بازدید 2738

نشانه‌های کبد چرب چیست؟

کبد چرب عارضه ای است که به دلیل شیوه زندگی کم تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می آید و محققان پیش بینی می کنند که این عارضه تا چند سال آینده به یک تهدید جدی و شایع برای سلامت کبد تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱ 03 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد.

کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند.

علل دیگر کبد چرب غیرالکلی عبارتند از :
-استفاده از داروهای مختلف
-هپاتیت
-بیماری های خود ایمنی یا بیماری های کبد ارثی
-کاهش سریع وزن
-سوء تغذیه

برخی مطالعات نشان می دهد تجمع باکتری ها در روده کوچک نیز می تواند احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد.

کبد چرب مرتبط با بارداری

کبد چرب مرتبط با بارداری، عارضه تقریبا نادری است؛ ولی در صورت ابتلا می تواند برای جنین و مادر خطرناک باشد و به نارسایی کلیه و کبد مادر منجر شود. عفونت و خونریزی، از عوارض کبد چرب مرتبط با بارداری است. هنوز دلیل قطعی کبد چرب مرتبط با بارداری مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند که عوامل هورمونی در این موضوع نقش داشته باشند.

علایم کبد چرب

متاسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه های تیره، برخی از علایم دیگر کبد چرب هستند.

مهمترین عوامل خطر کبد چرب کدامند

-استفاده خودسرانه دارو
-کلسترول بالا
-مصرف افراطی و خودسرانه استامینوفن
-تری گلیسیرید بالا
-سوء تغذیه
-سندرم متابولیک

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار