بازدید 2825

المپیک غول‌های تجاری در جزیره مرجان

اپراتور ایرانی به یک‌قدمی جایزه طلایی این رقابت جهانی رسید.
کد خبر: ۱۲۲۴۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ 27 February 2024

المپیک غول‌های تجاری در جزیره مرجان

شنبه آینده یکی از مهم‌ترین جوایز تجاری دنیا قرار است به کمپانی‌های برتر محدوده خاورمیانه و شمال آفریقا اهدا شود که برای اولین بار در بین نامزدهای آن، نام یک اپراتور تلفن ایرانی هم وجود دارد. 

این مسابقه که از آن حرف زده شد، استیو نام دارد که برترین جایزه تجاری دنیاست و قرار است دوازدهم اسفند ماه در رویدادی که در سواحل جزیره مرجان امارات برگزار می‌شود، به‌دست چند غول بزرگ صنعتی و تجاری از کشورهای اطراف برسد.

قرار گرفتن در بین نامزدهای جایزه استیو که از سال ۲۰۰۲ شروع به فعالیت کرده، کار راحتی نیست. تصورش را بکنید که تا امروز اپل، فورد، سامسونگ، ایسر و نام‌های گل‌درشت دیگری در بین برندگان آن حضور داشته‌اند که با داوری سرمایه‌گذاران، کارآفرین‌ها و مدیران، نامزد اهدای جوایز شدند.

پروسه داوری این رقابت فرآیند طولانی دارد که از امتیاز هیات ژوری به کمپانی‌ها شروع می‌شود. آنها چطور ارزیابی می‌کنند؟ با نمره‌دهی به شرکت‌ها. شرکت‌هایی که نمره 7/5 به بالا بیاورند، وارد لیست فینالیست‌ها شده و شرایط لازم برای رسیدن به جایزه را به دست می‌آورند. در نهایت  کسی که بیشترین امتیاز را آورده با استیو طلایی به خانه برمی‌گردد.

شکل رقابت اینطور نیست که همه کمپانی‌ها در هر حوزه کاری و همه نقاط جهان با هم مورد مقایسه قرار گیرند. ۹ زیرشاخه برای این جایزه تعیین شده که هرکدام متمرکز روی محدوده خاصی است. مثلا جایزه استیو شرکت‌های آمریکایی با جایزه استیو کشورهای آلمانی‌زبان‌، جایزه آسیا و اقیانوسیه و جایزه خاورمیانه و شمال آفریقا متفاوت است.

یک جایزه هم برای فقط شرکت‌هایی آمریکایی تعیین شده. پنج جایزه هم در سطح جهانی وجود دارد که موضوع متفاوتی دارند؛ اول جایزه اچ آر و مدیریت منابع انسانی، دوم جایزه فروش و خدمات مشتری، سوم جایزه شرکت‌های تکنولوژیک و چهارم جایزه کمپانی‌های زنان. آخرین مورد از این ۹جایزه، یک جایزه جهانی در همه حوزه‌ها و بین همه کشورهاست که به آن «گرند استیو» می‌گویند.

همه آنهایی که در سطوح مختلف به طلا رسیدند، با هم برای گرند استیو رقابت می‌کنند. مثلا جایزه گرند سال ۲۰۲۳ به یک شرکت معروف در محدوده آسیا و اقیانوسیه رسید که از قضا نام آشنایی هم برای ما ایرانی‌ها دارد. کمپانی سیسکو توانست از کشور هند 28/5امتیاز به دست آورد و به «گرند» برسد.

حالا همه این‌ها به کنار؛ هدف از اینهمه رقابت چیست؟ سایت استیو نوشته هدف این است که دستاوردها و عملکرد شرکت‌ها بیشتر به جامعه معرفی شود، اما به‌جز این، گرفتن خود لوگو و جایزه این مسابقه می‌تواند بهانه‌ای برای محک‌زدن آنها در سطح جهانی باشد.

جایزه به ایران برای اولین بار؟

جایزه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران هم در آن می‌گنجد، شامل ۱۸ ملیت متفاوت می‌شود که در محدوده اقتصادی منا قرار دارند. هر کمپانی در این منطقه می‌تواند عیار خود را بسنجد  و برای خودش حریف بطلبد.

اسپانسر اصلی مسابقات آمریکاست، اما هزینه جایزه استیو خاورمیانه را اتاق صنعت و بازرگانی استان راس‌الخیمه در کشور امارات می‌پردازد. یعنی همان استانی که قرار است هفته دیگر میزبان همین ایونت باشد. شاخص‌های زیادی این شرکت‌ها را برای رقابت روبه‌روی هم قرار می‌دهد، اما اصلی‌ترین فاکتور آنها خلاقیت است؛ خلاقیت در همه جنبه‌ها.

خلاقیت در تکنولوژی، سوشال مدیا، محصول جدید، مارکتینگ و بازاریابی، مدیریت، فروش، منابع انسانی، روابط عمومی و دستاوردهای کلی. در ایونت هفته آینده  ۱۲۵ شرکت نامزد شده‌اند که اسم‌شان از زیر دست ۶ هیات ژوری تایید شده و نمره لازم را کسب کرده‌اند. در بخش‌های مختلف آن نامزدهای متفاوتی به لیست رسیده‌اند، ولی از معروف‌ترینشان می‌شود به این چند نمونه از مجموعه‌ها اشاره کرد:

* آرامکو عربستان (غول نفتی عربستانی و باارزش‌ترین شرکت حال حاضر جهان از لحاظ اقتصادی)

* هالک بانک ترکیه (یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه)

* چند مورد از ادارات دولتی امارات از قبیل اداره املاک، وزارت خارجه امارات، اداره کل دولتی منابع انسانی امارات

* دی‌ اچ ال (دفتر خاورمیانه) (بزرگ‌ترین شرکت پستی جهان)

* پلیس امارات

* شورای عالی ورزش امارات

* اپراتور موبایل (Ooredoo) یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای موبایل خاورمیانه و آفریقا

* کوکاکولا ترکیه

* وزارت تجارت و اقتصاد قطر

* بانک بین‌المللی امارات

* شورای سلطنتی منطقه تجاری یانقوب عربستان (یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی عربستان)

* وزارت فرهنگ عربستان

* ساگرا ترکیه (معادل ترکیه‌ای شرکت کاله)

 * دانشگاه علوم فناوری امارات

* بی‌اس‌اچ آلمان (دفتر ترکیه) (مالک برندهای معتبری چون بوش و زیمنس)

* بیمه آلیانس آلمان (دفتر ترکیه) (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای جهان)

* شرکت اینفلو آمریکا (دفتر خاور میانه) (یک شرکت معتبر حوزه شبکه‌های کامپیوتری)

* شرکت مخابرات عربستانstc)  بزرگترین اپراتور موبایل عربستان)

حرف تازه ایران در مسابقه جهانی

در رقابت شرکت‌ها برای اینکه در حوزه انتشارات خود چه گزارش‌هایی تولید کرده‌ و به شکل مکتوب چطور نوآوری‌های خود را شرح و تفسیر داده‌اند، یک سازمان ایرانی توانسته نامزد جایزه طلا بشود. این اپراتور به خاطر ارائه گزارش سالانه برتر خود از کمپانی کیبار در ترکیه جلو زده است.

این رقیب ترک، شریک تجاری هیوندای در ترکیه است و از دهه ۷۰ شمسی با برند هیوندای کره جنوبی خودرو می‌سازد. برای همین می‌توان گفت این بار در یک رقابت، سازمان ایرانی توانسته حریف ترکی-کره‌ای را مغلوب خود کند.

منبع/ روزنامه هفت صبح

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی