بازدید 54148

چرا علی دایی ممنوع‌المعامله است؟

درست روزی که تیم ملی ایران موفق شد در یک بازی غرورآفرین ژاپن را شکست دهد، اظهارات علی دایی در مورد شرایطی که در یک سال گذشته تجربه کرده، کام همه را تلخ کرد. 
کد خبر: ۱۲۲۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶ 06 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، علی دایی مهم‌ترین فوتبالیست تاریخ ایران که در برنامه عادل فردوسی‌پور و پژمان جمشیدی، به بهانه همان دیدار ایران و ژاپن حاضر شده بود، گفت: یک سال و نیم است که ممنوع‌المعامله شده است! دایی در کنار انتقادات همیشگی‌اش از مسوولان بابت گرانی و قیمت دلار، در پاسخ به سوال عادل فردوسی‌پور در مورد احتمال حضورش در پرسپولیس به عنوان سرمربیگری گفت: «هم اول فصل و هم در نیم فصل درویش با من صحبت کرد و نپذیرفتم، چون اولا دوست ندارم جای رفیقم (یحیی) را بگیرم و دوما الان شرایط مربیگری ندارم.» عادل پرسید: منعی که نداری؟ و دایی پاسخ داد: «هیچ منعی ندارم. با اینکه یک سال و خرده‌ای است که ممنوع‌المعامله‌ایم با این حال ممنوع‌المربیگری نیستم.» بعد هم هر سه نفر در مورد تعداد زیاد «ممنوعیت‌ها» شوخی کردند.

بعد از انتشار وسیع اظهارات دایی در مورد ممنوع‌المعامله بودنش اولین واکنش‌ها این بود که «چرا؟» و طبیعتا ذهن‌ها بلافاصله رفت سمت وقایع اعتراضی پاییز و زمستان ۱۴۰۱ و مواضعی که علی دایی در آن مقطع گرفته بود. گذاشتن چند پست و استوری انتقادی که در همان مقطع هم مشکلاتی برای او به وجود آورد از جمله پلمب واحد‌های تجاری‌اش، ممنوع‌الخروجی خودش و خانواده‌اش و همین‌طور ماجرای پر سر و صدای نشاندن هواپیمای حامل همسر و دختر دایی.

خبر ممنوع‌المعامله بودن دایی واکنش‌های زیادی برانگیخت. بخش عمده‌ای از مردم سوال کردند چرا باید سرشناس‌ترین چهره فوتبال ایران با چنین محدودیتی مواجه شود و مستندات قانونی این ممنوعیت کجاست؟ حقوقدان‌ها، چهره‌های سیاسی و ورزشی هم به نوبه خود واکنش نشان دادند. از جمله محسن برهانی، دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و وکیل دادگستری که در اکانت خود در شبکه اجتماعی ایکس/ توییتر با زیر سوال بردن چنین حکمی برای هر شخصی نوشت: «ممنوع‌المعاملگی به این معنا که یک شهروند حق انجام هیچ‌گونه معامله‌ای را نسبت به اموالش نداشته باشد، یک بدعت است و هیچ مستند قانونی ندارد. هیچ مقامی نمی‌تواند حق خرید و فروش را از افراد سلب کند. افراد ممنوع‌المعامله می‌توانند اقدام به تنظیم قرارداد کنند و چنین معامله‌ای نافذ است.»

این ماجرا در عین حال یک مساله اساسی دیگر را هم پیش روی جامعه گذاشت اینکه مراکز تصمیم‌گیری برای چنین احکامی کجاست؟ و چه کسانی در آن حضور دارند؟ و چرا هیچ نشانه‌ای از آن‌ها وجود ندارد و مردم جز نمود‌های آن چیزی نمی‌بینند؟ در همین حوزه ورزش بسیار افرادی هستند که با چنین احکامی مواجه شدند بدون اینکه کسی از روند آن اطلاعی داشته باشد یا خودشان بدانند دقیقا چه اتفاقی افتاده است. مردم فقط یک روز متوجه می‌شوند فلان بازیکن دیگر نمی‌تواند قرارداد ببندد، فلان مربی دیگر نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند، فلان چهره ورزشی ممنوع‌الفعالیت شده، فلان شخص ممنوع‌الخروج شده و ... برای همه این موارد هم مثال‌های زیادی وجود دارد. همین اواخر کریم باقری گفت از طرف نهاد‌های امنیتی گفته شده بود که او در پرسپولیس نباشد، پیش از این فهمیده بودیم رسول خادم هم مثل دایی ممنوع‌المعامله شده، وریا غفوری که دیگر تیمی در لیگ پیدا نکرد و از فوتبال کنار کشید یا مواردی از این دست.

ممنوع‌المعامله بودن بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران و دومین گلزن برتر ملی تاریخ جهان هم از همین دست است. ولی چرا؟ دایی در کدام دادگاه محاکمه شده و چنین حکمی دریافت کرده است؟ آیا فرصت دفاع از خود را داشته یا صرفا شنونده حکم بوده است؟ اساسا وضع ممنوعیت‌هایی از این دست برای چهره‌های سرشناس یک پروسه قانونی است یا صرفا وسیله‌ای برای سر به راه کردن آنها؟ با این مضمون که «حواس‌مان به شما هست و هر جا انتقاد و اعتراضی از شما سر زد، برخورد می‌کنیم تا یاد بگیرید چنین رفتار‌هایی بی‌پاسخ نمی‌ماند». چرا آن کسانی که چنین احکامی صادر می‌کنند، نمی‌آیند رک و راست به مردم بگویند به فلان دلیل دایی یا هر شخص دیگر با محدودیت مواجه شده؟ آن هم با این مستندات قانونی! تا یک حقوقدان نیاید بگوید همه این‌ها بدعت است؟

چنین اتفاقاتی در کشور می‌افتد و آن وقت عده‌ای متعجب هستند که چرا شکاف اجتماعی به وجود آمده و چرا سرمایه اجتماعی در حال از بین رفتن است؟ چرا در این دوره جام ملت‌ها همه یکدل پشت تیم ملی نیستند؟ چرا برد مقابل ژاپن آنقدر که باید و شاید در جامعه نشاط تزریق نکرد؟ خیابان‌ها شلوغ نشد؟ خب وقتی این شرایط تاثیرگذارترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است دیگر بقیه مسائل چه اهمیتی دارند؟ در ماه‌های گذشته چهره‌های زیادی در صداوسیما آوردند که به علی دایی و سایر چهره‌هایی که مردم به آن‌ها علاقه دارند، بتازند. یکی گفت دایی قدش دراز بوده و توپ به سرش می‌خورده می‌رفته توی گل و یکی دیگر گفت فوتبالیست‌ها عامل به انحراف کشیدن جامعه هستند. ولی آخرش چه شد؟ آیا درصدی از محبوبیت دایی و تاثیرگذاری‌اش کم شد؟ آیا این همه سال که فردوسی‌پور از تلویزیون رفته از میزان مخاطبانش کم شده است؟

یک‌جا باید جلوی رفتار‌های اینچنینی گرفته شود. اگر فردی جرمی مرتکب شده برای او دادگاه برگزار کنند و در شرایط عادلانه محاکمه شود. اگر هم نشده که هیچ! نباید این‌طور باشد که یک روز ما توی گوشی‌های موبایل ببینیم که علی دایی می‌گوید من یکسال و نیم است که ممنوع‌الفعالیتم. این واقعا برای کشور خوب نیست!  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۰
توی همین تابناک کامنت های تند برای دایی گذاشتند که دایی محکومیت مالی یا مالیاتی دارد!!!
آیا محکومیت مالی منجر به ممنوعیت معامله می شود؟
پاسخ ها
شکر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
واقعا شرم اوره اصلا حقوق مردم رعایت نمکنید
علی دایی آبروش رو قربانی دیده شدن فردوسی پور کرد
تشویش اذهان عمومی کرده باید مجازات بشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اگر جرمی مرتکب شده باید ابتدا دادگاه تشکیل و بعد رای دادگاه اجرا بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
دقیقا این مطلب هم همین رو میگه که طبق کدام قانون و دادگاه طرف ممنوع المعامله شده
من یک زمانی عاشق علی دای بودم و اگر کسی نگه چپ به علی دایی می کرد خونم به جوش می امد اما الان از منقدین او هستم شمر هم جانباز جنگ صفین بود و اگر در همان جنگ کشته می شد الان در کتاب ها به نام شهید شمر شناخته می شد و یا بنی صدر اگر در سقوط هلی کوپتر حاملش در جریان جنگ تحمیلی کشته می شد الان شهید بنی صدر است به قول حضرت امام میزان حال فعلی افراد است
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
شما با توجه به این اسمی که برای خودت انتخاب کردی معلوم است فرد کم اطلاع ولی پرادعا هستی.
موج بعدی بابت گرانی بنزین نیست بابت گرانی مواد خوراکی هست،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
البته دراروپا وکانادابیشتر
حالا یه چند تا دروغ در مورد دختر اردبیلی گفته و کشور را به تشنج کشیده
چه اهمیتی داره؟
این اتفاق برای معروفترین و محبوبترین فرد ایرانی افتاده . وای به حال مردم عادی که دستشان به جایی نمیرسه
افرین عالی نوشتی
اتفاقا کار خیلی خوبی کردن اگر علی کریمی رو هم ممنوع المعامله وخروج کرده بودن الان نمیتونست بره اون طرف هم سر خواهرش وکلاه بزاره هم جوانهای مردم و با حرفهاش تحریک کنه وبه کشتن بده
کشورهای رویاهای شما که فرد مشهوری که خطا می‌کنه رو نقره داغ میکنند .دنبال دلیل و توضیح میگردند؟ یا چون قلدرن هر کاری کردند هیچ کس هم نباید حرفی بزنه .یه کم برای اون مظلومان هشتک بزنید
حرف حق تاوان سنگین دارد
برای اینکه حرف حق میزند واسلام.
دمش گرم.خدانگهدارش باشه
اگر درایران ۱۰ نفر مثل علی دایی داشتیم دلار می شد ۱۰۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
خوب فلان فلان ... شده . امثال تو بودند که وقتی روحانی رأی آورد ریختید تو خیابون و با دلار و هزارتومانی رقصیدید به این معنی که دلار میشه هزار . وقتی روحانی داشت می‌رفت دلار چند بود .
مردی مرد
چه شدیم
برای اینکه وام میلیاردی میلیاردی گرفته پس نداده سی با زور پس داده
کسیکه با اغتشاشگران همراهی نمود نمیتونه اسطوره برای مردم ایران باشد شاید بشود گفت که اسطوره ضد انقلاب بوده باشد. حالا اگر حرفهاش درست بود شاید میشد گفت که... ولی متاسفانه افتاد تو دام وطن فروشان و دروغگویان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
همین وطن فروش و دروغگو رو عادلانه محاکمه کنید و معلوم بشه طبق کدام قانون ممنوع المعامله است
کشور مال خودشونه دوست دارن اونو ممنوع المعامله کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اگه دوست نداشت بره خوب!!!!!
بله
این بدعت ها در دین هم بوجود اومده چه برسه به در مورد ورزشکارا
میگه مستندات ممنوعیت معامله شدن دایی چیست مستندات نمی خواهد که یک دستور از سازمان.............. کافیه
مردمی که نتوانندازاستوره خودشان که جهان بهش احترام می‌گذارند دفاع کندبدردلای جرز میخورد
دایی مرد عادلی هست اگر انسانیتی باشه در وجود این مرده.
حق دایی این نیست عوض قدر دانی.......بله دیگه دستشو ببندید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
بله مرد عادل فردوسیپوره
اونقدر داره که تا آخر عمرش هم که ممنوع المعامله باشه بخوره. دست کم غصه یکی رو بخورم که برای نون شبش تا کمر توی سطل زباله شیرجه میره
اظهارات از روی باد هوا و بی سند، هم برای کشور خوب نیست....
خدایا روا مدار گدا معتبر شود گر معتبر شود از خدا بی خبر شود
علی دایی یه مرفه بی درده یه وطن فروش یه خائن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مرفه هست ولی بی درد نیست وطن فروش هم نیست خائن اصلا نیست
الان نیست ولی اونی که گفتی یک علی فوتبالیست دیگه است
آیا سرشناس ترین بازیکن فوتبال هر کشوری می تواند هر طور دلش خواست رفتار کند؟!
غیر قانونی نیست
مثلا کسی کلاهبرداری گسترده داشته باشد
یا مثلا بارداری را متشنج کرده باشد مثلا بازار طلا یا مسکن
و.....
شرم اوره رفتاری که با علی دایی انجام دادند چه کسی باید جواب گو باشد چه کسی باید جلوی این رفتارها را بگیرد
خودش میدونه چه گندی زده.
تفاوت دنیا آخه اینقدر؟؟ جماعتی نگران ممنوع المعامله دایی که نمیتواند آخرین مدل بنز یا..... سوار شود!! یا جماعت کوچکی که این ممنوعیت را ندارند ولی حتی در خرید یک کیلو گوشت عاجزند! چه کسی بر حقه؟؟ هر کس صداش بلندتر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
یعنی اینقدر نمی فهمی که بحث بی قانونی هست وقتی به ایشون رحم نمی کنند برای تو که یه فرد عادی هستی که دیگه خدا میدونه چیکارت می کنند
احسنت بر شما ولی کو گوش شنوا!!؟
چرا یک نفر جواب دایی را نمیده اگه قانونیه علتش را به ملت بگید اگه نه پس چرا؟
اتفاقا از این بدترش رو در کشورهای خارجی برای سلیبریتیها و ورزشکارانی که علیه حکومت موضع میگیرن انجام میدهن در ثانی دادگاه برگزار شده شما خبر نداری اخبارش هم اون زمان پخش شد... قرار نیست اخبار دادگاهش جز به جز به شما گزارش کنند... علی دایی هم بهتره در رفتارهاش تجدید نظر کنه... خدا عاقبت همه را ختم به خیر بگرداند
کسی که بر علیه حاکمیت کشورمان لجن پراکنی میکند، و به عنوان یک فوتبالیست از تیم ملی حمایت نمی کند، و امثال علی کریمی چه باید کرد.
زمانیکه ما سرباز لشکر ۲۱حمزه بودیم در خط مقدم امنیت علی دایی امثال علی دایی را فراهم می‌کردیم تا علی دایی در آرامش کامل در دانشگاه شریف درس بخواند و که خواند از امنیت استفاده کرد چرا باید خائن در می‌آمد از آب؟حتی سربازی هم نرفته هر چه داره مدیون‌ِ جنگ دیده هاست!!چرا؟چرا؟مگر خونش از خون ما رنگین تر بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
دایی در نیروی هوایی خدمت کرده اونم در زمان جنگ...پس اطلاعاتت ناقص هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
وقتی علی دایی تو تیم ملی با سرشکسته و طحال آسیب دیده همچنان تو میدان ایستاده بود تا تو و من
به ایرانی بودنمان بنازیم. افتخار کنیم فرزند این آب و خاکیم. همان موقع دینش ادا شد. برای سربازی این وطن حتما نباید رفت لشکر فلان و بعد تا زنده هستی حقوق و مزایایش را بگیری و برسر ملت منت بگذاری. یک نگاه به سهمیه ها بکن بعد دم از جانبازی بزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حسن مرسی که از وطن دفاع کردی ولی اینم خائن نیست اون که خائنه رفته الان نیست.
متاسفانه بعضی ها میگویند برو کلاه بیار،طرف میره سر میاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
دقیقا
این آدم یک فتنه گر فرصت طلب هست ودورو ببینید کجا بود وله کجا رسید ولی انصافا از تمامی فرصتهای آشناییش با مسولان خودشو بالا کشید بعد باعث شد که روبروی مردم قرار بگیره با فتنه گری وتحریک مشاعرمردم که منجر به کشته شدن وریختن خونهای بیگناه شد که از یاد مردم نمیره ویادمون نمیره که حتی به مردمش تبریز رحم نکرد ویدئوش موجوده
مشکل مملکت ما اینه که چون ورزشکاره و گل زده و فلان و بهمان نباید بهش بگن پشت چشمت ابروست گل زده پولشو گرفته یک سوپر میلیاردر شده ما هم بابت اینکه سوپر میلیاردر شده حرفی نداریم ولی در قضایا زن هرزگی بردگی توییت اشتباه زده کلی آدم به خاطر اینکه این ادم معروفه ریختن تو خیابون و کشته شدن بعد هم که بهش گفتن اشکال نداره گفتی مدرک بیتر خفه خون گرفته رفته پشت محبوبیتش قایم شده اینو بیاد جواب بده من تعجبم از این آدم به این زرنگی که چطور میشه نردبان واسه اون عادل دلقک ۰۰
موقع سیل وزلزله که پولای علی دایی با خودش خیلی خوب بودن ولی الان بد شدن آهای مردمی که ????
کام همه را تلخ کرد
همه کیا هستن
محبوبیت فردوسی پور
شما خودت الان بخوای فوتبال ببینی شبکه ۳ نگاه میکنین یا فوتبال ۳۶۰
از دل برود هر ان که از دیده رود
در همین کامنت ها و مثبت و منفی می توان میزان محبوبیت یا منفور بودن را حس کرد ... آنها که عقده دارند از موفقیت امثال علی دایی و نانشان در کوبیدن اوست در خلوت خودشان برای بچه هایشان اگر الگوی می خواهند ترسیم کنند علی دایی را مثال بزنند ...از یک شهرستان بیایی در ورزش در علم در بیزنس نمونه شوی واقعاً باید در دروس مدارس این ابر مرد برای بچه ها تدریس بشه
فردوسی پوریک فردخودخواه وطن فروش خودتحقیراست چونکه شلوارش دوتا شد خدا رابنده نیست
اسطوره فوتبال بودن دلیلی نمیشه که هرغلطی خواست بکنه ،
میذاشتی اول ادعای آقای دایی ثابت بشه بعد این مثنوی رو مرقوم میفرمودی!!!
ان زمانی که با ضد انقلاب همنوایی میکرد و موضع خصمانه ضد نظام گرفته بود باید فکر اینجا را هم میکرد
باید به سلیبریتی ها یاد بدهند اگر هر حرفی زدند بدون سند ومدرک باید تبعات آن رابپذیرند وگرنه با اوچی گری حاشیه امنی برای خودشان درست می کنند درهیچ جای دنیا هم با کسی که بدون سند ومدرک افکارعمومی رو مشوش کنه با رافت برخورد نمی کنند
چون ترک ها به علی دایی تعصب دارند کسی بهش نمیتونه دست بزنه چون با 48میلیون ترک طرف حساب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
مجنون چی میگی جنوبی ها کلی طرفدارشن
سیاست کار پیچیده وتخصصی مانند ساير علوم‌ حتی افراد متخصص دراین زمینه نیز ممکن است‌، بازی بخرند، مشکلات و مسائل اجتماعی را باید مستقم به مسئولان گزارش داد، نه در دام شبکه هاي معاند قرار گرفت
وقتی با سرمایه های گرانقدر کشورمان چنین قدرنشناسانه رفتار می کنیم چگونه انتظار داریم دیگران بیایند و در کشور ما سرمایه گذاری کنند ؟
خب بگه چرا ممنوع المعامله شده....بد نبود اونموقع‌ که دخترش درخواست حمله نظامی ب ایران میکرد باباش رو جوابگو می‌کردن هرچند این جماعت همیشه طلبکارن
نویسنده این مقاله شاید یادش رفته اینجا ایران هست
افرادی مثل دایی وفردوسی پور چهار کلمه حرف عوام فریبانه میگن جو رو به نفع خودشون میکنن اینادنبال اهداف کثیف خودشونن به فکرمردم نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
اونوقت تو به فکر مردم هستی تو به فکر منفعت خودت هستی
پهلوانان هرگز نمیمیرند
علی دایی یه زمانی علی دایی بود اما الان شده الت دست یه عده آدم وطن فروش مثل علی کریمی هم بازیش.
باسلام: آقای دایی خودش دلیلش را می داند که چرا ممنوع المعامله شده است و گرنه در طول این یک سال و نیم چرا حرفی نزده است!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
حرفی نزده است چون میدونه هیچ فرقی نخواهد کرد
تا آدمایی مثل شما در ایران هستند که چشم دیدن بهترین هایی مثل دایی را ندارند و به او انگ وطن فروش میزنند وطن فروشان واقعی همچنان در وطن جولان خواهند زد درود بر مرد شرافتمند دایی بزرگ
واقعا خنده داره... ممنوع ااتصویر...ممنوع الخروج...ممنوع تلویزیون....ممنوع...همهچی ممنوع
خواهش میکنم بدون پیش داوری کمی تفکر آقای علی دایی خوب از احساسات طرفدارانش برای منافع خودش سو استفاده و قصد فشار به قوه قضائیه برای پیش بردن منافع شخصی خودش رو داره روند خوبیه همه در برابر قانون یکسانند به آقای دایی بگید بدهکاریهای معوق مالیاتی رو بده تا ممنوع المعامله شدنت برداشته بشه اگه همچین شخصی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بود الان به حکم قانون اونجا زندان تشریف داشتن
علی دایی بازیکن خوبی بود ولی مردم فریب شده مثل آقای مخالفم. مخالفم و بی سند زیاد صحبت میکنه وقتی دروغ میگه بعدش باید عذرخواهی کنه که اصلا اهل عذرخواهی نیست. باز هم خداراشکر که عاقبتش مثل علی کریمی نشده. . من دوستش دارم تا جایی که مخالف کشور نشه و با احساسات مردم خصوصا در مواقع بحرانی و آشوب. باعث بدتر شدن اوضاع نشه . مثلاً باید از نیرو انتظامی به خاطر تهمت ها عذرخواهی کنه
یکی از ابر بدهکاران بانکی هست میگید نه برید تحقیق کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست