بازدید 42647
در حاشیه «قهوه تلخ»؛

کاش مسئولان هم بخندند اما حواسشان باشد که...

به هر روی، قهوه تلخ تازه هنوز در آغاز راه است و هنوز در آیینه طنز، ناگفته های بسیاری از مناسبات اجتماعی ما وجود دارد که باید بدان پرداخت، اما همین مختصر هم کلی ما را به خودمان خندانیده است، اما ای کاش تنها به اینها نخندیم و یادمان نرود که آنچه به آن می خندیم، در واقع همان آینه تمام نمای رفتار خودمان در همین عصر و زمانه است.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰ 30 September 2010
سرانجام پس از ماه ها کش و قوس، سریال طنز مهران مدیری با عنوان قهوه تلخ از سوی شبکه ویدیویی به مرحله پخش رسید و تاکنون دو مجموعه در قالب شش قسمت از این طنز اجتماعی در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گزارش«تابناک»، قهوه تلخ نیز مانند اغلب کارهای دیگر مهران مدیری، به مناسبات اجتماعی ایرانیان می پردازد و مدیری برای نقد و به رخ کشیدن کژی های این مناسبات و برای این به کسی بر نخورد، مجددا به دل تاریخ، آن هم نه تاریخ مستند، بلکه به یک دوره خیالی در حدود 200 سال پیش سفر کرده است. دوره ای چند ساله انتقالی پس از حکومت زندیه و پیش از حکومت قاجاریه که به نظر می رسد مدیری کاملا در کارش محتاط بوده است تا کار جدیدش حتی به زندیه و قاجاریه هم برنخورد.

بنابر این گزارش، در این مجموعه نقش سیامک انصاری که بر حسب عادت، چشم بیدار و وجدان آگاه جامعه تلقی می گردد، مصداق حیرت از رفتار ایرانی هاست. وی در این سریال با لقب مستشارالملک مشاور پادشاهی است که چون اراده کرده است بادمجان را میوه بنامد، بادمجان جزء میوه جات شده است!

کار مستشار اگر چه در این سیستم فوت کردن چایی حاکم، خاراندن کمر وی و گرم کردن رختخواب وی برای خواب است، اما هر چه سریال پیشتر می رود، مناسبات رایج در آن دوره را بیشتر منطبق با امروز می بینیم؛ به گونه ای که ذهن مخاطب به این سمت پیش می رود که آیا امروز مشاوران مقامات جز توجیه اقدامات هر چند نادرست آنان اقدام دیگری می کنند؟ آیا مستشار الدوله ها جز مجیزگویی، راه دیگری را برگزیده اند حتی اگر دویست سال، گذشته باشد؟



این گزارش می افزاید: برای نمونه، یکی از نکات مهم در قهوه تلخ، رئیس پلیس از ترس اینکه مبادا به خاطر ورود یک دزد به کم کاری متهم شود، دزد را جاسوسی می داند که باید مسئول اطلاعات را به خاطر وی مواخذه کرد. مسئول اطلاعات مسئول دربار را مقصر می داند و مسئول دربار رئیس آشپزخانه را و... و اتفاقا هر کدام با تهدید از دزد می خواهند که به جرمی غیر از آنچه که مسئولیتش متوجه آنان است، اعتراف کند.

اما به راستی آیا اکنون که مثلا 200 سال از آن روزها گذشته است، مسئولان ما دیگر گناه کم کاری های خود را گردن دیگران نمی اندازند؟ و آیا در مورد هر اتفاقی اعم از اجتماعی، سیاسی و... مصرانه در تلاش نیستند که کسی دیگر را در محضر افکار عمومی مقصر جلوه دهند؟



در قهوه تلخ، حاکم ایران کسی را مسئول امور مستعمرات کرده است و وقتی از مسئول مستعمرات پرسیده می شود که مستعمرات ایران کدام کشورها هستند با غرور می گوید روس، عثمانی و فرانسه. توهمی که چندین صد سال است همراه ایرانیان آمده است و ما هنوز که هنوز است، پیش از آنکه خود را بسازیم، خود را حاکم جهان می دانیم اما هنوز از خود نمی پرسیم که چرا این باور، عینی و یقینی نمی شود؟

همچنین در قهوه تلخ، چندین مستشار به این خاطر که خبر برده اند، فرزند پادشاه دختر است، از دم تیغ گذشته اند و هنوز که هنوز است در جامعه ایرانی فرزند پسر اگر معتاد و کر و کور هم باشد از دختران فضل بیشتری دارند و چه خانواده هایی که تن به جادو، رمز و فال و... می دهند تا فرزند پسر نصیبشان شود و چه هزینه ها که نمی دهند تا نسلشان از راه پسر تدوام یابد.

به هر روی، قهوه تلخ تازه هنوز در آغاز راه است و هنوز در آیینه طنز، ناگفته های بسیاری از مناسبات اجتماعی ما وجود دارد که باید بدان پرداخت، اما همین مختصر هم کلی ما را به خودمان خندانیده است؛ اما ای کاش تنها به اینها نخندیم و یادمان نرود که آنچه به آن می خندیم، در واقع همان آینه تمام نمای رفتار خودمان در همین عصر و زمانه است.

و... ای کاش مسئولان هم قدری به این مناسبات بخندند و حواسشان باشد دیگران به امروز ما نخندند.  
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
سایت تابناک که بدتر از همه مشغول تمجید گویی و حسن دیدن عیوب است.
آقايان مفسر ببينيد با اين تفسيرها ميتونيد جلوي ادامه پخش مجموعه رو بگيريد!!
بيخيال شد ، مطمئن باشيد مردم خيلي بيشتر از چيزي كه نوشتند متوجه كار شدند
نوشته ی خوبی بود ، ممنون

خوب بود
آیا در وضعیت کنونی پخش این سریال از تلویزون میتوانست مقدار آرامش به خانواده ها بیاورد یا سریال ساختمان85؟ مسئولان محترم تحمل دیدن رفتار خود را ندارند
مثلا در تصادف رانندگی همدان تریلر هوو وزیر امده می گه مسئلع سیاسیه هوه دارن می گن ماشین ایراد داره پلیس همه ولی می اد میگه....وجدانم خوب چیزیه دین ایمانم خوب چیزیه فقط نماز که نیست
آفرین به این تحلیل، دیگه جایی برای کامنت گذاری نمی مونه
واقعا باید از آقای مهران مدیری تشکر کرد که بعد از چند سالی باز خنده رو تو چهره مردم آورد خدا پدرش رو بیامورزه ؛ واقعا سریال آموزنده و در عین حال کمدی هست ؛ تابناک جان لطفا اینجوری درباره این سریال حرف نزن میترسیم خدایی نکرده بگن ممنوع هست و دیگه حق تکثیر و بخش ندارد ، بذار دلمون شاد بشه بعد از این همه مشکلات؛ خدا وکیلی سریالهایی که اخیرا بخش میشد همش ناراحتی افسردگی آدمکشی زندانی .... از این چیزا بوده ، به هر حال دست گروه مهران مدیری درد نکنه به این سریال تووووووپ
ای کاش این تفسیر را هزاران هزاران بار برای مردم خواند تا ملکه ذهنشان شود و زنده باد مهران مدیری سلطان طنز ایران که مشکلات و نارسایی جامعه را با زبان طنز که به چاک قبای کسی برنخورد نشان میدهد خدا او را حافظ و نگهدار باشد
عالي بود .
پس چراسيماي ملي از پخش قهوه تلخ سر باز زد . ان هم بعد از ان همه امروز و فردا کردن واين همه طرفدار . ايا واقعا مي شود گفت که کارهاي مسولان ما شبيه 200 سال سريال قهوه تلخ نيست .....! به حر حال دست مهران و همکارانش درد نکند به برنامه هاي حزن انگيزي که تلوزيون دارد شادي را به خانه هايمان اورد هر چند که اندک است .
چقدر گرفتید تبلیغش رو بکنید؟؟!
آفرین به این تحلیل زیبا و واقعیتان. ممنون
البته مسئولان می خندند اما باینکه فکر می کنند کسی درک نمی کند که آنها چه کار می کنند و بقول مثل معروف کبک سرش را می کنه زیر برف بخیال اینکه کسی نمی بیندش
فوق العاده بود. جداً لذت بردم
مرسی از این نقد واقع بینانه و دلسوزانه
اینقدر شلوغش نکنید. شما هم عادت دارید برای بازارگرمی هرچیزی رو که دوست دارید به هرچیز دیگه ربط بدید.
مهران مدیری احتمالا با خوندن متن شما میگه : ببخشید !!!!!!!!!!!
مدیری با گذر از لایه های روشنفکر ی که بسیاری از هنر مندان ما را در چنبره های خود اسیر کرده است ، اکنون با گروه و لایه های وسیعی از جامعه ارتباط برقرار کرده است. من از کارهای او حیرت می کنم. عجیب است.
کثر ه الله امثاله
من که شخصا هربار در حین تماشای این مجموعه دیدنی و هوشمندانه، یاد دوران فعلی خودمان می افتم.
همانطور که گفته اید این سریال بسیار عالی تدوین شده و یکی از دلایل جذابیت بیشتر آن این است که حرف هایی که همه مردم به آنها آگاهند ولی از ناچاری دم نمی زنند را به زبان طنز بیان می کند و همه می دانند که چه چیزی را فاش می گوید. دلیل اینکه تلویزیون هم آن را پخش نکرده بر همه روشن شده است. باید دید آیا در کشوریکه آزادی در حد مطلق است، اجازه پخش این سریال طنز 200 سال قبل را تا به آخر بدون جرح و تعدیل می دهند یا نه؟
تابناک محترم ترو به هر هر کی دوست داری ادای روشنفکرهارو در نیار. باشه؟ آفرین !
تابناك چرا تشويش اذهان مي كني بگذار سريال پخش شود بعدا .
سريال طنز است ديگر كاسه داغتر از آش ، آلبالو ، شفتالو ، همه چي دان ، دكتر مهندس ، . . . .
به صحنه‌های اعتراف‌گیری از سیامک انصاری اشاره ای نکردی؟
اي بابا! شروع كرديد به تفسير. كاري نكنيدكه جلوي انتشار خانگي اين سريال را هم بگيرند. كمي صبر كنيد، وقتي همه قسمتها پخش شد آنوقت هر چه دل تنگتان خواست بگوييد.
تابناک جان الهی قربانت بروم ! زیاد در مورد این سریال روشنگری نکن که مشمول سانسور خانگی نشویم ! بگذار با خیال راحت بنشینیم پای سریال ببینیم دور و برمان چه میگذرد و به خودمان بخندیم .
امیدوارم اجازه داده شود تا انتها پخش شود
با سلام و آفرین به تابناک که خیلی خوب مسئله را درک کرد قهوه تلخ درواقع تصویر تمام نمایی از کشور خودمان در عصر حاضر است با تمامی زوایای آن و جالبتر اینکه کمتر خانواده ای را میتوان یافت که این محصول را خریداری نکرده باشد فروش آن تاکنون بالغ بر پنج میلیارد تومان است این درواقع اخطار تلخی برای سیماست که با ساخت و پخش سریالهای اعصاب خراب کن بر روح مردم می تازد و علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد نشاط بیشتر درمردم با ساخت سریالهای خشونت بار درست برعکس توصیه رهبر معظم عمل میکند و هیچ نظارتی هم بر کارش نیست آنهم از موسیقی اش که همه پاپ و رپ است و درآن هیچ نشانی از موسیقی اصیل ایرانی وجود ندارد قهوه تلخ همانند برره هم بسیار پر بار و پرمعنا است وهم طنز گونه بودنش موجب نشاط میشود
آفرین به نویسنده این مطلب. خوب نوشتی احسنت
تحلیل آبکی به این میگن
اين سريال مشكل فرهنگي جامعه را نشان مي دهد كه همه را شامل مي شود نه فقط چندتا مسوول.
مدتها بود ازتابناک وتابناکی ها فراری بودم.اماتحلیل بجا وسنجیده ای که درمورد قهوه تلخ خواندم موقتا نظرم را عوض کرد.فکرنمیکردم افرادتحصیلکرده وخوش قلم توی تابناک حضورداشته باشند.به هرحال ازنویسنده ی محترم مقاله سپاسگزارم.
مرسی
قشنگ بود... از نویسنده ممنونم
اگر درباره معتادان بود اگر اعتیاد را بی پروا نشان میدادضرغامی با پخسش ان مشکل نداشت نباید کژی ها نشان داده شود سریال های رضا عطاران که بی محتوا و سخیف هستند برای ضرغامی خوبند نه سریالهای مدیری که تفکر درش موج میزند
طنز آقای مدیری همیشه به بهترین شکل انتقادات و مشکلات جامعه را در بر دارد و به هیچ گروه و دسته ای بر نمیخورد .
تحلیل خوبی بود، اما تو رو خدا تابناک محترم بذار مردم لااقل با این چیزا شاد باشن، سعی نکنید شادی مردم رو بگیرید
آقای مفسر بس کن این جاده صاف کنی را. تو می خوای کاری کنی که تکثیرش ممنوع بشه. چرا فکر می کنی که بیشتر از مردم می فهمی؟ خدا لعنت کنه دشمنان دوست نمایی مثل تو را.
ازدبستان به مامیگن ایرانی سرور کل دنیاست هنر نزد ایرانیان است وبس ما کلی نفت وگاز داریم ما کلی باهوشیم بهترین تماشاگر با غیرت ترین هموطن همه دوست دارن با مارابطه داشته باشند وووو اما واقعیت یه مقدار متفاوته
آقای مدیری کارش بی نظیر است و قشنگ به نکات ظریف و کجی ها اشاره می نمایند. موفق باشی آقای مدیری
ای ول تابناک
نقد و اشاره به جایی بود
مسئولین صدا وسیما از لودگی به ظاهر انتقاد میکنند ولی با طنزی که مردم را به فکر وادار میکند برخورد سرد میکنند به هر حال قهوه تلخ باعث شد که در هفته بر نامه ای برای ساعات استر ا حت داشته باشیم و مدتی را بدون ماهواره و اخبار و برنامه های کسل کننده سیما بگذ رانیم چون سه عدد سی دی را میتوان چند بار در هفته دید قیمتش هم بسیار منا سب است
این نویسنده به نظر من شاید یکی از بهترین جملات آموزنده این 6قسمت سریال را فراموش کردند؛ موقعی که جناب مستشارالملک(سیامک انصاری) از مسئول سور و سات (همان تشریفات فعلی) در مورد کارش به عنوان مشاور می پرسد ...بهش جواب میدهد "تو کارت اینه که نظر مثبت خود را در موضوعات اظهار کنی" وووو.یعنی حق اظهار نظر منفی و برعکس نظر شاه را نداری ....واقعاً مشاورهای امروزی ما اینجوری نیستند
بابا مجبور نبودی این هارو بگی حالا جلو پخشش رو میگیرن
احسنت این سریال زبان حال ماست...کاش گوش شنوا و دلی بیدار باشد/
تابناک عزیز تو رو خدا بیخیال این سریال شو..یزار ما این یکی رو حداقل راحت ببینیم...میتونی اینقدر از این حرفا بزنی که جلوی پخششو بگیرن
در هر جامعه ای که روحیه تحمل طنز اجتماعی و سیاسی بالا باشه نشان دهنده سطح آگاهی و خود شناسی تک تک افراد جامعه است . متاسفانه برخورد با طنز از هر نوع و ترس از رویارویی با اون فرار از واقعیتهای نهفته در لایه های زیرین جامعه است . این ترس برگرفته از عدم کنکاش مسئولین و عدم بازبینی واصلاح نواقص موجود توسط تک تک افراد نشات میگیره. به امید روزی که طنز راه گشا باشه.
کاش نداره مگه الان دارن گریه میکنن.
درود به همه واقع بینان، چه مدیری چه مردم
آقا شما رو جون هر کی دوست دارین از این سریال تعریف نکنین جلو پخشش رو میگیرن!
ممنون
ای بابا.شما هم از آب گلالود ماهی میگیری
قسمت شنود خیلی جالب بود
مهران مدیری هنرمند مردمی درود بر او
از اين مقدمه تان ممنون ولي خواهشا به اين روشنگري ! ادامه ندهيد كه يا جلوي پخشش رو مي گيرند يا سانسورش مي كنند ، باور كنيد خودمون همه اين چيزايي رو كه شما گفتيد و خيلي از چيرايي كه شما جرات گفتنش رو نداشتيد رو مي دونيم ، شما فقط بنشين ببينو لذت ببر
امیدواریم که عوامل پخش قلب یخی که سریال قهوه تلخ باعث کاهش فروش این سریال شده شمارا در نوشتن این نقد کمک نکرده باشند
... خوابست و بيدارش کنيد ...
مدت مدیدی هست خواننده همیشگی سایت شما هستم ، اما متاسفانه مطالبی که شما فرمودید در لابلای متن های شما مشاهده می شود .
قهوه تلخ نه!!!!!!!!!!!!!!حقيقت تلخ!!!!!!!!
یکی آدرس یه سلمونی بده تا من برم موهام رو اصلاح کنم
بسیار جالب بود .آفرین
هر جور دلتان خواسته تفسير كرديد
مخالفم ا این تحلیل
مخصوصا اون قسمت دختر و پسر بودن بچه
اوونم تو این زمونه
سلام، این مقاله عین حقیقت بود ولی لطف کنید با حاشیه درست نکردن برای این سریال، اجازه دهید که مهران مدیری تمام حرف خود را بزند و بعد با یک نقد دقیق این نکات رو به مسئولان گوش زد کنیم. باز هم تشکر
تابناك با انتشار اين مقاله همه ي آزادگان را اميد وار كردي به رسانه ي خودت.حقيقت را نپوشان هيچوقت. ممنون
كارهنر نقد وضعيت و تغيير آن است .از طريق باز كردن فضا وايجاد امكان براي فعاليت كساني كه پيش از اين صدائي نداشتند يا سركوب شده بوده اند.
متاسفم براي كساني كه اين اثر را فقط براي سرگرمي ميبينند واز ترس قطع شدن آن جلوي راه منتقدان ورهائي بخشي را ميگيرند .هنر بهترين راه انعكاس حقيقت در ذهن مردم است .
بابا يكم مثبت بگو نكنه مدل جديد پارازيت هست !
ای کاش مسئولان هم قدری به این مناسبات بخندند و حواسشان باشد دیگران به امروز ما نخندند.این جمله واقعا زیبا است امروز هم مانند دوره قاجار نباشد که شاهان آن زمان برای دیدن فرنگ خزانه را خالی می کردند و فردا برای اروم کردن مردم خاک مملکت را می فروختند تا با آن مقدار پول مردم را راضی
کنند و در کتاب راویان خارجی که ان زمان به ایران امده بودنند لفظ تمسخر دیده می شود .............
خیلی جالبه، از هر سه کامنت تقریبا یک کامنت ترس متوقف شدن پخش سریال رو دارن، انتظار ساسنسور بخشی از روحمون شده!
قهوهء تلخ که طنز هوشمندانه ایست ولی نقد شما کمی .... به نظر می رسد.این نقد را در چه راستایی داده اید؟روشنگری یا جلوگیری از ادامه پخش ان؟
چه عجب يه تحليلي درست تو تابناك خونديم ...
احسنت به سایت تابناک که چنین اظهار نظر خوبی داشتند واقعا باید به خاطر این سریال های خوی از مهران مدیری تمجید کرد.
داستان قهوه تلخ زبان حال دلسوزان این مرز و بوم هست بنده شخصا جند مجموعه خریدم و به اقوام هدیه کردم. درود بر مهران مدیری
تقد بسیار خوبی بود
تحليل بسيار زيبائی بود. واقعا يک ملت بايد از درون متحول شود. دروغ و تهمت وکم کاری و بی نوجهی به واقعيات را از درون کنار بگذارد تا پيشرفت کند. با تشکر از مهران مديری و تابناک.
حقایق جامعه را چطور باید بیان کرد؟تمامی مسائل مطرح شده دراین نوع طنزها یک واقعیت عینی و آشکار است که ما رزمره با آن درتقابلیم.به چه دلیل توی جامعه ایرانی مصلحت برهمه چیر حتی حقیقت سیتره دارد؟این یک نوع ریاکاری است که چنانچه اشتباه یک شخص بخواهد نمایان شود به آن رنگ ولعاب می دهند واذهان را به سمت سوی دیگر منحرف سازند.به راحتی که نمی توان مسائل را به نقد کشید.چون اصلا روحیه نقدپذیری در جامعه ایرانی مرده است.نقد مساوی با همه چیز زشت و زننده الا خود معنی نقد.مجموعه ای که نتواند بانقد عیوب و کم کاری خودرا برطرف بکند نتنها پویای وکار آمدی خودرا از دست می دهد بلکه به مرور به سمت وسوی یکجانبه گرایی وسیر قهقرایی می رود.
عالی بود و واقعا منطقی
باید زار زار گریست نه قاه قاه خندید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.پیام سریالو اشتباه گرفتی نویسنده محترم
چقدر از جمله آخر خوشم اومد که نوشتید خیلی باحال بود
خیلی تحلیل مسخره ای کردید.
با سلام
بدون اعتنا به هرگونه تحلیل و نظر سیساسی، بنظرم تولید و انتشار قهوه تلخ و فروش موفق آن نشان داد که در عرصه تلویزیون، وجود شبکه های کابلی خالی و بلکه ضروری است. صداو سیما به هر دلیلی نمی تواند در عرصه عمومی جامعه که تمام افراد را فارغ از گرایشهای اعتقادی-سیاسی آنها شامل شود، تحت پوشش خود بگیرد. به همین دلیل شبکه های کابلی با نظارت منطقی که از حدود اخلاقی تجاوز نکنند می تواند موفق باشد.
امیدوارم این نکته هم در کنار دیگر نکاتی که اظهار نظر شده برای خوانندگان این خبر قرار گیرد.
به بهانه طنز و........... مردم را سرکیسه نکنید اخه اگر این سریال دلچسب بود این همه تبلیغات برایش نمی کردند اراجیفی است برای پول در اوردن وسوار ماشین های ان چنان شدن
کجا بودی تا حالا تابناک؟
بابا شما هم شورشو دراوردین دیگه
اینو که نوشتی مواظب باش سایت رو فیلتر نکنن.
3درصدمالیات برارزش افزوده روتهیه کننده پرداخت می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
واقعا قهوه تلخ قشنگ و پر معنا ساخته شده. دستشون درد نکنه
همه درد را میدانند ولی کسی درمان را نمی داند........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم