بازدید 2488

ادعاهای ضد ایرانی جان بولتون درباره جنگ غزه

جان بولتون مدعی شد گروه‌های مقاومت فلسطینی، لبنانی و یمنی تحت حمایت تهران به درگیری با اسرائیل که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) آغاز شده است، ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 01 March 2024

به گزارش تابناک، ایرنا نوشت: جان بولتون که مشاور امنیت ملی در دوران دونالد ترامپ بود و همچنین در زمان روسای جمهور آمریکا رونالد ریگان و جورج دبلیو بوش خدمت می کرد، در گفتگو با العربیه انگلیسی با بیان این اتهام که "ایران، بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است" گفت که حمایت تهران از گروه های نیابتی در خاورمیانه، بخشی از راهبرد سردار شهید قاسم سلیمانی برای منزوی ساختن و محاصره اسرائیل است.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با ادعای اینکه ایران از نظر او در زمینه هسته ای در رده کره شمالی قرار دارد، مدعی شد: «به دلیل علاقه‌ام به جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای، من به مدت طولانی روی ایران تمرکز کردم.»

بولتون با بیان اینکه جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس «هم اکنون گسترده‌تر است»، با تکرار ادعاهای ضد ایرانی، تهران را به تسلیح نیروهای وابسته به خود جهت استفاده از آنها در زمان آمادگی برای درگیری، متهم کرد.

وی مدعی شد: «من فکر می‌کنم ایران در هر مساله ای در خاورمیانه دست دارد. فکر نمی‌کنم حماس یک روز صبح از خواب بیدار شده و گفته امروز به اسرائیل حمله می کنیم.»

بولتون که به جنگ طلبی و آتش افروزی شهره است، مدعی شد: «ممکن است در درگیری های جاری در خاورمیانه ضروری باشد که رهبران ایران بهای تهاجم خود را بپردازند. ما باید برای انجام آن آماده باشیم.»

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا ادعا کرد: «اگر آماده استفاده از زور نباشید، هرگز نمی‌توانید بازدارندگی ایجاد کنید، که کلید واقعی صلح و امنیت است.»

این اظهارات ضد ایرانی در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه در گفتگو با کانال چهار تلویزیون انگلیس درباره اطلاع ایران از عملیات طوفان الاقصی گفت: ما در جریان این اقدام حماس نبودیم. اما معتقدیم که حرکت حماس یک اقدام آزادی بخش در مقابل اشغال‌گری اسرائیل بود.

وزیر امور خارجه ایران توضیح داد: من هفته نخست بعد از ۷ اکتبر به دوحه (قطر) سفر و با آقای اسماعیل هنیه ملاقات کردم، از او وضعیت را پرسیدم. او برای من به روشنی توضیح داد که حماس و نیروهای حماس صرفا با هدف گرفتن اسرای نظامی اسرائیلی وارد این عملیات شدند اما بعد از اینکه دیوار فروریخت تعدادی از جوانان عادی غزه با موتور سیکلت و وسایل نقلیه وارد شهرک‌های اشغالی فلسطین شدند، آن‌ها تعدادی از زنان و حتی کودکان را با موتور و وسائل نقلیه خودشان به غزه آوردند، اما حماس بر اساس اظهارات آقای هینه هیچ نقشی در گرفتن این افراد و اسرای غیرنظامی اسرائیلی نداشت.

امیرعبداللهیان افزود: من به آقای هنیه پیشنهاد کردم که در این صورت وارد یک توافق و تعاملی شوید که این افراد تبادل و آزاد شوند. آقای هنیه گفت ما مشکلی نداریم و آمادگی داریم چنانچه یک آتش‌بس موقت شکل بگیرد، این افراد را در داخل غزه شناسایی کنیم، از خانواده‌هایی که در اختیار آن‌ها هستند تحویل بگیریم و تبادل انجام شوند. این اتفاق هم (در آتش‌بس موقت) رخ داد.

او تصریح کرد: من آنچه گفتم همه واقعیتی بود که رهبر سیاسی حماس توضیح داد. حتی در خصوص کشتار دختران و پسران اسرائیلی که در صبح هفتم اکتبر باشگاه بودند، ایشان گفت که نیروهای نظامی اسرائیل برای نجات آن‌ها وارد شدند اما هنگامی که با نیروهای حماس در منطقه درگیر شدند و نیروهای حماس درصدد این بودند که افراد نظامی آن جمع را به اسارت بگیرند؛ ارتش و نیروهای نظامی اسرائیل وارد شدند، همه افرادی که در آن سالن بودند، چه نیروهای حماس و فلسطینی، چه اسرائیلی را به قتل رساندند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: این همه آن چیزی بود که اقای هنیه در هفته نخست جنگ گفت و بعد شاهد بودیم که آن‌ها در اولین آتش‌بس موقت زنان و کودکان را بر اساس توافق آزاد کردند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مخالف کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در هرکجای دنیا هستیم.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی