بازدید 16647
۷

سوال بزرگ درمورد جنگ احتمالی ایران و آمریکا

تارنمای آمریکایی پولیتیکو در گزارشی از استقلال گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه و حضور گسترده نیروهای آمریکایی در این منطقه به عنوان دو عامل ناخواسته و تاثیرگذار در بروز اختلافات جدید میان تهران و واشنگتن نام برد.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 04 February 2024

 

به گزارش تابناک، نویسنده پولیتیکو طی مطلبی این پرسش را مطرح کرد که آیا دو کشوری که واقعاً خواهان یک جنگ تمام عیار نبوده و معتقدند که این جنگ می‌تواند فاجعه بار باشد، با وجود حوادث اخیر قادر به جلوگیری از لغزش به سمت آن هستند؟

در ادامه این نوشتار آمده‌است: بایدن به تلافی حمله پهپادی ۲۸ ژانویه یکی از گروه‌های شبه‌نظامی به نظامیان آمریکایی در اردن که منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر شد، فرمان انجام یک دور از حملات نظامی گسترده علیه آنها را صادر کرد. اما رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صراحت گفت که تلاش می‌کند جلوی هر اقدامی که منجر به یک جنگ تمام عیار شود را بگیرد. جالب آنکه حملات تلافی‌جویانه به تأسیسات گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه انجام شد.

بسیاری معتقدند که ایران نیز به‌دنبال جنگ تمام‌عیار با آمریکا نیست. بسیاری از کارشناسان مسائل ایران بر این باورند که رهبری ایران می‌خواهد از یک جنگ همه‌جانبه اجتناب کرده و به جای حمله به آمریکا بیشتر بر کنترل اوضاع داخل کشور تمرکز کند.

آمریکا در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق مستقر کرده تا نیروهای آن کشور را آموزش دهند. ظاهراً ۹۰۰ آمریکایی در سوریه و چند صد نفر دیگر در اردن نیز به بهانه جلوگیری از بازگشت تروریست‌های داعش حضور دارند. هر یک از این نیروهای آمریکایی یک قربانی بالقوه است که می‌تواند به درگیری در آینده در این منطقه منجر شود.

این فقط تعداد نیروها یا محل استقرار آنها نیست که بر تنش‌ها افزوده است. پس از جنگ عراق، حضور آمریکا در منطقه در ابعاد عظیمی افزایش یافت. حمله به عراق آسیب‌پذیری‌ آمریکا را در برابر بمب‌های دست‌ساز آن زمان و اکنون پهپادها آشکار کرد و به شبه نظامیان منطقه آموخت که چگونه می‌توان بر این ابرقدرت غلبه کرد.

یک سوال بزرگ در مورد تقابل احتمالی ایران و آمریکا این است که تهران چقدر بر این گروه‌های شبه‌نظامی تسلط دارد.

برخی از جمله تندروهای واشنگتن که گمان می‌کنند بایدن باید رویکردی تهاجمی‌تر در قبال ایران در پیش گیرد ادعا می‌کنند که ایران از شبه‌نظامیان منطقه به‌عنوان نیروهای نیابتی خود حمایت می‌کند. با این حال، برخی دیگر هم این تندروها را متهم می‌کنند به اینکه دائماً به‌صورت اغراق‌آمیز از کنترل ایران بر این گروه‌های مختلف شبه‌نظامی سخن می‌گویند.
در واقع، همانطور که حمله ۲۸ ژانویه نشان داد، این خطر وجود دارد که نیروهای شبه نظامی منطقه از حد فراتر رفته و با اقدام‌های خود حتی منافع بسیاری از کشورها از جمله ایران را نیز با خطر انتقام‌جویی مستقیم مواجه کنند.

 
منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۷
اگربین ایران وامریکا جنگ بشه من اسممو میذارم غضنفر !!!
مگه قراره جنگی بشه که اینقدر گفته میشه
آمریکا کشور آنها را مورد تجاوز قرار داده و آنها دارند از کشور خود دفاع میکنند این چه ربطی به ایران دارد اگر کشور آمریکا هم کسی مورد تجاوز قرار دهد ملت آمریکا دفاع میکنند .نمی شود دیگران را مقصر دانست. مگر بهانه باشد
رنج ما جز با ظهور تو مداوا نشود .. یا مهدی
این دو هیچگاه با هم نخواهند جنگید هیچگاه
امریکا باید بدونه که پاشا روی دم شیر نزاره ایران امروز ایران زمان جنگ ایران و عراق نیست دست از پا خطا کنن باید تابوتهای زیادی بسازن برای سربازان خودشون
بترسید از روزی که نفرین صغیر و کبیر ودرمانده پشت سرتان باشد دنیای خود را با زر و سیم وحق کشی با آخرت معامله نکنید از تاریخ پند بگیرید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی