بازدید 1502

انتقادات صریح زریبافان از دیکتاتوری پدرخوانده‌ها

سخنگوی امناء می‌گوید: امکان دارد این دفعه کسی رییس مجلس شود که پیش از این کسی او را نمی‌شناخته اما در این چند روزه خود را نشان داده و نمایندگان متوجه شدند این فرد برای مجلس بهتر است کما اینکه بسیاری از افراد قبل از ورود به مجلس فکر نمی‌کردند نایب رییس مجلس شوند.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ 10 March 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، امناء از جمله گعده‌های نوظهور اصولگرایان بود که در فضای انتخاباتی مجلس دوازدهم تشکیل شد، گعده‌ای که بنابر اظهارات سخنگوی آن هیئت‌های مذهبی از جمله اضلاع اصلی آن است.

مسعود زریبافان، سخنگوی امنا تشکیل این ائتلاف انتخاباتی را قابل دفاع می داند و به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید؛«در جریان اصولگرا عده‌ای می‌گویند ما پرچم‌دار و همه کاره هستیم و هر چه ما گفتیم و در لیست ماست درست و هر کسی هم که خارج از لیست ما است، محترمانه کنار برود، بنابراین از طریق تشویق، تطمیع یا تهدید افرادی که شورای نگهبان آنها را تایید کرده، وادار به خروج از انتخابات و دادن انصراف می کنند.»

او همچنین از کاندیداتوری علی مطهری تشکر می کند و تاکید دارد؛«به شدت موافق این نکته هستم که اکثریت مجلس با هر جناحی که می‌خواهد باشد، یک اقلیت قوی هم در مقابل آن باشد.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مسعود زریبافان، سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) را می‌خوانید:

*آقای زریبافان! چه شرایط و پیش زمینه هایی منجر به شکل‌گیری ائتلافات امناء شد؟خصوصا که نقدهایی درباره شکسته شدن آراء اصولگرایان با شکل گیری ائتلاف هایی از جنس امنا نیز مطرح است؟

چند ماه قبل زمانی که موضوع انتخابات مقداری مطرح شده بود، در جمعیت یاران انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم با هدف تحقق رهنمودهای حضرت آقا، برای افزایش مشارکت همه ظرفیت خودمان را به عرصه بیاوریم، در جبهه بدرا، موضوع را به صورت جدی‌تر پیگیری کردیم و جبهه تلاشگران انقلاب اسلامی را با حضور هفت حزب دیگر یعنی جامعه اسلامی مدیران، جامعه اسلامی کارگران، عدالت طلبان ایران اسلامی، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب تهران و جمعیت گام دوم، در کنار جبهه بدرا شکل دادیم و در نهایت با تعدادی از نمایندگان مجلس، جبهه رزما و هیات‌های مذهبی و شریان، شش ضلع ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب یعنی امناء تشکیل شد.

امناء با هدف تلاش برای افزایش مشارکت با راهبرد تکثر و توسعه تحزب بر مبنای شایسته سالاری به میدان آمد. راهبرد های اساسی امناء از ابتدا، پرهیز از پدرخواندگی، پرهیز از سهم خواهی ، تصمیم بر اساس ارزش‌ها و انتخاب افراد بر اساس شایسته سالاری بود و همین خط‌مشی را ادامه دادیم، البته اصلی‌ترین هدفمان هم اجرایی کردن رهنودهای حضرت اقا بود که مشارکت افزایش پیدا کند.

کمتر کسی فکر می‌کرد کاندیدای امناء از بقیه جلو بزند

اما فرصت بسیار کم بود و فرصت کافی برای تبلیغ نداشتیم. کل فعالیت ما حدود ۳ الی ۴ هفته به طول انجامید اما مورد اقبال قرار گرفت، اگر چه کمتر کسی فکر می‌کرد که امناء از بقیه جلو بزند و کاندیدای آن وارد مجلس شوند.

در مجموع شانا، جمنا، صبح ایران، امناء و شورای وحدت زحمت کشیدند و همگی به مشارکت کمک کردند، از این‌رو هیچ‌کدام را نباید نفی کرد. بنده خیلی شایسته نمی‌دانم که افراد علیه یکدیگر موضع‌گیری کنند، کار همیشه باید ایجابی باشد نه سلبی، مثبت باشد نه منفی، اینکه عده‌ای علیه یک نفر پرچم بلند کنند که ما آمدیم که فلان فرد نباشد، خوب نیست بلکه این خوب است که بگوییم: ما آمدیم تا فلان تفکر باشد اما اینکه گفته شود ما آمدیم تا فلان جریان یا شخص نباشد، اصلاً زیبنده مسئولین سیاسی نظام که باید با بصیرت‌ترین افراد باشند، نیست.

نظام، کشور و مردم بیشتر ین آسیب را از تخریب‌ها خوردند کما اینکه مشاهده کردیم مردم به فردی دلخوش کردند، امیدوار بودند اما رقیب آمده و آن فرد را تخریب کرده، در نتیجه مردم ناامید شدند. مردم اول از مسئولین ناامید می‌شوند بعد از نظام. نا امیدی مردم باعث می‌شود که کمتر در انتخابات شرکت کنند لذا آنهایی که باعث ناامیدی مردم می‌شوند، چه آنهایی که با تخریب و چه مسئولینی که با کمک به فساد و ناکارآمدی مردم را ناامید می‌کنند، مسبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند و باید در بارگاه خداوند متعال و شهدا و مردم جوابگو باشند.

* تحلیل تان از نتیجه ای که حاصل شد چیست؟

بابت حضور مردم در انتخابات به رهبر انقلاب تبریک می‌گویم، همچنین به مردم. وقتی لبخند بر چهره حضرت آقا موقع انداختن رأِی به صندوق را مشاهده کردم، خوشحال شدم و احساس کردم بندگان خدایی که مخلصانه پای انتخابات ایستادند تا مشارکت افزایش پیدا کند و اقتدار و عزتی برای نظام شکل بگیرد، پاداش خود را گرفتند.

لذا اگر پرسیده شود که از این انتخابات چه بهره‌ای گرفتید برای ما همین کافی بود. در حقیقت رهبر انقلاب به نصرت خداوند و حضور مردم یقین داشتند، البته همین اتفاق در ۲۲ بهمن هم افتاد، چه کسی مردم را پای کار آورد؟ با اینکه مردم مشکلات و گرفتاری دارند. تجربه بنده نشان داده که هر جا مسئولین با خلوص نیت و مجدانه برای رضای خدا و کمک به مردم با این نیت به میدان آمدند، موفق بودند و هر اندازه که ناخالصی بود قطعاً موفقیت صورت نگرفت، اینکه مردم با وجود تبلیغات سنگین دشمن برای رأی ندادن، پای صندوق آمدند، یک توفیق است، در نتیجه صرف نظر از اینکه چه کسی به مجلس رفته همین امر برای ما موفقیت است که باید قدر دانست.

از مطهری تشکر می کنم که...

در مورد قضیه رقابت‌ها، رهبر انقلاب در فرمایشات خود در ابتدای سال، ۴ محور را تعیین کردند که ۲ محور مربوط به دستگاه‌های حاکمیتی و ۲ مورد مربوط به مردم و خواص بود، مشارکت با مردم و رقابت جدی به خواص ارتباط داشت، در این میان نکته قابل توجه این است که در انتخابات مختلف، زمانی مشارکت خوب بوده که رقبات جدی بوده و معمولاً وقتی رقابت جدی بوده، جریان اصلاح‌طلب رآی آورده و موفق بوده است، بنابراین وقتی رهبر انقلاب بر رقابت تأکید می‌کنند این نکته دریافت می‌شود که ایشان برای جناح مذکور جایگاه قائل هستند و این بسیار اهمیت دارد.

بنابراین حضور رقیب قوی مانند اصلاح‌طلبان معتقد به نظام در انتخابات مفید است. بر همین اساس از آقای مطهری تشکر می‌کنم که وارد عرصه شد و برخی افراد که نمی‌خواستند رأی بدهند را پای صندوق آورد. قطعاً این اقدام آقای مطهری نزد خدا ماجور و محفوظ است، البته آقای مطهری به مجلس راه پیدا نکرد اما همین که برخی به خاطر ایشان پای صندوق آمدند، باید از او تشکر کنیم.

حضور اقلیت قوی در مجلس ضروری است

نکته بعد اینکه، تجربه نشان داده هر موقع اکثریت یک جناح مجلس را در دست گرفته و اقلیت ضعیفی در مقابل آن وجود داشته، آن مجلس، مجلس خوبی نبوده است، بنابراین به شدت موافق این نکته هستم که اکثریت مجلس با هر جناحی که می‌خواهد باشد، یک اقلیت قوی هم در مقابل آن باشد که اینها یکدیگر را متعادل و کنترل کنند، وقتی اقلیت ضعیف شود نمی‌تواند این کار را انجام دهد و امکان دارد اکثریت به بی‌راهه برود، لذا حضور اقلیت قوی را ضروری می‌دانم.

امکان دارد اعضای شورای نگهبان اشتباه کنند

نکته دیگر اینکه، عده‌ای به شورای نگهبان اعتراض دارند، در این شورا افرادی حضور دارند که از نظر ما بهترین افراد هستند، براساس قانون و مقررات عمل می‌کنند البته امکان دارد اشتباه کنند اما نفس قضیه این است که آنها انجام وظیفه می‌کنند و تکلیف خود را انجام دهند لذا در نتیجه این انجام وظیفه ممکن است عده‌ای حذف شوند، بنده نمی‌خواهم بگویم کارشان خوب یا بد است، می‌خواهم بگویم آنها حسب برداشتی که از قانون دارند عمل می‌کنند، لکن افرادی هستند که وظیفه و تکلیفی در این رابطه ندارند و آنها کاندیداها را حذف می‌کنند، به این ترتیب که در جناح‌های اصولگرا و اصلاح طلب عده‌ای می‌گویند ما پرچم‌دار و همه کاره جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستیم و هر چه ما گفتیم و در لیست ماست درست و هر کسی هم که خارج از لیست ما است، محترمانه کنار برود، بنابراین از طریق تشویق، تطمیع یا تهدید افرادی که شورای نگهبان آنها را تایید کرده، وادار به خروج از انتخابات و دادن انصراف می کنند.

در صورتی که حرف ما این است هر یک از دواطلبین می‌توانند برای افزایش مشارکت موثر باشند چراکه مشاهده کردیم فردی نمی‌خواهد رأی بدهد اما به دلیل اینکه دوستش یا همکارش که او را قبول دارد داوطلب شده، به خاطر او رأی می‌دهد، همه اینها ظرفیت‌هایی هستند برای مشارکت بیشتر در نظر گرفته شدند.

حذف افراد تایید صلاحیت شده، توسط پدرخوانده‌ها دیکتاتوری جناحی است

در حال حاضر افرادی که صلاحیت آنها از طرف شورای نگهبان تأیید شده با تشویق، تطمیع و تهدید آنها را از گردونه انتخابات خارج می‌کنند و این امر باعث می‌شود ظرفیت‌ها کاهش پیدا کند و رقابت هم خیلی جدی نباشد، لذا حذف افراد تایید صلاحیت شده، توسط پدرخوانده‌ها را من دیکتاتوری حزبی و جناحی می‌دانم که از دیکتاتوری‌های نظامی بدتر است.

حتی اگر فردی آمده و می‌خواهد هزار رأی بیاورد، اجازه بدهیم، بیاید بالاخره او هم یاد می‌گیرد که چگونه وارد عرصه سیاست شود. بنابراین مخالف این نکته هستم که عده‌ای تصور می‌کنند اول و آخر سیاست و مدیریت خودشان هستند و باعث حذف دیگران می‌شوند.

در این دوره از انتخابات مجلس، عده‌ای از افراد می‌گفتند، اگر چندتا گروه بیایند، رأی اصولگرایان شکسته می‌شود، دیدیم که آراء تقسیم شد و اتفاقا نتیجه خوب بود و وزن ائتلاف های مختلف معلوم‌ شد. همچنین می‌گفتند با چند لیسته شدن، ممکن‌ است اصلاح طلبان رای بیاورند، چه اشکالی دارد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده رأی بیاورد؟ و همانطور که گفته‌ام‌ یک‌اقلیت قوی را در مجلس به وجود بیاورد؟

به کسی که با کمک ما وارد مجلس شده نمی‌گوییم الا و بلا آنچه ما می‌گوییم را اجرا کن

*گمانه‌زنی شما در مورد رییس مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

مجلس ترکیبی از بیش از ۲۹۰ نماینده است که هر کدام صاحب فکر و ایده هستند. اولاً هنوز تکلیف مشخص نیست چراکه انتخابات به دور دوم کشیده شده و در ثانی بعد از تعامل نمایندگان یک نفر به عنوان رییس مجلس انتخاب می‌شود، اینکه چه کسی رییس مجلس می‌شود، باید دید صاحب اختیاران یعنی نمایندگان چه تصمیمی می‌گیرند.

البته به این نکته هم اعتقاد نداریم که اگر ما به کسی کمک کردیم، وارد مجلس شد به او بگوییم الا و بلا آنچه ما می‌گوییم را اجرا کن. خیر، به این ترتیب نیست. منتخب مردم خود شخصیتی وتفکراتی دارد، درست است ما به او کمک کرده‌ایم تا نماینده شود لکن آن فرد خود صاحب فکر وایده است.

ما در زمان شناسایی افراد شایسته برای مجلس باید دقت کنیم فردی را برای نمایندگی به مردم پیشنهاد و معرفی کنیم‌، که خدا ترس باشد، کشور و ظرفیت‌های مادی، معنوی و انسانی آن را بشناسد، به مشکلات و مطالبات مردم آشنا باشد، صاحب ایده باشد و به دنبال خدمت به مردم و نظام باشد. اگر چنین فردی را به مجلس فرستادیم باید اجازه دهیم خودش تصمیم بگیرد، زمانی است که فرد مشورت می‌خواهد و نیاز به کار کارشناسی دارد، او را به عنوان مشاور افتخاری کمک‌ کنیم.لذا در مورد اینکه چه کسی رییس مجلس می‌شود یا چه کسی رییس نمی‌شود، بنده معتقد هستم که این وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که آنها آزادانه و بدون هیچ تحمیلی بررسی کنند و ببینند صلاح چیست و براساس آن صلاح تصمیم بگیرند.

شاید کسی رئیس مجلس شود که کسی او را نمی شناخته است!

*در حال حاضر اسامی افرادی چون آقایان قالیباف، نبویان، حاجی بابایی ، متکی، آقاتهرانی و ...برای ریاست مجلس مطرح است، پیش بینی شما از ریاست مجلس آینده چیست؟

تجربه نشان داده برخی مواقع اتفاقاتی می‌افتد که از قبل قابل پیش‌بینی نیست، در مجلس هم گاهاً اتفاقاتی افتاده که قابل پیش‌بینی نبوده است اینکه طرف چهره است و حتماً رئیس مجلس می‌شود، شاید بشود، شاید هم نشود، امکان دارد این دفعه کسی رییس مجلس شود که پیش از این کسی او را نمی‌شناخته اما در این چند روزه خود را نشان داده و نمایندگان متوجه شدند این فرد برای مجلس بهتر است کما اینکه بسیاری از افراد قبل از ورود به مجلس فکر نمی‌کردند نایب رییس مجلس شوند. لذا باید مقداری صبر کنیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی