بازدید 2432

بهداشت ضعیف دهان با زوال عقل مرتبط است

تجمع جرم (پلاک) و رسوبات روی دندان ها محیط مناسبی برای رشد و گسترش باکتری‌ها ایجاد می‌کند که به بیماری و التهاب لثه منجر می‌شود و می‌تواند بر مغز هم تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۶ 05 March 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از «ساوت چاینا مورنینگ پست»، تحقیقات اخیر توسط یک تیم تحقیقاتی با هدایت «نیکلا وست» استاد پیرادندانپزشکی (periodontology ) در دانشکده علوم دهانی دانشگاه بریستول انگلیس ارتباط بین بیماری‌های لثه با بیماری آلزایمر را بررسی کرده است.

بهداشت دهان و دندان صرفا مربوط به دندان و لثه و پر کردن و دندان مصنوعی نیست بلکه به گفته «وست» بهداشت ضعیف دهان و دندان با بسیاری از بیماری‌های رایج از جمله بیماری های قلب و عروق و بیماری‌های افول عصبی و دیابت مرتبط است.

دکتر «رایموند لی» دندانپزشک مرکز مراقبت‌های دندانپزشکی در هنگ کنگ می‌گوید: بهداشت دهان و دندان بر سلامت فیزیکی کلی ما تاثیرگذار است. دهان با دستگاه های مهم در بدن ارتباط دارد و حاوی باکتری‌هایی است که برخی از آنها می توانند به سلامتی ما لطمه بزنند.

وی تاکید می کند که یک جنبه از این مساله در سیستم ایمنی بدن نهفته است که به لطمات ناشی از التهاب پاسخ می دهد؛ بطوری که بیماریهای لثه، دیابت، بیماری قلبی و عفونت های تنفسی و زوال عقل همگی با پاسخ‌های التهابی مرتبط هستند.

بهداشت ضعیف دهان و دهان با زوال عقل مرتبط است

«وست» در این باره توضیح داد: اتفاقی که روی می دهد این است که تجمع باکتری‌های (پاتوژن های) ایجاد کننده بیماری در داخل لثه‌های عفونی شده حتی اگر بیمار از آنها بی اطلاع باشد، از طریق جریان گردش خون به سایر بافت های بدن از جمله مغز منتقل می شود.

بنا بر یک مطالعه، از دست دادن یک دندان با یک سال پیر تر شدن مغز مرتبط است و بیماری شدید لثه نیز با ۱.۳ سال پیر شدن مغز ارتباط دارد.

«لی» بیان کرد: هرچند رابطه مستقیم بین بهداشت ضعیف دهانی و از دست دادن حجم مغز نامشخص است؛ اما تحقیقات در فنلاند نشان داده است که افراد با بهداشت ضعیف دهانی با ۲۱ درصد احتمال بیشتر ابتلا به آلزایمر رو به رو هستند.

سایر مطالعات نیز یک باکتری موسوم به Porphyromonas gingivalis را شناسایی کرده‌اند که در بروز بیماری‌های لثه نقش دارد و یک عامل خطر مهم در ابتلا به بیماری آلزایمر به شمار می رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی