بازدید 34183
۲

آخرین سکانس رضا داودنژاد با خانواده در خانه سینما

جمع زیادی از اهالی سینما و دوستداران رضا داودنژاد برای وداع با این هنرمند و همدردی با خانواده این هنرمند به خانه سینما آمدند.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸ 06 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، یک سال قبل در چنین روزی -۱۸ فروردین ماه - اهالی سینما گردهم آمدند تا با کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس سینما که با مرگی دور از انتظار همکارانش را در شوک فرو برد وداع کنند و حالا امسال در همان روز به خانه سینما آمدند تا رضا داودنژاد را که ۶ روز قبل از دنیا رفته به خانه ابدی بدرقه کنند.

مراسم تشییع این بازیگر سینما و تلویزیون که شامگاه ۱۳ فروردین‌ماه بر اثر عفونت خونی از دنیا رفت، حدود ساعت ۹ صبح شنبه، ۱۸ فروردین آغاز شد.

کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا با اشاره به خوش‌رویی همیشگی رضا داودنژاد گفت: رضا از تبار خانواده بود و امروز خانواده در مورد رضا صحبت می‌کنند.

او سپس از بدیعی، پدر همسر این بازیگر دعوت کرد تا آغازگر سخنرانی‌های مراسم باشد.

وی با خواندن شعری گفت: برای منِ داغدار و داغ‌دیده در عین سختی کلامی، مایه مباهات است که دوباره در جمع شما سخن بگویم. این بار سوگ نامه‌ام در رثای فرزندی بی‌نظیر و انسانی والا و دامادی بی نهایت پرمهر و یکرنگ همچون فرزند است. درباره جان جانان سخن گفتن هم راحت است و هم دشوار. راحت چون جامعه او را بخاطر آثار و چهره خندانش می‌شناختند و سخت است چون در ضمیر او ده‌ها خصلت بارز انسانی و الهی وجود داشت. برای پدر و تمام خانواده‌های پدری و مادری یاری ارزشمند بود. اسطوره زندگی‌اش پدر بود و برای یار دلبندش تا لحظه آخر همراه.

در ادامه‌ مونا داودنژاد با اشاره به اینکه هرگز باور نمی‌کرد اینجا بایستد، گفت: با رضا مصائب ما شیرین بود حتی قبل از مصائب شیرین. مامان اتی به ما یاد داده بود که عاشق به باشیم و می‌دانم که مامان اتی و مادرش، عسل و خیلی از دوستانش الان منتظرش هستند.

در بخشی دیگری از مراسم تشییع، پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران خانه سینما با حضور در پشت تریبون به حاضران و خانواده داودنژاد تسلیت گفت.
نیما حسنی نسب -منتقد سینما - سخنران بعدی این مراسم بود که با قرائت متنی گفت: رضا یک کپی برابر اصل از خود ما بود و در فیلم‌ها هنوز هم هست. امروز هم سوگوار رضای نازنین هستیم و هم سوگوار زندکی از دست رفته خودمان.
اندوه از دست رفتن رضا نشان می‌دهد که علیرضا داوودنژاد خانواده‌اش را به خانواده‌ها الصاق کرده ولی کاش همه چیز اینجا کات می‌شد تا مامان اتی بیاید بگوید عشق‌.

او خطاب به داودنژاد گفت: می‌دانیم زور مرگ از رو آدمی بیشتر است ولی چشم خانواده داودنژاد و چشم همه ما و همه سینما به شماست.

علی داودنژاد با سختی و در حالی که اشک می‌ریخت پیامی را خطاب به رضا داودنژاد خواند و گفت: این همه عجله برای چی بود. مگر ما این همه برنامه با هم نداشتیم. کپل قشنگم دلم لک زده برای آن خنده‌هایت برای تو که برای همه ما پدر بودی و حتی بابا هم به تو می‌گفت بابا.

در ادامه محسن امیریوسفی از طرف کانون کارگردانان خانه سینما خطاب به علیرضا داودنژاد تسلیت گفت و متنی را به این شرح خواند: «این چه طالعی برای سینمای ایران است که بهار ما با مرگ شروع می‌شود؟ سال گذشته همین روزها کیومرث پور احمد عزیز را به خاک سپردیم و امروز به بدرقه رضای داوودنژاد نازنین و همیشه خندان آمدیم. 

علیرضا داوود نژاد عزیز، به شما تسلیت می گوییم و میدانیم با هیچ کلامی نمی‌توان تسکینت داد و عمق تاثر قلبی تو را فهمید. 

رضای نازنین و مهربان از کودکی در فیلم‌های پدرش نقش آفرینی می‌کرد و همیشه همراه و دلسوز او بود. فیلم‌های علیرضا داوودنژاد عزیز در کنار رضای نازنین و خانواده‌اش، مسیری منحصربفرد و ماندگار در سینمای ایران گشود که جز عشق به بالندگی هنر و فرهنگ نبود و این عشق را به ما و نسل تازه از راه رسیده سینما یاد داد.

علیرضا داوود نژاد عزیز ، پیر دِیر سینما، می‌دانیم که از دست دادن رضای دوست داشتنی و دلبندت چقدر سخت است ولی ما دوستان و همکارانت و سینمای ایران همچنان به بودن و فیلم ساختن و کنش های اجتماعی و صنفی شما نیاز داریم و این همان چیزی است که رضای عزیز و نازنین تو هم میخواست و میخواهد. 

رضا داوودنژاد تا ابد در قلب فیلمهای پدرش و سینمای ایران زنده خواهد بود.»

در بخشی دیگر سجاد سپهری زاده پسرعمه رضا داودنژاد گفت: رضا دردانه خانواده بود و وقتی اسم او می‌آید کلی خاطره به یاد همه می‌آید. رضا خیلی قبل‌تر از بیماری قوی بود و تنها درسی که از او میتوانم بگیرم همین قوی بودن است.
او از خانه سینما و معاونت سینمایی برای همراهی ها در برگزاری مراسم قدردانی کرد.


علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در آخر بیان کرد: خانواده سینمای ایران امروز در برابر خانواده‌ای که برای سینما بوده عزادار و تسلیت‌گو است و از طرف تمام صنوف تسلیت میگویم. امیدوار باشیم که در سال جدید روزهای بهتر و سینمای پرشورتری داشته‌ باشیم. همچنین آرزو میکنم که به یاد رضا داودنژاد فیلمهای بعدی آقای داودنژاد را ببینیم.

در پایان این مراسم نماز بر پیکر رضا داودنژاد قرائت شد تا بعد برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان راهی بهشت زهرا شود.

بهمن فرمان‌آرا، داریوش فرهنگ، ابوالحسن داودی، آیدا پناهنده، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، مازیار میری، یوسف تیموری، منیژه  حکمت، محمد کارت، فائزه عزیزخانی،حسن معجونی، مه لقا باقری، فرزاد حسنی، علیرضا تابش، حجت‌الله ایوبی ، محمد مهدی عسگرپور از جمله حاضران در این مراسم بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
بهشت بر او ارزانی
بگذارتابگریم چون ابردریهاران کزسنگ ناله خیزدروز وداع یاران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست