بازدید 21342
در گفت وگو با «تابناک» مطرح شد

ناگفته‌های «گلریز» از ۳۰ سال خواندن برای حماسه‌های یک ملت

حاج احمد آقا ما را معرفی کردند و فرمودند: این‌ها گروهی هستند که سرود شهید مطهری و این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد و سرود‌های انقلابی دیگری را تهیه و اجرا کرده‌اند. حضرت امام، ما را مورد مهر و محبت خود قرار دادند و دو بار فرمودند: خدا در پناه اسلام حفظتان کند. من افتخار می‌کنم که نخستین خواننده‌ای بودم که به این شکل و با این نزدیکی در خدمت امام بودم و بدون واسطه با ایشان دیدار کردم.
کد خبر: ۱۲۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷ 26 September 2010

ناگفته های «گلریز» از 30 سال خواندن برای حماسه های یک ملتمحمدعلی گلپایگانی، مشهور به محمد گلریز را مردم ما با سرودهای انقلابی و حماسی می‌شناسند؛ خواننده‌ای که در کنار مردم ماند و شعارهای آنها را تکرار کرد. برای پیروزی شان خواند و زخم هایشان را با دریغا مرهم گذاشت و ناگفته‌های فراوانی از آن دوران دارد که اکنون بر زبان جاری کرده است.

به گزارش «تابناک»، صمیمیت و صفای باطن و صدای آرام بخش گلریز، همواره دوست داشتنی بوده است و هنگامی که با یادآوری خاطرات سال های دور و نزدیک ایران عزیزمان همراه می‌شود، شیرینی بیشتری دارد. این هنرمند در هفته دفاع مقدس گفت وگویی با «تابناک» داشت که مهم‌ترین بخش ها‌ی آن از این قرار بود.

در هشت سال دفاع مقدس، بارها همراه گروه‌های هنری از جمله نویسندگان، شاعران، فیلمسازان و... به جبهه‌های گوناگون می‌رفتیم و در آنجا برنامه‌های متعددی اجرا می‌کردیم. رزمندگان عزیز که ما را از نزدیک می‌دیدند بسیار خوشحال می‌شدند و روحيه مي گرفتند. ما هم بسیار خرسند می‌شدیم که در کنار آنان نشسته ایم و برای تهیه و تولید برنامه‌های هنری انرژي می‌گرفتیم.

زبان هنر، زبانی است که به راحتی می‌تواند مفاهیم را به مخاطب القا کند و تأثیر آن بیشتر و ماندگارتر خواهد بود و این تأثیر را در هنگامی که در جبهه می‌رفتیم، می‌دیدیم که عزیزان بسیجی با چه شور و شوقی در آن برنامه‌ها شرکت می‌کردند و ما را مورد محبت خود قرار می‌دادند؛ مثلا وقتی من سرود «این پیروزی خجسته باد این پیروزی» و یا «ای بسیجیان...» را برای آنها اجرا می‌کردم، می‌دیدم که روحیه می‌گیرند، چون من و همه گروه از استاد حمید سبزواری (شاعر) تا مرحوم مجتبی میرزاده (تنظيم كننده) احمد علي راغب (آهنگساز) تلاش می‌کردیم با صفا و اخلاص آن را تهیه و اجرا کنیم و این کمترین چیزی بود که ما می‌توانسیم در برابر آن همه ایثار و فداکاری انجام دهیم و اميدوارم به عنوان ذخیره آخرت دستم را بگيرد.



سرود «ای شهیدان خدایی ـ نامتان پاینده بادا / در دیار آشنایی ـ عیشتان فرخنده بادا» با شعر استاد علی معلم و آهنگسازی احمد علی راغب و تنظیم فریدون شهبازیان، یکی از سرودهایی بود که به شهدای انقلاب تقدیم شد و یا سرود «من ایرانی‌ام آرمانم شهادت» با شعری از شادروان سپیده کاشانی و آهنگسازی آقای محمد علی کیانی نژاد بسیار مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از سرودهای ماندگار انقلاب به ثبت رسید.

سرودهایی از این دست که حال و هوای شهادت و فداکاری شهدا را زنده می‌کردند ادای دینی بود به مقام والای شهدا و همه ایثارگران هشت سال دفاع مقدس.

من و آقای احمد علی راغب در دوران انقلاب با مردم همگام و همراه می‌شدیم و به عنوان یک وظیفه شرعی و انقلابی در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردیم. در کنار ادای این وظیفه شرعی، نیز دقت می‌کردیم و از میان شعارهای مردم انقلابی که در راهپیمایی ها فریاد می‌زدند، سوژه می‌گرفتیم و وقتی به منزل برمی گشتیم، در زیر زمین منزل با آنها کلنجار می‌رفتیم و از آنها سرود می‌ساختیم؛ مثلا سرود مشهور «این بانگ آزادی است ـ کز خاوران خیزد....» از شعار معروف الله اکبر ـ خمینی رهبر مردم گرفته شد که حرف دل مردم بود و چون از دل برخاسته بود، یکی از سرودهای ماندگار و جاودانه انقلاب شد یا سرود «الله یا الله ـ دارم سپاس بی‌قیاس ای کردگار من /... آری خدای من ـ ای رهنمای من» با شعری از استاد سبزواری که باز هم از دل شعارهای مردم اقتباس شد و این نشان دهنده عمق پیوند ما به عنوان خدمتگزاران عرصه موسیقی و سرود با مردم بود.

برای همین، تلاش می‌کردیم کارمان مردمی باشد و بدین ترتیب، هنر انقلاب یک هنر مردمی شد و یکی از رمزهای جاودانگی این آثار هنری همین بوده است.

در سال ۱۳۵۹ و پس از خواندن سرود «ای مجاهد شهید مطهر...» من و شهید مجید حداد عادل (مسئول رادیو) و فریدون شهبازیان (مسئول واحد موسیقی صدا و سیما) و احمدعلی راغب و مجتبی میرزاده (آهنگساز) و حمید سبزواری (شاعر) برای دیدار با امام خمینی به محل سکونت ایشان در جماران رفتیم. نخست با مرحوم حاج احمد آقا دیدار کردیم و ایشان از ما تمجید کردند. سپس به طبقه‌ای که امام بودند، رفتیم..امام با لباس راحتی نشسته بودند. دستشان را بوسیدیم و کنارشان نشستیم.

معنویت اتاق و حضرت امام ما را تسخیر کرده بود. کسی که قرار بود به عنوان نماینده ما سخن بگوید نتوانست حرفی بزند و مات و مبهوت عظمت و معنویت امام قرار گرفته بوديم. حاج احمد آقا ما را معرفی کردند و فرمودند اینها گروهی هستند که سرود شهید مطهری و این بانگ ازادی است کز خاوران خیزد و سرودهای انقلابی دیگری را تهیه و اجرا کرده‌اند. حضرت امام ما را مورد مهر و محبت خود قرار دادند و دو بار فرمودند: خدا در پناه اسلام حفظتان کند. خدا در پناه اسلام حفظتان کند. من افتخار می‌کنم که نخستین خواننده‌ای بودم که به این شکل و با این نزدیکی در خدمت امام بودم و بدون واسطه با ایشان دیدار کردم.

من بیش از ۱۵۰۰ اثر هنری اجرا کرده ام و نزدیک به شصت سرود برای شهدای انقلاب و دفاع مقدس خوانده‌ام؛ مانند «رفتند یاران» (در وصف شهید مظلوم بهشتی) راه رجا (درباره شهید رجایی و باهنر) یا شهید مطهری که هر کدام از آن‌ها بخشی از تاریخ ماست و پیام رسان استقامت و فداکاری مردم به اسلام و انقلاب اسلامی بوده‌اند.

بی تردید، فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و حماسه سی ساله انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران پیام های بسیاری برای جهانیان دارد که متأسفانه برخی در تبلیغ و انتشار آن کم کاری کرده‌اند و تنها در مناسبت هایی مانند هفته دفاع مقدس یا سالروز آزادی سازی خرمشهر به آن می‌پردازند.

در این سی سال، ما شخصیت های کم نظیری مانند شهید همت، باکری، زین الدین،صیاد، بایایی، برونسی، پلارک و... را داشتیم که با ایمان به خدا از همه چیز خود گذشتند و جاودانه شدند.

بارها این هشدار را از زبان مقام معظم رهبری شنیده ایم که فرموده‌اند باید به هنر در خدمت انقلاب، ارزش و بها داد و برای هنرمندان این عرصه راه را باز و از آنها پشتیبانی کرد. گاه می‌بینیم برخی از دست اندرکاران امور فرهنگی نسبت به این موضوع کم توجهی می‌کنند و امید است، از این پس شاهد تلاس بیشتر آنان در این راستا باشیم.

 

قطعه مشهور «خجسته باد این پیروزی» را که در دوران دفاع مقدس و به خصوص پس از پیروزی‌های بزرگ رزمندگان ایران پخش می‌شد را با کیفیت بالا، با صدای استاد محمدرضا گلریز می‌بینید و می‌شنوید

تعداد بازدید : 235

 

متن کامل این مصاحبه را اینجا در ستون گفت وگو بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
واقعاً احراهای بسیار زیبا و به یاد ماندنی داشتند. بالشخصه با وجود اینکه سالهاست از خارج از کشور هستم هنوز هم این اجراهای ایشان را زمزمه می کنم. خاطرات وطن همچنان در وجودم زیبا و زنده می ماند. وطن زنده و پاینده باشی. آرزوی سلامتی و موفقیت همه خدمتگزاران به اسلام و ایران را دارم. سربلند و جاودان باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
درود بر خواننده وطن دوست
اگر چه همه رسانه های زنجیره ای سعی می کنند خواننده های وطن فروش را بولد کنند.
اما این وطن دوست ها چیز دیگری هستند
از اصول اولیه ی مصاحبه با هنرمندان بخصوص استاد گلریز ذکر خلاصه ای از تاریخچه زندگی و نام بردن از اساتیدی که در این عرصه به وی کمک نموده اند . متاسفانه در این مصاحبه این اصول رعایت نشده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
فقط نق زدن را برخی بلدند
همتت والاتر و طنين بانگتان جاويدان باد.
جدا آقای گلریز از باارزش ترین و ماندگارترین هنرمندان این مرزوبوم است ، انشاءالله همیشه سلامت و موفق باشد. تمام بچگی و جوانی ما از صدای گرم این مرد پر شده است.
از صدای آقای گلریز لذت میبرم بسیار حماسی وانقلابی است شور حال عجیبی در بنده ایجاد میشه .اجرشون با امام وشهدا انشاءا...
از افتخارات نظام و افتخار جامعه موسیقی ایران خدا کند بتوانند در لین صراط بمانند و مایه آبروی جامعه هنری کشور باشند و خدا بخواهند که هیچگونه توقعی در دلشان از نظام ایجاد نشود. انشاا... مطمئنا این طور است و این بیشتر برای تذکر به خودم گفتم تا به شخصیت والا و انسانی چون استاد گلریز ایشانکه مایه افتخار ما وسایبان عزت جامعه هنری هستند.برقرار وپر دوام باشند انشاا...
با تشكر و سپاس از آقاي گلريز. ايشان از مفاخر هنر و موسيقي خصوصا آهنگهاي انقلابي ميباشند و صداي ايشان ما را به سالهاي دور ميبرد. خداوند نگهدارش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
تا مفاخر چه تعريف شود
خداوند ایشان را برای این کشور واسلام نگه دارد و مهمتر از همه اینکه ایشان خود را به بیگانگان نفروختند ووارد جرگه ی ابتذال نشدند
خدا حفظش کند
با درود فراوان
لطفاشماره تماس یا نشانی از ایشان را مرفوم فرمایید تا جهت شرکت درمراسمی از ایشان دعوت کنیم
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
حتما براي مجلس ختم ميخواي
سلام هروقت در مدرسه سرود همگانی با دانش اموزان کار میکنم از سرود های شما استفاده میکنم واقعا زیباست و برای سلامتی شما صلوات میفرستم
سلام چرا سرودهای ایشون پیدا نمیشه .اگه سرود ای شهیدان خدایی راهتان پاینده بادا را بخواهیم باید چکار کنیم؟
صدا و آهنگهای این بزرگوار چنگی به دل نمی زنه
خیلی نوستالژیک بود. چه دورانی گذشت! خدا حفظ کند آقای گلریز را
ای کاش به برادر ایشان هم قبل از اینکه دیر شود مختصر توجهی می شد
با تشکر ازکلیه پرسنل زحمت کش شهرداریمنطقه5
خوشا به حال خواننده مردمی و انقلابی جناب گلریز عزیز که بر دستان امام راحل عظیم الشان بوسه زدند.
در اون سالها چاره اي جز گوش دادن به سرودهاي ان جناب نداشتيم ، انتخاب ديگري نبود ،
اقاي گلريز چرا كنسرت نميدي ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل