بازدید 1568

سوت پایان خالص‌سازی

کد خبر: ۱۲۳۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹ 08 April 2024

به گزارش «تابناک»، یاسمین طالقانی‌ در آرمان ملی نوشت: خالص‌سازی یعنی حذف رقیب برای دستیابی به قدرت که همان معنای یکدست‌سازی را دارد. جریان اصولگرا در چند مورد اقدام به خالص‌سازی و حذف رقیب اصلاح‌طلب کرد که نتیجه خوبی برای آنها و کشور نداشت. خالص‌سازی واژه‌ای بود که نخستین‌بار از سوی علی لاریجانی و در بیانیه رد حضورش در انتخابات مجلس دوازدهم مطرح شد. در بیانیه او آمده بود: «رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛ ‌خبری درباره‌ انتخابات مجلس وجود ندارد. بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»
  
از آن پس بود که واژه خالص‌سازی در تحلیل‌ها و اظهارات سیاسی پررنگ شد. نکته قابل تامل اینجاست که علی مطهری از نزدیکان لاریجانی مخالف خالص‌سازی  است و گفته بود: «تعبیر خالص‌سازی نتیجه رفتاری است که در دو انتخابات قبلی بروز داده شد. اگر قرار بر این باشد که افرادی تایید صلاحیت شوند که کاملا مطیع بوده و اهل اظهار‌نظر و اصلاح امور نباشند و صرفا تکرارکننده مواضع رسمی نظام باشند و اگر جایی هم به نظرشان اشکالی می‌رسد از اظهار آن خودداری کنند، این به معنی حذف بسیاری از نیروهای کارشناس و نخبه و حتی مکتبی و متدین است. در این صورت کشور از خدمات آنها محروم می‌شود و کار به دست افراد غیرمتخصص می‌افتد. این نقصی است که در دولت فعلی وجود دارد. این خالص‌سازی نیست. خالص‌سازی این است که نظام را از افراد فاسد پاک کنیم.» برخی معتقد به تداوم خالص‌سازی  هستند زاویه دید اصولگرایان معتقد است «نتایج انتخابات مجلس دوازدهم و روی کارآمدن چهره‌های رادیکال، خطر حذف پدرخوانده‌های اصولگرایان را هم تقویت خواهد کرد»؛ چرا‌که به زعم این نماینده ادوار مجلس، «اکنون فضای سیاسی کشور با خروجی انتخابات ۱۱ اسفند، بیش از هر زمان دیگری بستر را برای موج‌سواری سیاسی و رسانه‌ای رادیکال‌های اصولگرا فراهم کرده است تا طیف میانی، معتدل و عقلانی اصولگرایان به کلی از صحنه کنار روند.»

تحلیل همتی از خالص‌سازی

دیروز هم رئیس پیشین بانک مرکزی گفت: فکر می‌کنم در انتخابات آینده هم این مسیر نمی‌تواند آن طوری که خالص‌سازان پیش می‌گیرند پیش برود، حتما اصلاح خواهد شد، حتما حضور مردم آن‌ها را مجبور می‌کند روش‌شان را اصلاح کنند.

عبدالناصر همتی در پاسخ به اینکه به‌نظر شما برای انتخابات سال آینده چه اقداماتی باید انجام دهیم تا سرمایه اجتماعی این بار با رغبت بیشتری پای صندوق رأی بیاید، اظهارکرد: راهش این است که ما بپذیریم تنها راه برای اینکه نظر اکثریت و نظر مردم حاکم شود تکیه به نهاد انتخابات است، نهاد انتخابات یک شرایط و لوازمی دارد اگر به این شرایط و لوازم توجه نکنیم، انتخابات بی‌خاصیت می‌‍شود.

رئیس سابق بانک مرکزی یادآور شد: کما اینکه با ارزیابی‌هایی که درباره صلاحیت افراد در انتخابات اخیر شده و عده کثیری را حذف کردند و یا پیش ثبت‌نام‌ها مانع بسیاری از ثبت‌نام‌ها شد، این‌ها نتایج خوبی برای کشور نداشت، ولی با همه این احوال من معتقدم نباید از صندوق کناره‌گیری کرد و باید حضور داشت. وی ادامه داد: باید تلاش کرد که شرایط را اصلاح کنیم؛ من معتقدم راه ایجاد اعتدال در کشور باز هم صندوق است و ما فکر می‌کنیم در انتخابات آینده هم این مسیر نمی‌تواند آن طوری که خالص‌سازان پیش می‌گیرند پیش برود، حتما اصلاح خواهد شد، حتما حضور مردم آن‌ها را مجبور می‌کند روش‌شان را اصلاح کنند. همتی درباره پیش‌بینی‌اش از مجلس دوزادهم چیست، بیان  کرد: با این ردصلاحیت‌هایی که شد من خیلی فرقی بین این مجلس (دوازدهم) و قبلی (یازدهم) نمی‌بینم، ولی فکر می‌کنم یک گروهی ولو اندک اصلاح‌گر و توسعه‌گرا درونش باشد و برای همین شاید بهتر از مجلس قبلی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم