بازدید 128621

گذاشتن شماره پشت شیشه خودرو ممنوع!

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: طبق ماده ۱۶۰ آئین نامه راهنمایی و رانندگی هر نوع پارک و توقف که منجر به بر هم خوردن نظم عمومی جامعه گردد کلاً ممنوع است.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 19 February 2024

به گزارش تابناک، مهر در خبری نوشت: ، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص موارد تخلفات ساکن گفت: تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک جا سکون دارند و باعث بی‌نظمی در شهر می‌شوند. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده‌روها، پارک به صورت دوبله و پارک در حاشیه بزرگراه‌ها صورت گیرد.

 سرهنگ فیروز کشیر در خصوص موارد تخلفات ساکن گفت: تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک جا سکون دارند و باعث بی نظمی‌ها در شهر می‌شود. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده روها، پارک به صورت دوبله و پارک در حاشیه بزرگراه‌ها صورت گیرد.

کجای قانون به یک راننده اجازه داده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو باید با وی تماس بگیرد؟
وی افزود: می‌توان گفت تمامی این تخلفات چهره و نظم شهر را بر هم بزند ولی باید با رفتارهای خوب و قانونمند ترافیکی باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در شهر و جامعه نهادینه کنیم. تخلفات باید به عنوان یک منکر در نظر شهروندان جلوه نماید چرا که همه در این خصوص مسؤول هستیم و باید سهم خود را هر چند کوچک در برابر برقراری نظم و ایمنی ترافیک انجام دهیم.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: طبق ماده ۱۶۰ آئین نامه راهنمایی و رانندگی هر نوع پارک و توقف که منجر به بر هم خوردن نظم عمومی جامعه گردد کلاً ممنوع است.

سرهنگ کشیر افزود: در ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت به این موضوع اشاره دارد که: ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در محل‌های زیر ممنوع است: پیاده رو و گذرگاه پیاده، مقابل ورودی خیابان‌ها و جاده‌ها و کوچه‌ها یا ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان‌ها، داخل تقاطع، در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه راه‌ها یا تقاطع راه آهن، در فاصله ۱۵ متری شیرهای آب آتش نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه‌ها، در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و یا محل‌هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود.

همچنین از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها، در فاصله ۱۵ متری ورودی و یا خروجی مراکز آتش نشانی، پلیس و بیمارستانها و فوریت‌های پزشکی، کنار وسایل نقلیه ای که خود متوقف است (توقف دوبله)، روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع، در خیابان‌هایی که پیاده رو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند، در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی و حریم آنها که با علائم راهنمایی و رانندگی مشخص است، در محل‌هایی که علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی‌های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف کند، در هر نقطه از معابر در حال تعمیر، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه و در طول مسیر و خط‌های عبور آزادراه‌ها، در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان.

وی گفت: کجای قانون به یک راننده اجازه داده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو باید با وی تماس بگیرد؟ آیا این اقدام درست است که اگر شهروندی مقابل منزل و پارکینگ خود راه تردد بسته ببیند و اگر مریضی داشته باشد که باید از منزل خارج و به موقع به بیمارستان برسد تکلیف چیست؟ با شماره تلفنی که معنی و مفهوم آن این است که به من زنگ بزن چه باید کرد؟

سرهنگ کشیر گفت: این اقدام و توقف، تخلف است و قانونگذار برای این کار اعمال قانون در نظر گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۵۹
کجای قانون به یک راننده اجازه داده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو باید با وی تماس بگیرد؟
اونجای قانون که گفته شهر باید پارکینگ داشته باشد .
تشریف بیارین لواسان سه راه پیام تا بی نظمی و هرج و مرج را به عینه ببینید. پارک خودرو تا وسط خیابان و مسدود کردن عبور و مرور و تجمع افاغنه جویای کار و پارک ماشین الات ساختمانی ….. یعنی صد رحمت به بعضی جا ها که نمیخوام اسم ببرم . معلوم نیست چه کسی مسئول نظم دادن به این منطقه است.
وقتی خودت می‌رید به مکانی 10دقیقه کار داری و نه جای پارک هست نه پارکینگ حتی تا یک کیلومتری اون محل چیکار می‌کنی البته شما که راننده داری بعد جدا از این‌ها هرجایی هم میخواهید پارک می‌کنی شلوغ و خط ویژه هم ندارد اول ی سوزن بخودتان بزنید بعد دوتا جوالدوز به به مردم بزن ؟؟؟؟؟
کال تهران شده پارکینگ خودرو ،اونم چه خودروهایی
فکر می‌کنید علت اینکه کسی جرات میکنه جلوی پارکینگ بزاره وشماره بزاره چیه؟معلومه علت چیه.علت اینه که پلیس به وظیفه عملنمیکنه و اصلا حضور پلیس محسوس نیست وطرف هرکاری میخاد میکنه مثلا ورود ممنوع میره پارک دوبل میکنه.
من خودم شاهدم که طرف از جلوی کلانتری خلاف حرکت می‌کرد.
پس این نشون میده پلیسی در کارنیست فقط میگن خانه همینو بس
سلام کجای قانون گفتن که مغازه دار خیابان جلو مغازه را مالک است
ضمن رعایت موارد مذکور، بودن شماره تماس بد نیست چون در صورت حوادث احتمالی حتی در محل پارک مجاز، لازم می‌شود با صاحب خودرو جهت جابجایی وسیله نقلیه تماس گرفته شود
جناب جان

اين قوانين وقتي لازم الاجراست كه دولت و حاكميت به تناسب جمعيت ، پاركينگ هاي عمومي ساخته باشد !

شما يك بيمارستان و يا اداره دولتي و ... كار داشته باشي ، بايد چندين ساعت دنبال جاي پارك ماشين بگردي

اين جريمه ها ، بي انصافي و تضيع حقوق مردم هست
با سلام
بهتر است بعضی مسئولین به جای پارک هم فکر کنند بعد به فکر عدم پارک دوبل باشند پارکینگ های طبقاتی نزدیک به هم نیاز این روزها حتی در شهرهای بزرگ و کوچک هست و کسی به فکر نیست
فقط همینو میگم بر پدرو مادر و خودم شخص لعنت که همیشه و یا جا میان روی پل درب منزل مردم پاک میکنند و حتی شماره تلفن هم میذارن!!!خدا عذاب قبرشون رو هزار برابر کنه انشاالله
اینجا هم مردم مقصر هستن!؟ فروش تراکم ! کمبود پارکینگ ، حمل و نقل عمومی ناقص ! نداشتن سیستم های هوشمند پارکومتر ! اینا هیییییییچ
طرف جلو پارکینگ پارک می‌کنه بدون گذاشتن شماره تماس . با پلیس 110هم تماس میگیری. بعد از یک ساعت میگه صاحب ماشین تلفن رو بر نمی داره . جرثقیل هم به حکم نیاز داره . تو سرما زمستان سر چهار راه برای رفتن داخل خونه اگر یک روز هم خودمان صاحب خودرو رو پیدا نکنیم پلیس فقط برای لایه جرز دیوار خوبه کاری نمیکنه . لااقل جریمه سنگینی برای خودرو اعمال کنه . تا درس عبرت شه .
کاش میفرمودن با راننده ای که خودروش را جلوی درب پارکینگ پارک کرده و امکان خروج و یاورود را مسدود کرده چگونه میشه برخورد کرد ! جالبه تو یزد اخبار استان از قول یه مسئول راهنمائی رانندگی اعلام شد پنچر نمودن خودرو متخلف پیگرد قانونی دارد !!!! اما نفرمودن وقتی کار ضروری داری ودرب رو باز میکنی میبینی طرف خودروش رو گذاشته جلوی درب و رفته پی کارش این تخلف چه پیگردی دارد !! این مشکل خیلیهاست باید قانون گذار قانون سفت وسختی براش در نظر بگیرد !
کجای قانون گفته هر کی پول بده میتونه هوا را آلوده کنه ، می‌تونه وارد جاهای ممنون مثل طرح کزایی ترافیک بشه کجای قانون گفته پارکینگ درست نکن بعد همه جا رو توقف ممنوع کن ، مردم ماشینشونو ببرن قبرستون پارک کنن ؟ آقای مسوول اول راهو نشون بده بعد ادعای تخلف و جریمه کن در غیر اینصورت لطفاً بی‌خیال شو بزار بدرد خودمون باشیم. ما پارک کنیم تو هم جریمه کن همین ، دیگه شلوغش نکن
فرهنگ رانندگی در ایران بخصوص تهران با فرهنگ جنگل هیچ فرقی ندارد تنها فرقش این است در جنگل کوچکتر ها از بزرگتر ها حساب می‌برند ولی در رانندگی بر عکس است یعنی آبروریزی به تمام معنی پارک دوبله سوبله حتي چوبله هم در خیابان‌های تهران افتخاری شده برای شهروندان پلیس هم که همیشه خدا خواب است اقا پلیسه خوابیده خلافکاران بیدارند
کجای قانون گفته الان اکثر کاسبها جلوی مغازه که جز حریم خوردو هست میان وسایلاشون رو میزارن از جمله تابلوی تبلیغات و خیلی چیزای دیگه و هر وقت تماس میگیریم هیچکس پاسخگو نیست.نمونش در اسلامشهر به وضوح فراوان هستش....
وقتی فله ای تولید و وارو میکنید و فله ای می فروشید و صد برابر قیمت هم از مشتری پول میگیرید شیرینه اما حالا برای تامین سوخت و جای پارک و ترافیک کمر شکن باز مردم مقصرا و شمایان بی تدبیر نیستید ،
توقف از شما ، انفجار از ما
???
خیلی بجا و با حال بود
و اون نوشته هم از لحاظ قانونی جرم و قابل پیگیری میباشد .
واقعاً گاهی پیش میاد که چاره ای جز توقف دوبله نیست. وقتی متناسب با این همه خودرو که تولید میشه و در سطح شهر تردد می کنند پارکینگ ساخته نشده...
جناب سرهنگ نفرمودند آیا در سطح شهر تلاشی برای تامین پارکینگ شهروندان و رانندگان کردند؟ من شهرستانی هستم به خاطر مراجعه به بیمارستان در طول چند روز چندین بار جریمه شدم نه بیمارستان پارکینگ داره نه شهرداری فکری کرده و نه جناب سرهنگ
شما فقط دنبال کاسبی دولت هستید و تامین بودجه و کسری بودجه آخر سال دولت
جناب سرهنگ با لباس شخصی و ماشین شخصی یه روز شخصا رانندگی کنند تا بدون مردم چه میکشند
البته اگر همکارانشان نشناسندشون
درود فقط همش تکراری مینویسید یک خط رو چند بار تکرار میکنید.برای حجم خبر تکرا مینویسید.پس چرا جناب سرهنگ از پارک تو خیابون که تمام کاسبها ویا صاحب ملک یا مانع میگزارد و یا کاسب ابزار مغازه را میگزارد چیزی نفرمائید.
کلی مطلب نوشتی نصفش تکراری واقعا که
متاسفانه خودروها در پیاده روها پارک می کنند و عبور و مرور مردم را به خطر می اندازند. ضمنا مغازه دارها نیز بخشی از پیادر رو ها و بر خیابان مشرف به مغازه خود را اشغال کرده و برای مردم مشکل ایجاد نموده اند.
لطفا رسیدگی نمایید.
راهنمایی و رانندگی فشل است. هیچ اعمال قانونی صورت نمی گیره. کافیه توی شهرها قدم بزنی...
به هر حال این مشکلمون هم حل شد بریم سراغ مشکل و خبر دیگه
متاسفانه قیمت رایگان بنزین باعث شده افراد برای کوچکترین کارها نیز از خودروی شخصی استفاده کنن. حتی در ثروتنمد ترین کشورها، بنزین کالایی گرتنقیمت است که موجب شده افراد با دقت و صرفه جویی از خودرو شخصی استفاده کنن
ما خونه مون بر بلوار است همه اش با رانندگانی که پل خروجی پارکینگ ساختمان را مسدود میکنند و گاها تا 4 ساعت علاف میشویم تا خودروی خود را بیاریم بیرون از ساختمان به 110 متوسل میشویم فقط میگه به صاحب خودرو پبامک ارسال شده و دریغ از اعمال قانون گفته شده توسط همکاران جناب سرهنگ...پلیس بهش پیامک میزنه و میگه راننده بد ... بخدا چندبار هم نزدیک بود با ما درگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار بگیرییم که چرا بهشون میگیم ماشینتون از روی پل بردارید ما تردد کنیم
مردم ماشینشان را چکار کنند؟ بگذارند در جیبشان؟
تاوان دادن تراکم بدون تامین پارکینگ را مردم باید با جریمه شدن بدهند.
با سلام و احترام،بنده چند روز پیش میخواستم از پارکینگ خارج شوم،ولی جلو درب خودرو ای پارک شده بود.ابتدا به راهور زنگ زدیم،گفتند بررسی میکنیم،بعد از دو ساعت به کلانتری ، بعد از تقریبا سه ساعت و نیم، به آتش نشانی.خلاصه در نهایت از کار آنروز پشیمان شدیم .خلاصه بعد از ده ساعتی یعنی نصف روز ،متوجه شدیم خودرو مورد نظر الحمدالله منتقل شده است.خوشحال شدیم چون کم کم نگران راننده اش می‌شدیم! .
پارکینگ نیست من مجبور بشم دوبل میزنم کارم انجام بدم کلی بنزین صرف کردمه کلی وقت از دست دادمه بعد بخاطر جای پارک باید کارم رو انجام ندم .هرگز این کار رانمیکنم واگه شده در بدجا ترین نقطه پارک میکنم که کارم رو انجام بدم .مقصر من نیستم مقصر زیرساخت میباشد پارکینگ بزنید من صد درصد در پارکینگ ماشینم رو پارک میکنم
ماشین زیاد ۱۰ملیون افغانی ماشین داره
اگر پلیس راهور فقط وفقط روزانه با خودرو های پارک شده در پیاده رو ها وزیر تابلوهای توقف مطلقا ممنوع برخورد قانونی کند.ضمن کسب درامد هنگفت ناشی از جریمه این خودرو ها کمک بزرگی به ترافیک شهر وبه خصوص عابرین پیاده رو ها خواهد کرد.اما افسوس هروز شاهد عبور گشتهای پلیس راهور در خیابانها هستیم که کاری به پارک خودروها در پیاده رو ها ندارند
خوب،حالا چه کسی باید برخورد کند،با پلیس هم تماس میگیریم توجهی نمیشه
کدام دفعه مامور شما مراجعه کرده و اعمال قانون شده....
در برخی محله ها مغازه داران یک دبه ای جلو مغازه میگزارند و محلهای پارک را اشغال میکنن...
بله متاسفانه برخی مردم فقط به انجام شدن کارخودشون فکر میکنن وبقیه براشون اصلا اهمیتی ندارن.
ضمن اینکه کاسب ها هم درب مغازه شون رو صندوق و وسایلی میزارن که کسی پارک نکنه که نیازه بهشون تذکر داده بشه.
همیشه جلوی پارکینگ ما همسایه ها خودرو خود را پارک می‌کنند زنگ به پلیس هم که میزنیم تاثیر نداره
قانون گذار احتمالا فراموش کرده که باید اول پارکینگ کافی در خیابان ومراکز خرید وبیمارستان ها ومراکز خرید ایجاد کند بعد به فکر خلاف بود پارک کردن خودرو ها باشد
سلام خسته نباشید در مورد تخلفات ساکن گفته شده با پلیس ۱۱۰ تماس بگیریم تا به اطلاع مالک ماشین برسانند من نگهبان یک ساختمان پزشکان هستم بارها جلوی درب پارکینگ ماشینی پارک کرده ورفته من به ۱۱۰ اطلاع دادم وگفتند رسیدگی میشه بعداز چند ساعت که مالک خودرو اومده من پرسیدم از ۱۱۰ تماسی با شما گرفتن گفته نه حتی یک بار هم ترتیب اثر داده نشده ما با کجا باید تماس بگیریم
کسانیکه جلوی پارکینگ دیگران توقف کرده اند قانونگذار چه قانونی و حکمی وضع کرده به جز مماشات، چرا باید اخطار پارک مساوی پنچری جرم تلقی شود !؟
وقتی جای پارک نیست چکار کنن مردم؟ خیابونهای 50 سال قبل ماشین ها 100 برابر
سلام اینها همه مبارزه با معلول است اما علت را ریشه یابی کنید
علت چیست؟ تعداد پارکینگ ها را افزایش دهید تمامی این معضلات حل می شود و نیازی به این همه صغری کبری بافتن و...نیست
خب ماشین پارکینگ میخواد. طرف باید چیکار کنه؟ اینکه سیاست گذاری شماها اصولی نبوده که هزینه اش رو نباید مردم بدن. نمیتونید پارکینگ درست کنید حداقل
آقا اینهمه قانون قانون میکنید
قانون برای از رده خارج کردن فرسوده ها هم وجود داره چرا عمل نمیشه ؟
ماشین ۵۰ سال پیش هنوز تو خیابونه هرروزم خودروساز داره فروش ، پیش فروش و غیره میکنه بالاخره هر شهری یه ظرفیتی داره .
خوب طرف وقتی جای پارک پیدا نمیکنه نمیتونه ماشینو بذاره تو جیبش ببره مثلا تو بانک
خواهشا صورت مسئله رو پاک نکنید درست مدیریت کردنم هنر میخواد که شماها ندارین فقط توپ رو تو زمین همدیگه میندازین .
با سلام نظم و قانون خیلی خوبه اگر پلیس پشت سر هم گواهینامه صادر نکند با دستفروشانی که داخل خیابانها بساط میکنند برخورد کنند ، دستفروشان پیاده روهای اشغال نکنند که پیاده مجبور بشه از خیابان به جای پیاده رو استفاده کنن ، با موتورسیکلتها برخورد بشه ، مغازه هایی که با جعبه و صندلی و.... خیابان محدوده جلوی مغازه را اختصاصی میکنن برخورد کنن ، و در کل سر پست به جای تعریف کردن با هم و گوشی بازی به فکر روانسازی ترافیکها باشند بسیار عالی میشه و همه مردم هم استقبال میکنن
برای پلاک خودرو بایستی یک پارکینگ برای خودرو مشخص شود و سپس پلاک شود تا از زیادی خودروها ی اضافی جلو گیری شود هر خانواده سه خودرو دارد بدون پارکینگ اگر کنترل نشود عملا خودرو کارای خودش را از دست میده
سلام
کیه که عمل کنه.....
اینو هم بگید کجای دنیا مالیات یک جنس رو صدبار میگیرید
هیچ قانونی در رابطه با پارک مقابل پارکینگ اعمال نمی شود تست شده فقط با گفتن توافق حل کنید تموم میشه مکالمه
کجا سراغ دارید بغل گوش منطقه راهنمایی و رانندگی ( شهرک غرب بلوار دادمان غربی ) حاشیه خیابان دربست در اختیار رستورانها و اغذیه فروشی ها و بنگاه های اتومبیل واقع در سراسر این بلوار قرار گرفته و راهنمایی و رانندگی هیچ عکس العملی برای اجرای قانون نداشته باشد؟
سلام
برای رفع مشکل ترافیک فقط نباید خودرو را در نظر گرفت باید دید ان خودرو چرا مجبورشده به ان نقطه برود و پارک غیرقانونی کند ساختن ساختمانهای اداری و پزشکی و تجاری در مکانهایی که از قبل حجم ترافیک ان در نظر گرفته نشده عامل ان است که باید برخی ساختملنها جابجا شوند
کجای قانون گفته که شهداری پول بگیرد ومجوز بدون پارکینگ بدهد وحق شهروندان رابه شکم کارمندان شهردارز بریزد
کجای قانون نوشته جائی در ماشینهای سنگین هست به نام نقطه کور که اگر در آن نقطه رفتی و ماشین سنگین لهت کرد مقصر خودتی .
کجای قانون نوشته سر چهارراهها برو سمت چپ و بپیچ سمت راست و بالعکس . که دیده ام ماشین پلیس هم اینکار را میکند .
کجای قانون نوشته توی ایستگاه اتوبوس پارک کردن موردی ندارد . چون تمام ایستگاهها شده پارکینگ مخصوصا کسبه و پلیس هم هیچ کاری با آنها ندارد
هی دارم ازنوشته رودیوارنوشتن میخندم .نوشته پارک ازشما....
با عرض سلام خدمت شما که این قدر به فکر ملت و مردم هستید ؟ شما که از قانون و ماده و تبصره میفرمایید و وووووو بفرمایید ایا قانونی یا ماده ای هست که شهروندان عزیز و محترم که کار دارند باید خودرو خود را در کدام محل پارک کنند یا در بعضی مواقع کیلومترها باید رفت تا جای پارک خودرو پیدا کرد ،ایا وسیله حمل و نقل بطور منظم و ووووو هست ؟
سلام برهمه نیروهای زحمت کش راهنمایی ورانندگی و ابراز خداقوت به همه عوامل راهنمایی ورانندگی
لازم به تذکر است که علی رغم قانون درخصوص اعمال قانون درمورد رانندگانی که درمحل توقفگاههای ویژه جانبازان ومعلولین وجود دارد متاسفانه بدلیل عدم اعمل قانون رانندگان بدون هیج محدودیتی این توقفگاهها رااشغال وموجبات بوجود آمدن مشکلات غیرقابل جبرانی برای این قشرگردیده است .لذا لازم است ضمن فرهنگسازی برای افراد فهیم، قاطعانه بارانندگان بی توجه برخوردقانونی شودتاازظلم بیشتر به این افراد که تقریبا دزحمل نقل عمومی هیچ جایگاهی مدارندجلوگیری بعمل آید.
متأسفانه نیروهای راهور اصلأ در شهر حضور ندارند و این عدم حضور فیزیکی باعث سوء استفاده بسیار شده است
بوق‌های بی دلیل و ممتد،لایی کشی،حمل بار و اثاثیه روی صندوق و سقف سواری ها ، رانندگی فاقدین گواهینامه ،تردد خودروهای دارای نقص فنی ، صداهای ناهنجار اگزوز و حتی کشیدن دستی در بلوارها (خصوصاً شبها) و حتی جاده های بین شهری
لذا ضرورت دارد که پلیس محترم راهو با حضور همیشگی و اعمال قانون ،با اینگونه تخلفات قبل آنکه قبح آن از بین برود و بصورت فرهنگ درآید برخوردی جدی و باز دارنده داشته باشد
اگه راهور عرضه داشت پیاده خواری توسط صنوف مختلف انجام نمیشد که نتوانی از پیاده رو رد بشی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی