بازدید 7870
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

با فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها، مصارف لاکچری و غیرضرور مشمول یارانه نمی‌شوند

یک کارشناس انرژی گفت: روش تعرفه گذاری پلکانی به معنای گران کردن گاز برای همه نیست. مشترکانی که در محدوده‌ی متعارف از گاز استفاده می‌کنند، حتی مشمول بخشودگی هم می‌شوند و از گاز یارانه‌ای بهره می‌برند. اما مشترکانی که مصارف غیرضرور و لاکچری دارند، هزینه‌ی گاز مصرفی خود را به قیمت واقعی می‌پردازند.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳ 01 March 2024

با فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها، مصارف لاکچری و غیرضرور مشمول یارانه نمی‌شوند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار‌ موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور ما دارد. همین امر کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیاز‌های بخش خانگی را برطرف کنیم.

داده‌های وزارت نفت نشان می‌دهد که طبقات مرفه جامعه، پرمصرف‌ها هستند. به همین دلیل، برخی پیشنهاد می‌کنند که بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی برای پرمصرف‌هاست. این در شرایطی است که بر اثر اجرای فاز اول قانون تعرفه گذاری پلکانی گاز، توانستیم به نتایج خوبی در زمینه‌ی مدیریت مصرف دست پیدا کنیم، به گونه ای که به زعم کارشناسان، این روش مزایای متعددی دارد و اجرای فاز دوم این روش نیز می‌تواند نتایج مثبت بیشتری در زمینه‌ی مدیریت مصرف برایمان رقم بزند.

با استفاده از این روش، ضمن اینکه طبقات پایین جامعه و کم مصرف‌ها متحمل هزینه‌ی اضافی نمی‌شوند، پرمصرف‌ها بهای اضافه مصرف خود را آزاد پرداخت می‌کنند. به این ترتیب، عدالت بیشتری در ارائه‌ی یارانه‌ی پنهان انرژی اعمال می‌شود.

به زعم کارشناسان، روش تعرفه گذاری پلکانی یکی از بهترین روش‌ها برای قبوض گاز است. از یک طرف، زمینه را برای مدیریت مصرف مهیا می‌کند و از طرف دیگر، عدالت در اعطای یارانه‌های پنهان انرژی به وجود می‌آورد. نظریات مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

سعیدی کارشناس حوزه انرژی در خصوص روش تعرفه گذاری پلکانی گاز در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: این روش مناسبی است. اما لازم است با سیاست‌های قیمتی مناسبی مرتبط باشد. به طوری که برای مشترکان دارای مصارف لاکچری و غیرضرور قدرت بازدارندگی داشته باشد.

هدررفت انرژی در کشورمان بسیار بالاست

وی ادامه داد: در اوضاع کنونی می‌بینیم که برخی مشترکان به گرم کردن استخر و خانه‌ها و ویلا‌های بزرگشان می‌پردازند و استفاده‌ بی حد و حصری از گاز دارند و می‌گویند، جریمه اش را پرداخت می‌کنیم. به نظر می‌رسد، جریمه‌ها و تعرفه‌های پلکانی به حدی نیست که برایشان قدرت بازدارندگی داشته باشد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: این روش درستی است که تعرفه‌ها طوری پلکانی افزایش یابد که مشترکان پرمصرف را واقعاً به لحاظ قیمتی اذیت کند. به نحوی که به فکر مدیریت مصرف شان بیفتند.

سعیدی گفت: هدررفت انرژی در کشورمان بسیار بالاست. گاه می‌بینیم که افراد به گرم کردن خیابان می‌پردازند! به اندازه‌ای هزینه‌ی انرژی پایین است که افراد انگیزه‌ای برای مصرف صحیح ندارند. روش تعرفه گذاری پلکانی که هزینه‌ی گاز مشترکان را پلکانی افزایش می‌دهد، می‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: دهک آخر که قشرهای مرفه جامعه را در بر می‌گیرد، بیشترین اضافه مصرف گاز را دارند. دهک ثروتمند جامعه دو تا سه برابر مشترکان معمولی مصرف گاز دارند. بنابراین، آن‌ها در حال استفاده از گاز یارانه‌ای هستند که هزینه اش از بیت المال پرداخت می‌شود.

این کارشناس انرژی توضیح داد: شرایط در تمامی حوزه‌ها اعم از گاز، برق، بنزین و... نیز به همین منوال است؛ یعنی پرمصرف‌ها بیشتر از یارانه استفاده می‌کنند و به نحوی ما برای مصارف بیشتر انگیزه و مشوق هم ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، روش تعرفه گذاری پلکانی به نحوی که مصارف غیرضرور قیمت واقعی و صادراتی گاز را بپردازند، می‌تواند کمک کننده باشد.

سعیدی گفت: روش تعرفه گذاری پلکانی به معنای گران کردن گاز برای همه نیست. مشترکانی که در محدوده‌ی متعارف از گاز استفاده می‌کنند، حتی مشمول بخشودگی هم می‌شوند و از گاز یارانه‌ای بهره می‌برند. اما مشترکانی که مصارف غیرضرور و لاکچری دارند، هزینه‌ی گاز مصرفی خود را به قیمت واقعی می‌پردازند.

این کارشناس انرژی در پایان تأکید کرد: حتی اگر قبوض میلیونی برای مشترکان پرمصرف و متمول قدرت بازدارندگی نداشته باشد، حداقل مزیتش این است که برای مصارف لاکچری و غیرضرور یارانه پرداخت نمی‌کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۵
بسیاری ازخانه های دو یا طبقه در واقع مثل آپارتمان هرطبقه اش برای یک خانوار است ولی چون کنتورشان یک عدد است قیمت گاز بصورت تصاعدی محاسبه وقبض های بسیاربالایی برایشان میاید.این مشکل درمورد قبوض آب وبرق هم است.دولت برای جلوگیری ازاجحاف به ساکنان این نوع ساختمانها فکری کند
پاسخ ها
متخصص مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
مغز براندازان هم اکنون
کسری بودجه جور شد. عیدی کارمندان دولت جور شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
فکری کرده. کنتور جدا برای هر طبقه و واحد بندی برای کنتور آب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
بروید اداره و تعداد خانوار را اعلام فرمایید و برای بازرسی می ایند و درست میشود...
با اين نوع گفتارهاي مبهم كه فهمش فقط براي خودتون مقدور هست ، كاملاً مشخص است كه دنبال سركيسه كردن مردم هستيد . قبض گاز بنده را تا كنون ارسال نكرديد و گذاشتيد تا ١٥ اسفند رد بشه كه مشمول تخفيف نگرده !

ديگه اين بازي هاتون و اين حناهاتون براي ما رنگي نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
من هم پر مصرفم. خانه ام 100 متره. یک دونه بخاری برقی دارم که به واسطه قطع مکرر پکیج به دلیل مشکلات فشار آب مجبور به استفاده از آن شدم. حقوقم 20 میلیون. پول برقم 2.5 میلیون در ماه.
میزاشتید انتخوبات تموم شه
دولت داره 110 میلیارد دلار پول انرژی 4 میلیارد دلار به مردم میفروشه بعد مردم میگن چرا دلار میره بالا مگه عراق همچین کاری میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
عزیزم عراق اب و برق رایگان از ما میگیره و ما تاوانش رو می دیم.حالا عراق کی هست که تو مثال می زنی؟ اصلا تویی که عراق رو مثال می زنی کسی حساب میشی؟
آب، برق، گاز، بنزین، گازوییل،........... با کمبود و ناترازی روبرو هستند.

مقصر تمام این کمبودها هم مسئولان هستند.

با بی سوادی، عدم برنامه ریزی و اجرای پروژه های خسارت بار، مملکت را با بحران روبرو کرده اند.

جالب است که چاره کار را هم در جریمه کردن مردم می بینند.
کشوری که دارای عظیم ترین ذخایر هیدروکربنی در جهان است، با کمبود گاز و بنزین دست به گریبان شده است!!! کارخانجات و نیروگاههایش هم از سوخت کثیف مازوت استفاده کرده و آب و هوا را هم به گند کشیده اند.
عدم اجبار کردن سازندگان خانه به عایق بندی حرارتی

تولید بخاری، پکیج و مشعلهای بی کیفیت و غیر استاندارد

هدر رفت 35% گاز تولیدی به صورت فِلِر سوزی و در حین انتقال در لوله ها

همه و همه حکایت از سطح پایین دانش، توانایی و برنامه ریزی مسئولان مملکت را دارند.
سالهای سال است که نفت و گاز مفت و مجانی یا با تخفیف 30-40 درصدی به سوریه و چین و...
داده اند. اما زورشان تنها به مردم می رسد و سالی چند بار تعرقه های جاملهای انرژی را افزایش می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
30 میلیارد دلار طلبهایی که از سوریه داریم کی وصول می شوند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
در زمان شاه کمپانی نفت و انگلیس و ایران،۷۵ درصد درآمد نفت به انگلیس میزسید و ۲۵ درصد به ایران. حتی این عدد بین عربستان و آمریکا هم ۵۰ ۵۰ است.
هر چند این اعدادی که نوشتی دروغه
گاز صنایع را قطع می کنند ، صنایع را مجبور به مازوت سوزی می کنند تا کمبود و ناترازی عمده گاز در این مملکت که اولین دارنده ذخایر گاز طبیعی دنیا (با احتساب حوزه گازی شهسوار) است بر ملا نشود.
پلکان ها رو برای پر مصرف ها ده برابر کنید. اما مواظب باشید مردم عادی رو نابود نکنید. خونه من طبقه اوله و زمستان از پکیج استفاده می کنم. در حالی که مصرف گازم زیاد نیست، اما پول برقم 2-3 برابر تابستان میاد، چون موتور برقی پکیج باید مرتب کار بکنه و آب رو به گردش در بیاره. تقریباً این مشکل برای تمامی خونه های دارای پکیج وجود داره.
بهانه‌ای برای گران کردن گاز و از طرفی مدل میزان مصرف تعریف شده کاملا غیر کارشناسی من کلا خونه یه بخاری گازی دارم و در قبوض دریافتی ام تا الان در محدوده پر مصرف یا لب مرز قرار گرفتم
آن موقعی که با سرعت موشک، جهاد سازندگی به روستاها گاز رسانی می کرد، باید فکر امروز هم می بودید.
ایران از لحاظ متراژ لوله کشی گاز در دنیا مقام چهارم را دارد.
طبق گفته مرکز پژوهشهای مجلس، ایران در سال 2030 میلیادی با کمبود گازی برابر با 1/3 تولید فعلی روبرو خواهد شد.
غرب زده هایی که خوشحالن میگن ترامپ میخواد بیاد میدونستید اول کارش اینه که سقت جنین رو ممنوع کنه؟ فکر کنم شماها باید مخالفشدباشید!؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
تو هنوز نمیدونی آمریکا قوانین ایالتی داره و رییس جمهور نمیتونه بتنهایی چنین ممنوعیتی اعمال کنه؟
گاز ایران خریدار ندارد، اونهایی که میخرند پولش را نمی دن مثل چین. حالا چرا زورتون به مردم بیچاره میرسه و سرکیسه شان می کنید
الان میان محدوده مصرف عادی رو اندازه گرم کردن یه کتری میذارن بعد میگن همه بیشتر مصرف کردن تصاعدی از مردم پول میگیرن. دقیقا مثل محاسبه برق
با فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها، مصارف لاکچری و غیرضرور مشمول یارانه نمی‌شوند
تازه می رسه تازه عقلانیت داره به کار میره
با فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها ...‌
حداقل تا شب صبر می کردی ، حضور پرشور مردم از کنار صندوق ها یه کم کمتر می شد ، بعد خبر می دادی
زنده باد ایران و ایرانی ??????????????????????
برای ما با یک عدد بخاری، یک عدد آبگرمکن دیواری و یک عدد گاز سه شعله، ۱۸۰ هزار تومان پول گاز تنها برای یک ماه آمده. تازه درجه آبگرمن و بخاری را بیشتر اوقات روی کم می گذاریم. خدا به بقیه مردم رحم کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
اینها همیشه طوری برنامه ریزی می کنند که در کمترین حالت
استفاده باز هم بیشتر از الگوی مصرف برای قبض ها هزینه بیاید مانند قبض برق با اینکه طبق نمودار خودشان کمتر از مصرف متوسط همشهریان استفاده کردیم باز هم تا دو برابر الکوی مصرف برای ما حساب شده در حالی که هیچ مصرف برق نا متعارفی نداریم . مهم تامین هزینه حقوق نجومی مدیران صنعت برق باید تامین بشه
پول نفت فروخته شده به چین کی پس گرفته می‌شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
وقت گل نی. قراره زندانیان خطرناک چینی بیایند برایمان خانه سازی کنند
باز هم پوشش عدم کاردانی مسیولین با جیب مردم
نه ! به معنی گران کردن نیست .
توی کشورهای پیشرفته از انرژی فسیلی مالیات هم میگیرند چون باعث آلودگی هوا میشه و تازه منابع عمومیه. اینجا بعد از اینهمه وقت تازه میخوان یارانه انرژی رو برای لاکچریها قطع کنند! راه درستش اینه که قیمت برای خانه های لاکچری چندین برابر بشه.
کاش میشد ملت ماهم مثل مردم دیگر نقاط دنیا درآمد واقعی و زندگی واقعی داشته باشند
بسمه تعالی
بخاری گازی ژاپنی بسازید مصرف گارش یک به پنج عستش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست