هر روز برای ششماه 500 میلیون دلار در اختیار واردات و نیاز ارزی کشور قرار دهد که این هم محال هست.
الان برای قاچاق منفی همه چیز به ایران از کشورهای همسایه برای قاچاقچی صرف بالا دارد. و ارز مورد نیاز قاجاقچی باید از کجا تامین شود؟ از بازار فردوسی تهران. خوب. اگر قیمت دلار بالا نرود عجیبت هست. هر زمان تورم را دولت توانست در زیر 10 درصد برای 5 سال کنترل کند انوقت قیمت ارز هم برای 5 سال تثبیت می شود
مهمترین عامل افزایش شدید نرخ ارز هزینه سالانه ۱۵ میلیارد دلاری افاغنه برای اقتصاد کشور هستند. با عودت همه افاغنه (که کشورشان هم امن و آرام هست) ارزش ریال تا حد زیادی رشد خواهد کرد. در سه سال گذشته حدود ۴۵ میلیارد دلار برای افاغنه در ایران هزینه شده است (آمار از مسئولان براحتی با جستجو دیده میشود) ولی اگر به پذیرایی از افاغنه ادامه دهیم دقیقا وضع ونزوئلا تکرار میشود.کارفرمایان با دادن شغل و خانه به اتباع درواقع به خودشان ظلم مضاعف میکنند.
میگویند پول هر کشوری باید پشتوانه ائی داشته باشه تا ارزش پیدا کنه و اگر این حرف درست باشه پشتوانه پول بی ارزش ما چیست ؟ اگر طلاهائی باشه که بانک مرکزی داره حراج میکنه غیر از این است که ارزش پول بی ارزش ما باز هم سقوط کنه ؟
هیچ کس چرا در مورد ترمز بریدن دلار و طلا حساس نیست؟
بابا کل کارکرد یکساله ام رفت. قرارداد بستم با دلار ۵۰ تومن الان باید با دلار ۷۰ تومان مواد اولیه بخرم.
خدایا فریادرسی نیست؟
مادامیکه ماجرای حراج طلا ادامه داشته باشه مسئولین فکری برای کاهش قیمت دلار نخواهند داشت چرا که کمتر سود میکنن . لعنت به این تورم و مسببین آن که آتش زندگی قشر حقوق بگیر و درآمد ثابت شده است
از ردی قیمت واقعی جهاتی طلا دلار باید ۸۵۰۰۰ تومان باشد
دولت پول ندارد و حراج طلا نوعی کاسبی برای دولت شده بروید از سایر کشور ها فن مملکتداری یاد بگیرید
ناهار خوردی؟
ای کاش رئیس بانک مرکزی حداقل یک درس دو واحدی مبانی اقتصاد دولتی را میگذروند.
چرا نمی دانم یاد اون ضرب المثل افتاد که به آهو میگه بدو و صیاد میگفت بزن..... قیمت غیره رسمی زمانی که پول تو جیب دولت میکنه قبوله.......
برای کنترل نزخ ارز باید یارانه انرژی که رقمش بالای ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است حذف شود بنزین و گازوئیل ۵۰ هزار تومانی و گاز و برق به نرخ اروپا دلار را می‌کند ۲۰ هزار تومن چون مصرف کم می‌شود و صادرات انرژی زیاد می‌شود پس ارز وارد اقتصاد می‌شود و رئال جمع می شود مردم هم بجای اسنپ رانی می روند دنبال کار درست درمان
چناب آقای همتی هم اگر در این دوره رییس کل بانک مرکزی بودند ، دقیقا همین اقدامات را انجام میدادند و در شبکه های حبری هم بصورت شش دانگ از این اقدامات دفاع میکردند. مشکل این نداشتن سواد نیست بلکه دو رویی و نان به نرخ روز خوردن مسیولین هست و همه با سواد و دانشمند هستند . سر سفره دفاع میکنند و زمانیکه از سر سفزه بلند شدند انتقادها شروع میشه . ولی کشتی در حال طی کردن همان مسیر خود هست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار