بازدید 1751

جزئیات کشف گونه جدیدی از دایناسورهای گوشتخوار

دانشمندان بر این باورند که طول آن بین ۵ تا ۷ متر و وزن آن ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده است. برای درک بهتر وزن آن باید به وزن یک تویوتا کمری فکر کنید.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲ 20 March 2024

به گزارش تابناک، پیدا شدن فسیل یک دایناسور گوشتخوار غول پیکر که ۱۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده، جرقه یک راز علمی را برانگیخت.

بخشی از اسکلت این گوشتخوار منقرض شده توسط دانشمندانی پیدا شد که می‌گویند او در حال تعقیب طعمه خود بوده است.

این دایناسور Riojavenatrix نام دارد، اما توسط تیمی که لاریوخان اسپانیا روی آن کار کرده اند به آن لقب «بریتنی» داده اند. این دایناسور از گونه اسپینوسورید‌ها است.

دانشمندان بر این باورند که طول آن بین ۵ تا ۷ متر و وزن آن ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده است. برای درک بهتر وزن آن باید به وزن یک تویوتا کمری فکر کنید.

اریک ایسامندی، محقق دانشگاه باسک گفت: «جنس و گونه جدید که ما آن را بریتنی نامگذاری کرده ایم، بر اساس یک اسکلت جزئی متشکل از بقایای اندام‌های عقبی شامل ران، درشت نی، نازک نی، استخوان‌های مچ پا و فالانژ‌های پا، لگن علاوه بر بقایای مهره‌ها است ترکیبی از ویژگی‌های تشریحی آن را منحصر به فرد می‌کند و به این معنی است که می‌توان آن را از سایر اسپینوسورید‌ها متمایز کرد.

اسپینوسورید‌ها دایناسور‌هایی متوسط تا بزرگ با جمجمه‌های کوتاه و کشیده بودند. آن‌ها آرواره‌های مخروطی شکل و بازو‌های دراز و محکم با سه دست داشتند که هر کدام به پنجه‌های قدرتمند ختم می‌شد.»

برخی از اعضای این گونه همچنین دارای بادبان پشتی بودند که یک ویژگی باله مانند خاردار است. دانشمندان بر این باورند که شبه جزیره ایبری جایی که بریتنی در آن پیدا شد محل زندگی طیف وسیع و متنوعی از دایناسور‌های گوشتخوار بوده است.

این امر دانشمندان را متحیر کرده است و محققان متعهد شدند که بررسی کنند چگونه همه آن‌ها توانستند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

جزئیات کشف گونه جدیدی از دایناسورهای گوشتخوار

همشهری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست