بازدید 2709

کاهش ۶۷ درصدی استفاده روسیه از دلار در تجارت

کد خبر: ۱۲۲۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ 12 February 2024

تسویه معاملات تجاری به دلار آمریکا، در روسیه ۶۷ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا از وبگاه Watcher. Guru، روسیه که از اعضای بریکس است، تا سال ۲۰۲۲ میلادی برای تسویه بیش از ۸۰ درصد از پرداخت‌های تجاری خود از دلار آمریکا استفاده کرد.

پیش از اِعمال تحریم‌های آمریکا، یورو برای تسویه معاملات برون‌مرزی روسیه ارز پیشرو بود، اما پس از حمله روسیه به اوکراین و اقدام آمریکا به تحریم این کشور، اوضاع به شدت تغییر کرد.

هرچند دولت بایدن به دنبال فلج کردن اقتصاد روسیه بود، برعکس این خواسته روی داده است. اقتصاد روسیه از تحریم‌ها جان سالم به در برد، زیرا کشورهای عضو بریکس شروع به خرید نفت از این کشور و سپس فروش آن به اروپا کردند.

شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و بریکس، تسویه معاملات تجاری به روبل را پذیرفتند و با این روش از روسیه حمایت کردند. در مقابل، روسیه نیز یوان چین را برای پرداخت در تجارت بین‌المللی پذیرفت.

پیش از تحریم‌های آمریکا، روسیه در نزدیک به ۸۰ درصد کل معاملات خود در سطح جهان از دلار آمریکا استفاده می‌کرد؛ اما اکنون این میزان ۶۷ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر روسیه فقط ۱۳ درصد از کل تجارت بین‌المللی خود را به دلار آمریکا می‌پردازد؛ این اقدام به عنوان مانعی در برابر ضربات تحریم‌های آمریکا به رشد اقتصادی روسیه عمل کرد.

تحریم‌های فزاینده کاخ سفید، ائتلاف بریکس را گرد هم آورد و اکنون این ائتلاف برای سایر کشورهای در حال توسعه نیز جذاب است.

اکنون حدود ۳۴ کشور به دنبال پیوستن به بریکس هستند، زیرا بریکس تنها بلوک اقتصادی است که به جای دلار آمریکا به ارزهای محلی اهمیت می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار