بازدید 1660

تلاش محققان ایران برای تشخیص و درمان ۱۰ نوع سرطان

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری از همکاری با یکی از شرکت‌های فناور برای تولید کیت و واکسن ۱۰ نوع سرطان خبر داد و گفت: این کیت به صورت غیرتهاجمی و از طریق ادرار قادر به تشخیص بیماری سرطان است و واکسن سرطان نیز بر اساس مونوکلونال آنتی‌بادی به تولید رسیده است.
کد خبر: ۱۲۲۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵ 22 February 2024

به گزارش «تابناک»، دکتر جواد محمدی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما با یکی از شرکت‌های موفق در تولید مونوکلونال آنتی بادی که در تشخیص و درمان سرطان مؤثر است، توافق کردیم که این شرکت در پژوهشگاه مستقر شود و با هم‌افزایی با محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری محصولاتی را در حوزه سرطان به تولید برسانیم.

وی این محصولات را شامل کیت‌های تشخیصی سرطان و درمان این بیماری از طریق واکسن عنوان کرد و یادآور شد: یکی از رویکردهای ما این است که بتوانیم افراد نخبه و محققان کشور را شناسایی و از آنها دعوت کنیم تا با همکاری آنها زیست بومی را برای حل مسائل مهم، ایجاد و تقویت کنیم.

محمدی، سرطان را یکی از موضوعات مهم در دنیا دانست و یادآور شد: با توافقات صورت گرفته این تیم تحقیقاتی در پژوهشگاه مستقر خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و پژوهشگاه، مسیری را که باید در مدت ۳ تا ۴ سال طی شود، در زمان کوتاه‌تری بپیماییم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به زمینه‌های درمانی سرطان با واکسن، توضیح داد: زمانی که یک مولکول تولید می‌شود، این مولکول می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، این مولکول می‌تواند سلول‌های سرطانی را هدف‌گیری کند؛ از این رو این مولکول به ابزاری برای تشخیص و درمان بیماری تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این مولکول با این هدف از سوی محققان این شرکت به تولید رسیده است، اظهار کرد: دو شرکت امریکایی و آلمانی آنتی بادی‌هایی را که این مولکول را هدف قرار می‌دهند، به تولید رساندند. این دو شرکت در حدود ۴ میلیارد دلار برای این تحقیقات سرمایه ‌کرده‌اند و اکنون این تحقیقات در فاز بالینی ۳ قرار دارد.

محمدی اضافه کرد: ما منتظر هستیم تا مسیر فاز بالینی این مولکول از سوی این دو شرکت امریکایی و آلمانی طی شود و به محض آنکه FDA این محصول را تایید کرد، ما محصول تولیدی این دو مجموعه را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک محصول جدید ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ایران زودتر از این دو کشور به این فناوری دست یافته است، گفت: ولی ما با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم، در حالی که این دو شرکت خارجی حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی در ایران این مطالعات با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بوده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، اضافه کرد: ما می‌توانستیم به فاز بالینی وارد شویم، ولی به جای اینکه هزینه‌های فاز بالینی را پرداخت کنیم، منتظر ماندیم تا با همکاری این دو شرکت با دریافت تاییدیه FDA  این محصول را ارائه دهیم.

محمدی خاطر نشان کرد: این روش برای حداقل ۱۰ نوع سرطان از جمله سرطان پستان برای خانم‌ها، روده، روده بزرگ، کبد، سرطان مغز و تعدادی از سرطان‌های خونی کاربرد دارد.

وی افزود: نکته جالب درباره کیت تشخیص سرطان این است که اساس تشخیص این کیت با نمونه خون و یا بافت بدن بیمار و تهاجمی نیست، بلکه از طریق ادرار قادر به شناسایی بیماری سرطان است.

به گفته وی، این فناوری از سوی محققان ژاپنی اعلام شده بود در حالی که این محققان ۷ سال قبل به این فناوری دست یافته بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست