بازدید 2032

کم شنوایی در دهه پنجم عمرتان را نادیده نگیرید

اگر به سختی تلاش می‌کنید بفهمید مردم در رستوران‌ها یا مهمانی‌های شلوغ چه می‌گویند وقت آن است که شنوایی خود را آزمایش کنید.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷ 17 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو از دیلی تلگراف، "کریستین هیل" ۴۸ ساله می‌گوید از چیزی رنج می‌برد که متخصصان شنوایی سنجی آن را "سندرم مهمانی" می‌نامند. او می‌گوید: "می توانستم صدای پس‌زمینه را بشنوم، اما نمی‌توانستم مکالمه خاصی را درک کنم. با نگاهی به گذشته، سرنخ‌های زیادی پیدا شد. من باید از افراد بخواهم گفته‌های شان را تکرار کنند. یک بار شخصی به من گفت: "چرا فقط به دهان من نگاه می‌کنی"؟ من باید قدری لب خوانی کنم تا آن نشانه بصری را برای آن چه می‌گویند متوجه شوم. وضعیت ام بدتر شد تا جایی که  اگر در یک محیط پر سر و صدا قرار می‌گرفتم نمی‌توانستم چیزی بشنوم". او می‌گوید باور دارد که به خاطر دی جی بودن در مهمانی‌های خانگی در دوران جوانی به مشکل شنوایی دچار شده است. او می‌افزاید: "کم شنوایی من به خصوص در گوش چپ ام بیش‌تر است این گوشی می‌باشد که در جوانی هدفون را با صدای بلند روی آن قرار می‌دادم تا موسیقی‌ای که میکس کرده بودم را برای پخش شدن بشنوم".

او سالیان متمادی بر این باور بود که برای سمعک گذاشتن خیلی جوان است. بنابراین، با دشواری تلاش می‌کرد تا صدا‌های اطراف را بشنود.. دوستان اش به او می‌گفتند چرا در اماکن عمومی فریاد می‌زند؟ او به سختی صدای همسرش را می‌شنید.

سرانجام در ۴۵ سالگی نزد یک متخصص شنوایی رفت و آسیب یک گوش اش تشخیص داده شد. پس از یک اسکن داخلی برای رد احتمال وجود تومور مغزی استفاده از سمعک برای گوش چپ اش تجویز شد. او می‌گوید اولین باری که سمعک را استفاده کرد صدای پرندگان را به وضوح شنید.

"فرانکی الیور" مدیر شنوایی شناسی در بریتانیا می‌گوید سندرم مهمانی یکی از علائم اولیه‌ای می‌باشد که نشان می‌دهد ممکن است به کم شنوایی دچار شده باشید. او می‌افزاید:" شما ممکن است کمی از فرکانس‌های بالا را که وضوح گفتار را تشکیل می‌دهند از دست بدهید بنابراین صدا‌های همخوان کاملا بلند هستند. در مورد چگونگی کاهش شنوایی اگر به دلیل سن یا سر و صدا باشد اکثر مراجعه کنندگان می‌گویند وقتی در جایی پر سر و صدا می‌شنوم که افراد در حال صحبت هستند همیشه متوجه نمی‌شوم که آنان چه می‌گویند".

نتیجه مطالعه‌ای تازه انجام شده نشان داد که تقریبا یک پنجم افراد اذعان می‌کنند که ممکن است دچار کم شنوایی باشند، اما از سمعک استفاده نمی‌کنند و از هر شش بزرگسال در بریتانیا یک نفر در حال حاضر با کم شنوایی زندگی می‌کند.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که کم شنوایی ممکن است باعث آسیب مغزی در جا‌های دیگر شود و هم چنین افراد را از تعامل اجتماعی باز می‌دارد. این در حالیست که تعامل اجتماعی به عاملی برای محافظت از مغز در برابر زوال شناختی معروف است.

هیل به یاد می‌آورد:"دوره‌ای بود که ترجیح دادم  از خانه بیرون نروم. بیان این عبارت که "نمی شنوم" برایم خیلی ناراحت کننده و دشوار بود". الیور می‌گوید:"ما می‌دانیم که متاسفانه بخشی از جمعیت ممکن است به دلیل مشکلات شنوایی اگر به آن رسیدگی نشود حتی شغل شان را زودتر ترک کنند".

کارشناسان می‌گویند مقابله با آن مشکل بدان معناست که  فضای گفتمان پزشکی باید از صحبت در مورد کم شنوایی که به معنی پیری قلمداد می‌شود به صحبت بیشتر در مورد سلامت شنوایی تغییر یابد. براساس نتیجه یک مطالعه جدید خبر خوب آن است که سمعک خطر مرگ را تقریبا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

 دکتر "جانت چوی" محقق ارشد پزشکی از دانشگاه  کالیفرنیای جنوبی می‌گوید:"ما دریافتیم که بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی که به طور منظم از سمعک استفاده می‌کردند ۲۴ درصد کم‌تر از افرادی که هرگز سمعک استفاده نمی‌کردند در معرض خطر مرگ  میر قرار داشتند". محققان بر این باورند که سطوح پایین‌تر افسردگی و زوال عقل باعث افزایش طول عمر می‌شود. بهبود شنوایی با بهبود سلامت روان و شناخت همراه است.

باید اشاره کرد که کم شنوایی صرفا مشکل کهنسالان نیست. مجله پزشکی بریتانیا تخمین می‌زند که بیش از یک میلیارد نفر از نسل هزاره و نسل Z  در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند. کارشناسان می‌گویند صدای بیش از ۸۵ دسی بل می‌تواند به شنوایی شما آسیب برساند و با توجه به این که کنسرت‌ها اغلب سطح صدای بیش از ۱۱۰ دسی بل دارند اجرای کنسرت‌های بدون محافظ برای گوش می‌تواند به گوش شما آسیب جدی وارد کند.

متخصصان شنوایی توصیه می‌کنند که افراد در رده سنی زیر ۵۰ سال باید یک آزمایش شنوایی پایه را انجام داده و تغییرات را به دقت بررسی کنند. سمعک‌های پیشرفته جدید صدای پس زمینه را قطع می‌کنند به بلوتوث متصل می‌شوند و حتی زبان‌های خارجی را ترجمه می‌کنند.

هیل می‌گوید: "سمعک من مانند ایرپاد است. من اغلب فراموش می‌کنم که در گوش ام قرار دارد". الیور می‌گوید که فناوری سمعک حتی از پنج سال پیش نیز پیچیده‌تر شده است.

او در این باره می‌گوید:"قابلیت صدا در مورد سمعک مهم‌ترین چیز است، اما سمعک مزایای دیگری نیز دارد. می‌توانید از آن به عنوان یک هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا تماس تلفنی استفاده کنید. اپل پرفروش‌ترین AirPods Pro خود را به عنوان سمعک بدون نسخه برای کسانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند عرضه کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که هدفون را مانند دستگاه‌های شنوایی تنظیم کنند. ویژگی Live Listen آیفون (یا آی پد) شما را به یک میکروفون جهت دار تبدیل می‌کند که صدا را به طور مستقیم به ایرپادتان ارسال می‌کند. این قابلیت به ما کمک می‌کند تا صدا‌ها را در محیط‌های پر سر و صدا بهتر دریافت کنیم".

دیگر تولیدکنندگان سمعک ممتاز مانند Phonak میکروفون‌های راه دور مشابهی را ارائه می‌کنند که می‌توانند در نزدیکی منبعی که می‌خواهیم بشنویم قرار گیرند. زمانی ترک سالن یک کنسرت راک با گوش‌هایی که صدای زنگ در آن شنیده می‌شد نشان افتخار بود اکنون، اما در اجرا‌های زنده افرادی را می‌بینید که محافظ‌های گوش و هدفون‌هایی دارند که قابلیت حذف نویز فعال را ارائه می‌دهند.

با این وجود، چه از کم شنوایی خفیف‌تر ناشی از افزایش سن رنج می‌بریم چه شنوایی مان را به شکلی عمیق‌تر از دست داده ایم راهکار مفیدتر آن است که گوش‌های خود را برای شنیدن بهتر آموزش دهیم.

تحقیقات به طور فزاینده‌ای بر روی راه‌هایی برای تقویت مهارت‌های شنوایی و شنوایی مغز ما متمرکز هستند و از آن تحت عنوان "آموزش شنوایی" یاد می‌شود.

بازی‌های رایانه‌ای و سایت‌های آموزشی آنلاین به علاوه اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانیم در خانه با گوشی تلفن همراه هوشمند و هدفون از طریق آن تمرین کنیم.  باید گفتار را در برابر صدای پس زمینه برای مثال در یک رستوران پر سر و صدا  تشخیص دهیم.

البته افراد در توانایی خود برای تمرکز بر یک صدا به جای صدای دیگر  که به عنوان توجه انتخابی شنیداری شناخته می‌شود بسیار متفاوت هستند. نوازندگان حرفه‌ای در این کار بهتر هستند.

 گوش دادن به کتاب‌های صوتی (نوعی درمان صوتی) نیز می‌تواند به آموزش گوش‌های ما کمک کند. یک فرد به طور متوسط تقریبا ۱۵۰ کلمه در دقیقه صحبت می‌کند، اما دامنه بزرگی وجود دارد: از ۱۲۰ کلمه تا ۱۸۰ کلمه. برای بسیاری، سرعت پردازش شنوایی با افزایش سن به طور پیوسته کاهش می‌یابد.

بنابراین، هدف آموزش بهبود توانایی ما در فیلتر کردن عوامل حواس پرتی است. "اندی شانکس" ۴۵ ساله، دی جی سابق در سن ۴۰ سالگی دچار کم شنوایی شده است.

او می‌گوید:"زمانی که در سراسر جهان دی جی بودم نمی‌دانستم تا چه اندازه به گوش ام آسیب می‌رساند. من عاشق موسیقی با صدای بلند بودم. این به من احساس خوبی داد. با این وجود، واقعیت آن است که برای گوش ام احترامی قائل نشدم"!

گوش‌های ما با یک واکنش حسی در مغز به دنبال ارتعاش حدود ۱۸۰۰۰ سلول مویی ریز در حلزون گوش (گوش داخلی) کار می‌کنند. موسیقی بلند شدت این ارتعاش‌ها را افزایش می‌دهد و اگر مدت طولانی گوش دهید صدا‌های بلند وارد گوش شما می‌شود و سلول‌های مو را صاف می‌کند.

هنگامی که جوان هستید سلول‌های موی شما پس از یک ساعت یا مدت زمانی بیش‌تر بهبود می‌یابند و صدای وزوز از بین می‌رود، اما هر چه تعداد دفعات آن افزایش یابد احتمال آن که سلول‌های مو بازیابی شوند کم‌تر می‌شود و باعث آسیب دائمی شده که به کاهش شنوایی تبدیل خواهد شد.

پس از آن که شانکس دی جی موزیک بودن را کنار گذاشت به ساخت اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها روی آورد. با این وجود، او در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از یک رویداد کاری در یک شب تعطیل بهت زده شد.

اومی گوید:" من به معنای واقعی کلمه ۶۰ سانتی متر از یک گروه شش نفره که در حال گفتگو بودند فاصله داشتم و می‌توانستم حرکت لب‌های آنان را ببینم، اما نمی‌توانستم چیزی را که گفته می‌شد رمزگشایی کنم". او حین صحبت با دوستان اش متوجه شد که بسیاری از آنان نیز می‌دانستند که شنوایی شان در حال تغییر است، اما از انجام هر کاری ناتوان بودند.

او می‌گوید:"در ادامه بیش‌تر در مورد جدی بودن پیامد‌های کم شنوایی آموختنم. من زوال عقل را در مادربزرگم و سایر اعضای خانواده دیده ام و می‌دانم که تا چه اندازه می‌تواند ویرانگر باشد. در نتیجه، کم شنوایی برایم یک زنگ هشدار بود".

می‌توان دو آزمایش بالینی گام به گام برای تعیین "سن گوش" انجام داد. تست "گفتار در نویز" از شما می‌خواهد که سه عدد را در پس زمینه نویز یا آلودگی صوتی چندین بار و در محدوده‌ای از حجم‌ها شناسایی کنید. این تست به شما امتیازی به نام نسبت سیگنال به نویز می‌دهد.

آزمون دوم شامل پرسشنامه‌ای است که براساس پرسشنامه آمستردام برای ناتوانی شنوایی  (اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط پروفسور سوفیا کرامر و همکاران اش ابداع شد) از شما درباره شنیدن گفتار در محیط‌های پر سر و صدا مانند دنبال کردن مکالمه در پس زمینه‌های بلند، شناسایی اشعار در موسیقی یا این که بتوانید تشخیص دهید که صدا از کجا می‌آید مانند جهت حرکت یک خودرو می‌پرسد.

هنگامی که تست‌ها را انجام دادید به سمت بازی‌هایی هدایت می‌شوید که بیش‌ترین تفاوت را در شنوایی شما ایجاد می‌کنند. شانکس وعده می‌دهد که از آن طریق می‌توانید مهارت‌های شنوایی خود را ظرف مدت کم‌تر از چهار هفته تقویت کنید. این به معنای بهبود توجه، عملکرد بهتر در محل کار و افزایش تعاملات اجتماعی است.

چگونه از کم شنوایی جلوگیری نماییم؟

قرار گرفتن در معرض نویز یا آلودگی صوتی را محدود کنید

سر و صدا علت اصلی کاهش شنوایی قابل پیشگیری است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدا‌های بلند می‌تواند به سلول‌های مویی ظریف گوش داخلی آسیب برساند سلول‌هایی که مسئول تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی هستند که مغز ما آن‌ها را صدا تفسیر می‌کند. محدود کردن قرار گرفتن در معرض صدای بلندتر از ۸۵ دسی بل آسیب دائمی به سلول‌های مویی گوش داخلی را به حداقل می‌رساند.

هم چنین، صدای هدفون خود را کم کنید و هنگام شرکت در کنسرت‌ها و کلوب‌های با صدای بلند از محافظ شنوایی استفاده کنید. فاصله ایمن با بلندگو‌ها را حفظ کنید و به طور منظم استراحت کنید.

هنگام کار با ماشین آلات یا کار در محیط‌های پر سر و صدا از محافظ گوش استفاده کنید. اگر در محیطی پر سر و صدا به موسیقی گوش می‌دهید هدفون‌های برطرف کننده نویز را انتخاب کنید. از محافظ گوش برای فعالیت‌هایی مانند تیراندازی و کار با ابزار‌های برقی استفاده نمایید.

جرم گوش را به درستی مدیریت کنید

تجمع بیش از حد جرم گوش مجرای گوش را مسدود می‌کند می‌تواند باعث از دست دادن موقت شنوایی شود و به طور بالقوه منجر به عفونت گوش شود. سعی نکنید انسداد جرم گوش را با استفاده از سواب‌های پنبه‌ای بردارید، زیرا فشار دادن اشیاء به داخل گوش می‌تواند منجر به آسیب به کانال گوش و تشدید مشکلات شنوایی شود. جرم بیش از حد گوش باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برداشته شود.

آزمایشات شنوایی منظم را برنامه ریزی کنید

تشخیص زودهنگام می‌تواند از آسیب بیش‌تر جلوگیری کند و شنوایی شما را برای مدت طولانی تری حفظ کند. نتایج مطالعات نشان داده اند که استفاده از سمعک خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و همچنین مشخص شده که یک درمان موثر وزوز گوش برای کسانی است که پیش‌تر به سطحی از کم شنوایی دچار بوده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی