بازدید 60406

آرزو‌های پردردسر احمدی نژاد برای قم

مدیران شهری قم هنوز نمی‌دانند با فیل سفید این شهر چه کنند، مونوریل قم نه مانند تهران به چند پایه محدود می‌شود که به راحتی تصمیم بر برچیدنش گرفت و نه آن قدر پیشرفت کرده که به آسانی گفت به سرانجام می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۲۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 10 March 2024

 به گزارش خبرآنلاین، داستان مونوریل قم برای پایان به زمان زیادی لازم دارد. مدیران این شهر نه دل دارند که از پایه‌های این پروژه صرفه نظر کنند و نه دلشان می‌آید از بودجه شهر صرف تکمیل این پروژه کنند.
  

 مدیران شهری قم هنوز نمی‌دانند با فیل سفید* این شهر چه کنند، مونوریل قم نه مانند تهران به چند پایه محدود می‌شود که به راحتی تصمیم بر برچیدنش گرفت و نه آن قدر پیشرفت کرده که به آسانی گفت به سرانجام می‌رسد. هرچند که هم مدیران شهری به دنبال راهکاری برای توجیه‌پذیر کردن اقتصادی این پروژه هستند و هم مدیران دولتی استان می‌خواهند از چینی‌ها برای اتمام این پروژه یاری بگیرند.

«مونوریل» آرزوی محمود احمدی نژاد برای تهران بود. آرزویی که با رفتنش از شهرداری تهران برباد رفت. شهردار بعد از او (محمد باقر قالیباف) پایه‌های مونوریل صادقیه را با هزینه میلیاردی برچید. اما احمدی نژاد که حالا رئیس دولت بود رویای ترافیکی خود را در قم و کرمانشاه دنبال کرد. روز‌های پایانی تابستان ۸۸ پروژه متروی کرمانشاه به پروژه مونوریل کرمانشاه تبدیل شد، اما مونوریل در این شهر هم مخالفان جدی داشت. این پروژه هم مانند تهران در مرحله ساخت و نصب ستون‌ها باقی ماند و در نهایت سال ۹۳ پروژه مونوریل کرمانشاه به پروژه قطار شهری تبدیل شد.

ماجرای قم همچنان ادامه دارد
اما داستان مونوریل قم به این سادگی‌ها به پایان نرسید و همچنان مدیران شهری آن به دنبال راهکاری برای به سرانجام رسیدن آن هستند. در سال ۸۸ طرح مونوریل قم کلنگ‌زنی و سازمان قطار شهری قم نیز رسما افتتاح شد. بنا بود دو فاز ۶. ۲ و ۱۱‌کیلومتری مونوریل بار ترافیکی قم را کم کند و در سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد. این طرح از سال ۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست آن از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است. در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده بود.

اولین مخالفت‌ها به مسیر تعیین شده این مد تازه حمل و نقلی بود، منتقدان به نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) اعترض داشتند. بعد از این مخالفت‌ها، این پروژه سال‌ها متوقف ماند تا جایی که مونوریل قم که برای تکمیل تنها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت حالا به گفته مدیران شهری‌اش به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سال گذشته دولت مسئولیت هزینه‌های تکمیل منوریل را برعهده گرفت. در سفر رئیس جمهور به شهر قم کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری و بررسی مسائل این شهر تشکیل شد دراین سفر اعلام شد که به هر ترتیب این پایه‌ها ایجاد شده و باید به جایی برسد و مدیران شهری هم با این شرط که همه هزینه‌ها برعهده دولت باشد این موضوع را پذیرفتند. اما در ۲۹ مهرماه امسال محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه بررسی وضعیت پروژه مونوریل قم اعلام کرد که سرنوشت پروژه مونوریل قم باید در استان بررسی شود، درباره آن نتیجه‌گیری شود و در مرحله بعد در سطح ملی مورد پیگیری قرار گیرد.

او خواستار حمایت مدیران شهری از مونوریل شد و گفت: مدیریت شهری نباید خود را در تکمیل این پروژه کنار بکشد و همکاری دولت و شهرداری در اجرای پروژه متروی قم متقابل بوده که در خصوص مونوریل نیز شهرداری و شورای شهر قم باید خود را مسؤول بدانند و تا زمانی که این امر محقق نشود این پروژه به سرانجام نخواهد رسید. رئیس جمهور با تکمیل آن موافق است؛ اما دولت به تنهایی قادر به تأمین منابع برای تکمیل این پروژه شهری نیست.

اما مدیران شهری قم روی مواضع خود ماندند و تأکید کردند این پروژه یک پروژه‌ای ملی و دولتی است و برای تکمیل آن به ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که شهرداری امکان تأمین مالی این پروژه را نداشته و نمی‌توانند سایر پروژه‌های عمرانی و خدماتی را برای تکمیل این پروژه متوقف کنند و این در حالی است که بودجه یک سال شهرداری ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مونوریل در قم بودجه ندارد
سید محمد حسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل درباره آخرین وضعیت پروژه مونوریل قم به خبرآنلاین می‌گوید: در فصل تصویب بودجه سالیانه شهر قم هستیم، اما برای اجرای پروژه مونوریل، ردیفی از منابع داخلی مدیریت شهری در نظر گرفته نشده است، ۲۵۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت گرفته شده که تمامی اعتبارات این حوزه برای تکمیل خطوط باقی مانده مترو پیش‌بینی شده است. به ویژه بخشی که به سمت مسجد جمکران می‌رود که در اولویت است.

او درخصوص این که تا چه زمانی قرار است مونوریل قم بلاتکلیف باقی بماند هم می‌گوید: یک قرارداد باز برای اجرای ۶. ۸ کیلومتر مونوریل با مپنا داریم که همچنان جاری است و چند سناریو رو هم برای بهره‌برداری آن پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است مشاوری برای شناسایی چالش‌های بهره‌برداری مونوریل قم مشخص شود. یکی از مشکلات احتمالی مطرح شده این است که آیا به سرانجام رساندن همین ۶. ۸ کیلومتر مونوریل کفایت می‌کند یا باید همان طراحی اولیه که مسیری ۱۸ کیلومتری بود اجرایی شود؛ که مشاور اعلام کرد اگر خط B مترو را حفظ کنیم، عملاً آن کریدور به دو خط ریلی نیاز ندارد و مناسب نیست که مونوریل تا پردیسان ادامه پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم ادامه می‌دهد: در حال بررسی سناریو‌های مختلف دیگر هم هستیم و واقعیت هم این است که امکان جمع کردن پایه‌های مونوریل ماننداتفاقی که در صادقیه تهران افتاد وجود ندارد، زیرا در تهران پروژه مونوریل در ابتدای راه بود و در قم پیشرفت زیادی داشته به جز پایه‌هایی که می‌بینید تجهیزات زیادی خریداری شده که در انبارهاست. به دلیل بلاتکلیفی طولانی این پروژه وضعیت آن پیچیده شده است.

به گفته دهناد شرکتی که قرار بود واگن‌های مونوریل ر تأمین کند منحل شده و دیگر وجود ندارد، اما شرکت مپنا اعلام آمادگی کرده که با مهندسی معکوس برای ما واگن‌های مورد نیاز را تأمین کند.

او یک پیشنهاد شخصی هم برای باز کردن گره کور مونوریل قم دارد که هنوز در مرحله کارشناسی است. دهناد توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه مسیری که از ابتدا برای مونوریل انتخاب شده مسیر مناسبی نبوده و جاذب سفر نیست، می‌توان یکسری کاربری‌های جدیدی را اطراف خط مونوریل ایجاد کرد؛ یعنی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهری یکسری لکه‌هایی را بارگذاری کنیم.

اراضی بزرگی در این مسیر وجود دارد که اصلاً بارگذاری نشده‌اند‌های حالا می‌تواند حمل و نقلی باشد مثل یک پایانه. مثلاً اتوبوس‌های بین شهری که می‌خواهند به قم بیایند، همه به آن نقطه منتقل شوند یا تاکسی‌ها؛ یا در کنار و مجاورت آن یکسری تراکم‌هایی داده شود، در تهران هم نمونه‌های آن مجتمع‌های ایستگاهی است که در کنارایستگاه‌های مترو قرار می‌گیرند. با کمک بخش خصوصی بخشی از هزینه‌های جاری و هزینه‌های اولیه پروژه را تأمین می‌کنند. برای باز کردن گره مونوریل جسارت در تصمیم‌گیری داشت.

او در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها مدیران شهری برای حل گره‌های پایتخت از خانه‌سازی تا خرید اتوبوس و واگن روی کمک چینی‌ها حساب کرده‌اند قمی‌ها نمی‌خواهند برای پایان چالش مونوریل از این ظرفیت استفاده کنند هم می‌گوید: اتفاقاً یک کار‌هایی هم انجام شده تقریباً می‌شود گفت با محوریت استانداری هم بوده است. یک اتفاقاتی انجام شده، یک پیگیری‌هایی دارد انجام می‌شود که حالا باید ببینیم چه زمانی به نتیجه می‌رسد و روی کاغذ می‌آید. ولی با همین مجموعه‌ها یک پیگیری‌هایی دارد انجام می‌شود.

نظر رئیسی چیست؟
امامجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس به تازگی اعلام کرده است: پروژه مونوریل باید به فرودگاه قم و پردیسان متصل شود و تنها در این صورت است که هم صرفه اقتصادی خواهد داشت، اما شهرداری درخصوص مونوریل مانع تراشی کرده و اجازه نمی‌دهد تصمیم گیری نهایی انجام شود. بنده این طرح را به رئیس جمهور هم ارائه داده و موافقت را از ایشان گرفته ام و آقای رئیسی هم به استاندار قم گفته اند که مونوریل باید به این طریق تکمیل شود. باتوجه به اهمیت تکمیل مترو و مونوریل قم تا ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این ۲ پروژه در نظر گرفته شده که سال آینده تخصیص خواهد یافت.

به گفته او مونوریل قم سال هاست تبدیل به غصه مردم شده و جلوه منفی برای گردشگران دارد، جانمایی غلط این پروژه باعث شد روند اجرای آن طولانی شود. مونوریل باید در مکانی بنا می‌شد که جمعیت بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌داد، اما در مسیری بنا شده است که حتی در بحث اتوبوس رانی هم صرفه اقتصادی ندارد. در ابتدا بحث‌هایی برای تخریب این پروژه مطرح شد که من مخالف بودم چرا که این پروژه با پول بیت المال ساخته شده است و اگر تخریب می‌شد باید هزینه هنگفتی برای تخریب آن می‌دادیم و از طرفی دیگر باید خسارت سنگینی به شرکت پیمانکار می‌دادیم.

به نظر می‌رسد برای رسیدن داستان مونوریل قم به پایان زمان زیادی لازم است. مدیران این شهر نه دل دارند که از پایه‌های این پروژه صرفه نظر کنند و نه دلشان می‌آید از بودجه شهر صرف تکمیل این پروژه کنند در حال حاضر دو گزینه جدید روی میز است نخست بارگذاری در زمین‌های خالی اطراف پروژه و دیگری حضور چینی‌ها برای تکمیل این پروژه.

*فیل سفید درباره دارایی‌هایی به کار می‌رود که مالک آن‌ها نمی‌تواند به‌سادگی از بندِ آن‌ها رها شود و در عین حال میزان استفاده و مفید بودنشان نسبت به هزینهٔ نگهداری‌شان ناچیز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
مونوریل قم ایده و کار لاریجانی بود نه احمدی نژاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
اخوی هنوز ما الزایمر داریم یا شما ؟!؟ یا فکر میکنی ما الزایمر داریم ؟!؟! یا .... نمیدونم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
مونوریل امضای احمدی نژاده و هیچ ربطی به لاریجانی نداره
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
بنیان گذاری نظمی،هرج ومرج،بی تدبیری احمدی نژاد،واغازکارغیرشایستگان وعدم شایسته سالاری که کماکان ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
واقعا کی می‌خواین تموم کنید هر اتفاق افتاده و نیفتاده رو به احمدی نژاد ربط بدین کار شهرداری و لاریجانیا به اسم احمدی نژاد
از اول هم کارشناسی نشده بود و باید برچیده شود .
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
الان برچیده شدنش مثل تمام اجناسی که از اون زمان ده برابر شده هزینه داره
مدیریت دیمی همینه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
احمدی نژاد از این طرح‌های نسنجیده زیاد اجرا کرد که کشور را به این روز انداخت. کاش مرجعی برای رسیدگی به این کوته فکری ها داشتیم.
تلسکوپ «جیمز وب» جهانی با اقیانوس جوشان کشف کرد
ستاره‌شناسان سیاره‌ای در دوردست مشاهده کرده‌اند که می‌تواند به طور کامل توسط یک اقیانوس عمیق از آب پوشیده شده باشد.
کاش پولی که صرف مونو ریل شد،صرف جمع آوری ریل و ایستگاه قطار در مرکز شهر میشد.همان تبدیل به یک اتوبان در مرکز شهر میشدوتاحد زیادی مشکل ترافیک حل میشد
درموردمونوریل قم ازاول هم می بایست متخصصین تصمیم می گرفتند نه آنانیکه ازروی احساس ونظرشخصی وحزبی وسودرساندن به دارودسته خود. کدام عاقلی خودرواش رادربیابان می گذاردوسواراین الاکلنگ میشودکه معلوم هم نیست کی باتعدای مسافرازآن بالابه پایین سقوط خواهدکردسوارشودوباتوجه به هزبنه ایکه برای ساخت میشودقیمت بلیط آن چندصدهزارتومان برای هرنفرخواهدشد. سازنده کم عقل پیداشدحالاپیداکنیدمسافربی عقل را.
ایده هر کس که بود.... خوب بود یا بد.... پول بود یا نبود یا هست یا نیست....مهم نیست
درسی که این منورویل به ما میده اینه:

بدون جلب نظر بعضی ها هیچ کاری در این شهر نمیتونه انجام بشه حتی اگر به بزرگی فیل سفید باشه.
راستی چرا باید به اینجا برسیم ؟
لاریجانی
از آخرین خبر تمنا دارم نظر بنده رو به یک آرشیتکت دلسوز بفرستید
تنها راه خلاصی از این پروژه اینکه سمت مخالف آن هم یک خط مشابه ایجاد کنند و سپس سقف آنرا زده و اتوبان دوطبقه برای تردد ماشین
وقتی مسولین دلشون به حال بیت المال نسوخته، وبی سوادتشریف دارندومی خواهندابرازوجودکنندازیک طریقی همین میشه.
نه جناب نماینده و نه رئیس محترم دولت صلاحیت اظهار نظر کارشناسی در این زمینه رو ندارند.
در زمان شروع و ساخت مونوریل قم حاکم بلامنازع شهرستان قم آقای علی لاریجانی بودند نه آقای احمدی نژاد
بزرگترین ضعف در پروژه های حمل و نقل ما اینست که ما علیرغم تبلیغات هنوز تکنولوژی ساخت قطار و هواپیما نداریم

در نتیجه این مونو ریل ساخته شود به سرنوشت فرودگاهها بی هواپیما و ایستگاه های مترو خالی تهران درچار میشوئ
این طرح هزینه برهزینه و پول ِِِِِِِِ.......ه ملت ابتدا باید گفت توسط رییس جمهور وقت احمدی نزاد مصوب امرا شد همین طرح در کرمانشاه هم پیاده درختانی با قدمت چند ساله با دستور احمدی نژاد قطع تا طرح پیاده شود و....بهترین راه حل با شر.کتی قوی و مجهزی به تجهیزات سنگین قرارداد بسته ظرف مدت معینی شب ها با آوردن تریلر های سنگین ابتدا تجهیزات بالای ستونها را یکی یک باز کرده و بر رو تریلر بگذارند و با یک محوطه بیرون شار ببرند مسیر باید باز باشد
د همان رودخانه بیرون از شهر ستونها را از کف برش داده و بر تریلر بگذارند و ببرند هیچ ستون
نی در محل شکسته و خرد نشود مسایل اجتماعی مد نظر باشد
گ
قم باید یک کشور بشود و ازایران جدا شود مردم نمیتوانند برای قم هزینه کنند
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
قم دربرابر مشهد هنوز یک شهرک محسوب میشه،درطول سال بالغ بر بیست وپنج میلیون نفر به مشهد سفر میکنن، بهترین گزینه برای حمل ونقل عمومی قم ،متروی زیر زمینی مثل مشهده،
حالا چطور شده احمدی‌نژاد را میخواهید خراب کنید.....خجالت هم خوبه والا.....
هر چه پروزه در ۱۰ سال گذشته افتتاح شده تلاش احمدی نزاد برای عمران و ابادی سراسر ایران بود دولت روحانی که کاری نکرد اگر احمدی نژاد ۸ سال دیگر رئیس جمهور بود ۸۰ هزار پروژه عمرانی افتتاح و ۸ میلیون اشتغال پایدار ایجاد و اساسا کشور پیشرفت و مردم در رفاه بودند..
آدمو خنده میگره به اون کاربری که نوشته طرح مال لابیجانی بود...
بعداز مدتی هر هرررررر کلی خندیدیم...
تا زمانی که‌ما بحت تدین بدون کارسناسی را در سر داریم با این مشکلات وهدر دان سرمایه ملی هستیم‌مشکل مملکت شعار واحساسات است
با طناب پوسیده به چاه رفتن همین نتیجه اش هست
یکی به فکر این همه خودرو باشه ،که همه شأن هم داره فرسوده میشه دیگه خیابانها و کوچه ها جاندارند هیچ جای دنیا اینجوری نیست تولید محدوده ویا اگه دوتا تولید می کنند دوتا از رده خارج می کنند،115میلیون لیتر بنزین روزانه دولت هم که جرات گران کردن هم ندارد
چشم ندارین پیشرفتش ‌وببنین،
جناب نمایندگان (قم) مشکل ما مردم (قم) بیکاری جوانان و فراگیری فساد و تباهی اجتماعی است که به دنبال هیمن بیکاری و بی شغلی وجود دارد ما مونو ریل به چه دردمان می خورد. دوالنوری از مشکلات مردم قم چه اطلاعی دارد؟؟؟
از مشکلات جوانان وشهروندان قم چه اطلاعی دارد؟
چه قدمی برای حل و رفع آن برداشته است تا کنون ؟؟؟!!!!
بیچاره شهرهای ول شده به امان خدا خصوصا مردم سیستان و بلوچستان
احمدی‌نژاد تنها کسی بود که برای پیشرفت هر کاری کرد بنا که چند تایی اشتباه شد اما این طرح یک طرح آینده نگرانه بود که دولت های بعدی نتوانستند ادامه بدهند درود احمدی‌نژاد
اینم یک طرح هست مثل سد گتوند که بدلیل عدم کار کارشناسی یکدریاچه پر از آب شور و نمک شده
مگر تمام طرحها در زمان همان رئیس چمهوری که کلنگ آن را زده در همان دوره هم به پایان میرسد ..چه بسا طرحی کلنگ میخورد و چند رئیس جمهور آن را ادامه میدهند تا به سرانجام میرسد...وظیفه بقیه رئیس جمهورها بوده که طرح را مسکوت نگذارند
تاحالا ده تا از اون 15هزار میلیاردها زدن بربدن صداشم درنیومده
احمدی نژاد مرد بود
جای تصمیمات غلط رو از هر جا بگیرید منفعته!
هرچیزی که امروز به کار ما قشر ضعیف آمد طرح احمدی بود مثل سهام بیمه طرح مسکن یارانه همسان سازی ووووو
درود و رحمت خدا بر احمدی نژاد .تمام خدمات واقعی به مناطق محروم در زمان احمدی نژاد بود. ولی بعد از دولت او به هیچ عنوان ادامه پیدا نکرد
بعد از این همه سال بلا استفاده موندن قطعا دچار فرسودگی شدن خدا میدونه اصلا دیگه توان کافی داره یا نه
احمدی نژاد مردمی بود مرد بود و هست .
دوستان عزیز درمورد منوریل نظر ندهید ،آقایان هرتصمیمی می‌خواهند می‌گیرند ربطی هم به فلاکت مردم قم و فساد و بیکاری ما مردم بیچاره ندارند ما یی که کل مسیرم رو میتونیم پیاده رفت و آمد کنیم چ به منوریل مسافرها هم ماشین دارن با کلی جای پارک فقط پارکینگ هماهنگ کنید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی