بازدید 39127
معاون کنسولی وزارت خارجه:

آمار جدید ایرانیان خارج از کشور

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه به اشاره به طرح پرسمان تردد برای ایرانیان خارج از کشور گفت: نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور هستند و آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلستان و آلمان پنج کشوری هستند که ایرانیان بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 12 March 2024

 به گزارش تابناک، علیرضا بیکدلی درباره طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: موضوع ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت و وزارت امور خارجه قرار دارد و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نسبت به ارائه خدمات ماموریت دارد و حمایت تلاش خود را انجام خواهد داد. در این زمینه جلساتی با حضور ریاست محترم جمهور و شورای عالی ایرانیان انجام شد و مصوبات آن در دبیرخانه وجود دارد که ملزم به اجرای آن مصوبات است.

وی افزود: یکی از آن مصوبات تصویب طرح پرسمان تردد بود. طرح پرسمان تردد به معنای پرسش اینترنتی درباره اتباع ایرانی خارج از کشور است. همزمان با تصویب این طرح، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد. شورای عالی و کمیسیون ویژه پرسمان تردد نماینده دستگاهی هستند که درباره تردد ایرانیان مسئولیت دارد تا اگر کسی برای ورود به داخل کشور سوال داشته باشد می‌توانند پاسخ دقیق بدهند.

معاون کنسولی وزارت خارجه تصریح کرد: تعداد کثیری از ایرانیان خارج از کشور و به طور منظم از سال ۹۸، ۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان به کشور تردد کردند. این آمار در زمان کرونا کاهش پیدا کرد و در سال جاری این آمار نزدیک به رقم سال ۹۸ است که از آن عبور خواهد کرد. طرح پرسمان تردد برای ایرانیانی است که به هر دلیلی فکر می‌کنند در صورت سفر یه ایران با مشکلاتی مواجه می‌شوند یا خروج آنان از کشور با مشکلاتی مواجه باشد در صورتیکه تجربه کار در نمایندگی‌های مختلف نشان می‌دهد که هیچ مشکل و مانعی برای سفر بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به ایران وجود ندارد بنابراین ما صورت مساله را حل کردیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح پرسمان را در سامانه میخک وزارت امور خارجه ایجاد کردیم و برای ایرانیان خارج از کشور سوال گذاشتیم تا پاسخگویی وجود باشد. در سامانه کنسولی با یک کلیک بر روی گزینه پرسمان تردد وارد می‌شوند، اطلاعات خودشان را ثبت می‌کنند و بعد از ثبت اطلاعات به آن‌ها اعلام می‌شود برای تردد به ایران مانعی وجود ندارد. در کل برای هیچ ایرانی برای ورود به کشور مانعی وجود ندارد. در این کمیسیون ویژه تردد به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا سوالات آنان را گردآوری کرده و از طریق همین سامانه پاسخ می‌فرستیم که مانعی ندارند و اگر داشتند به آنان ابلاغ می‌کنیم.

بیکدلی گفت: اگر مشکلی هم وجود داشت به آنان اطلاع می‌دهیم تا از طریق نمایندگی کشور پیگیری کند. آنانی که گذرنامه منقضی دارند و تابعیت ایرانی دارند و همچنین گذرنامه ایرانی دارند می‌توانند وارد کشور شوند و هیچ کسی نمی‌تواند مشکلی برای ورود آنان ایجاد کنند. سوالی که پرسیده می‌شود آیا در ایران پرونده‌ای وجود دارد تا مانع خروج من از کشور باشد که به آن هم پاسخ خواهیم داد.

وی یادآور شد: از اسفند ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۲۷۷۰ نفر تقاضای خودشان را در سامانه پرسمان تردد ثبت کردند که مورد پیگیری قرار گرفته است از این تعداد ۳۰۱ نفر پرونده قضایی در محاکم دادگستری داشتند که اعلام شده است و مابقی افراد هم اعلام شده که هیچ مشکلی برای ورود ندارند.

معاون کنسولی وزارت خارجه یادآور شد: در مورد آمار اینکه کدام کشور‌ها با ما تماس گرفتند بیشترین تعداد درخواست از ایرانیان ترکیه، آمریکا، آلمان و کانادا است. همچنین آمار ایرانیان ساکن انگلستان، ایتالیا، سوئد و استرالیا به نسبت قابل توجه است. همچنین ۱۱۴ کشور وجود دارند که به صورت یک نفره درخواست خودشان را ثبت کردند.

وی افزود: ما مایل هستیم هموطنان ما هر دیدگاهی دارند به ما اعلام کنند و ما آمادگی داریم که اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. همه کسانی که از طریق سامانه میخک پاسخ مثبت گرفتند که هیچ مانعی وجود ندارد، این افراد به طور قطع در سفر‌ها بدون هیچ مانعی می‌توانند وارد و خارج شوند و هیچ مانعی وجود نداشته و این اطمینان وجود دارد و این شیوه بسیار مطمئنی است تا افرادی که در محیط روانی نسبت به جمهوری اسلامی دارای تردید هستند، با مراجعه به این سامانه از حالت تردید خارج شوند.

بیکدلی خاطرنشان کرد: در میان ایرانیان خارج از کشور بر اساس منابع اطلاعاتی که موجود است آمار متنوعی وجود دارد برخی منابع بین المللی داریم که آمار اتباع خارجی سایر کشور‌ها را منتشر می‌کنند و افرادی که تابعیت مضاعف دارند که این آمار قابل اتکا نیست، زیرا با دریافت تابعیت دوم آن‌ها را از تابعیت ایرانی خارج می‌کنند، اما از نظر ما ایرانی هستند و تابعیت آن‌ها با گرفتن تابعیت دوم نقض نمی‌شود بلکه تابعیت دوم کأن لکم تلقی می‌شود؛ بنابراین آمار کامل نیست.

وی با بیان اینکه وقتی سامانه میخک را راه اندازی کردیم از سال ۹۶ و طی شش سال گذشته همه ایرانیان از خدمت کنسولی ما استفاده نکردند، گفت: پیش بینی می‌کنیم نزدیک به ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلستان و آلمان پنج کشوری هستند که ایرانیان بیشتر در آنجا زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی وزارت خارجه درباره ایجاد مشکل درباره مسئله دو تابعیتی‌ها گفت: کار بررسی قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور روز گذشته در کمیسیون سیاست خارجی مجلس تمام شد و الان این لایحه در حال ارائه به صحن مجلس است. امیدواریم در مجلس کنونی مطرح شود و به تصویب هم برسد.

درباره تابعیت هم پیش نویس آن را منتشر کردیم ما فکر می‌کنیم رویکرد جمهوری اسلامی به محبث تابعیت هیچ مانعی برای تردد ایجاد نمی‌کند و مترقی‌ترین قانون را دارا هستیم بر اساس قانون مدنی تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسیم. اتباعی که در خارج از کشور حضور دارند می‌توانند به کشور سفر کرده، زندگی کرده و اشتغال داشته باشند. محدودیت در تابعیت دوم برای مشاغل حساس است بنابراین هیچ منعی برای تردد و فعالیت اتباع ایرانی خارج از کشور در ایران وجود ندارد.

منبع: ایلنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۹
خیلی بیشتره ولی
تو بگو 5 میلیون
بهتره بگید چند نفر هنوز موندن
امار واقعی خیلی بیشتر از این حرفهاست حداقل ۱۰ میلیون ایرانی مهاجرت کردنه اند
این مسئولین مردم را گاگول فرض کردند همه میدانند ورود مشکل نیست خروج مشکل است؟؟؟
به جای این ۵ میلیون ایرانی ۲۰ میلیون افغانی وارد کردید مگه بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط همین رو بگم که افرادی که برای کنسولگریهایتان به خارج از کشور اعزام میکنید تا به گفته خودتان به ایرانیان خدمات ارائه دهند، به بدترین شکل ممکن و با بی احترامی برخورد میکنند چنان که گوئی ماموریت آنها از ابتدا همین بوده.
علاوه بر این که تا میتوانند سعی میکنند خرج تراشی کنند برای مراجعین گوئی که از آنها طلب دارند.
آره همه صف کشیدند برگردند
اشکالی ندارد دوسه برابر افغانی جایگزین شدن دولت مردمی رییسی هم بهشون شناسنامه وکارت ملی وسهمیه وکلی مزایا میده....چه اشکالی داره
دقیقا دو برابر همین عدد را افغانی وارد کرده ایم.
چی دادیم چی کرفتیم...
ایرانی هر چه در کشورهای جهان زیاد باشد عالی است از اینکه نخبگان را جذب کنند کار دشواری است. ۹۵ درصد نخبگان را باید در داخل جذب کنیم.
کم گفت آمار رو....
چرا آدمهایی که خارج زندگی میکنن یارانه میگیرن؟اونا که نیاز ندارن.هرکس تو ایران تو شرایط بد بختی زندگی میکنه باید بگیره.طرف خارجه یارانه میگیره بعد اونی که تو ایرانه نمیگیره.
خیلی جالبه.. یعنی ۱ نفر مشکل و پرونده قضایی داره. سوالی بکنه بهش اعلام میکنید که شما اختلاس گر هستی و نیا. بیایی دیگه نمیتونی از ایران خارج بشی...
چطور آمریکا شیطان بژرگ کشوری است که در اولویت ایرانیان مخصوصا فرزندان مسئولان است دوم ترکیه و سوم کانادا کسی میتواند توضیح دهد چرا
خوش بحال تان تهران جلس هم دارید نه بابا ۵ میلیون تنها در آمریکا است
۵ میلیون با ۵ میلیون دیگر جمعا می‌شود ۱۰ میلیون
به جای ارتباط اینترنتی با ایرانیان خارج از کشور عفو عمومی اعلام کنید تا خیلی ها بتوانند به وطنشان برگردن ما از پیامبر اسلام بزرگتر نداریم ایشان در جنگ با دشمنانش که چندین نفر از یارانش را شهید کرده بودن را عفو عمومی دادن وجالب است که از جاههایی که پیامبر اعلام کرد دشمنان میتونن به آنجا پناه ببرند ودر امان باشند خانه ابوسفیان بزرگترین دشمن پیامبر بود پیامبر با رفعت و عطوفت اسلامی همه را عفو کرد اکنون هم دولت باید به استثنای منافقین برای بقیه ها و عمومی اعلام کند
خیلی عالی بود ممنونم از همکاری دولت ایران اسلامی هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار
ای کاش ما هم مثل اروپا و امریکا و استرالیا و کانادا مهاجر پذیر بودیم.
چندین میلیون نیروی لیسانس و فوق لیسانس و دکترا و فوق دکترا و متخصص در مشاغل مختلف را بدون اینکه یک دلار برایشان هزینه تحصیلی انجام دهیم را تو مملکت جمع میکردیم و توسط آنها مشکلات مملکت را رفع و رجوع میکردیم.
ولی متاسفانه برعکس شده ، فوق تخصص‌های ایرانی برای پیشبرد اهداف ملی آن کشورها چه‌ها که نکرده‌اند و تا سفر فضایی‌هم رفته‌اند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی