بازدید 9999
بسته ویدیویی «تابناک»

چگونه بمب آتش‌زای ناپالم به ارتش آمریکا وارد شد؟ / شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام! / روایت شهید بهشتی از شبکه روحانیت در انقلاب / حال و هوای سنگاپور از دهه ۵۰ تا ۸۰ میلادی

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱ 14 February 2024

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که دیدنش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

چگونه بمب آتش‌زای ناپالم به ارتش آمریکا وارد شد؟

نخستین باری که ارتش آمریکا از ناپالم استفاده کرد، در جریان جنگ جهانی دوم و نبرد تینیان بود. این نبرد به منظور شکست ژاپن در اقیانوس آرام انجام شد. پیش از آن فیلمی به فرماندهان آمریکایی نشان داده شد که در آن برای اولین بار آزمایش این سلاح جدید نمایش داده می‌شد. قدرت مخرب و استراتژیک این سلاح به سرعت نظر آن‌ها را جلب کرد. ناپالم نوعی ماده چسبناک آتش‌زاست که از آن به عنوان سلاح استفاده می‌شود، این ماده آب‌گریز، چسبناک و دیرسوز است؛ این یعنی با آب خاموش نمی‌شود، از بدن یا موادی که به آن چسبیده باشد جدا نمی‌شود و به دلیل دیرسوز بودن مدت‌ها روشن می‌ماند و ماده‌ای که به آن چسبیده است به عنوان سوخت آتش می‌زند. در این ویدیو، تصاویری از اولین آزمایش ناپالم توسط ارتش آمریکا را ببینید.  

 

 

شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام!

تکریت شهری آرام و غبارآلود در شمال غربی عراق و بر کناره دجله در دامنه جنوبی کوه پایه‌های کردستان مستقر است. تکریت هیچ ندارد، مگر صلاح الدین ایوبی که در این شهر به دنیا آمده است. سردار گمنام و کرد تباری که سلطان مصر شد و بیت المقدس، قبله اول مسلمانان را از دست مسیحیان رهایی داد. صدام حسین در کنار دجله زندگی کرده بود و یکی از تصاویر برجای مانده از او، شنا کردنش در رود دجله در شصت سالگی است. او یک بار قبل از این تصاویر و در سال ۱۹۹۵ نیز شنا کرده بود که رسانه‌های غربی گزارش کردند، آن شنا توسط بدل صدام انجام شده است. دیکتاتور سابق عراق که همچون دیگر دیکتاتور‌های تاریخی به دنبال چنین روش‌هایی برای قدرتمند نشان دادنِ خود بود، پس از سه بار شنا عرض ۱۰۰ متری این رودخانه، با رسانه‌های حکومتی حاضر صحبت کرد تا بحث بدل بودنش، دوباره مطرح نشود. این شنا مقدمه مسابقه‌ای بود که در زمان صدام و به مناسبت شنای صدام در دجله برای فرار پس از ترور ناکام عبدالکریم قاسم نخست وزیر وقت در سال ۱۹۵۹ ترتیب داده شده بود. رئیس کمیته ملی المپیک عراق، عدی صدام حسین پسر صدام حسین بود. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.  

 

 

روایت شهید بهشتی از شبکه روحانیت در انقلاب

آیت الله شهید سید محمد حسینی بهشتی پس از انقلاب در گفت و گویی به تشریح نقش شبکه روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نوع فعالیت مویرگی در آن دوران را بیان کرده است. این روایت را می‌بینید و می‌شنوید. 

 

 

حال و هوای سنگاپور از دهه 50 تا 80 میلادی

«سنگاپور / Singapore» دولت-شهری در مجمع‌الجزایر مالایی به پایتختی شهر سنگاپور و کوچک‌ترین کشور جنوب شرقی آسیاست. سنگاپور از شمال با مالزی و از جنوب با اندونزی مرز آبی دارد. پیش از حضور کشور‌های اروپایی در منطقه، منطقه‌ای که امروزه به عنوان سنگاپور شناخته می‌شود فقط منطقه ماهیگیری مالایی در ریزشگاه رودخانه سنگاپور بود. سنگاپور از سال ۱۸۲۴ تا ۱۹۶۳ میلادی، به غیر از سه سال در زمان جنگ جهانی دوم یکی از مستعمرات بریتانیا بود. در سال ۱۹۲۴ سنگاپور که هنوز مستعمره بریتانیا بود، توسط ژاپن اشغال شد و نیرو‌های بریتانیایی مجبور به ترک آن شدند. وینستون چرچیل این رخداد را «بدترین فاجعه و بزرگ ترین تسلیم در تاریخ بریتانیا» نامید. سنگاپور پس از پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ میلادی دوباره توسط نیرو‌های بریتانیایی اشغال شد. هجده سال بعد در سال ۱۹۶۳ سنگاپور به عنوان عضوی از فدراسیون مالزی استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد. این کشور در نهایت دو سال بعد در سال ۱۹۶۵ از مالزی جدا شد و به این ترتیب جمهوری سنگاپور شکل گرفت. امروزه این کشور که از تعدادی جزیره تشکیل شده، یکی از مراکز بزرگ داد و ستد کالا در جهان است و از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به یکی از کشور‌های پررونق جهان تبدیل شده و اکنون یکی از پرترددترین بندر‌های دنیاست. حال و هوای سنگاپور از ابتدای دهه ۱۹۵۰ تا انتهای دهه ۱۹۸۰ میلادی را در تابناک تماشا می‌کنید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی