بازدید 2242

ارتباط عجیبی بین افسردگی و دمای بدن

تأیید ارتباط بین دمای بدن و افسردگی به‌معنای باز شدن راه‌های جدید برای درک بهتر این بیماری و کشف روش‌های جدید مقابله با آن است.
کد خبر: ۱۲۲۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 12 February 2024

 به گزارش تابناک،  زومیت نوشت: برای درمان بهتر و پیشگیری از افسردگی باید درمورد مغز و بدنی که بیماری در آن بروز می‌کند، بیشتر بدانیم. مطالعات انگشت‌شماری ارتباط بین افسردگی و دمای بدن را شناسایی کرده‌اند؛ اما حجم کوچک نمونه‌های آن‌ها، جای زیادی برای شک و تردید باقی گذاشته است.

گروهی از محققان به‌سرپرستی تیمی از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو با تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به ۲۰٬۸۸۰ نفر که درطول ۷ ماه جمع‌آوری شده بود، تأیید کردند که افراد مبتلا به افسردگی معمولا دمای بدن بالاتری نسبت به دیگران دارند.

مطالعه‌ی اخیر که شامل شرکت‌کنندگانی از ۱۰۶ کشور دنیا است، برای نشان‌ دادن این موضوع که دمای بالاتر بدن باعث ابتلا به افسردگی می‌شود یا افسردگی به افزایش دمای بدن منجر می‌شود کافی نیست. بااین‌حال یافته‌ها نشان می‌دهد که ارتباطی در این بین وجود دارد که باید بررسی شود. اگر چیزی به‌سادگی خنک‌ نگه‌داشتن بدن می‌تواند به مقابله با علائم افسردگی کمک کند، پس پتانسیل کمک به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان وجود دارد.

اشلی میسون، روانپزشکی از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می‌گوید: «با توجه‌ به دانش ما، این مطالعه که با استفاده از روش‌های خوداظهاری و حسگرهای پوشیدنی انجام شد، بزرگ‌ترین مطالعه‌ی انجام‌شده تاکنون برای بررسی ارتباط بین دمای بدن و علائم افسردگی در یک نمونه‌ی وسیع جغرافیایی است.»

به‌گفته‌ی محققان پیوند بین افسردگی و دمای بدن دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. این احتمال وجود دارد که افسردگی با فرایندهای متابولیکی در ارتباط باشد و بدن در طول آن گرمای اضافی تولید کند یا عملکردهای بیولوژیکی خنک‌کننده به‌درستی کار نکنند. احتمال دیگر این است که یک علت مشترک برای بالارفتن دمای بدن و بروز افسردگی وجود داشته باشد؛ مانند فشار روانی یا التهاب که هریک به‌طور جداگانه بر دمای بدن و علائم افسردگی تأثیر می‌گذارند.

اطمینان از ارتباط افسردگی و دمای بدن چیزی است که مطالعات آینده می‌توانند آن را بررسی کنند. درحال‌حاضر می‌دانیم که افسردگی وضعیت چندوجهی و پیچیده‌ای است که به احتمال زیاد محرک‌های مختلف و دمای بدن می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

 

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که جکوزی و سونا می‌توانند علائم افسردگی را کاهش دهند؛ البته این تحقیقات در گروه‌های نمونه‌ی کوچک انجام شده‌اند. این احتمال وجود دارد که کاهش دمای ایجادشده در سونا و جکوزی که به‌وسیله‌ی عرق‌ کردن اتفاق می‌افتد، تأثیر روانی نیز روی افراد برجای بگذارد.

میسون می‌گوید: «جالب اینجا است که درواقع گرم‌ کردن افراد می‌تواند به کاهش مجدد دمای بدن آن‌ها منجر شود و این اتفاق بیشتر از سرد کردن مستقیم آن‌ها (به‌عنوان مثال با حمام یخ) به‌طول می‌انجامد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که اگر بتوانیم دمای بدن افراد مبتلا به افسردگی را برای درمان‌های مبتنی بر گرما به‌خوبی پیگیری کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

 
داده‌های مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهند که با شدیدترشدن علائم افسردگی (براساس خوداظهاری) میانگین دمای بدن بالاتر می‌رود. این داده‌ها وجود ارتباط بین درجات شدیدتر افسردگی و نوسانات دمای روزانه‌ی پایین‌تر را نیز تأیید کردند؛ البته این ارتباط از نظر آماری در سطح معناداری قرار نداشت.

با توجه به اینکه بیش‌ از ۵ درصد از مردم جهان فکر می‌کنند که با افسردگی درگیر هستند، درحال‌حاضر تلاش برای درک و درمان مؤثر این بیماری بیش از هر زمان دیگری ضروری به‌نظر می‌رسد. در عصر حاضر هر کشف جدیدی امید بیشتری را برای مقابله با این مشکل به ارمغان می‌آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست