بازدید 1732

واکنش واعظی به کاندیداتوری همسرش در انتخابات

رئیس دفتر ریاست جمهوری در دولت سابق گفت: نتیجه انتخابات نگران کننده‌است، ولی ما از کار خودمان (مشارکت در انتخابات) پشیمان نیستیم. ما در حزب اعتدال و توسعه اعتقادی به خیابان نداریم و فکر می‌کنیم که خیابان چیزی را عوض نمی‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵ 02 April 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه از حضور حزب متبوعش در انتخابات مجلس دوازدهم حمایت می کند و معتقد است راهی جز صندوق وجود ندارد.

بخش هایی از گفتگوی نوروزی محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری در دولت سابق را در ادامه می خوانید؛

آقای واعظی! حزب اعتدال و توسعه جزو احزابی بود که از مشارکت در انتخابات دفاع کرد و با ارائه لیست در انتخابات حضور داشت. با اتفاقاتی که در روند انتخابات ۱۱ اسفند افتاد، چه در بررسی صلاحیت‌ها چه در نحوه اجرای انتخابات، شما از این تصمیم حزب اعتدال و توسعه دفاع می‌کنید یا پشیمانید؟

ما از آن‌چه اتفاق افتاد، پشیمان نیستیم، زیرا یک تشکیلات سیاسی نمی‌تواند نسبت به تحولات و حوادث سیاسی کشور بی‌تفاوت باشد. ما از سال ۹۸، احساس کردیم که روند جدیدی در انتخابات در حال شکل گیری است که تفکر، گروه یا جریانی اعتقاد دارند انتخابات باید با مشارکت کم ولی با نتیجه مطمئن برگزار شود و این اتفاق در سال ۹۸ افتاد.

در واقع طراحی عده‌ای بود که می‌خواستند فضای انتخاباتی به این صورت پیش رود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هم همین رویه ادامه پیدا کرد. تحلیل ما این بود که این روند ممکن است که در این انتخابات هم باشد.

البته در ابتدای سال ۱۴۰۲ و در ماه مبارک رمضان در دیداری که مسئولین کشور در خدمت رهبری بودند، ایشان درباره انتخابات صحبت کردند و چهار اصل را مطرح کردند و گفتند که سال انتخابات است، بسیار مهم است که انتخابات با مشارکت بالا باشد، باید امنیت داشته باشد، سلامت انتخابات باید حتما رعایت شود و انتخابات رقابتی باشد.

برای افزایش مشارکت دولت باید گرانی را کنترل کرده و امیدافزایی می کرد

خیلی امیدوار بودیم که این چهار اصلی که ایشان مطرح کردند اجرایی شود، تصور می کردیم شورای نگهبان، دولت، وزارت کشور و دیگران برای این توصیه مهم از ابتدای سال برنامه ریزی می‌کنند. طبیعی بود برای مشارکت در انتخابات باید دولت، امید در جامعه را بالا می برد، برنامه ریزی می‌کرد و این گرانی‌ها کاهش پیدا می‌ کرد تا ناامیدی کم‌تر شود و مردم به آینده امیدوار شوند.

هم‌چنین شورای نگهبان باید برای این که رقابت بالا رود و مردم بیشتری پای صندوق بیایند و به تفکراتی که قبول دارند رای دهند، طیف‌های مختلفی را تایید صلاحیت می کرد، مثلا باید کسانی که تفکرشان با تفکری که امروز در شورای نگهبان حاکم است که یک تفکر کاملا اصول‌گراست، زاویه دارد را تایید صلاحیت می‌کردند، اما دیدیم که روند تغییر کرد و حتی نوع ثبت نام در انتخابات هم تغییر کرد.

مجلس با عجله قانونی را تصویب و ابلاغ کرد، درحالی که دو هفته بعدش باید افرادی می‌آمدند نام نویسی می‌کردند. انتخابات موضوع مهمی است و قرار بود در انتخابات ۱۱ اسفند نیز سرنوشت کشور با توجه به همه گرفتاری‌هایی که دولت و مجلس یازدهم داشتند تعیین شود. ما امیدوار بودیم که در طول این زمان طولانی اتفاقاتی بیفتد و حتی من به خاطر دارم که در حزب اعتدال و توسعه آقای دکتر نوبخت با همسر من صحبت کرده بود که بروید نام نویسی کنید، ایشان که با من مشورت کرد من گفتم که شما مطمئن باشید که اگر شرایط این طور باشد، قطعا رأی نخواهید آورد ولی از این باب که بالاخره شما عضو شورای مرکزی حزب هستید و حزب هم می‌خواهد مردم را برای انتخابات دعوت کند و از طرف دیگر می‌خواهد از شخصیت‌های مختلف از سراسر کشور دعوت کند که بیایند و اسم بنویسند ما نمی‌توانیم خودمان نام‌نویسی نکنیم و دیگران بنویسند، به همین دلیل گفتم نظرم مثبت است، اما شما بدانید که رای نمی آوری.

دولت هیچ اقدامی برای بالا بردن مشارکت انجام نداد

در مجموع این شروع کار ما بود، ولی متاسفانه آن‌چه ما می‌پنداشتیم و فکر می‌کردیم که شرایط تغییر می‌کند، اتفاق نیفتاد. علی رغم تمهیداتی که مقام معظم رهبری داشتند دولت و دست اندرکاران هیچ اقدامی برای این که مشارکت بالا رود انجام ندادند. شورای نگهبان هم همان رویه گذشته را داشت.

برخی افراد تایید صلاحیت شده ۱۰۰ تا ۱۵۰ رأی داشتند

البته با یک تفاوت، آنهم اینکه افراد شاخصی که رأی داشتند یا خودشان پیش بینی کرده بودند که رأی دارند، نیامدند اسم نویسی کنند یا اگر آمدند شورای نگهبان آن‌ها را رد کرد. افراد عادی که رأی نداشتند و مشهور نبودند و کسی آن‌ها را نمی‌شناخت را تایید کردند و تعداد تاییدی‌ها بالا بود. برخی از کسانی که تایید شدند ۱۰۰ – ۱۵۰ رأی داشتند و براین اساس این وضع پیش آمد.

وقتی که آقای لاریجانی را رد کردند و دلایلش اعلام شد یکی از اتهامات این بود که ایشان با دولت همراهی می‌کردند. در صورتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که سران سه قوه باید با هم همکاری نزدیکی داشته باشند تا مسائل کشور را با هم درک و حل کنند. یکی از موضوعات مهمی هم که در آن زمان مخالفین دکتر لاریجانی و دولت مطرح می‌کردند این بود که چرا رئیس مجلس اجازه داد برجام به تصویب برسد؟

بر اساس آن‌چه ما شاهدش بودیم نتیجه انتخابات از نظر مشارکت خیلی بیشتر از نظرسنجی‌ها بود. نظر سنجی‌ها مشارکت را ۳۰ تا ۳۳ درصد در سراسر کشور و زیر ۱۷ درصد در تهران پیش بینی کرده بودند. این که به یک باره مشارکت حدود ۴۰ درصد در سراسر کشور شده یا در تهران حدود ۲۰ درصد شده یعنی مشارکت رشد کرده ‌است.

چرا ۳۶ میلیون نفر رأی ندادند؟

البته آمار رأی‌های باطله و سفید هم در تهران و هم در سراسر کشور بسیار بالا بوده‌ است. به نظر من این انتخابات جدای از این‌که نتیجه‌اش چه شده است، را اگر خوب تحلیل کنیم از این که بیش از ۳۶ میلیون نفر نیامدند رأی بدهند و از طرف دیگر این ۲۵ میلیون نفری که آمدند تعداد قابل توجهی رای باطله دادند قابل بررسی است.

من فکر می‌کنم اگر این روند پیش برود صندوق که همیشه برای ما یک فرصت بوده تبدیل به تهدید می‌شود که به نظرم مهم است. حکمرانان و مسئولین عالی کشور باید بی طرفانه‌ آن‌چه در این انتخابات روی داد را بررسی کنند و ببیند که این روند درست است یا نه؟

نتیجه انتخابات نگران کننده است اما از حضور در انتخابات پشیمان نیستیم

تا آن جا که من می‌فهمم و در دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه بررسی کردیم نتیجه انتخابات نگران کننده‌است، ولی ما از کار خودمان پشیمان نیستیم. ما در حزب اعتدال و توسعه اعتقادی به خیابان نداریم و فکر می‌کنیم که خیابان چیزی را عوض نمی‌کند.
فکر می‌کنیم که در خانه نشستن هم تغییری به وجود نمی‌آورد. چه بسا امروز اقلیتی که به مجلس رفته‌اند یا اقلیتی که با رأی اقلیت در دولت هستند، ترجیح می‌دهند که مردم در خانه بمانند، که این‌ها به راحتی رای بیاورند؛ یعنی در خانه نشستن رای دادن به کسانی است که با رأی اقلیت امروز بر سرکارند، لذا ما به هیچ وجه پشیمان نیستیم.

هیچ راهی برای این که در کشور تحول و اصلاح به وجود بیاید و مردم از این وضعی که امروز در حوزه سیاست خارجی و داخلی، اقتصادی، معیشت و ...با آن درگیر هستند رها شوند نیست به جز صندوق.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست