بازدید 56962

فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به درخواست این اتحادیه برای ممنوعیت فروش طلای دست‌دوم، عنوان کرد: ما به‌صورت مرتب با مسئولان نامه‌نگاری انجام دادیم در جلسات حضوری هم اعلام کردیم که باید قانونی مصوب شود که فروش طلای دست‌دوم ممنوع شود و فقط مصنوعات نو فروخته شود.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 24 February 2024

به گزارش تابناک، اقتصاد آنلاین نوشت: نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: در هفته گذشته بازار طلا کم نوسان بود؛ البته به‌ صورت کلی قیمت‌ها افزایشی بود و سکه‌ها به طور میانگین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ ضمن اینکه قیمت طلا نیز حدوداً این هفته ۱۷ هزار تومان رشد کرد.

وی با بیان اینکه بازار هفته آرامی را پشت سر گذاشت، اضافه کرد: هفته‌ای با نوسانات حداقلی داشتیم حتی در بازارهای جهانی هم تغییرات چشمگیر افزایشی یا کاهشی نبود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا نیز گفت: وضعیت تقاضا فعلاً تغییر خاصی نداشته است، ۲۲ اسفند ماه رمضان آغاز می‌شود و ممکن است در این فرصت باقی‌مانده، صنعت طلا که از ابتدای سال شرایط خوبی نداشته است رونق بگیرد.

بذرافشان در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی حساب‌های مسدود شده فعالان بازار طلا نیز گفت: باتوجه‌به پیگیری و نامه‌نگاری‌هایی که اتحادیه تهران با وزیر اقتصاد و مسئولان وزارت صمت، اتاق اصناف و بانک مرکزی و ارگان‌های مختلف داشت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد حساب‌ها باز شد؛ اما متاسفانه ترکش‌های این مسدودی در یک ماه اخیر آسیب‌های مالی و اقتصادی به همکاران ما در صنعت طلا وارد کرد که امیدواریم دیگر تکرار نشود.

وی افزود: برای فعالان اصناف در سراسر کشور مخصوصاً در صنعت طلا باید امنیت اقتصادی وجود داشت تا بتواند در آرامش فعالیت کند.

بذرافشان همچنین درباره عرضه‌های شمش طلا و سکه بانک مرکزی و تاثیر آن در بازار طلا اظهار داشت: این عرضه‌ها برای بازار بسیار خوب بوده است. بخش تولید و فروشندگان طلای آب شده در صنعت طلا همیشه دچار آسیب بودند. در این مدت عرضه این افراد می‌توانند بسته به مقداری که نیاز دارند خریداری کنند استقبال هم در این عرضه‌ها خوب بوده است.

وی اضافه کرد: در عرضه مرکز مبادلات دست واسطه‌ها کوتاه شده است و فقط تولیدکنندگان صنعت طلا و فروشندگان طلای آب شده می‌توانند خرید کنند دلیل ورود آب شده فروش‌ها هم این است که خرید یک کیلو طلا الان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ اما چون قدرت خرید پایین است این افراد بسته به نیاز متقاضی خریداری می‌کنند و آن را خورد کرده و به بخش تولید می‌دهند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در بخش دیگر از این گفتگو با هشدار نسبت به خرید طلای آب شده و دست دوم، گفت: توصیه ما به مردم این است فقط مصنوعات نوی طلا را خریداری کنند؛ طلای آب شده بیشتر در حوزه کارهای عملیاتی صنفی کاربرد دارد. برای سرمایه‌گذاری هم اگر کسی خواست در حوزه طلا وارد شوند، بهتر است مصنوعات طلا بخرند که باعث تقویت بخش تولید می‌شود و از طرف دیگر مشکلات و آسیب‌هایی که طی امسال و سال‌های گذشته این صنعت داشت برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: خرید مصنوعات طلا یک سرمایه‌گذاری درازمدت است که می‌توان به‌صورت زینت هم استفاده کرد. از طرف دیگر به اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ اما متاسفانه مردم فقط دنبال حفظ ارزش پول خود هستند به همین دلیل به سمت خرید طلای آب شده، سکه و بعضاً طلای دست دوم می‌روند که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم.

بذرافشان با اشاره به درخواست اتحادیه طلا برای ممنوعیت فروش طلای دست‌دوم، عنوان کرد: ما به‌صورت مرتب با مسئولان نامه‌نگاری انجام دادیم در جلسات حضوری هم اعلام کردیم که باید قانونی مصوب شود که فروش طلای دست‌دوم ممنوع شود و فقط مصنوعات نو فروخته شود.

وی با بیان اینکه فروش طلای دست‌دوم به بخش تولید صنعت طلا آسیب زده است؛ افزود: برخی از طلاهای دست‌دومی که مردم خریداری می‌کنند ساخت قدیم بوده است که کد استاندارد هم ندارد و گاهی مشاهده شده این طلاها مشکل عیار نیز دارند. توصیه ما این است مردم به سمت خرید طلای دست‌دوم و کم اجرت نروند.

بذرافشان اضافه کرد: شاید به جرات بتوان گفت طلاهای دست‌دوم حدود ۵۰ درصد به بخش تولید کشور آسیب زده است، بنابراین از مسئولان صادقانه تقاضا داریم تا از طریق قانون فروش طلای دست‌دوم را متوقف کنند. این طلاها باید ذوب شود و مجدداً به چرخه تولید برود و به شکل مصنوعات جدید با مدل‌های روز و کد استاندارد وارد بازار شود. اگر این کار انجام شود می‌تواند مشکلات زیادی را از تولیدی‌های صنعت طلا حل کند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در بازار طلا مصنوعات نو کم اجرت نیز وجود دارد، عنوان کرد: گاهی مردم طلای دست‌دوم را با ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان حتی ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که می‌توانند به‌جای آن مصنوعات نوی طلا خریداری کنند. مصنوعات طلایی وجود دارد که به دلیل هزینه پایین ساخت، اجرت آن از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: خرید مصنوعات نو علاوه بر تقویت بخش تولید به دلیل کد استانداردی که دارد امن‌تر است؛ اگر مردم در فروش طلای دست‌دوم خریداری شده دچار مشکل شوند اتحادیه هیچ‌گونه پیگیری قانون نمی‌تواند داشته باشد، چون اتحادیه نمی‌تواند طلایی را که کد استاندارد ندارد و مشخص نیست در کدام کارخانه تولید شده است پیگیری کند.

وی افزود: همان‌طور که گفته توصیه ما به مردم خرید مصنوعات نو طلاست. در بازار طلا اجرت‌های مختلف دارد و فضای انتخاب برای متقاضی فراهم است. خرید مصنوعات طلا می‌تواند در دراز مدت به‌عنوان یک سرمایه امن باشد.

بذرافشان در پیش‌بینی از روند بازار نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازار نوسان چشمگیری نداشته باشد، شرایط مرکز مبادله عرض و طلا اقدام خوبی بوده که شمش‌های وارداتی مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد طبق صحبت رییس کل بانک مرکزی نیز قرار است مبادلات ارز، سکه و طلا ازاین‌پس از مرکز مبادله صورت بگیرد که باتوجه‌به فضای معاملات در این مرکز، قیمت‌گذاری و نظارت بانک مرکزی می‌تواند شرایط خوبی برای بازار طلا رقم بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۷
میشه بگید چرا دقیقا.مگه طلا کهنه و نو داره.این حرف شما دقیقا مصداق جیب مردنرو زدن هست.مردم بابت طلا باید پول بدن نه 30 درصد به عناوین مختلف بیشتر از مردم پول گرفته بشه
پاسخ ها
عبدالرضا غیایی شاملو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
به هر صورت همان طلای نو هم که خریداری شود بعد زمانی که صاحبش احتیاج به پول داشته باشد و بخواهد آنرا بفروشد دست دوم و کهنه محسوب می‌شود و خرید و فروشش ممنوع، یه حرفی بزنید که به عقل بگنجه اینگونه هر شخصی که طلا بخرد صاحب اول و آخرش خود آن شخص میباشد، درسته؟
مردم دیگه اختیار مال خودشون رو هم نباید داشته باشند.

پس ایران خودرو و سایپا هم باید بدنبال جلوگیری از خرید و فروش ماشین دست دوم باشند.
هرکسی هر گوشه ای یه ممنوعیتی در راستای منافع و اندیشه های خودش به مردم تحمیل میکنه، جناب رییس اتحادیه هر گرم طلا با در نظر گرفتن اجرت ساخت، سود فروش و مالیات بر ارزش افزوده، حداقل ۳۰ درصد به قیمت طلا اضافه میکنه، اگر راست میگین اجرت ساخت رو به صورت ثابت در نظر بگیرین نه براساس درصدی از قیمت طلا
حرف مفت .
آمار گردشگران خارجی که در ماه نخست سال جدید میلادی به ترکیه سفر کرده‌اند، از افزایش چشمگیر سفر ایرانی‌ها به این کشور حکایت دارد.
هر دم از این باغ، بری می رسد! فکرش رو بکن، ایرانخودرو و سایپا هم بخوان فروش ماشین دست دوم ممنوع بشه!
الکیییییییییی میگهههههههههههههه
مردم به کجا پناه ببرند از ظلم شما .ببخشید که می‌خواهیم ارزش پولمان حفظ بشود.
سلام لطفا دست از سر مردم بر دارید یه عده خاص میخوان برای مردم قانونگذاری کنن که به نفع خودشون بشه.
لطفا اگر اتحادیه میخواد قانونگذاری کنه برای مردم تعیین تکلیف نکنه
برای خودشون قانگذاری کنن مثلا طلافروشان آبشده و طلای دست دوم به مردم نفروشند.
به بقیه چه کار دارید آخه شاید من دلم بخواد طلام رو به فامیل خودم بفروشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
ریس اتحادیه هم همینو میگه فروش طلای دست دوم درمغازه ها ممنوع بشه
طلای نو بخر . همون موقعه بفروش. ۳۰ درصد ضرر میکنی.
طلافروشها کم درآمدند باید ما مردم عادی ضرر بکنیم تا طلافروشها پولدارتر بشن
چون طلای دست دوم نمی تونن 10 درصد کارمزد بکشششششششششششششششششششششن
خب کی از طلای نو بدش میاد اونقد میکشین روقیمت طلا هیشکی سمتتون نمیاد
اولا به توچه کی چی میخره، دوما اینقدر حریص نباشین و دولا پهنا طلا رو به مردم نفروشین تا مردم بیان به قول تو مصنوعات نو بخرن
اختیار خرید و فروش اموال مردم ربطی به شما نداره
اگر طلای دست دوم مشکل عیار دارد. خوب بانک مرکزی طلای آب شده که همان سکه می شود به مردم بفروشد که معتبر هم باشد و عیارش مشکل نداشته باشد. مردم چه گناهی دارند که برای سود صنف طلا و جواهر مجبور باشند ۲۰ در صد از سرمایه خود را از دست بدهند. مردم خودشون بهتر می دانند که زیور آلات نیاز دارند یا طلا برای حفظ سرمایه. خواهشا شما تکلیف تعیین نکنید.
زیاده خواهی هم حدی دارد. ارزشمندترین فلز رایج که با گذشت هزاران سال هم کهنه نمیشود و ارزش خود را از دست نمی‌دهد فقط بصورت مصنوعات نو معامله شود و مردم حق خرید فروش طلای دست دوم را نداشته باشند که خدای ناکرده درصدها و سودهای عجیب و غریبی که حضرات روی طلای نو میکشند اندکی کم نشود و جیب یک عده بسیار معدود پرتر شود.
فردا اتحادیه بساز بفروش ها هم درخواست کنند فروش مسکن دست دوم ممنوع شود و ساختمان های دست دوم کوبیده شود و نوسازی شود تا مشکلات تولید کنندگان مسکن برطرف شود و ساختمان سازی رونق بگیرد. این درخواست تعجب کمتری دارد تا ممنوعیت معامله طلای دست دوم.
فقط به نفع طلافروشان فکر می کنند و کار می کنند نه فکر مردم بدبخت . از مردم بدبخت می خواهند بکندند بدهد به طلافروشان پول دار . واقعا جای تاسف و بدبختی دارد .
ببخشید ما باید بفکر چرخه تولید باشیم یا شماکه از هرعنوانی دارید از مردم پول میگیرید خوب وقتی ما صبح از خواب بیدارمیشیم میبینیم هرروز ریال داره بی ارزش تر میشه حق داریم بریم دنبال یک سرمایه امن. وقتی یک گرم طلای نو با کهنه حداقل۳۰۰اختلاف قیمت داره چرا باید بریم طلای نو بخریم؟؟؟؟؟؟ شما چرا احرت ساخت و مالیات رو در حد طلای دست دوم نمکنید که مردم نرن سراغ دست دوم؟؟؟؟
ریس اتحادیه طلا و جواهرات کشور به جای استاندتر سازی تولیدات، نطارت بر نرخ خرید و فروش، گاهش سود طلا،گاهش نرخ ساخت ، صدور فاکتور استاندار با زیر مجموعه ( وزن طلا، نرخ روز،سود روز،نرخ سخت،عیار طلا،عیار سنک ها، به صورت پیوسته اشتهای عجیلی برای سود هم صنفی خود دارد مثال .. یک کرم را امروز با نرخ طلای خام و سود و نرخ ساخت بگیری می شود سه میلیون و پانصد هزار تومان دو مابعد پول لازم بشی بفروشی 2800000 هزار تومان دستت می گیرد. یعنی هفت هزار تومان صرر می کنی.
این است شعار اتحادیه . تو ضرر کن . ولی من سود کنم
چی میگی تو فکر جیب خودتونین
کم رویی نکن شماره کارت بده مردم اون پولی که میخان بدن طلا بخرن ، بجای طلا خریدن ، برات کارت به کارت کنن شب راحت و خوشحال بتونی بخابی !!!
طلا بخریم باید به شما سود بدیم ،بخواهیم بفروشیم باید به شما سود بدیم ، طلای عیار ۷۵۰ را پای ما ۷۴۰ محاسبه میکنید از وزن وترازو که الا ماشاالله انواع واقسام دستکاریها را می کنید ، از محاسبات ضرب وجمع وتقسیم شما هم که کسی سر در نمیاره ، از طلا فروش بی انصاف تر تو صنف ها وجود نداره مردم را مجبور به خرید طلا نو می کنید که همون اول یک ۳ درصد دوباره یک ۴درصد بعد یک ۹درصد ودر نهایت یک اجرت ساخت به اضافه انواع واقسام تقلب در وزن کشی و.... خدا پدر بانکها رابیامرزه
باید طلا فروش ها امنیت اقتصادی داشته باشند تا راحت تر گوش ببرن
اگه راست میگید نظارت روی دستمزد طلا فروشانو بیشتر کنید تا مردم دست دوم نخرند فقط در جهت پولدارا حرکت می کنید چرا دستمزد ها رو پایین نمیارین!حداقل دستمزد یک کارگر تولید کننده الان طبق گزارشات خودتون ۹۰ ملیون تومنه که تا ۲۰۰ ملیون تومن هم بالا میرود می خواین از اینم بالاتر بره؟!
مسولین محترم ۵۰ درصد طلا فروشان در بازار هنوز جواز کسب ندارند و فاکتورهایشون فاقد اعتباره و شما اجازه میدید کار کنند ،باید اینهارو سروسامان بدید نه اینکه فقط تو فکر زدن جیب مردم باشید!مردم چجور بفهمند که فلان طلا فروشی بهمین راحتی بدون جواز کار داره فلز گرانبها معامله می کنه؟اول شما مشکلات اساسی صنفتونو حل کنید بقیه پیش کش.
به شما چه ربط داره ممنوع کنید
با منطق این اقا از این ب بعد خرید و فروش ماشین دست دوم هم ممنوع باید باشه.. خرید وفروش خانه چند سال شاخت هم همینطور
همین پیشنهاد ها بی معنا وممنوعیت ها ی بدون فکر ودر راستای سود صنف خاص وایجاد رانت باعث تورم 70درصدی ونابودی اقتصاد وفقر در دهک های پایین جامعه شده است این طلا همان طلایی است که از طلافروشی خرید شده است ولی با هر بار چرخش بین مردم وطلافروش 50درصد سود گیر کاسب میاید از جیب مردم .غنی غنی تر وفقیر فقیر ترمیشود.
مردم دیگه توان خرید بدلیجات را هم ندارند چه رسد به طلای نو
هر جوری میخوان این میت (اقتصاد) رو به شکل مصنوعی زنده نگه دارن
برید مصنوعات طلا بخرید برای سرمایه‌گذاری که حمایت کرده باشید از صنعت طلا. فقط دیگه نمیتونید بفروشید چون دست دوم محسوب میشه. همین که قیمتش زیاد میشه شما کیف میکنید سرمایه‌تون زیاد میشه خوبه دیگه!
این طلا فروشها جایی نمی‌خوابن زیرشون نم بکشه !!چطور میتونه به خودش اجازه بده این حق از مردم گرفته بشه ظاهرا فراموش کرده در دنیای آزاد زندگی می‌کنیم
سلام

مردم یعنی نمی تونند به دلخواه اونی که میصرفه بخرند؟ طلاهایی هستند که یک نفر یکماه قبل خریده نیاز به پول داشته فروخته چه اشکالی داره اونو بخریم ؟ سالم هست .در عوض،اجرت نداره
شما زرگر ا به خاطر نفع خودتون‌میگید طلای دست دوم ملت نخرند
بیچاره طلا فروشها همشون دارن از گشنگی میمیرن همشونم مستاجرن یکم طلای نو با اجرت ۳۰ ۴۰ درصد بخرید کناه دارن شب عید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی