بازدید 7133
۴
هنوز کمک‌داور ویدیویی به کشورمان نیامده، حرف از تجهیزات تازه است

چند تکنولوژی جدید دیگر در فوتبال؛ دوربین روی پیراهن داور! / افزایش عقب‌ماندگی فدراسیون ایران با تاج و رفقا

فدراسیونی که به لطف چنبره طولانی تاج و دارودسته‌اش به زحمت چند هدست رادیویی داوران خریده و هنوز لیگ‌های دسته پایین‌تر آن از داشتن این ابزار اولیه داوری محرومند و نصب سراسری VAR هم یک رویاست، چطور می‌خواهد چندده میلیارد برای خرید این سیستم‌های مدرن ارتباطی تهیه و هزینه کند؟!
کد خبر: ۱۲۲۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 01 March 2024

چند تکنولوژی جدید دیگر در فوتبال؛ دوربین روی پیراهن داور! / افزایش عقب‌ماندگی فدراسیون ایران با تاج و رفقا

هنوز فناوری‌های ده سال قبل داوری فوتبال وارد ایران نشده که تکنولوژی های جدیدتری از راه می‌رسد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ در حالی که هنوز فدراسیون فوتبال ایران از اجرا و نصب تجهیزات مدرن چند سال پیشِ داوران، نظیر وی ای آر ناتوان بوده، فیفا بر لوازم و تکنولوژی های تکمیلی خود برای این قشر افزوده است.

 طبق تازه‌ترین تصمیم های بالاترین نهاد قانون‌گذاری در فوتبال، داوران باید به دوربین روی پیراهن مجهز شوند تا تمام مکالمات بازیکنان با آنها و حوادث داخل زمین با دقت ضبط شود!

در این زمینه مارکا اعلام کرده هیات بین‌المللی فوتبال، تنها نهاد قانون‌گذاری فوتبال، قصد دارد در جلسه روز شنبه خود قوانینی تصویب کند که بر طبق آن، تنها کاپیتان‌های دو تیم مجاز به اعتراض به داور باشند و جریمه‌ای مشخص برای کوچک‌ترین اعتراض به تصمیم داور از سوی هریک از بازیکنان دیگر وضع شود.

مارکا همچنین اعلام کرده قرار است در نشست شنبه ، موضوعاتی چون کارت آبی، نصب دوربین روی لباس داوران، هم‌رسانی زنده تصمیم اتاق وی‌ای‌آر با تماشاگران، بازنگری در محاسبه وقت‌های تلف‌شده، توجه دوباره به محدودیت شش ثانیه‌ای دروازه‌بان برای دراختیار داشتن توپ، تاکید روی ممنوعیت حضور بازیکنان در محوطه جریمه پیش از زدن ضربه پنالتی و اعمال حساسیت روی محل قرارگرفتن توپ در لحظه ضربه پنالتی، بررسی شود.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران به زحمت و طی یکی دو سال اخیر موفق شده بود هدست رادیویی برای ارتباط صوتی داور وسط با کمک‌ها و داور چهارم را بطور ناقص تهیه و وارد کند.

ضعف مالی و زیربنایی ورزش و فوتبال ایران از چشم کسی پوشیده نیست؛ بیشتر بودجه تیم‌های حاضر در لیگ ایران ـ که متمول‌ترین‌های آن دولتی هستند ـ صرف خرید بازیکن آماده و پرداخت دستمزد مربیان گرانقیمت اغلب خارجی می‌شود و کسی به فکر پرکردن شکاف علمی و فناوری حتی با لیگ‌های کشورهای عربی هم نیست.

فدراسیونی که به لطف چنبره طولانی مهدی تاج و دارودسته اش به زحمت چند هدست رادیویی داوران خریده و هنوز لیگ‌های دسته پایین‌تر آن از داشتن این ابزار اولیه داوری، محروم هستند، حالا چطور می‌خواهد چندده میلیارد برای خرید این سیستم‌های مدرن ارتباطی تهیه و هزینه کند؟ البته فدراسیون فوتبال، تجهیز ورزشگاه ها به کمک داور ویدیویی را به گردن باشگاه ها و سپس ادارات کل ورزش و جوانان به عنوان مالک اغلب استادیوم ها انداخته و هیچ حرفی در مورد تکنولوژی هایی شبیه گل‌لاین یا چشم عقاب نیست. همچنین بعید است تا سال های سال، تکنولوژی آفساید اتوماتیک و حتی نیمه اتوماتیک وارد لیگ برتر ایران شود.

فوتبال ایران همچنین تنها یک ماه است که دو دستگاه سیستم کمک‌داور ویدیویی را غیر مستقیم خریده و وارد کشور کرده است و این فناوری که سال هاست در اروپا و کشورهای عربی استفاده می‌شود، در داخل کشورمان تازه مرحله آموزش داوران را می‌گذراند! 

همین عقب‌ماندگی باعث حذف داور ایرانی از جام ملت‌های آسیا، تنها بعد از یک قضاوت بدون نقص شد و در لیست داوران حاضر در جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا-کانادا-مکزیک نیز اثری از داوران ایرانی نیست و تنها علیرضا فغانی که به استرالیا مهاجرت کرده، موفق به کسب جواز مربوطه شده است. 

 جلسه بورد بین‌المللی فوتبال قرار است فردا، شنبه دوم مارس (دوازدهم اسفند) درباره تغییرات جدیدی که قرار است از فصل آینده در این ورزش اعمال شود تصمیم‌گیری کند. 

ایده کارت آبی که باعث خروج موقت بازیکن از زمین می‌شود مطرح شده و قرار است، دقیق بررسی شود. این کارت آزمایشی در چند ماه اخیر در دسته‎‌های پایین‌تر باشگاهی و در مقابله با اعتراض خشمگینانه و رفتار نادرست برخی بازیکنان مورد استفاده قرار گرفته است.

بورد بین‌المللی فوتبال معتقد است که تعداد این آزمایش ها و سطح آنها باید پیش از آن که کارت آبی در سطح حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد بالا بیاید.

تکنولوژی دوربین روی پیراهن داور هم در چند ماه اخیر مورد آزمایش بوده و شاید از سی ام ژوئن به بعد، تمامی داوران مجبور به استفاده از دوربین‌هایی شوند که همه اتفاقاتی که در اطراف‌شان رخ می‌دهد را ضبط کند. هدف این کار، کاهش اعتراض‌ها و مراقبت از داوران است.

چند تکنولوژی جدید دیگر در فوتبال؛ دوربین روی پیراهن داور! / افزایش عقب‌ماندگی فدراسیون ایران با تاج و رفقا

احتمالا فوتبال ایران چند سالی هم برای وارد کردن این ابزار خاص که توسط شرکت‌های دارای لایسنس فیفا فروخته می‌شود، درجا خواهد زد و باید پشت صف تامین بودجه و تحریم ها و بی درایتی مدیران منتظر بماند. 

در جلسه امروز، در مورد مسائل دیگری مانند اعلام عمومی تصمیم کمک داور ویدیویی، اتلاف وقت، تغییر در پروتکل مختص کمک داور ویدیویی و مشخص کردن افراد تصمیم‌گیرنده درباره قوانین فوتبال و نحوه رای‌دهی هم تصمیم گیری شد که همگی بسیار مهیج و بعضا بحث برانگیز خواهد بود.

هنوز بسیاری از کارشناسان و مفسران و مربیان برجسته با قانون کمک داور ویدیویی کنار نیامده اند و آن را موجب کاهش جذابیت فوتبال دانسته‌ اند. برخی نیز توقف‌های طولانی در مسابقات برای بازبینی را به صلاح سلامت بازیکنان و جذب تماشاگر بیشتر نمی‌دانند و خواستار بازگشت فوتبال به قضاوت سنتی هستند چراکه داوران هم اعتماد به نفس سابق را از دست داده اند و بخاطر وجود وی ای آر، از توانایی تشخیص و تصمیم قاطعانه تا حد چشمگیری، خالی شده اند.

با پیاده شدن این قوانین احتمالی که تصویب آنها طبق تجربه بسیار محتمل است، انقلابی در داوری فوتبال پدید خواهد آمد و باید کم‌کم با کماندوهایی در وسط میدان چمن مواجه شویم که کوهی از ابزار به آنها وصل است و بازیکنان را با آن تحت نظر می‌گیرند تا هیچ خطایی از آنها سر نزند.

چند تکنولوژی جدید دیگر در فوتبال؛ دوربین روی پیراهن داور! / افزایش عقب‌ماندگی فدراسیون ایران با تاج و رفقا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
پس چرا ژوانان دانش بنیان ما دست بکار نمیشوند و تمام این تجهیزات را بومی سازی نمیکنند !؟ تکنولوژی 4 تا دوربین دیگه از ماهواره با اون همه سیستم و سنسور که بیشتر نیست ! الان در خبرها همش صحبت از اختراعات و اکتشافات جوانان غیور در قالب شرکتهای دانش بنیان هست که دارن کن فیکون میکنن ! خب بدین چند تا دوربین هم درست کنن دیگه
پاسخ ها
مخاطب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
در خصوص چنین تکنولوژی هایی مثل دوربین و وی ای آر و غیره فقط بحث توانایی ساخت مطرح نیست این طور چیزا برای اینکه انحصارش حفظ بشه از طرف نهادهای بین المللی یه چیزی براش تعریف می کنن به نام لایسنس و بعد به یه سری شرکتهای خاص طرف فپقرارداد با فیفا داده می شه و شرط اجازه ی استفاده و تاییدش از طرف فیفا اینه که از اون شرکتهای خاص تهیه بشه بعدشم که داستان تحریم و انتقال پول و سایر قضایا هم که سرجاش و دیگه همه در جریان هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
امان از خود تحقیری. شرکتهای دانش بنیان برای وی ای آر اعلام آمادگی کرده بودند پاسخی داده نشد. شاید سودش در واردات بوده
برای مردمی که هر روز قیمت دلار و طلا رو چک میکنه تا ببینه چی بخره یا نخره که عقب نمونه فوتبال کیلویی چند می ارزه؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی