بازدید 10942
هفتصد و بیست و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین

اعزام نیروهای ویژه غرب به جنگ اوکراین/گزارشی مهم از واکنش احتمالی ناتو به حمله روسیه

هفتصد و بیست و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵ 28 February 2024

اعزام نیروهای ویژه غرب به جنگ اوکراین

بین الملل تابناک: هفتصد و بیست و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

زلنسکی به دنبال حمایت و تولید مشترک تسلیحات با بالکان
۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۹

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست ۲ روزه کشورهای جنوب شرقی اروپا درحالیکه تلاش کرد تا حمایت منطقه بالکان را نسبت به دیدگاه خود در مورد صلح در اوکراین جلب کند، ایده تولید مشترک تسلیحات را مطرح کرد.

 رئیس‌جمهوری اوکراین طی سخنانی برای افتتاحیه این نشست به هیات‌های بلندپایه آلبانی، صربستان، مقدونیه شمالی، کوزوو، بوسنی، مونته‌نگرو، کرواسی و مولداوی گفت: ما علاقه‌مند به تولید مشترک [تسلیحات] با شما و همه شرکایمان هستیم.

بر اساس این گزارش، نشست سران در تیرانا پایتخت آلبانی، در حالی برگزار می‌شود که کی‌یف تلاش می‌کند تا توانایی‌های دفاعی خود را برای مقابله با نیروهای روسی بهبود بخشد.

زلنسکی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ شرکت دفاعی در اوکراین فعال هستند، تصرح کرد: هر یک از آنها به قدرت [دفاعی اوکرین] می‌افزایند اما برای پیروزی در برابر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه کافی نیست.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: ما می‌بینیم که مشکلات تامین مهمات بر وضعیت میدان جنگ تاثیر می‌گذارد.

زلنسکی با تکرار طرح‌های مشابهی که سال گذشته [میلادی] با شرکت‌های تسلیحاتی انگلیسی و آمریکایی انجام شد، برگزاری یک مجمع دفاعی «اوکراین-بالکان» را در کی‌یف یا پایتخت بالکان برای تقویت همکاری‌های تسلیحاتی پیشنهاد داد.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که دیدار و گفت‌وگویی با ادی راما نخست‌وزیر آلبانی داشته است و ۲ رهبر «توافقنامه دوستی و همکاری» میان اوکراین و آلبانی را امضا کرده‌اند.

آندری یرماک رئیس دفتر زلنسکی نیز در این باره گفت: آنها همچنین در مورد نیازهای دفاعی اوکراین و امکان تولید تسلیحات مشترک صحبت کردند.

زلنسکی افزود که از همه رهبران منطقه بالکان دعوت کرده است تا در نشست شرکا و متحدان در بهار امسال در سوئیس شرکت کنند. او اعلام کرد که در این نشست در مورد دیدگاه صلح خود که مستلزم «عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از کل خاک اوکراین» است، بحث خواهد کرد.

رویترز می‌افزاید که آلبانی، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند که به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته‌اند و تسلیحات و تجهیزات به اوکراین ارسال کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، در بخش‌هایی از بالکان، به ویژه صربستان و کرواسی صنایع تسلیحاتی قابل توجهی وجود دارد.

واشنگتن‌پست: ناتو همین حالا هم در اوکراین حضور دارد
۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۲۳:۲۴

روزنامه آمریکایی با اشاره به گزارش‌های منتشرشده مبنی بر احتمال حضور نظامیان ناتو در اوکراین، گزارش داد که این نظامیان همین حالا هم در جنگ اوکراین مداخله دارند.

 در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به شرح این نکته پرداخت که با کمی دقت می‌توان دریافت نیروهای ناتو همین حالا هم در جنگ اوکراین حضور دارند.

به گزارش واشنگتن‌پست، با ادامه درگیری اوکراین و روسیه، حضور نیروهای خارجی از جمله ناتو در خاک اوکراین به محل بحث ژئوپلتیک و ابهام استراتژیک تبدیل شده است. اگرچه کشورهای عضو ناتو رسماً استقرار نیروهای رزمی در اوکراین را رد کرده‌اند، اما با انجام یک بررسی عمیق‌تر می‌توان به شبکه‌ای از مستشاران نظامی، نیروهای ویژه و شبکه‌های پشتیبانی پی برد که تشخیص مرزهای مداخله مستقیم را دشوار کرده است.

اظهارات اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مورد امکان استقرار نیروهای ناتو در اوکراین، بحث‌هایی را در مورد میزان مداخله ناتو در جنگ اوکراین برانگیخته است. رویکرد «ابهام استراتژیک» ماکرون نشان از تلاش ناتو برای برقراری یک موازنه ظریف و دشوار است: حمایت از قدرت دفاعی اوکراین بدون تشدید درگیری و رویارویی مستقیم با روسیه. این موضع نماد استراتژی کلی غرب است؛ چراکه غرب در ابتدا از ارائه کمک‌های غیرمرگ‌بار به اوکراین شروع کرد و حال به درنظرگرفتن حمایت نظامی مستقیم‌تر و آشکارتر رسیده است.

ماکرون اخیرا در نشستی درباره اوکراین در پاریس به خبرنگاران گفت: «امروز هیچ اتفاق‌نظری برای اعزام نیروها، به‌شیوه‌ای رسمی، وجود ندارد. اما از نظر پویایی، ما نمی‌توانیم گزینه‌ای را حذف کنیم. ما هر کاری که لازم است انجام خواهیم داد تا از پیروزی روسیه در این جنگ جلوگیری کنیم.» این اظهارات وی واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت؛ اما روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش خود اظهار کرد نظامیان ناتو همین حالا هم به نوعی در اوکراین حضور دارند.

بر اساس این گزارش، برخی اسناد و گزارش‌های فاش‌شده از حضور تعدادی از نیروهای ویژه و مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای ناتو در اوکراین خبر می‌دهند. این نیروها عمدتاً بیشتر درگیر پشتیبانی تدارکاتی، آموزشی و اطلاعاتی هستند تا نبرد مستقیم. نقش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تأمین مالی و تجهیز شبکه‌ای از پایگاه‌های جاسوسی در سرتاسر اوکراین برای کمک به ردیابی تحرکات نیروهای روسیه و هدف قراردادن تجهیزات نظامی این کشور، ماهیت مخفیانه مداخله ناتو را بیشتر آشکار می‌کند.

علاوه بر این مداخله‌های مستقیم دولتی، جنگ اوکراین شاهد پیوستن هزاران داوطلب خارجی از جمله از کشورهای ناتو به نیروهای مسلح اوکراین بوده است. این داوطلبان پیشینه‌های مختلفی دارند؛ از جمله کهنه‌سربازان سابق ارتش که با انگیزه تعهدات ایدئولوژیک یا اعتقادات شخصی به ارتش اوکراین پیوسته‌اند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دستور داده تا به اتباع خارجی اجازه پیوستن به گارد ملی این کشور داده شود و همچنین روند شهروندی برای کسانی که از اوکراین دفاع می‌کنند تسهیل گردد. این طرح‌های کی‌یف موجب هجوم جنگجویان خارجی به ارتش اوکراین شده و اتکای اوکراین به حمایت‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، حضور سربازان و مستشاران خارجی از کشورهای ناتو در اوکراین، هرچند در نقش‌های غیرجنگی، نشان می‌دهد غرب سعی دارد بین ارائه حمایت لازم از اوکراین و اجتناب از اقداماتی که منجر به تشدید تنش با روسیه شود، توازن برقرار کند. کرملین نیز با اشاره به نشانه‌های حضور نظامیان خارجی در اوکراین، استدلال می‌کند که این درگیری یک نبرد نیابتی با غرب است؛ امری که حمایت مردم روسیه را از ادامه‌یافتن جنگ اوکراین افزایش داده است.

دخالت نیروها و مستشاران ناتو در اوکراین، چه از طریق مجاری رسمی و چه از طریق مشارکت داوطلبانه فردی، بر سهم جامعه بین‌المللی در جنگ اوکراین تاکید دارد. کشورهای ناتو همچنان درگیری مستقیم جنگی را امری خارج از گزینه‌های موجود می‌دانند، اما واشنگتن‌پست اذعان می‌کند که حمایت ارائه‌شده از طریق آموزش، اطلاعات و کمک‌های تدارکاتی غرب، نقش مهمی در قدرت نظامی اوکراین ایفا می‌کند.

به گزارش واشنگتن‌پست، این حضور غیابی ناتو در اوکراین گواهی است بر ابعاد بین‌المللی این جنگ. بر اساس این گزارش، ابهام استراتژیک اتخاذشده توسط کشورهای ناتو علاوه بر فراهم‌ساختن ارائه حمایت‌های حیاتی به اوکراین، سؤالاتی را در مورد آینده مداخله نظامی بین‌المللی و قوانین حاکم بر جنگ در قرن بیست و یکم ایجاد می‌کند.

منطقه جدایی‌طلب در مولداوی از روسیه درخواست کمک کرد
۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۲۲:۰۷

پارلمان «ترانسنیستریا»، منطقه جدایی‌طلب در خاک مولداوی، امروز (چهارشنبه) در پاسخ به فشارهای دولت غربگرای مولداوی، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار کمک روسیه به این منطقه شد.

 «کنگره نمایندگان» ترانسنیستریا امروز طرح خود را برای درخواست کمک و دریافت «محافظت» از فدراسیون روسیه، در پاسخ به فشارهای دولت غربگرای مولداوی تصویب کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» این کنگره که شامل بیش از ۶۰۰ نماینده است، قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن تصریح داشت مقام‌های ترانسنیستریا از «شورای فدراسیون روسیه» و «مجلس دومای دولتی» مسکو درخواست می‌کنند «تدابیری را برای محافظت از ترانسنیستریا در مواجهه با فشارهای فزاینده مولداوی اجرا کنند.»

در قطعنامه این کنگره، با درخواست برای تدابیر محافظتی برای ترانسنیستریا، مواردی شامل حضور چشمگیر شهروندان روسی در داخل مرزهای این منطقه و نقش تاریخی روسیه به‌عنوان یک نیروی صلحبان و میانجی‌گر در این منطقه برجسته شده است. همچنین این قطعنامه از نهادهای بین‌المللی خواسته تا جلوی تنش‌های بیشتر با مولداوی را گرفته و از آغاز دوباره گفت‌وگو حمایت کنند.

روابط میان مولداوی و ترانسنیستریا،‌ یک جمهوری خودخوانده جدایی‌طلب متمایل به روسیه، از سال ۲۰۲۰ در پی انتخاب «مایا ساندو» غربگرا به ریاست جمهوری مولداوی وخیم شده است.

زاخارووا: وعده‌های فرانسه، زلنسکی را نجات نمی‌دهد
۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۲۰:۳۸

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه گزینه اعزام نیروهای کمکی از اروپا به اوکراین منتفی نیست، گفت: لفاظی «امانوئل مکرون» غیر از تشویق کی‌یف برای تداوم جنگ، اقدام ملموسی برای کمک به اوکراین به‌دنبال نخواهد داشت.

 ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک، با «فاجعه‌بار» خواندن اوضاع در جبهه اوکراین خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی‌بر ارسال نیروهای کمکی به کی‌یف، چیزی فراتر از لفاظی نیست.

وی واکنش مخالفت‌آمیز سایر مقام های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اظهارات مکرون را دلیل بیهوده دانستن ادعاهای سران غربی در حمایت از کی‌یف دانست.

روز دوشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه طی نشست مطبوعاتی بعد از دیدار سران کشورهای غربی در پاریس اعلام کرد که اتفاق‌نظر لازم درباره اعزام نیروی زمینی به اوکراین میان سران اروپایی حاصل نشده است ولی ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود. وی وعده داد که احتمال اعزام نیرو در آینده منتفی نیست.

در واکنش به مطرح شدن گزینه‌ اعزام نیروهای نظامی به اوکراین از سوی برخی کشورهای غربی، اسپانیا، لهستان و جمهوری چک روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند که نیروهای خود را برای اوکراین اعزام نمی‌کنند.

پیلار آلگریا سخنگوی دولت اسپانیا در نشستی خبری اظهار داشت: مادرید با پیشنهاد پاریس برای اعزام سربازان پیاده نظام اروپایی به اوکراین موافق نیست و می‌خواهد [ارائه] کمک‌ها به کی‌یف را محدود به ارسال تسلیحات و سایر تجهیزات بیشتر کند.

پتر فیالا نخست‌وزیر جمهوری چک و دونالد تاسک همتای لهستانی‌اش نیز در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مکرون اعلام کردند که دولت‌هایشان گزینه اعزام نیرو به اوکراین را بررسی نمی‌کنند. با این حال این ۲ کشور توافق کردند که برای خرید مهمات بیشتر برای کی‌یف همکاری کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) هشدار داد که در صورت اعزام نیروهای غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و فدراسیون روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

یک مقام کاخ سفید نیز روز دوشنبه به رویترز اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین ندارند.

گزارشی مهم از واکنش احتمالی ناتو به حمله روسیه
۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۲۰:۳۳

فارن پالیسی در مطلبی با اشاره به هشدارهای فزاینده مقامات اطلاعاتی و دفاعی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد حمله احتمالی روسیه، نوشت: باوجود شدت گرفتن این تهدید، اعضای این پیمان بر سر جدول زمانی تهاجم احتمالی مسکو سردرگم هستند.

به گزارش این نشریه آمریکایی، سناریوها و جدول زمانی برای اهداف جنگی احتمالی مسکو علیه اعضای اروپایی ناتو، نشانگر سردرگمی کامل اعضای این پیمان نظامی است.

به نوشته این نشریه، هفته ای در اروپا نیست که مقامات نسبت به افزایش احتمال حمله روسیه به یکی از اعضای ناتو هشدار ندهند، به ویژه در صورت شکست اوکراین.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان در مصاحبه ای در ماه ژانویه (دی) گفت: «ما باید این را در نظر بگیریم که ولادیمیر پوتین ممکن است روزی به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کند».

وی دو ماه پیش از این هم هشدار داده بود که آلمان باید توان رزم داشته باشد.

ژنرال مایکل بیدن فرمانده کل نیروهای مسلح سوئد نیز از سوئدی ها خواست که «برای جنگ آماده شوند» و همزمان رئیس ستاد ارتش انگلیس نیز خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که امکان دارد این کشور در آینده نزدیک با روسیه وارد جنگ شود.

این بیم و هراس به ویژه پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که در یک گردهمایی انتخاباتی گفته بود روسیه را تشویق به حمله به اعضای ناتو می کند، افزایش یافته است.

در این میان اظهارات اروپایی ها در مورد زمان حمله روسیه متفاوت است؛ درحالیکه وزیر دفاع آلمان معتقد است ممکن است پنج یا هشت سال طول بکشد تا این حمله رخ دهد. رئیس مستعفی اطلاعات نظامی استونی نیز تخمین می‌زند که روسیه شاید ظرف چهار سال دوباره برای جنگ آماده شود.

وزیر دفاع دانمارک نیز معتقد است: روسیه ممکن است در چهار تا پنج سال آینده، ماده ۵ همبستگی ناتو را بیازماید و به یکی از اعضای ناتو حمله کند. براساس ماده ۵ پیمان ناتو، چنانچه یکی از اعضای ناتو هدف حمله قرار گیرد، سایر کشورهای عضو باید برای دفاع از آن با کشور متخاصم وارد جنگ شوند.

آژانس امنیت ملی لهستان نیز به تازگی در برآوردی اعلام کرده است که روسیه احتمالا تا سه سال آینده به ناتو حمله می کند.

این نشریه آمریکایی سپس می افزاید: تمامی این هشدارها و بیانیه ها چیزی جز تشویق اروپا به اقدام برای دفاع از خود نیست پس اولویت اصلی ناتو برای جنگ احتمالی با روسیه، دفاع از کشورهای حوزه بالتیک (استونی، لیتوانی و لتونی) هم مرز با روسیه است.

در این میان، طراحان جنگ در ناتو سناریوهای مختلفی را برای حمله احتمالی روسیه پیش‌بینی کرده اند؛ از جمله اینکه نیروهای روسیه ممکن است در یک تهاجم تمام عیار به بالتیک، کشورهای این حوزه را تصرف کنند و یا می‌توانند بخش‌های کوچک‌تری را اشغال کنند تا تمایل ناتو را برای دفاع از یک کشور کوچک هم مرزبا روسیه مجهز به تسلیحات هسته ای را بسنجند.

به اعتقاد نگارنده این مطلب، در سناریوی اشغال بالتیک، برنامه ریزان نظامی ناتو همچنین این احتمال را در نظر دارند که روسیه ممکن است به «نوار مرزی سووالکی» بین لیتوانی و لهستان حمله کند. آنها عقیده دارند در صورت وقوع جنگ، نیروهای روسیه ممکن است این بخش را اشغال کرده و بدین ترتیب استونی، لتونی و لیتوانی را از بقیه اعضای ناتو جدا کنند.

نگارنده چنین اقدام نظامی را سبب بروز مشکل در میان اقوام روس‌ تبار در کشورها حوزه بالتیک دانسته که می تواند در نهایت سبب تضعیف موقعیت ناتو در منطقه شود.

براساس چنین پیش‌فرضی، مسکو با تصرف بخشی از قلمرو ناتو، کشورهای این پیمان را مجبور به عقب نشینی در برابر تهدیدات هسته ای خود می کند و اگر ناتو موافقت کند، اعتبار آن برای همیشه از بین می رود.

این نشریه در پایان استدلال کرده است که باتوجه به سناریوها و پیش فرض های متفاوتی که از تهدید روسیه وجود دارد، ناتو به سختی می تواند یک برنامه زمانی واقع بینانه برای حمله احتمالی روسیه ارائه دهد.

فارن پالیسی در پایان، موضوع مهمتر را جنگ اوکراین دانسته و خاطرنشان کرد: مشخص نیست که عملیات‌ بزرگ روسیه در اوکراین چه زمانی پایان می یابد و روسیه تا آن زمان از ناحیه نیروی انسانی و تجهیزات چه تلفاتی را متحمل خواهد شد.

به عقیده نگارنده، به همین دلیل است که تحلیلگران نظامی ناتو نمی دانند بازسازی ارتش روسیه پس از پایان جنگ اوکراین باتوجه به تحریم های گسترده، چه اندازه طول می کشد و به همین دلیل نمی‌توانند زمان مشخصی برای حمله احتمالی آن در نظر بگیرند.

چین: طرفین شرایط کاهش تنش در اوکراین را مهیا کنند
۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۲۰:۲۹

چین در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد اینکه نمی‌توان اعزام نیروهای غربی به میدان نبرد اوکراین را رد کرد، اعلان داشت که پکن از تمام طرفین می‌خواهد تا شرایط را برای کاهش تنش و دستیابی به یک آتش بس مهیا کنند.

 مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در یک نشست خبری تاکید کرد: موضع پکن در قبال بحران اوکراین مشخص و بدون تغییر بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهارات امانوئل مکرون که پس از میزبانی از نشستی با حضور سران و مقام‌های بلندپایه ۲۰ کشور در پاریس مطرح شد، بیان کرد: ما از تمام طرفین می‌خواهیم تا در راستای ایجاد شرایط برای کاهش تنش‌ها، ترویج آتش بس و توقف خصومت‌ها اجماع سازی کنند.

مکرون در سخنانی که روز دوشنبه به وقت پاریس مطرح شد، اظهار کرد:در حال حاضر، اجماعی برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد. اما هیچ چیزی را نمی‌شود، رد کرد. ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود.

مائو نینگ با تاکید بر مواضع کشورش در قبال جنگ اوکراین خاطر نشان کرد: چین به ایفای نقش سازنده در راه حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد.

اعزام نیروهای ویژه غرب به جنگ اوکراین

 یک مقام نظامی اروپایی در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه که گفته بود رهبران غربی درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین مذاکره کرده‌اند، اظهار داشت «همه می‌دانند که نیروهای ویژه غربی در اوکراین حضور دارند و آنها فقط آن را به‌طور رسمی تایید نکرده‌اند».

 این مقام دفاعی اروپایی (که نامش فاش نشده) به روزنامه فایننشال تایمز گفت که اظهارات مکرون به‌منظور ایجاد بازدارندگی و ایجاد ابهام در قبال روسیه بود و همه می‌دانند که اکنون نیروهای ویژه غربی در اوکراین حضور دارند.

مکرون روز دوشنبه گفت مقامات غربی درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین مذاکره کرده اند و درباره آن نه به نتیجه رسیده اند و نه به طور کامل چنین احتمالی را رد کرده اند.
فایننشال تایمز نوشت: معاون صدر اعظم آلمان در رد ادعاهای پاریس درباره اعزام نیرو به اوکراین گفت: «شانسی» برای اعزام نیروی زمینی به اوکراین وجود ندارد و تنها باید سلاح های بیشتری در اختیار این کشور قرار داد.

رابرت هابک اظهارات مکرون را درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد و گفت خوشحالم از این که فرانسه به چگونگی افزایش حمایتش از اوکراین فکر می کند اما اگر بخواهم توصیه ای بکنم این است که باید سلاح های بیشتری در اختیار کی یف قرار داد.

فایننشال تایمز نوشت: اختلافات فرانسه و آلمان در حالی بروز یافته که قدرت های غربی به دنبال یافتن راه هایی برای افزایش حمایت از کی یف هستند که ممکن است با کمبود مهمات مواجه شود و در عین حال به دنبال جلوگیری از دامن زدن به تنش ها در جنگ با روسیه هستند.

مسکو روز سه شنبه هشدار داد که اعزام نیرو به اوکراین جنگ تمام عیار علیه ناتو را اجتناب ناپذیر خواهد کرد.

مکرون پیشنهاد خود را در نشست رهبران اروپایی در پاریس در روز دوشنبه مطرح کرد و گفت که گزینه اعزام نیروهای غربی به اوکراین مورد بحث قرار گرفته است.

با این حال اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت که قدرت های غربی توافق کرده اند که «هیچ نیروی زمینی در خاک اوکراین وجود نداشته باشد، هیچ سربازی از کشورهای اروپایی یا کشورهای ناتو به آنجا اعزام نشود»؛ اظهاراتی که توسط برخی از مقامات اروپایی در لهستان، ایتالیا و جمهوری چک تکرار شد.

یک مقام ناتو نیز در این زمینه گفت ائتلاف برنامه ای برای استقرار نیروهای زمینی خود در اوکراین ندارد. کی یف حق دفاع از خود را دارد و ما حق داریم از آنها حمایت کنیم.

مقامات فرانسوی اظهار داشتند که پیشنهاد مکرون این نیست که نیروهای غربی به طور دسته جمعی به خط مقدم اعزام شوند، اما این دیگر تابو نیست که موضوع دخالت آنها را رد کنیم.

فایننشال تایمز نوشت: نگرانی در مورد خطرات تشدید تنش با روسیه در کانون اختلافات داخلی آلمان بر سر ارسال موشک های دوربرد تاروس به اوکراین را تشکیل می دهد.

اوکراین گفته است که برای کاهش توانایی لجستیک نظامی روسیه و خرید زمان مورد نیاز فوری به سلاح های دوربرد نیاز دارد.

کاخ سفید: وضعیت اوکراین وخیم است

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره اوکراین با بیان اینکه «وضعیت وخیم است»، گفت که اگر کنگره آمریکا بودجه کمک به اوکراین را تصویب نکند،  "در یک یا دو ماه به احتمال زیاد روس ها پیشروی بیشتری خواهند کرد".

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی درباره اوکراین گفت: «وضعیت وخیم است.» سربازان اوکراینی در جبهه «تصمیمات سختی می‌گیرند» و «گلوله‌هایشان رو به اتمام است. آنها درحال از دست دادن قلمروی هستند که به سختی فتح کرده بودند.»

کربی تصریح کرد: «سربازان اوکراینی در جبهه نبرد، اکنون به حمایت نیاز دارند.‌ روس ها در حال حرکت هستند. این یک جنگ‌ متوقف شده نیست.»

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید نیز در این نشست گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با رهبران کنگره دیدار کرد و بر اهمیت تامین مالی دولت و اجتناب از تعطیلی و همچنین «نیاز فوری به ایستادن در کنار اوکراین برای دفاع این کشور در برابر تجاوز روسیه» تاکید کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه از آغاز جنگ با روسیه حداقل ۳۱ هزار نفر از نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند، گفته است: بدون کمک آمریکا میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین کشته خواهند شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی گفته است: اگر قانون گذاران آمریکایی درخواست جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تائید نکنند، میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین در جنگ علیه روسیه کشته خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان اوکراینی در مناطق اشغالی این کشور توسط نیروهای روسیه کشته شده‌اند، گفت: برای پی بردن به اهمیت و تاثیر کمک‌های کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا به اوکراین باید به خط مقدم جنگ بیایید تا ببینید چه خبر است، سپس به سراغ مردم و غیرنظامیان برویم تا متوجه شویم که بدون این حمایت چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

به نوشته سی‌ان‌ان، تلفات اوکراین در میدان نبرد یک راز کاملاً محفوظ است اما مقامات آمریکایی تخمین می‌زنند که از شروع جنگ با روسیه حدود ۷۰ هزار نفر از نظامیان اوکراین کشته و نزدیک به ۲ برابر این تعداد نیز زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر الکسی رزنیکوف وزیر دفاع سابق اوکراین در ژوئن ۲۰۲۲ گفته بود که به اعتقاد او از زمان آغاز تهاجم روسیه تا آن زمان، ده‌ها هزار اوکراینی کشته شده‌اند اما ۲ ماه بعد، والری زالوژنی فرمانده وقت ارتش اوکراین اعلام کرد که تا آن تاریخ (ژوئن ۲۰۲۲) ۹ هزار نفر از نیروهای اوکراینی در جنگ با روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

روایت نیوزویک از پیشروی روسیه

- رئیس سابق سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) با اذعان به پیشروی‌های «فزاینده» روسیه در جنگ با اوکراین مدعی شد که ناکامی کی‌یف و عقب‌نشینی آن از برخی مناطق، به‌دلیل تاخیر در ارسال کمک نظامی غرب بوده است.

دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق سیا مدعی شد که پیشروی مسکو با تلفات انسانی «باورنکردنی» همراه بوده است و کرملین در نهایت به یک نقطه عطف خواهد رسید.

این اظهارات ساعاتی بعد از آن مطرح شد که الکساندر سیرسکی فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح اوکراین، عقب‌نشینی از شهر آودیوکا را که از زمان آغاز حمله مسکو در سال ۲۰۱۴ در اختیار نیروهای کی‌یف قرار داشت، اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پس از اعلام این عقب‌نشینی از سوی فرمانده اوکراینی، تصرف این شهر را «یک پیروزی مهم» ارزیابی کرد.

پترائوس که به نوشته نیوزویک جزو «روشنفکران جنگجوی» آمریکایی محسوب می‌شود در توجیه این شکست اوکراین مدعی شد: خروج از یک شهر ویران شده «یک تصمیم تاکتیکی درست بود».

وی که سابقه رهبری نیروهای ائتلافی در جنگ عراق و افغانستان را داشته، ادعا کرد که این منطقه در واقع فقط یک قطعه زمین است که از نظر راهبردی مهم نیست. این (شهر آودیوکا) اساسا کاملا ویران شده است و فکر نمی‌کنم که کنار گذاشتن و اجازه دادن به روسیه برای کنترل آن، اهمیت زیادی داشته باشد. در واقع، این عقب‌نشینی خط دفاعی را ساده می‌کند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
درود بر اکراین مرگ برقاجار
برخی دوستان ممکن هست زیاد اهل تاریخ نباشند. ولی دیگر کیم که معرف حضورشان هست. کیم هم مانند پوتین و مدادوف هفته ای نیست که کره جنوبی و ژاپن و امریکا را تهدید نکند و بگوید دیگر صبرش تمام شده و همه باید از ترس بلرزند!. این داستان برای هفتاد سال ادامه دارد! اگر روزی کیم سلحشور شد و حاضر شد کاری بیشتر از به هم زدن خواب و اسایش ماهیهای ابهای کره شمالی انجام دهد مدادوف و پوتین هم سلحشور می شوند و از دنیا و مقام و حساب های یک میلیون تومنی دل می کنند وحاضر می شوند که خطر کنند! ما اگر تاریخ را خوانده باشیم و این افراد را نشناسیم برای همین باور و حمایت از پوتین و کیم و مادورو و.... خوبیم!
خیلی از دوستان می گویند مهمترین مولفه در دنیای امروز فقط و فقط تسلیحات و قدرت سخت هست. حرفی نیست. ولی کاش این دوستان توضیح می دادند که چرا ناگهان بعد از این همه تاخت و تاز غرب و اسراییل و امریکا به محور مقاومت از عراق و یمن و سوریه و لبنان و... همه سلحشورها پیام دادند که الان زمان صبر استراتژیک هست؟ دلیلش ساده هست. چو خواب الو یک پیغام فرستاد که مشکلی نیست. بیشتر موشک و پهباد بزنید. ولی اگر ادامه دهید من هم دیگر چشمم را بر صادرات نفت تخفیف دار ایران به چین نمی بندم. این گوی و این میدان! همه می دانیم و داریم می بینیم که نتیجه این پیغام چه بود. با این صادرات ارزش پول دارد سقوط می کند وای به حالی که جو خواب الو اسبدوانی شود!
خوب خیلی طبیعی هست که اکراین به عنوان یک دولت به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل که حقوق کاملا مستقل دارد از دوستان و متحدان و همراهانش تقاضای کمک مستشاری و حمایت کند! حتی کوبا شصت سال هست که مستقل هست و در 70 کیلومتری امریکا ولی امریکا هرگز خلاف مقرارات بین المللی نمی تواند به بهانه تهدید امنیتی عملیات ویژه نظامی راه بیاندازد. دنیا شهر پوتین و مدادوف و روسیه نیست که هر چه خواستند انجام دهند!
بایدن راهی بیمارستان شد .
تنها ۳۴ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی باور دارند بایدن از توانایی ذهنی کافی برای ریاست‌جمهوری برخوردار است.
من هنوز بعد از 5 روز خنده م بند نیومده از اینکه زلنسکی گفت ما از ابتدای جنگ تا امروز 30 هزار تا کشته دادیم ، نوکرتم زلنسکی که اینطور خنده به لبان مردم مینشونی
من همیشه برام سوال بود که آی پی کانادا دلقک تره یا زلنسکی ، که الان بعد از اعلام فقط 30 هزار کشته به عنوان تلفات اوکراین توسط زلنسکی دیگه برام ثابت شد دلقک اعظم و شایسته همین زلنسکیه
آیا امکان دارد روسیه به ناتو حمله کند
پاسخ ها
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اونی که اول شروع کنه قطعا و بلا شک روسیه هست، چون جوهره و ذات روسها تجاوز هم به خاک کشورها برای تصاحب هست هم به نوامیس
اجازه بدید من یکبار دیگه قهقهه سر بدم از اینکه زلنسکی اعلام کرده کل کشته های ما 30 هزار نفر بوده
زلنسکی! ای دلقک ! حداقل بگو 70 هزار تا کشته دادیم! بگو 100 هزار تا کشته دادیم! وقتی میگی ما در 30 سال جنگ با روسیه فقط 30 هزار تا کشته دادیم خب مردم خودت هم دیگه میفهمن خل ی !
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
ببخشید که سربازان روسیه زاده شدن. خود روسیه نیم میلیون کشته داده وگرنه از مزدورهای چچن و آفریقا استفاده نمیکرد
بعضی لحظات در تاریخ ماندگارن ، مثل خودسوزی راهب تبتی ، مثل خودسوزی خلبان آمریکایی ، مثل لحظه ای که زلنسکی گفت ما در 3 سال جنگ فقط 30 هزار کشته دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
حالا وقتی دیدی روسها چقدر میگن کشته دادیم اونوقت میفهمی چقدر روسها از اوکراینی ها بدتر هستن
4 روز پیش که زلنسکی اومد جلوی خبرنگاران و جلوی همه دوربین ها گفت ما در طول جنگ سرجمع 30 هزار کشته دادیم ، خبرنگارها چطوری جلوی خنده خودشون رو گرفتن ؟!

اصلا خود زلنسکی چطور جلوی خنده ش رو گرفت؟!
وقتی زلنسکی گفت ما در جنگ فقط 30 هزار کشته دادیم مطمئننم غربی ها دیگه از شکست اوکراین مطمئن شدن گفتن واقعا ما 3 ساله داریم ثروت و مالیات خودمون رو خرج چنین خل و چلی میکنیم ؟!
آی پی کانادا شما گفته زلنسکی مبنی بر 30 هزار کشته رو تایید میکنی؟ اگر شما تایید کنی من قبول میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
متاسفانه اگر تایید ای پی را بخواهی باید باز هم بیشتر در لابی مرگز درمانی منتظر اسانسور باقی بمانی
سوئد هم کم کم عضو ناتو خواهد شد ، ناتو همینطور به گسترش ادامه میده تا گردن پوتین رو بیشتر فشار بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
پوتین ابله متجاوز به اوکراین حمله متجاوز گرانه کرد که ممکنه در آینده اوکراین جز ناتو بشه، تازه معلوم هم نبود ناتو اصلا قبولش کنه، ولی خود پوتین جنایتکار باعث شد فنلاند که عضو ناتو نبود و همسایه روسیه هست بره جزو ناتو و سوئد همسایه اش هم بزودی به ناتو می‌پیوندد. خب تا قبل از حمله که اینا جز ناتو نبودن. روسیه متجاوز احمق
تابناک چرا خبر بیماری پوتین رو منتشر نمیکنی !
فوری ! تلویزیون روسیه اعلام کرد ولادمیر پوتین دچار سکته خفیف شده

بعد از اینکه زلنسکی اعلام کرد ما در جنگ 30 هزار کشته دادیم رئیس جمهور روسیه از شدت خنده احساس کسالت کرد و به بیمارستان منتقل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
انشالله که تورا با پوتین در یک تابوت خواهند گذاشت، نگران نباش. وقتی آمار روسیه در مورد کشته های خودش را بشنوی پر و بالت میریزه که مگه در جبهه روسیه داره تفریحات میگذرونه که اصلا کشته نمیده. ای بیچاره بیسواد.
مغز براندازان هم اکنون
"باوجود شدت گرفتن تهدید حمله روسیه، اعضای پیمان ناتو بر سر جدول زمانی تهاجم احتمالی مسکو سردرگم هستند."
سردرگم نیستند بلکه اطلاعات دقیقی از آی پی کانادا دریافت کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
تو متخصص مغز اورجینال نیستی داری اداشو درمیاری
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اقای دکتر.... مرسی که هستی!... ب
جهان در یک قدمی جنگ جهانی سوم قرار دارد
رای ما مشت محکمی به دهان پوتین و زلنسکی است.
اگر امریکا به اوکراین دیگه کمک نکنه همه کشورها میرن بمب اتمی خودشون رو میسازن چون امنیت دیگه وجود نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
مگه الان وجود داره؟؟؟
دنیا دنیای زوره، قدرت نداشته باشی باختی.
ببینید چه کار می کنید مثل گرگ های وحشی به جان هم بیفتید و یه جنگ جهانی شروع کنید و بشریت را به فنای عظما بدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
بشریت که خیلی وقته به فنا رفته ، شما نگران گله حیوانات دوپای روی کره زمین نباش، هرآنکس دندان دهد نان دهد
پوتین جانی
حق با پوتین هست آمریکا اوکراین را وادار به تنش با روسیه کرد و روسیه مجبور دفاع از نوع حمله شد. در فوتبال میگن بهترین دفاع حمله هست که روسیه انجام داد به نوعی روسیه داره از خاک خودش در مقابل غرب دفاع میکنه و باید روسیه به مراجع بین المللی به خاطر حمله غرب به خاکش شکایت کند.
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
شما حالت خوب نیست، روسیه متجاوز هست مثل اسرائیل و باید محکوم بشه
مرگ بر پوتین متجاوز ومتحدش گره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
و متحد دیگرش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار